روان درمانی پویشی کوتاه مدت یا ISTDP

روان درمانی پویشی کوتاه مدت چیست؟

روان درمانی پویشی کوتاه مدت یا intensive Short Term Dynamic Psychotherapy که به اختصار ISTDP گفته می شود،یک رویکرد رواندرمانی متمرکز بر احساسات و بسیار تجربی است. این روش بسیار متمرکز و یک درمان فعال است و ماهیت تجربی دارد. به این ترتیب، فرد در طول جلسات درمانی با احساسات مختلف سرورکار دارد. روان درمان پویشی کوتاه مدت برای درمان مشکلات عاطفی و روانی عمیق طراحی شده است. روان درمان پویشی کوتاه مدت برای درمان مشکلات عاطفی و روانی عمیق طراحی شده است. این درمان برای رفع مشکلاتی مانند افسردگی، اضطراب و طیف گسترده ای از اختلالات شخصیتی و رفتاری موثر است. روان درمانی به افراد در بهبود  الگوهای رفتاری کمک می کند. رفتار درمانی پویشی کوتاه مدت به شخص کمک می کند تا واقعاً بهبود و تغییر پیدا کند.

روان درمانی پویشی کوتاه مدت توسط دکتر حبیب دوانلو طراحی شده و در چندین کنفرانس و برنامه های آموزشی بین المللی به تدریس آن پرداخته شده است. رواندرمانی ISTDP به دلیل اثربخشی آن، اعتبار زیادی در زمینه تجربی به دست آورده است.

روان درمانی پویشی کوتاه مدت، یک روش موثر است که برای پرداختن به موضوعاتی مثل مشکلات عادی زندگی، رابطه و مشکلات بین فردی، شکست در زندگی شخصی، مسائل مربوط به تروما و سوءاستفاده از مواد، و در مواردی ماننده افسردگی، اضطراب و استرس، هراس و اختلالات شخصیت، موثر است.

در استفاده از این روش، ما به عنوان یک تیم عمل خواهیم کرد تا به فرد در مقاومت درونی در برابر احساسات کمک کنیم. این روش باعث فعال شدن نقاط قوت تان می شود. احساسات بد خود را کنار بگذارید، زیرا برای مواجهه با آنها بسیار سخت است. در مواجهه با سختی های زندگی از لحاظ عاطفی، می توانید علائم را برطرف کنید و علاوه بر این، درک واضح تری از خود از لحاظ عاطفی و شناختی داشته باشید و به زندگی سالم دست یابید.

روان درمانی پویشی کوتاه مدت
روان درمانی پویشی کوتاه مدت چیست و چه کاربردی دارد؟

انواع روشهای روان درمانی پویشی کوتاه مدت

دو نوع روش برای روان درمانی پویشی وجود دارد که تفاوت اینها را به یک حرف D می توان تشخیص داد. روان درمانی پویشی کوتاه مدتی که دکتر حبیب دوانلو استفاده و گسترش داد را با نام DISTDP و نوع دیگر درمان روانپوشی که رواج بیشتری دارد را ISTDP می گویند.

رواندرمانی پویشی کوتاه مدت، رواندرمانی تحلیلی و روانکاوی کلاسیک چه تفاوت هایی دارند؟

در بین افراد غیرمتخصص، هر سه رویکرد رواندرمانی ISTD، روان تحلیلگری و روانکاوی، مترادف هم و به یک منظور استفاده می شود اما این سه واژه برای رواندرمانگران تفاوت هایی در اجرای روش ، تکنیک ها و چگونگی مراحل درمان را ایجاد می کند. این تفاوت ها از موارد جزیی مانند چیدمان صندلی و محل نشستن مراجع و درمانگر، تعداد جلسات در طول هفته و …. شروع و تا تفاوت هایی در مفاهیم ادامه پیدا می کند. آشکارترین و قابل رویت ترین تفاوت روان درمانی پویشی کوتاه مدت با سایر رویکردهای روانشناسی شامل:

  • در رواندرمانی ISTDP درمان غالباً بسیار سریعتر از سایر روشهای روان تحلیلی و روانکاوی است.
  • تعداد جلسات در رواندرمانی پویشی کمتر از روانکاوی کلاسیک است.
  • در رواندرمانی ISTDP انعطاف بیشتری در نحوه نشستن درمانگر و مراجع وجود دارد.
  • درمانگر خوب ISTDP نقش فعال تری در این رویکرد به نسبت روانکاوی کلاسیک دارد.
  • درمانگر ISTDP می تواند با اجازه مراجع جلسات را ضبط و بعداً مجدد بررسی نماید.
  • هزینه درمان ISTDP به نسبت روان تحلیلی و یا روانکاوی کلاسیک کمتر است.

 

جدول تفاوت رویکرد روانپویشی کوتاه مدت ISTDP با روانکاوی کلاسیک فرویدی و روان تحلیلی

روانکاوی کلاسیک یا فرویدیروان تحلیلیرواندرمانی پویشی کوتاه مدت یا ISTDP
چیدمان جلسهمراجع دراز کش روی کاناپه و بدون دید به درمانگردرمانگر و مراجع رو به روی یکدیگردرمانگر و مراجع رو به روی یکدیگر
تعداد جلسات در هفته3 تا 4 جلسه در هفته1 جلسه در هفته1 جلسه در هفته
تعداد ماه و سال درمانحداقل 3 سال و در مواردی بیش از 10 سال3 تا 5 سال6 ماه تا2 سال
هزینهگران ترین درمان در بین روشهای مختلفگران تر از سایرینقیمت معقول و متناسب
نکته: در کتابهای درمان روانپویشی کوتاه مدت ، تفاوت های جزیی در این موارد ذکر شده است.

رواندرمانگران پویشی اکثرا از پروتکل درمانی و تکنیک های رواندرمانی پویشی فشرده و کوتاه مدت حبیب دوانلو استفاده می کنند. این پروتکل در بین متخصصین به D-ISTDP معرف است که حرف D ابتدای واژه دوانلو می باشد. در این دو رویکرد روانپویشی تفاوت های جزیی وجود دارد که در این مجادله نمی گنجد. به طور کلی می توان گفت که دلیل استقبال بیشتر از رواندرمانی پویشی به موضوع زمان سریعتر، هزینه بالاتر و همینطور حفظ همان کیفیت روانکاوی کلاسیک باز می گردد.

چگونه با استفاده از روان درمانی پویشی کوتاه مدت، سریع به نتیجه ی مورد نظر دست پیدا کنیم؟

روان درمانی پویشی کوتاه مدت مبتنی بر این اصل است که فقط درک مشکلات شخص برای درمان کافی نیست. ISTDP به گونه ای طراحی شده است که تحول در این روش درمانی، اغلب در یک دوره نسبتاً کوتاه اتفاق می اُفتد. در حقیقت، روان درمانی پویشی کوتاه مدت، اغلب برای درمان افرادی که علائم آنها برطرف نشده است، استفاده می شود.

این جلسات چقدر طول می کشد؟

به دلیل ماهیت پیچیده ی درمان، معمولاً جلسات 90 دقیقه ای را پیشنهاد می کنیم، اگرچه جلسه 50 دقیقه ای هم می تواند موثر باشد. بعضی از بیماران ترجیح میدهند در جلسات 2یا3ساعته شرکت کنند. “جلسه آزمایشی” طولانی مدت می تواند بسیار مفید باشد تا بتوانید شروع خوبی داشته باشید.

روان درمانی پویشی کوتاه مدت چیست و چه کاربردی دارد؟
روان درمانی پویشی کوتاه مدت چقدر زمان می برد؟

در انتخاب تراپیست مناسب مشکل دارید؟

ما در اینجا هستیم تا به شما در انتخاب بهترین تراپیست کمک کنیم.

2 دیدگاه دربارهٔ «روان درمانی پویشی کوتاه مدت یا ISTDP»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا