به راحتی وقت مشاوره بگیرید

همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به صحبت کردن و مشاوره گرفتن از فردی داریم که بتواند ما را درک کند.

راهکارهای حل مشکلات خانوادگی

راهکارهای حل مشکلات خانوادگی چیست؟

راهکارهای حل مشکلات خانوادگی دریچه ای برای برون رفت از دنیای غم‌انگیز منازعه و مناقشه در زندگی خانوادگی است.

مشکلات خانوادگی تلخ و رنج‌آور هستند و گاهی نیز به عواقب بسیار اسف‌باری دچار می‌شوند. این مشکلات می‌تواند اعضای خانواده را از هم دور کند، بنیان خانواده را از بین ببرد؛ ولی با همه قدرت ویران کننده آنها، راهکارهای حل مشکلات خانوادگی چندان دشوار نیستند و می‌توان دوباره از دوران پرنشاط و مواهب آرامش در خانواده لذت برد. 

در‌حقیقت باید قبول کنیم که زندگی بسیار کوتاه است؛ پس نباید زندگی مملو از تجربه لحظات تلخ و گزنده آنهم با افرادی شود که آنها را دوست داریم. خبر خوب این است کلید موفقیت حل مشکلات خانوادگی در دستان شماست و این نحوه رفتار و گفتار شما با دیگر اعضای خانواده است که از هر وِرد جادویی بهتر دوران شادی‌بخش صلح و دوستی را برای خانواده شما به ارمغان می‌آورد. از همین جهت ما مجموعه‌ٔ این تکنیک‌ها را با نام راهکارهای حل مشکلات خانوادگی به شما هدیه می‌کنیم.

راهکارهای حل مشکلات خانوادگی

راهکارهای حل مشکلات خانوادگی گنجینه‌ای از شیوه‌های علمی موفق و تجربه شده است که نسیم روح بخش زندگی را در کالبد خانواده جاری کرده و به شما یاد می‌دهد با نابودی مشکلات خانوادگی از زندگی لذت ببرید.

شیوه اول، مذاکره نخستین حرکت از مجموعهٔ راهکارهای حل مشکلات خانوادگی

نخستین شیوه از مجموعهٔ راهکارهای حل مشکلات خانوادگی شما را دعوت به مذاکره برای رفع مسائل می‌کند.

تکنیک اول، چرا مذاکره در راهکارهای حل مشکلات خانوادگی گام اول است؟

برای شروع مذاکره فرصت‌ها را از دست ندهید. مشکلات خانوادگی پتانسیل کافی برای تبدیل شدن به بحران‌های بزرگ‌تر را دارند و به‌راحتی بنیان خانواده را ریشه‌‌‌ کن می‌کنند. تحمل مشکلات خانوادگی نیز به‌خودی‌ خود کار مشقت‌‌ باری است؛ چه برسد که این مشکلات در زمان‌های که به نام خانواده رقم خورده بروز کنند. اینگونه هر جشن و مراسم خانوادگی از تعطیلات آخر هفته گرفته تا سالگردهای شادی‌بخش را باید به مجموعه خاطرات تلخ و غم‌افزا اضافه کرد. 

تحمل مشکلات خانوادگی در تعطیلات و در سفرها بسیار سخت و حتی غیرممکن به‌نظر می‌رسد، ولی برخلاف تصور اولیه و طبق راهکارهای حل مشکلات خانوادگی، بعد از هر مشاجره جز خویشتن‌داری و صبوری برای کاهش تنش و ایجاد آرامش از شما انتظار نمی‌رود؛ چرا که عدم توجه به این امر مهم به‌معنای ورود به یک جنگ تمام عیار است.

چرا مذاکره در راهکارهای حل شمکلات خانوادگی گام اول است؟
نقش مذاکره در راهکارهای حل مشکلات خانوادگی

با این اوصاف هنگامی‌که از رفتار یکی از اعضای خانواده ناراحت و دلخور هستید، از شروع بحث و مجادله اجتناب کنید. کافی است قبل از انتقاد از دیگران یک شب تحمل کنید و بگذارید غلیان احساسات شما فروکش کند. هر چند این کار غیر‌ممکن به‌نظر می‌رسد؛ لیکن وقتی به نتایج درخشان آن فکر کنید تحمل این مشقت بسیار آسان می‌شود.

قبل از مذاکره به‌خاطرات خوب گذشته نیز توجه کنید.

خرید زمان و تحمل اولیه به شما فرصت می‌دهد تا با دید منطقی و به دور از احساسات به مسئله خانوادگی نگاه کنید. اگر برای برخورد و انتقاد عجله نکنید، فرصت خواهید داشت نیم نگاهی به گذشته و رابطه خوب خودتان بیندازید. این رویکرد ساده همچون آبی بر آتش است و برای ممانعت از برخورد احساسی انرژی لازم را به شما خواهد داد. 

درعین‌حال وقتی از عصبانیت به‌عنوان تکنیکی برای کنترل یک رابطه سمی استفاده می‌کنید، تنها به پیچیده‌تر شدن اوضاع کمک کرده‌اید. اگر روز بعد هم نظر خود را درباره مشکل مطرح کنید، هیچ اتفاق خاصی نمی‌افتد؛ پس از واکنش فوری و احساسی برای حل مشکلات خانوادگی به شدت پرهیز کنید.

تکنیک دوم، چرا باید در جلسه حضوری به‌دنبال راهکارهای حل مشکلات خانوادگی باشیم؟

تاکنون برای شما رخ نداده که از فرستادن یک پیامک یا ایمیل پشیمان شده باشید و آرزو کرده باشید تا به هر طریق راهی برای نابودی آن پیدا کنید.

بدتر از این اتفاق استفاده از پیامک یا پیام در شبکه اجتماعی برای رفع مشاجره و بحث خانوادگی است. حداقل مزیت بحث حضوری فرصت آگاهانه و مدبرانه برای حذف و استفاده از کلمات و رفتارهایی است که نباید به زبان آورده شوند، چه برسد که نوشته شوند؛ بنابراین به‌صورت حضوری برای حل مشکلات خانوادگی اقدام کنید.

در وهله اول باید بدانید که پیام الکترونیکی ذاتاً ابهام آفرین است. در واقع سمت مقابل با توجه به قضاوت خود متن را تعبیر می‌کند و همین باعث می‌شود که یک متن ستایشی و تعریفی همانند نیش و کنایه معنا شود. یک متن ظاهرا آرام به‌راحتی می‌تواند همچون یک متن با لحن تند و عصبانی خوانده  و منجر به دریافت و ارسال یک  سلسله پیامک‌های تنش‌زا شود.

حداقل بهتر است برای اجرای راهکارهای حل مشکلات خانوادگی از تلفن استفاده کنید؛ ولی ما مکالمه حضوری و رودررو را پیشنهاد می‌کنیم. به هر حال در یک مکالمه تلفنی نیز فرصتی برای ابراز عمیق احساس و اهداف مکالمه با کمک زبان بدن وجود ندارد. تاثیر زبان بدن حتی از گفتار شما نیز مهم‌تر است؛ چرا که حس همدلی را منتقل می‌کند و حتی گله‌ها و شکایت را دوستانه‌تر جلوه می‌دهد.

متاسفانه وقتی از ارتباطات الکترونیک استفاده می‌کنیم؛ دچار نوعی بی‌باکی می‌شویم و پیام‌های ما همراه با کلمات و واژه‌هایی می‌شود که هرگز در یک مکالمه حضوری به زبان نمی‌آوریم، چه برسد که آن را بنویسیم؛ بنابراین اگر طالب حل مشکل هستید بهترین اقدام شما تشکیل یک جلسه حضوری است.

نکته سوم، چرا در خانواده باید پذیرای خطاهای همه، من جمله خودتان باشید؟

حقیقت ماجرا این است که ما دوستان را انتخاب می‌کنیم؛ ولی فرصتی برای انتخاب اعضای خانواده نداریم. شاید به‌نظر برسد قطع پیوندهای خانوادگی به‌راحتی ممکن است؛ ولی این کار همراه با درد و خونریزی شدید خواهد بود و اثرات آن ماندگارتر از آن چیزی است که فکر می‌کنیم.

طبق راهکارهای حل مشکلات خانوادگی باید قبول کنید که هیچ کس بی‌عیب نیست و اعضای خانواده نیز از این قاعده مستثنی نیستند. با همه مناقشات و نزاع‌ها شما هنوز هم می‌توانید آنها را دوست داشته باشید و یک رابطه سالم با آنها برقرار کنید. با قبول این حقیقت مهم، نخستین گام را برای حل مشکلات کهنه و کدورت‌ها قدیمی خانوادگی برداشته‌اید. گام دوم شما کشف علت رفتارها و ریشه آنها است. این رفتارها می‌تواند ناشی از شخصیت یا عادت‌های آنها یا حتی عکس‌العملی به رفتارهای خود شما باشد.

پذیرش سرزنش نشان از بلوغ فکری شما است.

با عیوب خود نیز کنار بیاید و سعی کنید آنها را کتمان نکنید. پذیرفتن سرزنش وقتی شایستهٔ آن هستید نشان از بلوغ و رشد فکری و شخصی شما است. برای اجرای موفق راهکارهای حل مشکلات خانوادگی باید از نگاه یک طرفه به مسائل پرهیز کرد. پس  دیدگاهی که همه یا هیچ چیز را ارائه می‌دهد یا باوری که همه اشتباه فکر می‌کنند؛ ولی من نه، را کنار بگذارید. به جای این رویه خانمانسوز و دنیای سیاه و سفید به دنبال یک دنیای خاکستری باشید تا با کشف تفاوت‌های ظریف و جدید عالمی از شگفتی و فرصت‌های جدید برای تعامل و زندگی شیرین در مقابل چشمان شما پدیدار شود.

پذیرش سرزنش نشان از بلوغ فکری شما است.
پذیرش و بخشش خطاها درخانواده

یک روش معجزه‌گر در راهکارهای حل مشکلات خانوادگی پیش‌دستی در عذرخواهی است؛ حتی اگر خود را مقصر ندانید. از چنین جملاتی استفاده کنید: متوجه شدم که ناراحت شدی، این مشکل برای من هم تلخ و گزنده بوده. عزیزم من را ببخش. من واقعا میخواهم این مسئله را حل کنم تو بگو برای حل آن چه کار کنیم؟ با این وجود اگر حتی طرف مقابل قصد ادامه مشاجره و بزرگ‌تر کردن مشکل را داشته باشد باز هم برنده هستید؛ چرا که تلاش خود را برای حل مسئله انجام دادید و از بزرگراه تلاش راهکارهای حل مشکلات خانوادگی برای تجربه آرامش در خانواده خارج نشدید.

تکنیک چهارم، سرزنش را دستمایه بازی و تفریح نکنید.

در مجموعه راهکارهای حل مشکلات خانوادگی به شما تاکید می‌شود که اگر در هیچ‌ جا برای گفتگوی مثبت و دلپذیر تلاش نمی‌کنید، در خانواده باید این گونه باشید. استفاده از کلمات سرزنش کننده روی افراد خانواده تاثیر دوچندان و بسیار عمیقی می‌گذارد و جز تولید احساسات و افکار منفی حاصلی در بر ندارد. این منفی‌نگری چرخه‌ای معیوب است که حل مشکلات خانواده را به بن بست می‌کشد.

هرگز اعضای خانواده را با لحن تحقیر‌آمیزی خطاب قرار ندهید و درعین‌حال با چاشنی کردن کلماتی همچون، خانم من، همسر عزیزم، پسر گلم یا دختر ناز من افتتاحیه کلام خود را مزین به مهر و محبت کنید.

از سرزنش همراه با عصبانیت پرهیز کنید.

کلمات اتهامی اگر با لحن عصبانی همراه شوند به آسانی مشکلات جدید درست می‌کنند و حل مسئله اصلی را به چالش می‌کشند. هر نوع کلمه اتهامی و تحقیر‌آمیز می‌تواند چون کبریتی در انبار باروت عمل کند و افراد با واکنش دفاعی یا حتی تهاجمی با آن مقابله می‌کنند.

اجرای موفق راهکارهای حل مشکلات خانوادگی منوط به این است که بدانید شما با شروع یک بحث خانوادگی به‌دنبال برنده شدن و کوبیدن پرچم موفقیت بر قله پیروزی نیستید؛ بلکه قصد دارید بیشتر از طعم شیرین زندگی خانوادگی لذت ببرید.

در نظر بگیرید همیشه راه‌های برای حل مسایل وجود دارد که حتی به آن فکر نکردید؛ پس تهیه یک برنامه برای حل مسائل نشان از دوراندیشی و وسعت نگرش شما دارد.

از سرزنش همراه با عصبانیت پرهیز کنید.
سرزنش همراه با عصبانیت را فراموش کنید.

با تهیه یک فهرست از راه‌حل‌های متنوع و حتی سرگرم کننده و اجتناب از هر چیزی که می‌تواند تحریک کننده و برهم زننده تلاش شما برای اجرای راهکارهای حل مشکلات خانوادگی باشد پرهیز کنید.

محور توجه و کنکاش ما می‌تواند تکیه بر ویژگی‌های متنوعی باشد که به ارتباط عمیق، بهتر و راحت‌تر بیان مشکلات کمک می‌کند.

راهکارهای حل مشکلات خانوادگی با رمز آرامش به موفقیت می‌رسند.

بعد از پیدا کردن راهکارها و فرصت‌های جدید و متنوع به شیوه بیان خود نیز توجه کنید. لحن صدا و نحوه درخواست خود را کنترل کنید. آرام و با طمانینه صحبت کنید. صحبت کردن با صدای بلند و همراه با ناراحتی گرهی از مسائل خانواده باز نمی‌کند ودر راهکارهای حل مشکلات خانوادگی نیز جایی ندارد.

راهکارهای حل مشکلات خانوادگی با آرامش میانه بهتری دارند. وقتی آرامش و ملاحت را چاشنی توضیحات خود کنید همدلی و همراهی شخص مقابل را دریافت خواهد کرد. همیشه سعی کند خود را به‌جای دیگر افراد خانواده بگذارید و از دیدگاه آنها به مسائل نگاه کنید. بنابراین می توانید بگویید من متوجه منظور تو شدم اما کاری که اکنون می‌توانیم بکنیم این است که… و به این طریق با پیش کشیدن راه‌حل‌های ممکن و متنوع به حل مسائل بپردازید.

تکنیک پنجم، چرا بخشش کلید طلایی گشایش در مشکلات خانواده است؟

اعضای خانواده را ببخشید و در واقع چه کسی بیشتر از آنها شایسته این فرصت است. البته نمی‌توان کتمان کرد که بخشیدن هنر بزرگان است و انجام آن همیشه راحت و آسان نیست: ولی همیشه می‌توان درباره افراد خانواده استثنا قائل شد. از آن سو بخشیدن دیگر اعضای خانواده لذتی فوق‌العاده دارد که حتماً باید آن را تجربه کنید.

در وهله اول بخشیدن دیگران شما را از هم‌نشینی با ذات تباه کننده مشاجرات و اختلاف‌نظرها آزاد می‌کند. در بین راهکارهای حل مشکلات خانوادگی بخشیدن یکی از اعضای خانواده به‌معنای فراموش کردن خاطرات تلخ گذشته است و این نیز به مفهوم پی‌ریزی آیند‌ه سالم و به دور از تنش و استرس است. 

چرا بخشش کلید طلایی گشایش در مشکلات خانواده است؟
بخشش کلید طلایی گشایش در مشکلات خانواده

از فرصت‌های ناب در اجرای راهکارهای حل مشکلات خانوادگی استفاده کنید. اگر هنوز پیش قدم شدن برای شما سخت است‌ به‌محض دیدن رفتار همراه با پشیمانی و ندامت سمت مقابل فرصت را از دست ندهید و شما نیز نام خود را در فهرست طلایی افراد بخشنده و رئوف ثبت کنید. بخشش همراه با همدلی در چنین اوقاتی نه تنها عامل مهمی در موفقیت شما برای حل نزاع خانوادگی است؛ بلکه شما را از طی یک مسیر بی‌فایده و چالش برانگیز حفظ خواهد کرد.

پیچ و خم‌های سفر زندگی به ما آموخته است که هیچ انسانی کامل نیست و همه ما روزی به بخشش دیگران نیاز داریم؛ پس بخشش امروز فرصتی برای تعامل بیشتر در فردا است.

شیوه دوم ، حل ریشه مشکلات خانواده 

حل ریشه مشکلات خانواده رویکردی هوشمندانه برای جلوگیری و وقوع دوباره آنها است.

تکنیک اول، چرا رفع سرشاخه‌ها در مشکلات خانوادگی موفقیت به شمار نمی‌رود؟

برای حل مشکلات باید به جای پرداختن و صرف انرژی به سرشاخه‌ها به سراغ ریشه‌ها بروید. تلاش اصلی شما کشف عوامل مناقشه برای یافتن راهکارهای حل مشکلات خانوادگی است. شاید ریشه این دشواری‌ها در مشکلات سلامتی یا اختلالات روانشناسی و روانپزشکی باشد که اعضای خانواده آن را از هم پنهان می‌کنند.

شاید ریشه بدخلقی‌ها، ماتم از دست دادن عزیزان باشد که جای خالی آن‌ها در خانواده پرنشدنی به‌نظر می‌رسد. پس مسئله پشت‌پرده و واقعی را پیدا کنید تا تمام ابعاد یک مشکل را ریشه کن کنید. در اجرای این قسمت از راهکارهای حل مشکلات خانوادگی به تجزیه و تحلیل با چاشنی راهنمایی نیاز خواهید داشت.

آیا شما نیز مسئله‌ای را از خانواده پنهان می‌کنید؟ 

اگر شما مسئله‌های مربوط‌به سلامت یا موضوع شخصی را از دیگر اعضای خانه پنهان می‌کنید باید برای یکبار هم که شده به‌طور‌جدی از خود بپرسید؛ چرا باید این‌کار را بکنید؟ چرا از ابراز این مسأله ناراحت هستید؟ 

به عنوان مثال، ما در موردی خانواده‌ای سنتی که نگران مسايل عاطفی و احساسی از ازدواج دوباره پدر پیرشان و به خطر افتادن حیثیت خانوادگی بودند با کاوش و طی جلسات مشاوره متوجه نکته مهمی شدیم. در واقع نگرانی عمدهٔ خانواده درباره مسائل و مشکلات احتمالی درباره ارث و میراث بود که به صورت اختلاف نظر و مقاومت درباره ازدواج دوباره بروز می‌کرد. 

آیا شما نیز مسئله‌ای را از خانواده پنهان می‌کنید؟
پنهان کردن مسئله در خانواده

از مهم‌ترین تکنیک‌های راهکارهای حل مشکلات خانوادگی این است که کمتر به اینکه دیگران چه تصوری خواهند داشت بپردازید؛ بلکه تلاش کنید با گفتگو متوجه شوید آنها واقعا به چه می‌اندیشند. 

اغلب اوقات پرداختن به تصورات این‌چنین منجر به تولید شایعه و خیالات مسموم می‌شود که اگر به گوش دیگر اعضای خانواده برسد با واکنش تلخی همراه خواهد شد. به‌‌همین‌‌دلیل تمرکز خود را به علت وقایع معطوف کنید و از خیالپردازی مکرر به علائم و نشانه‌های مشکلات اجتناب کنید. 

این علائم نیاز به تعبیر و تفسیر درست و شناخت همه جانبه دارد. پس اساسا بهتر است با مشورت با دیگر اعضای مورد اعتماد خانواده از والدین گرفته تا خواهر و برادرها به بررسی روش‌های بیان مشکلات پنهان شده بپردازید. فراموش نکنید حسن‌ ظن و نیات پاک خود را برای اجرای راهکارهای حل مشکلات خانوادگی سرلوحهٔ این تلاش قرار دهید؛ چرا که به همدلی و همراهی دیگران نیاز دارید.

تکنیک دوم چرا باید سوال کردن را به اظهار نظر ترجیح دهید؟

یکی از بهترین تکنیک‌ها در حل مشکلات خانواده و کشف ریشه مسائل، پرسیدن به جای اظهار نظر است. بررسی راهکارهای حل مشکلات خانوادگی اثبات کرده وقتی درباره احساسات دیگران اظهار نظر می‌کنید آنها را به لاک دفاعی فرو می‌برید و برای اینکار نیاز به کسب مهارت‌های ارتباطی دارید.

پرسیدن عامل مهم برای رفع احساس متهم بودن است. در نتیجه پرسیدن سوال از دیگران یک مکالمه بدون حاشیه و پرمنفعت را تجربه خواهید کرد که منجر به کشف حقایقی پنهان می‌شود که عامل رنجش فرد بوده است؛ پس چرا با پرسش‌های بیشتر نظر دیگر افراد خانواده را برای بهتر شدن اوضاع جویا نشویم.

تصور کنید خواهر شما مدتی است که دیگر مانند گذشته شما را برای عصرانه دعوت نمی‌کند. مجموعه راهکارهای حل مشکلات خانوادگی به شما پیشنهاد می‌دهد قبل از هر قضاوتی به او بگویید: چند وقتی است کمتر همدیگر را می‌بینیم، تو فکر می‌کنی علت آن چیست؟ یا حتی می‌توانید لطافت بیشتری خرج کنید و به او بگویید: شنیدم اخیراً چند مسئله مالی داشتی و پول زیاد خرج کردید؟ آیا دوست داری مقداری پول به تو قرض بدهم؟

نکته مهم این است که سؤال‌های شما برای از بین بردن گارد دفاعی و کشف حقایق بیشتر است؛ پس لطفا سوالات خود را به‌نحوی بپرسید که فرد مقابل شما تحریک به پاسخگویی شود و بخواهد توضیح بیشتری به شما بدهد. فراموش نکنید که بعد از پرسیدن یک شنونده خوب نیز باشید؛ چرا که راه‌حل مشکلات در پس همین جواب‌ها نهفته است.

تکنیک سوم، چگونه راه‌های ارتباط و تعامل را تقویت کنیم؟

تضعیف راه‌های ارتباطی منجر به ایجاد انبوهی از مشکلات خانوادگی می‌شود. وقتی عضوی از خانواده حق ابراز نظر نداشته باشد یا وادار به سکوت شود، دیر یا زود احتمال وقوع یک آتشفشان از خشم و نفرت در خانواده بسیار محتمل است.

انجام اکثر راهکارهای حل مشکلات خانوادگی  سخت نیست، اگر همیشه احترامی ویژه برای میز مذاکره قائل باشیم. بنابراین همیشه سعی کنید نخستین کسی باشید که پشت این میز می‌نشیند و مهم نیست که این کار چقدر سخت است؛ چرا که خانواده بزرگ‌ترین سرمایه شما در طول زندگی است. از آن گذشته این کار منجر به توسعه و بهبود فردی شما می‌شود.

چگونه راه‌های ارتباط و تعامل را تقویت کنیم؟
تقویت راه‌های ارتباط و تعامل

راهکارهای حل مشکلات خانوادگی بر اساس احترام به سنت‌های هوشمندانه شکل گرفته است. در برخی موارد آنچنان که در گذشته نیز رایج بود، می‌توان از یک عضو مسن‌تر و با‌تجربه‌تر خواست تا پیش قدم شود و عنان مذاکره را در اختیار بگیرد. این نوع واسطه‌گری می‌تواند نتایج خوبی برای کنترل روند صحبت کردن و به نتیجه رسیدن موضوعات در خانواده داشته باشد. 

موهبت میانجیگری بزرگترها را از دست ندهید.

برای استفاده از این موهبت میانجیگری بزرگترها باید غرور خود را به کناری بگذارید. درعین‌حال از کسی برای حل موضوع و داوری استفاده کنید که شناخت و تجربه لازم درباره موضوع و البته مهارت مدیریت مذاکره  را داشته باشد. توجه به این دو مورد اخیر باعث می‌شود بهتر و راحت‌تر امور مذاکره را با او واگذار کنید و از ثمرات موفقیت‌آمیز راهکارهای حل مشکلات خانوادگی لذت ببرید.

به‌ هیچ وجه مشکلات را دستِ‌کم نگیرید. یک مشکل ساده با بی‌اعتنایی در طول زمان می‌تواند تبدیل به افزایش سردی در روابط و بروز مشکلات بیشتر شود. 

به‌ همین جهت در اجرای راهکارهای حل مشکلات خانوادگی از بیان احساس و افکار خود غافل نشوید؛ ولیکن باید در انتخاب زمان و شیوهٔ آن رعایت اصل هوشمندی و درایت را فراموش نکنید. بنابراین ایدهٔ بیان یک مشکل خانوادگی در شب یلدا را فراموش کنید.

قواعد گفت‌وگو در راهکارهای حل مشکلات خانوادگی چیست؟

برای گفتگوی خانوادگی باید به‌اندازه کافی هوشیار و سرحال باشید،‌ پس اگر دارویی خاص استفاده می‌کنید که امکان دارد هوشیاری شما را کم کند، وقت گفتگو را تغییر دهید. درعین‌حال از کشیدن سیگار و مواردی مانند آن قبل از گفتگو پرهیز کنید. برخلاف تصور، بسیاری از استنشاق بوی توتون و تنباکو به سرخوشی نمی‌رسند. بهتر است حتماً مسواک بزنید یا خوشبو کننده دهان استفاده کنید و از زدن یک عطر ملایم نیز دریغ نکنید. 

اگر هنوز هم آغاز مذاکره و گفتگوی خانوادگی برای شما سخت است از یک یادداشت یا یک نامه استفاده کنید. حتی می‌توانید از پیامکی نیز برای تنظیم یک قرار و زمان و بیان موضوع گفت‌و‌گو استفاده کنید تا فرصتی برای اجرای راهکارهای حل مشکلات خانوادگی پیدا کنید.

تکنیک چهارم، چرا تعیین موضوع بحث قبل از گفت‌و‌گو مهم است؟

تشخیص اینکه یک مشکل خانوادگی تا چه حد اهمیت پیدا کرده تا موضوع یک بحث یا گفت‌و‌گو باشد بسیار مهم است. این تکنیک باعث تمرکز و کمک به حل مشکلات زندگی می‌شود،‌ زیرا در حین گفت‌وگو و به دلیل اهمیت و پیچیدگی مساله امکان دارد بحث‌‌های حاشیه‌ای همچون متهم کردن یکدیگر پیش بیاید.

برای تشخیص مناسب راهکارهای حل مشکلات خانوادگی باید به بعضی از علایم و نشانه‌ها در رفتار و احوال خانواده توجه کنید. وقایعی همچون مشاجرات مکرر، اختلاف‌نظرها، عصبانیت‌های انفجاری، کناره‌گیری از دیگران، طرد کردن بعضی از اعضای از خانواده و البته موارد بسیار مهمی همچون درگیری‌های فیزیکی را مدنظر قرار دهید.

چرا تعیین موضوع بحث قبل از گفت‌وگو مهم است؟
تعیین موضوع بحث قبل از گفت‌و‌گو

تفاوت انتخاب ارزش‌های فرهنگی و اعتقادی در بین اعضای خانواده عامل مهمی برای ایجاد اختلاف عقیده است. باید قبول کنید که امکان دارد حتی تا به انتهای برخی از ماجراهای این اختلاف‌ها، نه والدین و نه فرزندان، نتوانند دربار انتخاب سبک زندگی شخصی و عقاید به تفاهم برسند.

از سوی مشکلاتی دیگری نیز در خانواده به چشم می‌خورد که اوضاع را از کنترل خارجی می‌کند و بروز مشکلاتی همچون اعتیاد به مواد مخدر،‌ مشکلات بهداشت روانی، رفتار قلدرمنشانه، عدم اعتماد، مشکلات مالی، تغییر در شرایط خانوادگی (به دلایلی مانند بیکاری والدین و نیاز به حمایت)، انواع اختلال استرس همچون استرس پس از سانحه، مسائل مربوط‌به رابطه و اعتیاد جنسی و حسادت از این قبیل مشکلات است.

شیوه سوم، تلاش برای حل مشکلات خانواده

تلاش برای حل مشکلات خانواده مبتنی بر تکنیک‌هایی مانند مصالحه تا شورای خانواده به ما کمک می‌کند تا مطمئن باشید که در راه درستی برای انجام راهکارهای حل مشکلات خانوادگی حرکت می‌کنید.

تکنیک اول،  مصالحه چه نقشی در حل مشکلات خانوادگی دارد؟

نکته مهم در پیاده سازی راهکارهای حل مشکلات خانوادگی  پیدا کردن روشی برای مصالحه است. مصالحه شرایطی است که هر سمت منازعه در مورد آن احساس رضایت دارد هر چند شاید دقیقا مطابق خواسته آنها نباشد. مصالحه یک رویکرد عالی برای از بین بردن اختلافات و حل مشکلات در خانواده است.

نخستین گام برای رسیدن به مصالحه تحلیل مسائل و جواب‌های احتمالی است. آیا مسئله قابل حل است یا نه؟ شما باید ماهیت هر مسئله را بررسی کنید و در نظر بگیرید که چه راه‌حل‌هایی تاکنون برای آن عملی شده است. اگر تلاش کردید و دوباره نیز تلاش کردید و باز هم همان نتیجه قبل را گرفتید، باید موفقیت را در پیدا کردن و اجرای راه حل دیگری جست‌وجو کنید.

برای عملی کردن راهکارهای حل مشکلات خانوادگی و شیوه مصالحه به‌سراغ نقاط مشترک و مورد تفاهم با سمت مقابل بروید. درعین‌حال تصور کنید حاضرید از چه امتیازاتی گذشت و صرف‌نظر کنید. اگر حاضر نیستید چیزی را فدا کنید احتمالاً عمر اختلاف شما بیش از آنچه که تصور می‌کنید طولانی خواهد شد. 

از تکنیک جذاب دو دایره استفاده کنید. در این تکنیک هر دو سمت مناقشه خانوادگی پشت یک میز می‌نشینند و هر کس در دایره روبه‌روی خود موارد و نقاطی را که می‌خواهد ثبت می‌کند. گام بعدی سپردن دایره به سمت مقابل است است تا با بررسی نقاط اشتراک به مصالحه برسند.

تکنیک دوم،  با تک تک اعضای خانواده صحبت کنید. 

همه خانواده‌ها در کار تیمی و مشترک موفق عمل نمی‌کنند. همه ما به‌نوعی گرو‌ه‌های ناکارآمد را تجربه کردیم و از انرژی منفی آنها خاطره‌های تلخی داریم. 

به‌جای صرف انرژی برای مطرح کردن مشکلات خانوادگی در جشن‌ها و مراسم خانوادگی و دامن زدن ناخواسته به آنها در جست‌وجوی طرفین حقیقی مشکل خانوادگی باشید. گاهی افراد اصلی پشت حمایت دیگران به‌دنبال حل مسئله هستند و امکان دارد ندانستن این موضوع سوءتفاهمات بیشتر می‌شود.

با تک تک اعضای خانواده صحبت کنید.
صحبت با تک تک اعضای خانواده

اگر مشکل بین شما و عضوی دیگر از اعضای خانواده باشد نباید دیگران را به داخل باتلاق مناقشه بکشید. این کار نه تنها آنها را ناراحت می‌کند؛ بلکه ممکن است اوضاع را وخیم‌تر می‌کند. هیچ‌کس دوست ندارد در دعواها مجبور به انتخاب یک سمت شود؛ چرا که همه ما می‌دانیم مشکلات پایان می‌یابند و آنچه باقی می‌ماند آدم‌ها و رابطه‌های زخم خورده هستند.

رمز موفقیت راهکارهای حل مشکلات خانوادگی استفاده از تنوع است؛ پس چرا به‌جای مطرح کردن بحث در یک فضای خانوادگی به‌سراغ صرف یک قهوه یا نهار با طرف مقابل فکر نمی‌کنید. گفتگو در یک فضای آرام و دو نفره شما را از اظهار‌ نظرهای بی‌جا و دخالت نامناسب دیگران نیز در امان نگاه می‌دارد. درعین‌حال بهتر می‌توانید موارد نارضایتی خود را مطرح کنید و راه‌حل بهتری پیدا کنید. هرگز فراموش نکنید که مردم در یک فضای کم‌تنش و به‌دور از حاشیه‌ها بهتر پذیرای حل مسئله هستند و حقایق را مطرح می‌کنند که در یک گروه به زبان نمی‌آورند.

وقتی حواس شما مشغول جای دیگری است به‌سراغ گفتگو برای حل مشکل خانوادگی نروید. مواردی که می‌تواند حواس شما منحرف کند از کار روی پروژه بزرگ گرفته تا استفاده از تلفن و حتی شستن ظرف است. برای لحظاتی همه چیز را کنار بگذارید تصور کنید این مناقشه خانوادگی اولین و آخرین مسئله‌ای است که باید حل کنید.

تکنیک سوم، چگونه شورای خانواده منجر به حل مشکلات خانوادگی می‌شود؟

درست است که بسیاری از مناقشه‌ها و مشکلات را می‌توان دو نفره حل کرد اما زمانی می‌رسد که احساس  می‌کنید همراهی و مشورت خانواده نیز شیوه خوبی برای رسیدن به مصالحه است. در این صورت مشکلی که بین یک نفر و چند نفر از اعضای خانواده است به مشکل کل خانواده تبدیل می‌شود و باعث تعدیل در حل مناقشه می‌شود؛ چرا که دیگر حس اسیر بودن با گیر افتادن به‌ هیچ‌کس القا نمی‌شود و همه در تلاش برای حل مشکل خانوادگی خواهد بود.

در نظر بگیرید خانواده‌ای دچار مشکلات از دست دادن شغل،‌ از کار افتادگی یا دیگر مسائل مالی شده است. وقتی طبق راهکارهای حل مشکلات خانوادگی یک اعلام عمومی در خانواده برای حل این مشکلات اعلام شود همه حاضرند کمک کنند. آنها حتی با ایثار و همکاری لحظات زیبایی را رقم می‌زنند؛ زیرا احساس می‌کنند در حال انجام کار مفیدی هستند. 

چگونه شورای خانواده منجر به حل مشکلات خانوادگی می‌شود؟
نقش شورای خانواده در رفع مسايل خانواده

شورای خانواده را به‌عنوان محفلی برای تنظیم رویکردها و اهداف خانوادگی در نظر بگیرید. ایجاد محیط برای همفکری جمعی در زیر سایه شورای خانواده یعنی یافتن فرصت‌های ناب و جدید برای حل مشکلات خانوادگی که از عهده تفکر یک‌نفره یا دونفره خارج است.

اگر عضوی از خانواده به مشکل یا بحث اشراف ندارد می‌تواند به‌عنوان نگهبان محفل شورای خانواده باشد و مواظب باشد تا شخصی بیهوده عصبانی نشود یا نظم شورای خانواده را به هم نریزد.

تکنیک چهارم، چرا هنوز نامه نگاری یک تکنیک برجسته در حل مشکلات خانوادگی است؟ 

نامه نگاری تکنیک برجسته در راهکارهای حل مشکلات خانوادگی است. همان‌قدر که ارتباطات الکترونیک به‌واسطه اختصار نویسی و ذات خود غیر صمیمی به نظر می‌رسند؛ نامه‌های دست‌نویس مملو از احساسات لطیف هستند که می‌تواند به حل مشکلات خانوادگی کمک کند.

حقیقتاً نامه دست‌ نویس به‌سرعت با شخص خواننده ارتباط برقرار می‌کند و حتی با نحوه نوشتن می‌تواند زنجیره‌ای از خاطرات را در ذهن طرف مقابل فعال کند. درعین‌حال مرتب و صحیح نوشتن و سعی در زیبا نویسی باعث می‌شود که حس احترام به خواننده القا شود. این تلاش شما پیام مثتبی به دیگر اعضای خانواده یا طرف دیگر مناقشه می‌دهد و به صمیمیت در روابط کمک بزرگی‌ می‌کند.

البته افرادی هم هستند که دوست دارند افکار و احساسات خود را شخصاً یا از پشت تلفن بیان کنند و در این کار تبحر بیشتری دارد. با این وجود هنوز هم نامه به‌عنوان یک شروع خوب برای خلق یک فرصت گپ رودررو یا قرار تلفنی کارآمد است و گزینه‌ای است که بارها نتیجه مثبت آن تجربه شده است.

در نامه‌نگاری برای حل مشکل خانوادگی احساس خود را توضیح دهید و دلایل خود را برای مطرح کردن مسئله خانوادگی شرح دهید. راهکارهای حل مشکلات خانوادگی به شما توصیه می‌کند، از کلمه من بیشتر استفاده کند و به شرح دیدگاه خود بپردازید تا با استفاده از کلمه شما به جای دیگری صحبت کنید و یا حتی به چاله سرزنش دیگران فرو بیفتید. 

هرچه بیشتر درباره تاثیر مشکل خانوادگی بر اوضاع خود توضیح دهید به تبین شرایط کمک کرده‌اید. از آن سوی می‌توانید به راه‌حل‌های جدید نیز بپردازد و توضیح دهید؛ چرا دوست دارید که مسئله این گونه حل شود.

تکنیک پنجم،  چگونه مشکلات خانوادگی با کودکان را حل کنیم؟

گاهی ریشه مشکلات  خانوادگی فرزندان شما هستند. فرزندانی که بی‌احترامی می‌کنند،‌ به‌طور مکرر با خواهر و برادر مشاجره می‌کنند یا وظایف خود را انجام نمی‌دهند از موارد آشنا و قابل ذکر در اکثر خانواده‌ها هستند. اگر فرزند شما هنوز کودک است شرایط و اقتضائات راهکارهای حل مشکلات خانوادگی  با کودک را نیز باید یاد بگیرید.

برای فرزندان خود مسائل را شفاف و روشن کنید. برای شروع و به‌عنوان نمونه  ممکن است شما بگویید: عزیزم به‌نظر می‌رسد که صبح‌ها خسته از خواب بیدار می‌شوی و این باعث می‌شود که برای رفتن به مدرسه تاخیر داشته باشی. ما باید این مشکل را حل کنیم.

چگونه مشکلات خانوادگی با کودکان را حل کنیم؟
حل مشکلات خانوادگی با کودکان

عصبانیت را کنار بگذارید. عصبانیت به معنای از دست دادن بسیاری از فرصت‌ها خوب برای اجرای راهکارهای حل مشکلات خانوادگی است. از همفکری فرزندتان برای حل مسئله کمک بگیرید. از او بخواهید پیشنهاد دهد. 

اگر فرزند شما برای حل مسئله تلاش می‌کند از تشویق‌ها غافل نشوید. شما نیز با او همراهی کنید تا ریشه‌ و علت واقعی مشکل را کشف کنید. آیا فرزند شما دیر از خواب بیدار می‌شود؛ چرا که تا دیر وقت مشغول استفاده از شبکه اجتماعی یا تلویزیون است؟

راهکارهای حل مشکلات خانوادگی به جد توصیه می‌کند، منصف باشید و از مطرح کردن دلیل که خود تمایل به شنیدن آنها دارید و با واقعیت سنخیتی ندارند پرهیز کنید. نه‌تنها به فرزند خود بگویید که او را دوست ندارید و می‌خواهید به او برای حل مشکل کمک کنید؛ بلکه خوشحالی خود را از حل مشکل خانوادگی نشان دهید. حل این مشکلات اوضاع را برای همه بهتر می‌کند.

شیوه چهارم، اقدامات جدی در راهکارهای حل مشکلات خانوادگی چیست؟ 

اقدامات جدی در راهکارهای حل مشکلات خانوادگی زمانی مطرح می‌شوند که اسیب‌ها و خطرات از حد معمول بیشتر هستند و شما نیاز به انواع ويژه حمایت برای مواجهه با مشکلات دارید.

تکنیک اول، نقش تکنیک مرزبندی در راهکارهای حل مشکلات خانوادگی چیست؟

تکنیک مرزبندی رویکرد مناسبی برای ممانعت از آسیب دیدن در مواردی از مشکلات خانوادگی است که به‌نظر لاینحل مانده‌اند. در این صورت مرزبندی باعث می‌شود که رفتارهای دیگران بسیار کمتر موجب آزار و خستگی شما شود.

لیکن در ابتدا برای اجرای مرزبندی مطابق راهکارهای حل مشکلات خانوادگی باید شرایط را بسنجید. آیا این عضو خانواده آسیب‌هایی را به زندگی وارد کرده است؟ روحیه و احساس شما را تخلیه می‌کند؟ یا دست به سرقت مالی می‌زند؟ شما را تضعیف می‌کند؟ یا رفتارهای بدی دارد که شما را کلافه کرده است؟

نقش تکنیک مرزبندی در راهکارهای حل مشکلات خانوادگی چیست؟
تکنیک مرزبندی راهگشای مشکلات خانوادگی

اگر جواب این سوالات مثبت است شما حق دارید که پروسه مرزبندی را شروع کنید. مرزبندی طبق راهکارهای حل مشکلات خانوادگی قواعد خاصی دارد و هدف از آن کاهش تنش تا حد ممکن است. به‌عنوان مثال، شمانمی‌توانید از دیدار فردی که پول شما را به یغما خورده و عضوی از خانواده است اجتناب کنید. رویه شما در مرزبندی بدین گونه خواهد بود که با او معاشرت معمول را دارید؛ ولی از دیدار اختصاصی و تنهایی با او پرهیز می‌کنید و البته از دادن پول به او تحت عناوین مختلف مانند قرض و غیره نیز خودداری می‌کنید.

مرزبندی و قوانین راهکارهای حل مشکلات خانوادگی را با شیوه روشن و همراه با محبت برای دیگر اعضای خانواده هم توضیح دهید. درعین‌حال در اجرا و رعایت مرزها محکم و استوار باشید. تا آنجا که می‌توانید از ملاقات و برخورد با طرف مقابل پرهیز کنید تا مشکلات کمتر شود. اگر شرایط ويژه‌ای رخ دهد که مجبور به ملازمت و معاشرت چند روزه شدید، با رفتن به اتاق جداگانه یا حتی خانه یا هتل در نزدیکی فاصله را حفظ کنید.

تکنیک دوم، زمان‌بندی چه جایگاهی در راهکارهای حل مشکلات خانوادگی دارد؟

به هر حال در میان مشکلات خانوادگی مسائل پیچیده‌ای مطرح می‌شود که به‌آسانی قابل حل نیستند. برای رسیدن به مصالحه  و تجربه موفقیت راهکارهای حل مشکلات خانوادگی در برخی از مسائل  نیاز به زمان دارید؛ پس شاید به این نتیجه برسید که با جدایی عضوی از خانواده شرایط زندگی متعادل‌تر و سالم‌تر می‌شود. هر چند تصور این جدایی به تنهایی می‌تواند تلخ و غم‌انگیز باشد.

مشکلات خانوادگی مانند ماندگاری در غم و سوگواری از دست دادن عضوی در خانواده یا عدم توانایی پذیرش تفاوت‌ها فکری و رفتاری فرآیند توسط پدر و مادر از مواردی است که کار به جدایی هر چند موقت می‌کشاند. البته در ابتدا باید طبق تکنیک‌های قبلی از انواع شیوه‌ها و راهکارهای حل مشکلات خانوادگی بهره ببرید و اگر به فایده ملموسی منجر نشد زمان آن رسیده که زندگی جدید را ِآغاز کرده که این کار با ترک حساب شده و درست موقعیت فعلی ممکن می‌شود.

مشکلات بسیار خاص و حاد در بین مشکلات خانوادگی چیست؟

در اجرای راهکارهای حل مشکلات خانوادگی و رفع بعضی از مشکلات خانوادگی مانند سوءاستفاده جنسی شرایط بسیار خاص و حاد وجود دارد. این مشکلات که  جنبه بسیار شخصی و نتایج تاسف‌باری پیدا می‌کند؛ باید به سرعت تحت تکنیک مرزبندی قرار بگیرد. پس به‌سرعت اعضای خانواده و طرفین مشکل را از هم دور کنید؛ چرا که به هیچ وجه نباید وجود این مشکلات در خانواده را تحمل کرد. این جداسازی نیاز به توان روحی و جسمی دارد و در صورت هرگونه ضعف و تردید  از مشاوران خانواده یا حتی پلیس ویژه برای محافظت از کودکان استفاده کنید.

از موارد شایع و مبتلا‌به جامعه امروز ما انواع اعتیاد از اعتیاد به نیکوتین گرفته تا اعتیاد به اینترنت  است که می‌تواند بر ابعاد مختلف زندگی خانوادگی تاثیر بگذارد. در گام نخست می‌توانید به فرد معتاد کمک کنید؛ لیکن اگر وی مکررا پیشنهاد کمک و همراهی شما را فراموش کند برای آرامش خاطر خود نیز که شده از تکنیک مرزبندی استفاده کنید.

تکنیک سوم، چرا باید از مشاوران کمک بگیریم؟

شاید به‌نظر برسد استفاده از کمک مشاوره چندان لازم نیست؛ لیکن راهکارهای حل مشکلات خانوادگی ثابت کرده بسیاری از مشکلات خانوادگی با توجه به تجربه مشاوران راحت‌تر حل می‌شود و امکان عود مجدد آنها نیز کاهش می‌یابد. در هر صورت دسته‌ای از مشکلات خانوادگی هستند که همچون غده‌ای سرطانی نیاز به بررسی مشاوران و روانشناس آن دارند تا با انواع رویکردها و روش‌های درمانی در روانشناسی به رفع آنها اقدام شود.

چرا باید از مشاوران کمک بگیریم؟
کمک از مشاوران

اینجاست که حل مناقشه‌های خانوادگی تنها به دست یک مشاور متبحر قابل انجام است. گاهی به‌نظر می‌رسد کمک از مشاور کار شرم‌آوری است؛ ولی این استمداد ارزش امتحان کردن را دارد؛ زیرا فواید آن به‌سرعت و به‌طور عمیق در زندگی شما قابل برداشت است.

درعین‌حال کسی با سپردن کار به فرد متخصص و کاردان شرمنده نمی‌شود و این احساس کاذبی است که بخاطر عدم تجربه استفاده از مشاوره در جامعه ما شکل گرفته است.

به طور شخصی از مشاوران کمک بخواهید

اگر طرف مشکلزا از رفتن به مشاوره ابا دارد، خود پیش قدم شوید و به جلسهٔ مشاوره بروید. یک درمانگر حرفه‌ای بهتر از دوستان و نزدیکان برای حل مشکلات خانوادگی به شما ایده می‌دهد. او به شما می‌آموزد چگونه با دیگر اعضای خانواده رفتار کنید و چگونه مسئله خانواده را حل کنید. درعین‌حال خواندن کتاب‌هایی درباره روابط خانوادگی نیز به شما کمک می‌کند. اگر بتوانید در یک گروه دورهمی مراجعین مشاوران نیز عضو شوید که نورعلی‌نور است. حداقل فایده این عضویت احساس آرامش بیشتر است؛ چرا که دیگر خود را تنها می‌بینید.

به ریشه مشکلات خانوادگی توجه کنید. حل مسائلی در زندگی که ریشه در بیماری‌ها یا اختلالات روانشناسی و روانپزشکی دارد، بهتر است با همراهی یا حتی مدیریت یک مشاوره یا روانشناس انجام شود. این مشکلات ابعاد پیچیده‌ای دارد که مشاوران با سنجش و بررسی علمی آنها، بهترین راهکارهای حل مشکلات خانوادگی را در اختیار شما قرار می‌دهند.

مزیت ویژه بهره بردن از دانش و تجارب مشاور،‌ بی طرفی او در پیاده‌سازی راهکارهای حل مشکلات خانوادگی است. یک مشاور با اشراف و نگاهی به بالا به مشکل نگاه می‌کند و پیشنهادهایی می‌دهد که هرگز به آن فکر نکرده‌اید. او با عدم پیش‌داوری و سمت‌گیری خاصی جنبه‌های از درگیری در مشکلات خانوادگی را می‌بیند که احتمال دارد طرفین دعوا خانوادگی به دلیل تضاد منافع،‌ فرهنگ و تربیت نادرست سعی در انکار و نادیده گرفتن آن دارند.

wikihow

 

 

اسکرول به بالا