اختلالات خواب چیست؟ معرفی انواع اختلالات خواب

[vc_row][vc_column][vc_column_text]خیلی از اشخاص تحت تاثیر اختلالات خواب قرار دارند، طی مطالعه های که در برخی از کشورهای توسعه یافته انجام شده است نشان داده است، 20% مردم از اختلالات خواب رنج می برند، برخی از افراد حتی متوجه اخلال در خواب خود نمی شوند. آنها ممکن است در طی روز کمی احساس خستگی، عدم تمرکز و ناتوانی در شروع کار داشته باشند.

اختلالات خواب باعث اخلال در انجام فعالیتهای اجتماعی ، رانندگی و شغل افراد میشود، و شایع ترین عوارض آن شامل بدخوابی ، بختک ، خواب آلودگی در طی روز ، سندرم پاهای بیقرار و حتی در بعضی از اشخاص اعتیاد به مواد مخدر است.

خواب چیست و برای ما چه میکند ؟

هرچند که محققان و دانشمندان سعی میکنند بفهمند چرا اشخاص به خواب نیاز دارند، تحقیقات بر روی حیوانات نشان داده است که خواب برا بقا لازم است. برای مثال، موشها به طور طبیعی 2 تا 3 سال عمر میکنند، وقتی آنها را از خواب عمیق محروم میکنند. به طور متوسط 5 هفته زنده می مانند، وقتی آنها را از تمام مراحل خواب محروم می کنند حداکثر 3 هفته زنده می مانند. موشهای محروم شده از خواب به طور غیر طبیعی دما بدن خود را از دست میدهند، و ممکن است زخمهای بر روی دم و پنجه آنها بوجود بیاید. این زخمها به دلیل اختلال در سیستم ایمنی موشها به وجود می آیند.

رابطه متقابل اختلالات خواب و سیستم عصبی
مشکلات عصبی ناشی از اختلالات خواب

در برخی از مطالعات نشان داده شده است، محرومیت از خواب تاثیرات منفی بر روی سیستم ایمنی بدن میگذارد.

اختلالات خواب و سیستم عصبی

به نظر میرسد که سیستم عصبی به خواب نیاز دارد تا درست کار کند. کم خوابی باعث خواب آلودگی ، عدم تمرکز و توانایی پایین انجام کارها در روز بعد میشود. همچنین کم خوابی منجر به اختلال در عملکرد فیزیکی بدن، کاهش توانایی در محاسبات ریاضی میشود. اگر محرومیت از خواب ادامه پیدا کند نوسانات خلقی و توهم  هم ممکن است ظاهر شود.

برخی از کارشناسان بر این باورند بدون خواب ، نورونها ممکن است از انرژی تخلیه شوند یا اطلاعات غیر ضروری را از نورون های سالم دریافت کنند، که منجر به ضعف عملکرد آنها میشود. همچنین خواب ممکن است ، فرصت انجام اتصالات مهم عصبی را برقرار کند. که عدم این اتصالات باعث اختلال در عملکرد سیستم عصبی میشود.

اهمیت خواب عمیق در سلامت

در کودکان و نوجوانان هنگام خواب عمیق هورمونهای رشد ترشح میشود. اثبات شده است که بسیاری از سلولهای بدن در هنگام خواب افزایش تولید و کاهش تجزیه پروتئین ها را دارند. پروتئین ها بلوکهای مهمی در ساخت و رشد سلول، همچنین در ترمیم سلولها صدمه دیده هستند. خواب عمیق به راستی خواب زیبا است. در خواب عمیق فعالیت آن قسمتهای از مغز که کنترل احساسات، فرآیندهای تصمیم گیری و تعاملات اجتماعی را برعهده دارند به شدت کاهش می یابد. نشان داده شده است، اشخاصی که خواب عمیق بهتری دارند، ممکن است در فعالیتهای اجتماعی ، احساسی عملکرد بهتری دارند.

اثر خواب عمیق بر اختلالات خواب
خواب عمیق راه حلی برای درمان اختلالات خواب است.

در یک مطالعه که بر روی موشها انجام شده است. مشخص شده که بعضی از الگوهای سیگنالهای عصبی که طی روز ایجاد شده است، در طی خواب عمیق تکرار میشوند. این تکرار احتمالا باعث رمزگذاری اطلاعات و بهبود یادگیری میشود.

اگر این مطلب را پسنیدید مقاله چقدر به خواب نیاز داریم را برا مطالعه توصیه میکنیم

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_cta h2=”آیا نیاز به راهنمایی، مشاوره و یا روان درمانی دارید؟” h4=”جهت اخذ وقت تصویری یا تلفنی به تلفن 09128490944 در واتسآپ پیام بدید یا تماس بگیرید.” txt_align=”center” style=”3d” color=”turquoise” css_animation=”slideInRight”][/vc_cta][/vc_column][/vc_row]

در انتخاب تراپیست مناسب مشکل دارید؟

ما در اینجا هستیم تا به شما در انتخاب بهترین تراپیست کمک کنیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا