رویکردهای انسان گرایانه یا Humanistic therapies

رویکردهای انسان‌ گرایانه

درمانهای انسان گرایانه روی توسعه ی خود، رشد و مسئولیت پذیری تمرکز می کنند. این درمان ه افراد در شناخت نقاط قوت، خلاقیت و انتخاب ها کمک می کند.

رویکردهای انسان گرایانه مبتنی بر این عقیده است که همه ی ما به طور طبیعی به سمت انجام کارهای خوب حرکت می کنیم. در حالی که البته، تجربه های سخت زندگی ممکن است به صورت موقت مانع دستیابی به اهداف مان شوند، با حمایت مناسب، همه ی ما توانایی دستیابی به اهداف خود را داریم.

یک درمانگر که از درمان انسان گرایانه استفاده می کند، برای ایجاد فضایی امن و حمایتی تلاش خواهد کرد که در آن مراجع بتواند خود و استعدادهای خود را کشف کند و در نهایت به سمت رشد شخصی، ذهنی، عاطفی و معنوی خود حرکت کند.

فواید درمان انسان گرایانه

رویکردهای انسان گرایانه مخصوصاً برای افرادی که احساسات خود را از دست دادند، عزت نفس پایینی دارند، مناسب است. درمان انسان گرایانه برای درمان اختلالات اضطراب، هراس، اعتیاد، افسردگی، وسواس جبری-فکری (OCD)، اختلال دو قطبی و اسکیزوفرنی استفاده می شود. درمانهای انسان گرایانه برای افرادی که در برقراری رابطه مشکل دارند، به کار میرود.

درمان انسان گرایانه چیست؟
درمان انسان گرایانه چه فوایدی دارد؟

رویکردهای انسان گرایانه

رویکردهای انسان گرایانه درمانی همه چیز در مورد خود کاوشی است. رویکردهای زیر می توانند شما را به سمت رسیدن به اهداف تان هدایت کنند.

  • درمانی وجودی

درمان وجودی بر کاوش برخی موضوعات از دیدگاه فلسفی متمرکز است.

  • گشتالت درمانی

گشتالت درمانی می تواند بر افکار، احساسات و اعمال افراد تمرکز کند. کسب خودآگاهی در زمان حال و گذشته، یکی از مهمترین جنبه های گشتالت درمانی است.

روش  های درمان های انسان گرایانه

روش های درمانی انسان گرایانه، یک رویکرد نسبتاً جدید است که توسط بنیانگذاران آن به عنوان یک رویکرد روانشناختی زیستی در روان درمانی شناخته شده است. فرض اصلی درمان این است که انسان نیازهای ذاتی دارد که باید برای رفاه روانی به آنها دسترسی پیدا کند.

  • درمان مراجع محور

درمان مراجع محور، بر ارزش های فرد تمرکز دارد. ارزشمند بودن به عنوان یک فرد، بدون اینکه مورد قضاوت قرار گیرد، می تواند به فرد کمک کند تا با خود ارتباط برقرار کند.

  • روان درمانی

هدف روان درمانی، کشف سطح بالاتر از آگاهی است.

  • واقعیت درمانی

واقعیت درمانی، رویکردی درمانی است که به جای گذشته، روی حال و آینده تمرکز دارد. نظریه ی درمان، که توسط ویلیام گلاسر در دهه 1960 ایجاد شده است، مبتنی بر این است که فرد مبتلا به پریشانی از بیماری روانی رنج نمی برد. درعوض، آنها از مشکلات اجتماعی رنج می برند، زیرا نیازهای اساسی روانشناختی خود را برآورده نکرده اند.

  • درمان متمرکز بر راه حل

همچنین، این رویکرد به عنوان درمان کوتاه مدت متمرکز بر راه حل شناخته می شود، این رویکرد روی آنچه افراد برای رسیدن به موفقیت نیاز دارند، تمرکز می کند. از روان درمانگر سؤالاتی می شود که به فرد کمک کند تا نقاط قوت خود را کشف کند. درمان متمرکز بر راه حل می تواند برای افراد هدف گرا و آنهایی که تمایل به تغییر دارند، مفید باشد.

  • روان تحلیل گری

روان تحلیل گری مبتنی بر این نظریه ای است که هر یک از ما سه حالت ایگو داریم: والدین، ​​بزرگسال و کودک. با شناخت حالات ساختاری، روان تحلیل گری، به نحوه ی ارتباط افراد و چگونگی تغییر ارتباطات کمک می کند.

  • روانشناسی فرافردی

در روانشناسی فرافردی، به ویژگی های شخصیتی فراتر از بدن فرد، سن، ظاهر، فرهنگ و غیره پرداخته می شود.

روش های درمان انسان گرایانه کدام است؟
درمان انسان گرایانه با چه روش های انجام می شود؟

در انتخاب تراپیست مناسب مشکل دارید؟

ما در اینجا هستیم تا به شما در انتخاب بهترین تراپیست کمک کنیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا