چگونه یک رابطه سمی را تمام کنیم؟

قرار داشتن در یک رابطه سمی مانند بالا بردن یک کیسه بزرگ از یک تپه می باشد و هرچه بیشتر از این رابطه بگذرد، وزن آن سنگین تر و تحمل بار روی دوش شما دشوارتر می گردد. هنگامی که شما متوجه قرار گرفتن در یک رابطه سمی شدید، سعی کنید با پایان دادن به آن، این سنگینی را از دوش خود پایین بیاورید. در انجام این امر پیش قدم باشید تا طرف مقابلتان به طور واضح متوجه تمایل شما به پایان دادن به این رابطه شود. ضمنا محدودیتی قائل شوید تا به واسطه آن هرگز مجددا وارد این رابطه نگردید. بنابراین، مراقب سلامتی و احساسات خود باشید تا در آینده روابط سالم تری را تجربه نمایید.

بخش اول: پایان دادن به رابطه سمی

1-دلیل این خاتمه را به خود یادآور شوید.

از ابتدا شما نیاز به یک استدلال قوی جهت پایان دادن به رابطه دارید. بنابراین ابتدا لازم است مطمئن شوید که باید این مسیر را طی نمایید. با خود صادق باشید و تمام دلایلی که بابت آن قصد پایان دادن به یک رابطه سمی دارید را روی یک کاغذ بنویسید.

  • یکی از مهمترین دلایل خاتمه دادن به یک رابطه سمی، حس داشتن لیاقت بیشتری در خود می باشید. به علاوه، اگر این رابطه مانع پیشرفت و رشد شما گردد و یا شما را نسبت به دیگران منزوی کند، می بایست نسبت به پایان دادن به این رابطه اقدام نمایید.

2-تمرین مکالمه کنید.

آن چه را که می خواهید به طرف مقابلتان بگویید را تکرار و تمرین کنید. این امر باعث می گردد هنگام صحبت با طرفتان از اعتماد به نفس بالایی برخوردار باشید.

  • شما می توانید این تمرین را در مقابل آینه و یا یکی از دوستان خود انجام دهید.
  • اگرچه این تمرینات باعث ایجاد اعتماد به نقس در شما می شود، اما این را هم در نظر داشته باشید که ممکن است مواردی که تمرین می کنید، در عمل و در واقعیت در هنگام گفتگو با طرف مقابلتان کمی متفاوت گردد.

3-بگذارید طرف مقابلتان در رابطه سمی بداند که می خواهید صحبت کنید.

طرف مقابلتان را از تصمیمتان جهت صحبت کردن با وی مطلع سازید. بسته به اینکه چقدر احساس امنیت می کنید، تصمیم بگیرید که از چه طریقی به مکالمه می پردازید( حضوری، تلفنی و یا نوشتاری)

  • شما می توانید بگویید “سلام، من می خواهم در مورد موضوعی مهم با تو صحبت کنم. آیا زمانی خالی داری تا با همدیگر به گفتگو بپردازیم؟ “

4-مکان گفتگو را انتخاب کنید.

در صورت امکان سعی کنید گفتگوی رو در رو داشته باشید. مکانی مناسب را با توجه به خصوصیات طرف مقابلتان جهت گفتگو انتخاب نمایید. به عنوان مثال، اگر احتمال می دهید که طرف مقابلتان عصبی خواهد شد، گفتگو را در یک محل عمومی انجام دهید.

  • در صورت حس عدم امنیت در یک رابطه سمی، می توانید این گفتگو را از طریق تماس تلفنی و یا مکالمه تصویری از طریق گوشی همراه انجام دهید.
گفتگو درمورد خاتمه به رابطه سمی
انتخاب یک مکان مناسب درخور روحیه طرف مقابلتان به جهت صحبت پیرامون پایان دادن به رابطه سمی، بسیار حائز اهمیت می باشد.

5-نسبت به چیزی که می خواهید، رک و روراست باشید.

در مورد نقاط منفی این رابطه سمی و دلایل خود جهت پایان دادن به آن، صراحتا عنوان نمایید.

  • شما به عنوان مثال می توانید بگویید ” فکر نمی کنم ارتباط من و تو به جای خوبی برسد. ما اکثر مواقع پیرامون مسائل مختلف با همدیگر مشکل داریم و به همین خاطر من تصمیم به خاتمه دادن به این رابطه سمی گرفته ام.”
  • به عنوان مثالی دیگر، می توانید بگویید ” این رابطه از دیدگاه من مناسب و ایده آل نمی باشد. من به این موضوع زیاد فکر کرده ام و تمایل دارم که به این رابطه پایان دهم.”

6-صحبت های طرف مقابلتان در رابطه سمی را نیز گوش دهید.

این شانس را به طرف مقابلتان نیز بدهید تا حرف های خود را مطرح کند. بنابراین تا زمانی که لحن او تبدیل به بی احترامی و یا تهدید نشده است، به صحبت های او گوش دهید.

  • اگر او سعی بر متقاعد نمودن شما مبنی بر عدم خاتمه به رابطه داشت، تصمیم خود را مجددا به صورت کاملا شفاف و صریح بیان نمایید.
  • اگر طرفتان عصبی شد، بگویید “من به اینجا جهت بحث کردن با تو نیامده ام. من این رابطه را ترک می کنم. لطفا پیگیر من و این رابطه نباش.”

بخش دوم: حفظ و ادامه دادن به جدایی از رابطه سمی

1-محدودیت هایتان را نسبت به این رابطه سمی معین کنید.

در نظر داشته باشید که ممکن است طرف مقابلتان این جدایی را قبول نکند. با او صریح باشید و به وی بگویید که دیگر جایی در زندگی شما ندارد.

  • به عنوان نمونه، اگر او چند روز آتی به سراغتان آمد و یا با شما تماس گرفت، حد و حدود خود را به وی یادآور شوید.
  • به عنوان مثال بگویید “من به تو گفته بودم که نمی خواهم دیگر تو را ببینم. لطفا دیگر به خانه من نیا و یا با من تماس نگیر.”

2-اطلاعات تماسش را از همه جا حذف کنید.

تصمیم خود را با حذف کردن همه راه های ارتباطی با طرف مقابلتان محکم تر کنید. شماره تماسش را از گوشی خود پاک کنید و تمام حساب های کاربری اش در شبکه های اجتماعی را حذف نمایید.

  • اگر شما به یک مکان مشترک رفت و آمد می کنید، مدتی روال خود را تغییر دهید تا متوجه تصمیم شما شود.

3-هرگز تحت تاثیر فرد مقابلتان در رابطه سمی قرار نگیرید.

این افراد ممکن است شما را تحت تاثیر و کنترل خود قرار دهند. بنابراین کاملا هوشیار باشید. ممکن است طرف مقابلتان با رفتار خوب سعی بر جبران گذشته داشته باشد و در حالتی دیگر تلاش برای خدشه دار کردن آبرو و حیثیت شما نماید. هرگز به او این اجازه را ندهید که بتواند شما را تحت تاثیر خود قرار دهد.

  • بهترین راه برای جلوگیری از این مسئله، قطع ارتباط کامل می باشد. هرگز تماس تلفنی، پیامک و درکل هرگونه اقدامی جهت برقراری ارتباط از سوی وی را پاسخگو نباشید.
ادامه دادن به جایی از یک رابطه سمی
یکی از راه های پایان دادن به یک رابطه سمی، قطع ارتباط کامل می باشد که به واسطه آن از تاثیرپذیری از جانب طرف مقابلتان خودداری می نمایید.

4-به دنبال حمایت شدن از سوی عزیزان خود باشید.

اگر شما در دوری کردن از طرف مقابلتان با مشکل روبرو هستید، با یکی از دوستان نزدیکتان و یا یکی از اعضای خانواده تان جهت کمک تماس بگیرید و موقعیت خود را برای آن ها شرح دهید تا نسبت به این رابطه سمی مورد حمایت قرار بگیرید.

  • به عنوان مثال، اگر از او پیام متنی دریافت کردید، بلافاصله با یکی از دوستان صمیمی خود تماس بگیرید. آن ها می توانند شما را از پاسخ دادن به آن پیام منصرف کنند و یا حواس شما را از این مسئله پرت نمایند.

بخش سوم: التیام و بهبود آسیب های روحی و عاطفی بعد از جدایی از رابطه سمی

1-در مورد اتفاقاتی که رخ داده است با شخص مورد اعتمادتان صحبت کنید.

سرکوب کردن و عدم ابراز احساسات در مورد یک رابطه سمی باعث می شود که شخص دیگر احساس برد کند و این باعث شود شما به انزوا و گوشه گیری روی آورید. در مورد اتفاقاتی که رخ داده و حسی که راجع به هر چیزی دارید حرف بزنید و ساکت نمانید.

  • با یک دوست صمیمی یا عضوی از خانواده که او را محرم اسرار خود می دانید در مورد احساستان صحبت کنید تا مقداری تسلی و آرامش خاطر بیابید.
  • اگر درخواست خاصی از آنها دارید که فکر می کنید در آن مورد می توانند به شما کمک کنند، خواسته خود را بیان کرده و آنها را از آن مطلع سازید.

2-یک رابطه مثبت و سالم را جایگزین رابطه سمی تان کنید.

برای التیام یافتن و گذر از یک رابطه سمی، باید درب های قلب خود را به روی روابط سالم و مثبت بگشایید. به روابط موجود خود با دیگران توجه کنید و راه هایی را بیابید که باعث می شود رابطه خود را با افرادی که باعث می شوند احساس بهتری داشته باشید، عمیق تر کنید.

  • هم چنین ممکن است دوستان جدیدی از طریق پیوستن به یک باشگاه، انجمن و یا سازمان پیدا کنید.
  • به خاطر داشته باشید که عیبی ندارد که به خودتان برای التیام (از رابطه سمی) زمان بدهید. پس نیازی نیست که سریعا پس از اتمام یک رابطه با شخص جدیدی ملاقات کنید. به خودتان تا زمانی که واقعا حس می کنید آماده رابطه جدید هستید، زمان بدهید.

3-یک تمرین خودمراقبتی اتخاذ کنید.

شما احتمالا در این رابطه سمی چیزهای زیادی از خودتان را از دست داده اید، مثلا ممکن است روحیه شاد و سرخوشی که قبلا داشته اید دیگر نداشته باشید و یا دچار افسردگی شده باشید. اما دیگر وقت آن رسیده است که این خسران را جبران نمایید. یک روال خودمراقبتی برای خود ایجاد کنید تا بتوانید به واسطه آن ذهن، جسم و روحتان را پرورش دهید.

  • خود را با غذاهای سالم و مقوی تغذیه کنید. تمرینات آرامش بخش مثل یوگا انجام دهید. یک دوش آب گرم بگیرید و یا در دامان طبیعت قدم بزنید.
  • رفتن به یک سفر می تواند یک راه عالی برای خودمراقبتی باشد. چرا که می تواند روال روتین زندگی شما را تغییر دهد. بنابراین تصمیم بگیرید که به دیدن یکی از دوستان خود که در شهر دیگری زندگی می کند بروید.
سفر کردن جهت خودمراقبتی
سفر کردن یکی از بهترین راه های خودمراقبتی می باشد که به واسطه آن کمی از هیاهوی زندگی به دور می شوید.

4- الگوهای رابطه ی خود را در جلسه درمان مطرح کنید.

اگر خود را در یک رابطه سمی یافتید، این اتفاق ممکن است به طور نگران کننده ای به سبک زندگی شما که ریشه در کودکی تان دارد مربوط شود. در جلسه درمان، شما می توانید از این که چطور تجربیات کودکی شما می تواند روی روابط حال حاضرتان تاثیر بگذارد آگاه شوید و به شما کمک می کند که زخم ها و شکست هایتان را التیام بخشید.

  • از دکتر خانواده خود بخواهید که یک درمانگر متخصص در محدوده زندگیتان را به شما معرفی کند.

مقاله “چگونه یک رابطه سمی را تمام کنیم؟”، ترجمه امير شيرين زاده، روانشناس و رواندرمانگر باليني مي باشد. اين مقاله توسط جمعي از مشاوران حرفه اي نگارش شده است. اصل مقاله را به زبان انگليسي مي توانيد در لينک زير مشاهده کنيد:
End A Toxic Relationship

در انتخاب تراپیست مناسب مشکل دارید؟

ما در اینجا هستیم تا به شما در انتخاب بهترین تراپیست کمک کنیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا