گروه درمانی چیست؟

گروه درمانی، نوعی از روشهای درمانی است که در آن یک یا چند درمانگر، مراجعین را به صورت یک گروه درمان می‌کنند. درمان گروهی می تواند مزایای زیادی داشته باشد؛ زیرا افراد مورد حمایت قرار می گیرند و فرصتی برای درک نگرانی افراد دیگر فراهم می شود. با کمک درمانگر و سایر اعضای گروه، تشویق می شوید تا تجربیات خود را به اشتراک بگذارید و خودتان را بهتر درک کنید.

گروه درمانی چیست؟

امروزه، در گروه درمانی، گروه کوچکی از افراد با درمانگر مشارکت دارند. معمولاً این تعداد بین7 تا 12 نفر است. در اولین جلسه درمانی، اعضای گروه ممکن است خود را معرفی و درباره ی علت حضورشان در جلسات صحبت کنند. بعد از این، درمانگر ممکن است اعضا را تشویق به بحث در مورد تجربیات خود کند. نحوه ی شروع یک جلسه درمانی به سبک درمان و مشکل بستگی دارد.

جلسات گروهی مثل جلسات یکنفره، محرمانه هستند. اگر می خواهید در گروه درمانی شرکت کنید، باید در تمام جسات حضور داشته باشید.

در برخی از جلسات ممکن است فقط بحث صورت گیرد، در حالی که در برخی دیگر ممکن است فعالیتهای گروه درمانی انجام شود. چنین فعالیتهایی می توانند شامل مهارت های حل مسئله یا تمرین های اعتماد سازی باشند. اگر نمی خواهید صحبت کنید یا در فعالیتها شرکت کنید، مجبور نیستید که صحبت کنید. برخی افراد، باید چند هفته در جلسه حضور داشته و به صحبت ها گوش دهند، قبل از اینکه شروع به صحبت کنند. بنابراین، این افراد نباید برای انجام فعالیت در جلسه تحت فشار قرار گیرند.

تجزیه و تحلیل گروهی

تجزیه و تحلیل گروهی، یک روش خاص از روان درمانی گروهی است. در تجزیه و تحلیل گروهی، بین فرد و بقیه ی گروه رابطه وجود دارد. این رویکرد با ترکیب بینش های روانکاوی و درک عملکرد بین فردی، به بهبود همکاری فرد یا گروه، اجتماع و خانواده کمک می کند.

اهداف گروه درمانی چیست؟

از بعضی جهات، گروه درمانی و درمان فردی مشابه و اهداف یکسانی دارند. با این حال، با استفاده از گروه درمانی، درمانگر می تواند با کمک گروه به اهداف خود برسد.

مشارکت گروهی افراد با درمانگر در گروه درمانی
به وسیله گروه درمانی تشویق می شوید تا تجربیات خود را به اشتراک بگذارید .

1- کمک به افراد در شناسایی رفتار ناسازگار

شرکت در گروه به افراد کمک می کند تا رفتارها و اختلافات خود را بهتر تشخیص دهند. به این دلیل که علت مقایسه ی افراد وجود دارد، ممکن است نسبت به خودتان احساس خوبی نداشته باشید. هدف گروه درمانی این است که به افراد کمک کند تا دید گسترده تری روی رفتارهای خود داشته باشند.

2- کمک به حل مشکلات عاطفی از طریق بازخورد

بحث و گفتگو با درمانگر و سایر اعضای گروه در مورد مشکلات عاطفی ، بازخورد گسترده ای را به شما ارائه خواهد داد. این بازخورد می تواند توسط درمانگر یا اعضای گروه ارائه شود که خودشان مشکلی مانند فرد داشتند. هدف از گروه درمانی، کمک به شما در حل مشکلات است.

3- ارائه ی یک محیط حمایتی

گروه درمانی تنها فرصتی برای دریافت بازخورد ارائه نمی دهد، بلکه فرصتی برای حمایت از دیگران فراهم می کند. باید با اطمینان در جلسات درمانی صحبت کنید. صحبت با افرادی که مشکلی مانند شما داشتند، باعث میشود که کمتر احساس تنهایی کرده و مورد حمایت قرار بگیرید.

گروه درمانی به درمان چه مشکلاتی کمک می کند؟

گروه درمانی در درمان مشکلات و اختلالات متعددی استفاده می شود، این اختلالات عبارتند از:

  • گروه درمانی اضطراب : گروه درمانی اضطراب از موثرترین و کارآمدترین شیوه های درمان اضطراب می باشد.
  • اعتیاد

برای ترک اعتیاد، حمایت دیگران اهمیت زیادی دارد. برخی از افراد، مورد حمایت خانواده قرار نمی گیرند و احتمالاً بیشتر توسط دیگران حمایت شوند. گروه درمانی با یادگیری مهارتهای بین فردی و کشف اینکه رفتارهای شما چگونه می تواند روی دیگران تأثیر بگذارد، به شما در مسیر ترک اعتیاد کمک می کند.

  • عصبانیت

برای افراد مضطرب، بیرون رفتن و تعامل با کسانی که درک شان می کنند، مفید است. شنیدن نحوه ی مدیریت اضطراب توسط دیگران، می تواند بسیار ارزشمند باشد. همچنین، مهارت های اجتماعی تان افزایش پیدا می کند؛ افزایش مهارت اجتماعی باعث کاهش عصبانیت می شود.

  • افسردگی

افراد افسرده ممکن است احساس آسیب پذیری و انزوا کنند. بیرون رفتن از خانه و صحبت با دیگران و شرکت در گروه درمانی برای درمان افسردگی مفید است. صحبت کردن دیگران درباره ی موضوعات مشابه و بحث در مورد راه های مقابله با مشکلات می تواند به شما در رفع افسردگی کمک کند. همچنین، شما ممکن است متوجه شوید که ارائه ی پیشنهادات توسط خودتان در جلسات گروهی باعث تقویت عزت نفس می شود.

درمان مشکلات و اختلالات متعدد به وسیله گروه درمانی
گروه درمانی باعث میشود که کمتر احساس تنهایی کرده و مورد حمایت قرار بگیرید.
  • اختلالات خوردن

برای برخی از افراد، گروه درمانی می تواند به بهبود اختلالات خوردن کمک کند. با این حال، شرکت در گروه درمانی برای یک عده ممکن است نتایج منفی به همراه داشته باشد. اگر متوجه شدید که در گروه درمانی خودتان را با اعضای دیگر گروه مقایسه می کنید (مثلاً مقایسه ی وزن و قد)، سراغ درمان فردی بروید.

  • اختلال وسواسی جبری

فکر کردن به موضوعات مختلف هنگام اضطراب می تواند نشان دهنده ی این باشد که دچار اختلال وسواسی جبری شدید. صحبت با افرادی که احساسات و رفتارهای شما را درک می کنند، می تواند به شما در درک بهتر موقعیت تان کمک کند. در گروه درمانی می توانید از یکدیگر حمایت کنید و به دنبال یافتن راههایی برای مقابله با اختلال وسواسی جبری باشید.

  • مشکلات روابط

اگر حفظ روابط برای شما دشوار باشد، حضور در گروه درمانی می تواند به شما کمک کند. حضور در جلسات گروه درمانی می تواند به شما در بهبود مهارت های بین فردی و اجتماعی کمک کند؛ شما می توانید در خارج از جلسات به تمرین این مهارت ها بپردازید.

  • اسکیزوفرنی

برای مبتلایان به اسکیزوفرنی، گروه درمانی بسته به شدت بیماری مفید است. صحبت با افرادی که علائمی مشابه داشتند و یادگیری بیشتر در مورد این اختلال می تواند به شما در درک بهتر افکارتان کمک کند. اگر در جلسات گروه درمانی، احساس ناامنی پیدا کردید، باید در مورد احساسات خود با روانشناس صحبت کنید.

  • صدمه به خود

ملاقات با افرادی که این مشکل را دارند به شما کمک می کند که کمتر احساس تنهایی کنید. اینکه دیگران چطور با این مشکل کنار آمده اند، و آشنایی با نکاتی که شاید به ذهن تان خطور نکرده میتواند واقعاً مفید باشد.

فعالیت های گروه درمانی

برخی از درمانگران دوست دارند فعالیتهای گروه درمانی را در جلسات خود انجام دهند. اهداف و نوع این فعالیت بستگی به ماهیت نگرانی های مورد بررسی دارد و اغلب متناسب با نیاز اعضاء تنظیم می شوند. فعالیتهای زیر در گروه درمانی مشهور است:

فعالیت های گروه درمانی کمک به افزایش همدلی می کند.
گروه درمانی به شما در برقراری ارتباط و اعتماد به دیگران کمک میکند.

 

  • فعالیت یخ شکنی

فعالیت یخ شکنی، به اعضای گروه کمک می کند تا یکدیگر را بشناسند و احساس راحتی کنند. در این فعالیت، افراد کنار هم جمع شده و خودشان را معرفی و علت حضورشان در جلسه ی گروه درمانی را توضیح می دهند. برخی از درمانگران به منظور کمک به شما در حفظ آرامش و معرفی روش های جایگزین تفکر، انجام بازی ها و فعالیت ها را پیشنهاد می کنند.

  • فعالیت های مبتنی بر اعتماد

این نوع فعالیت ها به منظور کمک به شما برای افزایش احترام متقابل، همدلی و تفاهم طراحی شدند. در صورتی که در برقراری روابط و اعتماد به دیگران مشکل دارید، این فعالیت می تواند مفید باشد.

  • تمرینات روانشناختی برای افزایش بینش و خودآگاهی

این تمرینات به شما کمک می کند که متفاوت فکر کنید و این را درک کنید که چرا شما و دیگران به طور خاصی فکر یا رفتار می کنید.

گروه های حمایتی و گروه های خودیاری

گروه درمانی توسط یک درمانگر حرفه ای انجام می شود که بر رفتار و پیشرفت اعضای گروه نظارت دارد. معمولاً، گروه های حمایتی از افرادی تشکیل می شوند که یک مسئله یا نگرانی دارند و برای حمایت عاطفی با هم ملاقات می کنند. تمرکز این فعالیت ها روی بحث و همدلی است.

معمولاً، در گروه های خودیاری، تبادل اطلاعات و مشاوره در مورد نگرانی صورت می گیرد. شما ممکن است در این جلسات در مورد تجربیات شخصی خود بحث کنید. اگر فکر می کنید به نوعی درمان برای تغییر افکار یا رفتارهای خود نیاز دارید، جلسات گروه درمانی ممکن است مفید باشد.

در صورت بروز مشکلات عاطفی، حمایت دیگران می تواند بسیار ارزشمند باشد و پیدا کردن رویکردی موثر مهم است. صحبت با یک روانشناس یا روان درمانگر می تواند به شما کمک کند تا تصمیم بگیرید که از گروه درمانی استفاده کنید یا نه.

در انتخاب تراپیست مناسب مشکل دارید؟

ما در اینجا هستیم تا به شما در انتخاب بهترین تراپیست کمک کنیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا