اعتیاد به اینترنت؛ انواع آن، علائم و روش‌های درمان

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

اعتیاد به اینترنت

پیشرفت تکنولوژی این را نشان میدهد که افراد بیشتر از هر زمان دیگری به استفاده ی گسترده از اینترنت برای اهداف اجتماعی و کاری خود روی می آورند. ما با استفاده از اینترنت می توانیم خرید کنیم، بازی کنیم، با دیگران ارتباط برقرار کنیم،  و علاوه بر مشکلاتی که اینترنت روی زندگی می گذارد، از فواید آن بهره ببریم. اختلال اعتیاد به اینترنت (IAD) اصطلاحی است که برای توصیف استفاده بیش از حد از اینترنت به کار می رود، که باعث ایجاد تداخل در زندگی روزمره می شود.

در مورد اینکه آیا اعتیاد به اینترنت یک بیماری روانی یا مشکل رفتاری محسوب می شود، فرضیاتی وجود دارد. به عنوان مثال، فردی که به دنبال سایت های قمار به صورت آنلاین است، ممکن است به جای اعتیاد به اینترنت مشکل قمار را داشته باشد.

انواع اعتیاد به اینترنت

اختلال اعتیاد به اینترنت یک اختلال بالینی شناخته نمی شود. اختلال اعتیاد به اینترنت شامل انواع فعالیتهایی مانند زیر است:

سایبرکس و فیلم مستهجن

هرچند، اینترنت راهی عالی برای فرار از واقعیت است،  آنلاین بودن بیش از حد در فضای مجازی، مشاهده ی فیلم مستهجن یا برقراری روابط در دنیای مجازی می تواند عواقب منفی روی روابط واقعی داشته باشد.

در اینترنت می توانیم هویت خود را تغییر دهیم، ناشناس بمانیم. در حالی که استفاده از فضای مجازی و اینترنت در حد اعتدال خوب است، مشارکت اجباری در هر یک از این فعالیت ها می تواند باعث نادیده گرفتن افراد در روابط واقعی زندگی، شغلی و عاطفی شود. اعتیاد به پورنوگرافی می تواند باعث بروز مشکل زندگی و روابط شود. نه تنها به سلامت روان آسیب می رساند بلکه می تواند پیامدهای مالی و اجتماعی دیگری به همراه داشته باشد.

قمار آنلاین

سهولت و در دسترس بودن قمار به صورت آنلاین، انجام آن را بیش از همیشه آسان کرده است. مشکلات مالی ناشی از قمار آنلاین نیز می تواند باعث بروز استرس، اضطراب و افسردگی شود.

اعتیاد به خرج کردن

اگر عادت دارید که خرید و فروش آنلاین انجام دهید، این می تواند به اندازه ی قمار آنلاین مضر باشد. معتادان خرید تمایل به خرید چیزهایی دارند که واقعاً نیازی به آن ندارند، اما این کار را انجام می دهند.

روابط سایبری

اینترنت می تواند راهی عالی برای دیدار و تعامل با افراد جدید باشد و حتی ممکن است باعث توسعه ی دوستی یا روابط عاشقانه شود.

رسانه های اجتماعی

رسانه های اجتماعی، جایگاه مهمی در زندگی ما دارند. بسیاری از ما روزانه از شبکه های اجتماعی مختلفی استفاده می کنیم. مهم نیست که از رسانه های اجتماعی برای کار یا بازی استفاده کنید، استفاده از رسانه های اجتماعی باعث صرف وقت و انرژی می شود. اگر شما نگران سلامت روان تان هستید، این موضوع را فراموش نکنید.

دوستیابی آنلاین

امروزه، دوستیابی آنلاین از طریق اینترنت صورت می گیرد. با این حال، این نگرانی وجود دارد که استفاده از برنامه های دوستیابی آنلاین می تواند به یک عادت تبدیل شود. این برنامه ها مشکلاتی به همراه دارند.

یکی دیگر از مشکلات توسعه روابط آنلاین این است که بسیاری از افراد به صورت آنلاین درباره یجنس، سن، ظاهر، موقعیت شفلی و روابط دروغ می گویند. این می تواند باعث بروز پریشانی عاطفی قابل توجهی شوند.

اعتیاد به موبایل های هوشمند

چه زمانی استفاده از موبایل هوشمند، بیش از حد مجاز است؟ امروزه، ترس اینکه بدون گوشی بمانید، یک مشکل اساسی در جامعه است. رابطه ی شما با موبایل تان ممکن است تأثیر منفی روی سلامت روان شما بگذارد. اعتیاد به موبایل نه تنها به سلامت روان آسیب می رساند، بلکه روی روابط و دوستی ها هم تاثیر می گذارد.

اعتیاد به بازی

بسیاری از افراد در اوقات فراغت خود از بازی کردن به صورت آنلاین لذت می برند و البته هرکسی که این کار را انجام دهد معتاد نیست. بیشتر افراد می توانند بین بازی، کار، دوستان و خانواده تعادل برقرار کنند. اما متأسفانه بعضی ها، بیش از حد از بازی های آنلاین استفاده می کنند.  اعتیاد به بازی،  یک بیماری روانی محسوب می شود.

علائم اعتیاد به اینترنت

هر یک از ما از اینترنت استفاده های مختلفی می کنیم. استفاده ی بیش از حد از اینترنت، نشان دهنده ی بروز اختلال اعتیاد به اینترنت است. برخی از علائم اصلی عبارتند از:

  • از دست دادن زمان– بسیاری از افراد متوجه می شوند که استفاده از اینترنت باعث از دست رفتن زمان می شود.
  • انزوای اجتماعی– شکاف موجود در روابط زندگی واقعی تان ممکن است نشانگر این باشد که شما وقت خود را صرف تمرکز بیشتر روی روابط آنلاین می کنید. برخی از افراد ممکن است تصور کنند که دوستهای اجتماعی شان آنها را بیشتر از افراد واقعی در زندگی درک می کنند.
  • احساس گناه– اگر به خاطر استفاده ی زیاد از اینترنت احساس گناه می کنید، اگر بیش از حد از اینترنت استفاده کردید، یا سعی می کنید کارهایی که به صورت آنلاین انجام دادید را مخفی کنید، شما اختلال اعتیاد به اینترنت را دارید.
  • علائم فیزیکی- علاوه بر مشکلات عاطفی، استفاده بیش از حد از تکنولوژی می تواند باعث بروز اختلال در بینایی، سردرد، مشکلات خواب و کمردرد، گردن درد شود.

چه عواملی باعث اعتیاد به اینترنت می شود؟

دوپامین، انتقال دهنده عصبی است و مرکز پاداش در نظر گرفته می شود. وقتی افراد کاری را انجام می دهند که از آن لذت می برند، مغز، دوپامین  را آزاد می کند. همه ما به دنیال لذت بردن از زندگی هستیم. بعضی از افراد فکر می کنند که قمار به صورت آنلاین یا استفاده از مواد شیمیایی مانند الکل، سیگار یا مواد مخدر برای آنها لذت بخش است و سراغ آنها  می روند. دلیل اینکه بسیاری از ما به اینترنت وابسته هستیم این است که استفاده از آن باعث وابستگی مان می شود. وب سایت ها، بازی ها و برنامه ها، همه ی آنها با هدف جلب توجه ما ایجاد شده اند.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_cta h2=”آیا نیاز به راهنمایی، مشاوره و یا روان درمانی دارید؟” h4=”جهت اخذ وقت تصویری یا تلفنی به تلفن 09128490944 در واتسآپ پیام بدید یا تماس بگیرید.” txt_align=”center” style=”3d” color=”turquoise” css_animation=”slideInRight”][/vc_cta][/vc_column][/vc_row]

در انتخاب تراپیست مناسب مشکل دارید؟

ما در اینجا هستیم تا به شما در انتخاب بهترین تراپیست کمک کنیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا