اضطراب و استرس چیست و انواع آن کدام است؟

اختلالات اضطرابی چیست؟

اختلالات اضطرابی به دسته ای از شرایط روحی و روانی مرتبط گفته می شوند. اختلالات اضطرابی متشکل از اختلالات اضطراب فراگیر، اختلالات وسواس، اختلالات ترس، اختلالات استرس پس از وقوع حادثه، اختلالات هراس یا فوبیا ساده و اجتماعی می باشند. این دسته از اختلالات مانند سایر اختلالات موجود با تجویز داروهای روانپزشکی و روان درمانی قابل معالجه هستند. برخی از اختلالات اضطرابی شامل موارد زیر است:

اختلالات اضطرابی دسته ای از اختلالات روانشناسی و روانپزشکی می باشد. اختلالات اضطرابی بنابه نوع و شدت آنها و همچنین دلیل پیدایش، به دسته های گوناگونی تقسیم می شود. تقسیم بندی اختلالات اضطرابی شامل موارد زیر است:

در دنیای مدرن امروز اضطراب، ترس و نگرانی بخش هایی از زندگی روزمره اکثر افراد را تحت تاثیر قرار می دهند. معمولا افراد جامعه در طول روز به دلایل گوناگونی دچار اضطراب، ترس و نگرانی می شوند. این بدان معنا نیست که همه افراد دچار اختلال اضطرابی شده اند و نیاز به مراجعه به مراکز درمانی دارند. البته ناگفته نماند که مدیریت صحیح مسائل استرس زا در طول روز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد.

مقدار اندکی نگرانی و اضطراب مشکلی ایجاد نکرده و فرد را برای مواجهه با مشکلات احتمالی آماده می کند. در نتیجه اضطراب به میزان کافی نه تنها مانعی برای فرد نیست بلکه کمک کننده و مشوق فرد نیز می باشد.

علائم اختلالات اضطرابی کدام اند؟

زمانی که علایم اختلالات اضطرابی در فرد شیوع پیدا می کند، عملکرد فرد دچار خلل می گردد. در این حالت فرد دچار اختلال اضطرابی شده است و نیاز به درمان دارد. فردی که دچار اختلال اضطرابی است، در زندگی شخصی و اجتماعی خود به مشکل بر می خورد. حتی ممکن است توانایی انجام درست وظایف خود را نداشته باشد.

افراد دارای اضطراب مزمن اغلب یک سری علائم دارند که در زیر آورده شده است:

  • ایجاد تنش در عضلات بدن
  • ضعیف شدن حافظه
  • ناتوانایی جسمانی
  • عرق کردن دست و بدن
  • ایجاد ترس و سردرگمی
  • نگرانی و دل آشوبی مداوم
  • تپش قلب و تنگی نفس
  • ناراحتی گوارش
  • عدم توانایی در تمرکز
  • نداشتن آرامش

همان طور که گفته شد، در صورتی که این علائم در فرد تشدید پیدا کرده باشد و باعث احساس ناراحتی شدید و غیر قابل کنترل گردد، نشانه یک اختلال اضطرابی است.

اختلال فرد با توجه به علائم بیان شده و میزان و شدت آن در دسته ای از اختلالات اضطرابی قرار می گیرد. هر یک از انواع اختلالات اضطرابی یک تهدید در آینده رانشان می دهد. اما با توجه به موقعیت و اسبابی که باعث ایجاد ترس و رفتار اجتنابی می شوند، متفاوت است.

هر یک از انواع اختلالات اضطرابی به کمک روان درمانی و داروهای ضد اضطراب درمان می شوند. میزان مصرف دارو توسط متخصصین مربوطه با توجه به نوع اختلال و شدت آن تعیین می گردد.

آموزش مهارت مدیریت استرس
آموزش مهارت مدیریت استرس

اختلالات اضطرابی در ایالات متحده چگونه است؟

اختلالات اضطرابی شایع ترین نوع اختلاات روانی در ایالات متحده به حساب می آید. اختلالات فوبیای ساده مانند ترس از ارتفاع و مار نیز شایع ترین نوع اختلالات اضطرابی می باشند. به طور سالیانه 9 درصد جمعیت ایالات متحده به این اختلال دچار می شوند.

از دیگر اختلالات اضطرابی شایع در ایالات متحده می توان به اختلالات ترس از اجتماع و اختلال اضطراب فراگیر اشاره نمود. اختلال ترس از اجتماع که باعث عدم حضور در موقعیت های اجتماعی می گردد و سالیانه حدود 7 درصد از مردم را مبتلا می کند. همچنین اختلال اضطراب فراگیر نیز به طور سالیانه حدود 3 درصد از مردم را درگیر می نماید.

چگونگی تشخیص فرد مبتلا به اختلالات اضطرابی

اکثر افراد جامعه در برخی از دوره های زندگی خود گرفتار علائم اضطرابی می شوند و بعضی از آنها را تجربه می کنند. وقتی فرد دچار اضطراب می شود علائمی مانند دل آشوبی و ترس از وقوع حادثه بدون هیچ دلیل نگران کننده، احساس تپش قلب، تنگی نفس، سرگیجه، احساس قرار گرفتن در تونل را دارد.

اغلب این علائم در مدت زمان کوتاهی بروز پیدا کرده و بعد از مدتی از بین می روند. اما در صورتی که این نشانه ها به صورت پشت سر هم در فاصله زمانی کوتاهی بروز پیدا کنند، در این صورت احساس اضطراب زودگذر به اختلال اضطرابی تبدیل می شود.

در افراد اختلالات اضطرابی در انواع مختلفی بروز پیدا می کنند. انواع اصلی اختلالات اضطرابی شامل اختلالات اضطراب عمومی، اختلالات ترس، فوبیا، اختلالات اضطراب اجتماعی و وسواس می باشند. هر یک از این انواع دارای علائم ویژه ای بوده و درمان های متفاوتی دارند.

اگرچه اختلال وسواس – اجباری و اختلال استرس پس از حادثه از انواع اختلالات اضطرابی به حساب می آیند. اما آنها در برخی مواقع به طور مستقل و جداگانه مورد بررسی قرار می گیرند.

علل اختلالات اضطرابی چیست؟

عوامل متععدی باعث ایجاد اختلالات اضطرابی در فرد می شود.

از جمله این عوامل می توان به محرک های بیرونی، احساس شرمندگی، سرکوب احساسات، واکنش شدید در هنگام اولین برخورد با اتفاقی اشاره نمود.

تحقیقات بسیاری درباره علل ایجاد اختلالات اضطرابی انجام شده است. اما تاکنون علل دقیق مبتلا شدن افراد به چنین اختلالاتی مشخص نشده است.

ممکن است فرزندی در خانواده دچار اختلال هراس یا فوبیا باشد، اما فرزند دیگر دچار این مشکل نباشد. در صورتی که هر دو در یک خانواده و با شرایط محیطی یکسانی بزرگ شده اند.

اختلالات اضطرابی مانند تمامی بیماری های روانی دیگر توسط عوامل متعددی به وجود می آیند. این عوامل می تواند شامل ژنتیک، عصب شناسی، رشد کودک، شخصیت فرد، فاکتورهای روانی و عوامل محیطی و اجتماعی باشند.

به منظور تشخیص و درمان هر یک از اختلالات اضطرابی باید به یکی از متخصصین بهداشت روان در مراکز بهداشت مراجعه نمود. روانشناس و روانپزشک در روند بهبودی کامل فرد کمک بسیاری می کنند.

درمان اضطراب چگونه است؟

به منظور درمان اضطراب دو رویکرد شامل استفاده از جلسات روان درمانی و مصرف داروهای ضد اضطرابی وجود دارد. موثرترین نوع درمان بیمار با توجه به نوع اختلال اضطرابی مشخص می گردد.

اغلب کسانی که دچار این مشکل می شوند به کمک روان درمانی سلامتی خود را به دست می آورند. همچنین تکنیک های رفتاری و رفتاری – شناختی در درمان این اختلال کمک شایانی می نمایند.

داروهای ضد اضطراب سرعت عمل بسیار بالایی دارند اما عمر آنها کوتاه است. به عبارت دیگر با قطع مصرف دارو، به سرعت از بدن بیمار خارج می شوند. در صورتی که تاثیرات سایر داروهای روانپزشکی به طور کامل هفته ها و حتی ماه ها در بدن فرد باقی می مانند.

در نظر داشته باشید که عدم درمان اضطراب، فرد را در دراز مدت به افسردگی دچار می‌کند.

مدیریت اضطراب چگونه است؟

با وجود مسائل تنش زا و استرس آور روزانه، فرار از اضطراب و نگرانی غیر ممکن به نظر می رسد. اما راهکارهای خاصی وجود دارند که با انجام آنها می توان حجم بالای این اضطراب، ترس و نگرانی را کاهش داد و حتی به طور کامل آنها را مدیریت نمود.

در برخی از افراد این تنش ها تبدیل به اختلال می شوند، اما با وجود داشتن اختلالات اضطرابی نیز راهکارهایی برای مدیریت آنها ارائه شده اند.

امروزه اختلالات اضطرابی گسترش بسیاری در جهان پیدا کرده اند. به طور سالیانه افراد بسیاری در جهان گرفتار چنین اختلالاتی می شوند. این افراد با مشکلات گاه و بی گاه اضطرابشان زندگی را سپری می کنند.

علاوه بر این مقاله، مقالات بسیاری در این راستا ارائه شده است. شما می توانید با مطالعه آنها، اطلاعات خود را درباره اضطراب و مدیریت آن افزایش دهید.

یکی از روش های مفید در مدیریت اضطراب، حمایت همسالان می باشد. به عبارت دیگر با شنیدن داستان های شخصی افراد دیگر و گفت و گو با آنها درمی یابید که در مقابله با شرایط پیش آمده تنها نیستید.

در انتخاب تراپیست مناسب مشکل دارید؟

ما در اینجا هستیم تا به شما در انتخاب بهترین تراپیست کمک کنیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا