به راحتی وقت مشاوره بگیرید

همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به صحبت کردن و مشاوره گرفتن از فردی داریم که بتواند ما را درک کند.

چگونه شاد باشیم

چگونه شاد باشیم و از زندگی لذت ببریم ؟

چگونه شاد باشیم ؟

شادمانی هدف فوق‌العاده ای است که می‌توانید در زندگی خود آن را انتخاب کرده و چیزی است که باید هر روز به سمت آن حرکت کنید. شاد بودن هدفی نیست که یکباره آن را به دست آورده و سپس برای همیشه بتوانید آنرا حفظ کنید. شادمانی مجموعه‌ای از تصمیماتی است که در طی روز می‌گیرید. می‌توانید با مثبت گرایی در زندگی خود آن را آغاز کنید و جوری زندگی کنید که حس خوبی به شما می‌دهد؛ همچنین با انسان‌های مثبت وقت گذرانده، با دیگران ارتباط برقرار کرده و سعی در حفظ سلامت بدن و مغز خود کنید. زمانی که یاد بگیریم چگونه شاد باشیم می‌توانیم بر مشکلات زندگی راحت‌تر غلبه کنیم این را در نظر داشته باشید که افرادی که به بیماری‌های روانی نظیر افسردگی مبتلا هستند حس شادمانی را سخت‌تر از دیگران تجربه خواهند کرد. این افراد برای حل مشکل خود نیاز به مراجعه به روان‌شناس دارند.

روش اول : طرز فکری مثبت به وجود بیاورید

 

1-  برای دستاوردهای خوب زندگی قدردان باشید.

برای اینکه یاد بگیریم چگونه شاد باشیم باید قدردان بودن را تمرین کنیم. قدردان بودن برای چیزهای خوبی که در زندگی دارید، می‌تواند زندگیتان را عوض کند. اینکار به شما کمک می‌کند روی چیزهایی که در زندگیتان به خوبی می‌گذرد تمرکز بیشتری کنید، بنابراین احتمال اینکه احساس افسردگی به شما دست داده و از زندگی خود ناامید شوید کمتر وجود دارد. 1 الی 2 دقیقه زمان را به یادآوری لحظات مثبت زندگی خود اختصاص دهید، همچنین هر زمانی که کسی برای شما کار مثبتی انجام می‌دهد از او تشکر کنید.

  • شکرگذاری یکی از بهترین راه‌ها برای این است که یاد بگیریم چگونه شاد باشیم. دفترچه شکرگذاری برای خود تهیه کنید و یا به صورت روزانه لیستی از 3 الی 5 چیزی که بابت آنها قدردان هستید، تهیه کنید.
  • لیست شکرگذاری شما ممکن است شامل مواردی نظیر: خانواده خوبی که دارید، شغلی که دارید، دوست خوبی که هر لحظه در دسترس شماست، اتاق خواب گرم و نرم و حتی غذای خوبی است که می‌خورید باشد.
  • زمان‌هایی که احساس خوبی ندارید و حالتان خوب نیست، به لیست شکرگذاری خود رجوع کنید تا حس بهتری پیدا کنید.چگونه شاد باشیم گفتگوی ذهنی

2- برای اینکه یاد بگیریم چگونه شاد باشیم باید افکار منفی را با گفتگوی ذهنی مثبت جابجا کنیم

افکار منفی احساس خوشحال بودن را سخت‌تر می‌کنند، اما شما می‌توانید این افکار را تغییر دهید. وقتی متوجه ورود فکری منفی به ذهن خود می‌شوید، درستی و صحت آن را به چالش بکشید، سپس آن فکر را با فکری مثبت جابجا کنید. در ادامه در طول روز با خود جملات مثبت را تکرار کنید.

  • فرض کنید که فکری نظیر “من خیلی زشت هستم” به ذهن شما خطور کرده است و شما متوجه این قضیه شده‌اید. می‌توانید این فکر را با فکری نظیر من نمی‌توانم زشت باشم چون همه در نوع خود زیبا هستند” و یا من خاص هستم و همین من را زیبا می‌کند” تغییر دهید.
  • از جملات تأكيدی مثبت نظیر “من می‌توان این کار را انجام دهم”، “من کافی هستم” و یا “همین که این کار را امتجان کنم یعنی موفق هستم” استفاده کنید.

نکته : با خود همان طوری که با بهترین دوستتان صحبت می‌کنید، صحبت کنید. به عنوان مثال اگر دوستتان در سخنرانی در محیط کاری، ناموفق باشد به او می‌گویید “ این اتفاق‌ها بعضی اوقات پیش می‌آیند. در سخنرانی بعدی بهتر عمل خواهی کرد.”

 

3- حداقل یک بار در روز از خود تعریف کنید

بر روی چیزهایی که به خوبی انجام می‌دهید با استفاده از تعریف و تمجیدهای مکرر از خود تمرکز کنید. به بهترین قابلیت‌های خود اشاره کنید، به خاطر استعدادهایی که دارید جشن بگیرید و موفقیت‌ها و دستاوردهای خود را سازمان‌دهی کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا درباره خود مثبت فکر کنید.

  • بگویید این لباس به من خیلی می‌آید”، “من در سخنرانی عالی عمل کردم”، “من نویسنده بسیار خوبی هستم”، “من عاشق این سطح از مهربانی که دارم هستمچگونه شاد باشیم مقایسه با دیگران

4- برای یاد گرفتن اینکه چگونه شاد باشیم ، از مقایسه خود با دیگران اجتناب کنید.

هر شخصی در مسیر زندگی خود قرار دارد. به همین علت مقایسه کردن پیشرفت خود با دست‌ آوردهای دیگران، کار عادلانه‌ای نیست. نگران این نباشید که مردم چه کاری انجام می‌دهند، به جای اینکار خود را با جایگاهی که در گذشته داشتید، مقایسه کنید. این‌ کار به شما کمک می‌کند تا ببینید به چه میزان در حال پیشرفت هستید.

  • به عنوان مثال، نگران اینکه تمامی دوستان شما در حال پیشرفت در شغل خود هستند، نباشید. زمان شما نیز فرا خواهد رسید. به جای این‌ کار، پیشرفت خود را با جایگاهی که در سال گذشته داشتید مقایسه کنید.

5- برای یادگرفتن اینکه چگونه شاد باشیم ، هنگام مواجه با موانع، مثبت ها را ببینید.

سختی‌ها و عقب‌نشینی‌ها بخشی از زندگی هستند، و هیچکس از آنها مصون نیست. زمانی که با مشکلی دست و پنجه نرم می‌کنید، به قسمت مثبت آن توجه کنید. اینکار باعث می‌شود که احساس بهتری در لحظه داشته و بتوانید از تجربیات زندگی خود درس بگیرید.

  • به عنوان مثال، فرض کنید که شغل خود را از دست داده‌اید. این تجربه بسیار تلخی می‌باشد، اما به جای تمرکز کردن روی این مشکل، به آن به چشم یک موقعیت برای تغییر شغل خود نگاه کنید.

موارد استثناء : برخی اوقات زندگی تجربه‌های بسیار تلخی به ارمغان می‌آورد. تجربه‌هایی مانند مرگ یک عزیز. نیازی نیست در این مواقع به دنبال نکاث مثبت رخداد بگردید، زمانی را برای افسوس خوردن و آشکار کردن احساسات خود در نظر گرفته تا بتوانید از این تجارب گذر کنید.تاثیر ذهن‌آگاهی بر شادمانی

6- از ذهن‌آگاهی برای تمرکز بر روی لحظه استفاده کنید

برگشتن به رویدادهای گذشته و همینطور نگرانی و استرس درباره آینده، می‌تواند بر روی وضعیت روحی شما اثر منفی بگذارد. ذهن‌آگاهی به شما کمک می‌کند در لحظه مترکز شوید تا بتوانید از تفکر بیش از حد جلوگیری کنید. در زیر به راه‌هایی که می‌توانید بیشتر در لحظه حضور داشته باشید، می‌پردازیم:

  • به مدت 10 دقیقه مدیتیشن کنید.
  • تمامی 5 حواس بدن خود را فعال کنید.
  • در لحظه فقط یک کار انجام دهید.
  • بر روی اینکه پاهایتان چگونه بر روی زمین حرکت می‌کند تمرکز کنید.

روش دوم : بهترین خودتان باشید

 

1- بر اساس ارزش‌های شخصی خود زندگی کنید

نادیده گرفتن باورهای اصلی و هسته‌ای، سبب سردرگمی و پریشانی می شود. ارزش‌های شخصی خود را با لیست کردن چیزهایی که برای شما مهم هستند، تشخیص زمان‌هایی که کاملا احساس خوشحالی کردید، و تصمیم درباره اینکه واقعا در زندگی خود چه می‌خواهید کشف کنید، سپس سبک زندگی خود را با باورهایتان هم تراز کرده تا بتوانید شخصی باشید که می‌خواهید.

  • به عنوان مثال، ممکن است برای کمک کردن به دیگران و خلاق بودن ارزش قائل باشید. برای هم تراز کردن خود با این باورها، ممکن است پرستاری را به عنوان شغل و نقاشی را به عنوان سرگرمی انتخاب کنید. هم‌چنین ممکن است تصمیم جدی گرفته که هیچوقت دیگران را آزار ندهید.
  • روان‌شناس حرفه‌ای، آدام درسای می‌گوید:“ پایدار‌ترین نوع خوشبختی و شادمانی ساختن معنا در زندگی است. زمانی را به پیدا کردن هدف زندگی خود اختصاص داده یا به دنبال پیداکردن آن در صورتی که هنوز نمی‌دانید هدفتان چیست گام بردارید.

نکته‌ حرفه‌ای : مشخص کنید در زندگی به دنبال به چیزی هستید. برخی افراد نام اینکار را پیدا کردن هدف گذاری در زندگی می‌نامند. ما در دوره غیرحضوری نقطه روشن ، این موضوع را به طور کامل و همراه با پشتیبانی تلگرامی تهیه کرده ایم. لینک زیر را ببینید:

دوره غیرحضوری هدف گذاری، برنامه ریزی و مدیریت زمان همراه با لایف کوچ آنلاین

 

2- برای یادگرفتن اینکه چگونه شاد باشیم روزانه حداقل یک فعالیت که به آن علاقه داریم را انجام دهیم

داشتن سرگرمی در طول روز کمک می‌کند از زندگی خود بیشتر لذت ببرید. لیستی از فعالیت‌هایی که شما را خوشحال می‌کند تهیه کنید، سپس تقویم روزانه خود را چک کرده تا یکی از کارهایی که در این لیست وجود دارند را انجام دهید. این کار کمک می‌کند از زندگی خود بیشتر لذت برده و به بهترین نسخه از شخصیت خودتان تبدیل شوید.

  • به عنوان مثال، مشغول انجام سرگرمی شوید. با دوستان خود به گفت‌وگو بپردازید. بازی کنید. قدم بزنید. دوش آب داغ بگیرید. کتاب بخوانید. فیلم ببینید. به کنسرت بروید یا یک دستور تهیه غذای جدید را امتجان کنید.
  • اگر کاری وجود دارد که همیشه می‌خواستید آن را انجام دهید، امتحانش کنید! به عنوان مثال، به کلاس آموزش نقاشی بروید و یا فیلم‌های آنلاین در زمینه آموزش رقص ببینید.

3- توانایی‌های خود را تشخیص دهید تا اعتماد به نفستان افزایش یابد

احساس شادمانی زمانی که به کسی که هستید افتخار کنید، راحت‌تر می‌شود. پیدا کردن توانایی‌های خود می‌توانید در این راستا به یاری شما بیاید. لیستی از استعدادها، مهارت‌ها و دانش خود تهیه کنید، سپس این لیست را هر از گاهی مرور کنید تا یادتان بیاید چه‌قدر فوق‌العاده هستید.

  • توانایی‌های شما ممکن است شامل مواردی همچون حل مسائل ریاضی، نوشتن، خوانندگی و یا شرکت کردن در مسابقات ورزشی باشد. همچنین ممکن است شما مهارت مردمی، مهارت آنالیز اطلاعات و یا تفکر بحرانی داشته باشید. در همین راستا ممکن است شخص خلاقی بوده و بتوانید کارها را به صورت مشارکتی با سایر مردم انجام دهید.از بین بردن نقاط ضعف

4- بر روی ارتقای نقاط ضعف خود کار کنید تا بتوانید آنها را از بین ببرید

همه افراد نقاط ضعف دارند، بنابراین احساس بدی نسبت به خود پیدا نکنید. اگر ضعف‌هایتان شما را آزار می‌دهند، با یادگیری مهارت‌های جدید یا انجام دادن کارهای متفاوت آن‌ها را ارتقا دهید.

  • به عنوان مثال، فرض کنید شما با مکالمه در جمع مشکل دارید. ممکن است در راستای ارتقای این آن در کلاس‌های مکالمه جمعی شرکت کنید.
  • همینطور ممکن است از سطح سلامت و یا زیبایی اندام خود ناراضی باشید، به همین منظور ممکن است یک برنامه ورزشی را شروع کنید.

5- برای اینکه یاد بگیریم چگونه شاد باشیم باید احساسات خود را نمایش دهیم تا از وخیم شدن آنها جلوگیری کنیم

احساسات شما بسیار مهم هستند، بنابراین سعی در مخفی کردن آنها نکنید. نادیده گرفتن احساسات خود می‌تواند آن حس را وخیم‌تر کند. به جای آن می‌توانید سبکی سالم برای رها کردن احساسات خود انتخاب کنید. در زیر به برخی از روش‌های انجام این کار اشاره می‌کنیم:

  • اقدام به صحبت کردن به یک شخص کنید.
  • خاطره‌نویسی کنید.
  • فعالیتی خلاقانه انجام دهید.
  • ورزش کنید.

6- برای اینکه یاد بگیریم چگونه شاد باشیم باید پول خود را به جای خرید کالا صرف خلق تجارب جدید کنیم

خریدن کالایی که می‌خواهید هیجان‌انگیز است، اما اینکار به شما شادمانی همیشگی هدیه نمی‌دهد. تجربه‌ها نشاط بیشتری نسبت به کالاها به شما می‌دهند، بنابراین پول خود را صرف مسافرت و یا کارهایی کنید که برایتان نشاط به همراه می‌آورند. برای شادمانی و لذت بیشتر مشغول انجام فعالیت‌هایی با افرادی که دوست دارید کنید.

  • به عنوان مثال، ممکن است بازی گلف کوچک (mini Golf) را به خرید پیراهنی جدید ترجیح دهید.
  • شما می‌توانید همچنان کالاهایی مانند کامپیوتر برای مدرسه، یا اقداماتی نظیر پاکسازی پوست را انجام دهید. احساس شرمندگی برای خرید این اقلام نداشته باشید.

 

روش سوم : سیستمی حمایتی بسازید

 

1- برای اینکه یاد بگیریم چگونه شاد باشیم با انسان های مثبت رفت و آمد کنیم

گفت‌وگو با آدم‌های مثبت روحیه شما را بالا میبرد. در زندگی خود اشخاصی که احساس سرزندگی در شما ایجاد می‌کنند را پیدا کرده و سپس زمان بیشتری را با آنها بگذرانید. آنها را به گشت‌وگذار دو نفره دعوت کنید، به آنها پیام بدهید و گروه‌های دوستی با آنها تشکیل دهید.

  • احساس نکنید که مجبور هستید دوستان و افراد خانواده که منفی‌گرا هستند را از زندگی خود حذف کنید. به جای اینکار، زمان بیشتری را با دوستان و افراد مثبت در زندگی خود بگذرانید.برقراری ارتباط با مردم

2- با دیگران ارتباط برقرار کنید تا آنها را جزیی از اجتماع خود تبدیل کنید

انسان‌ها احتیاج به اجتماع دارند، بنابراین بودن در کنار دیگران به اینکه احساس شادی بیشتری کنید کمک می‌کند. بر روی ارتباط برقرار کردن با آدم‌هایی که اطرافتان وجود دارند تمرکز کنید. اینکار را می‌توانید با پیدا کردن زمینه‌های مشترک و یا همدلی کردن با مشکلاتی که با آن سر‌ و کله می‌زنند انجام دهید.

  • به عنوان مثال، به دنبال چیزهای مشابه بین خود و سایر مردم بگردید، حتی اگر به نظر با یکدیگر بسیار متقاوت به نظر برسید ممکن است هردو از کتاب خواندن، طبیعت، یا حتی یک برنامه تلویزیونی یکسان لذت ببرید.

3- دوستان جدید را در باشگاهها و دورهمی ها پیدا کنید.

اگر آدم‌های بیشتری در زندگی خود می‌خواهید، به باشگاه‌ها و گردهمایی‌هایی شرکت کنید تا وقت بیشتری را در کنار دیگران بگذرانید. دنبال گروه‌هایی بگردید که تمرکزشان بر روی علایق شماست، سپس با آدم‌هایی که می‌بینید آشنا شده تا بتوانید با آنها دوست شوید.

  • به عنوان مثال، ممکن است به دنبال باشگاهی بگردید که به خواندن درباره علم علاقه دارند یا گردهمایی‌هایی از افرادی پیدا کنید که علاقه مند به نقاشی هستند.

نکته: ایجاد دوستی پایدار به زمان احتیاج خواهد داشت، بنابراین از اینکه نتوانستید با افراد دیگر از ابتدا صمیمی شوید، احساس نگرانی نکنید. به رفتن باشگاه‌ها و گردهمایی‌ها ادامه دهید تا در نهایت بتوانید با آدم‌ها دوست شوید.

 

روش چهارم : به ذهن و بدن خود اهمیت دهید

 

1- هرشب حداقل 7 الی 9 ساعت بخوابید تا سرحال باشید

احساس خستگی کردن می‌تواند تاثیر منفی بر روی وضعیت روحی شما بگذارد؛ همچنین مانع این می‌شود که بهترین زندگی ممکن را داشته باشید. برای اینکه از بودن در بهترین وضعیت احساسی خوب اطمینان حاصل کنید، تقویمی منظم برای خواب داشته باشید تا به آسانی بخوابید؛ به علاوه از یک برنامه خواب استفاده کنید تا سریعتر خوابتان ببرد.

  • یک برنامه خواب مناسب می‌تواند شامل دوش آب گرم، پوشیدن لباس‌های راحتی و خواندن فصلی از یک کتاب در تخت باشد.

2 – رژیم غذایی سالم و متناسب داشتن یکی از راه‌هایی است که یاد بگیریم چگونه شاد باشیم

مواد غذایی به شما انرژی می‌دهند، بنابراین خوردن غذاهای خوب به شما کمک می‌کند بهترین حال ممکن را داشته باشید. خوردن غذاهای تازه، پروتئین‌های کامل و کربوهیدرات‌های پیچیده به شما کمک می‌کند تا سالم بمانید، همچنین غذاهای فناوری‌شده و آماده و اسنک‌های شکری را حذف کنید، زیرا این مواد حاوی کالری پوچ و خالی هستند و ارزش غذایی چندانی ندارند.

  • پروتئین‌ کامل و خالص شامل مرغ، ماهی، بوقلمون، آجیل، و فرآورده‌های جایگزین گوشت می‌باشد
  • کربوهیدرات‌های پیچیده شامل غذاهایی مانند سبزیجات و غلات کامل می‌باشد.ورزش و تاثیر آن در سلامتی

3 – به مدت 30 دقیقه در روز ورزش کنید تا از وضعیت روحی و سلامت جسمی بالایی برخوردار شوید

ورزش کردن هورمون اندورفین آزاد می‌کند که باعث می‌شود احساس شادی داشته باشید. همینطور، ورزش کردن به شما انرژی می‌دهد و کمک می‌کند در بهترین حال ممکن باشید. ورزشی انتخاب کنید که از آن لذت برده و روزانه به راحتی می‌توانید آنرا انجام دهید.

  • به عنوان مثال، راه‌رفتن، دویدن، رقص، باشگاه رفتن یا شنا کردن

4- از روش‌های مختلف کاهنده استرس استفاده کنید.

استرس بخش نرمالی از زندگی می‌باشد، اما اگر مقدار زیادی از آن را داشته باشید ممکن است خطرناک باشد. برای اینکه به مدیریت استرس خود کمک کنید، راه‌های کاهنده استرس مختلفی را امتحان کنید تا ببینید کدام یک از آنها برای شما جواب می‌دهد، سپس راه مناسب را به برنامه روزانه زندگی خود وارد کنید.

  • ممکن است کاری خلاقانه انجام دهید، کتاب نقاشی بزرگسالان را رنگ‌آمیزی کنید، خود را مشغول سرگرمی خاص کنید، خاطره‌نویسی کنید، دوش بگیرید یا با حیوان خانگی خود بازی کنید.

5- از شبکه‌های اجتماعی فاصله بگیرید

شبکه‌های اجتمهای ممکن است باعث ایجاد ترس از دست دادن رخدادها شوند. به این ترس Fomo نیز میگویند (Fear Of Missing Out). این ترس باعث می‌شود فکر کنید افراد دیگر از شما بهتر زندگی می‌کنند. این را در نظر داشته باشید که آن چیزی که در شبکه‌های اجتماعی می‌بینید معمولا اغراق‌آمیز می‌باشد، و شما فقط بهترین لحظات زندگی مردم را می‌بینید، بنابراین زمانی که احساس خوبی ندارید، شبکه‌های اجتماعی خود را برای مدتی کنار بگذارید.

  • استفاده از نرم‌افزاری که بتواند شبکه‌های اجتماعی را برای مدت زمانی در طی روز محدود کند ممکن است کمک کند.

6- اگر نیاز به حمایت و کمک بیشتر دارید، با یک روانپزشک صحبت کنید

ممکن است برای اینکه احساس شادمانی بیشتری داشته باشید، نیاز به کمک‌های بیشتری داشته باشید که امری طبیعی است. روانپزشک می‌تواند به شما کمک کند احساسات و رفتارهای خود را عوض کرده تا روحیه خود را بهبود دهید. از دکتر خود درخواست کنید تا شما را به یک روانپزشک معرفی کند یا به دنبال یک روانپزشک به صورت آنلاین بگردید.

  • جلسات روانپزشکی شما ممکن است تحت پوشش بیمه باشند، بنابراین این موضوع را قبل شرکت در این جلسات بررسی کنید.

اگر بیماری روحی دارید، احتمالا نیاز به جلسات درمانی برای مقابله با افسردگی خواهید داشت. فکر نکنید تمامی کارها را باید به تنهایی انجام دهید.

 

مقاله ” چگونه زندگی شاد داشته باشیم و از زندگی لذت ببریم ؟ “، ترجمه امیر شیرین زاده، روانشناس و رواندرمانگر بالینی می باشد. این مقاله توسط دکتر آدام دورسای ، روانشناس، نگارش شده است. اصل مقاله را به زبان انگلیسی می توانید در لینک زیر مشاهده کنید:

https://www.wikihow.com/Be-Happy

اسکرول به بالا