به راحتی وقت مشاوره بگیرید

همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به صحبت کردن و مشاوره گرفتن از فردی داریم که بتواند ما را درک کند.

مهارت همدلی

مهارت همدلی چیست و چگونه همدلی کنیم؟

مهارت همدلی و همزبانی ، یکی از مهمترین مهارت های زندگی است که می تواند در تمامی مراحل زندگی به فرد در برقراری ارتباط، کمک شایان توجهی بکند. به هنگامی که صحبت از مهارت همدلی و همزبانی می شود، شمامی توانید به راحتی احساسات دیگران را درک کنید و در انواع موقعیت های مختلف خود را در جایگاه او قرار دهید.

علاوه بر آن شما می توانید با کسب مهارت همدلی، درک بهتری از رفتار دیگران داشته باشید و همینطور کلامی که بر زمان می آورید، به ارتباط بهتر با فرد کمک کند. در نتیجه اگر بخواهیم به ویژگی های مثبت مهارت همدلی و همزبانی اشاره کنیم،شما می توانید با کسب چنین مهارتی، روابط اجتماعی خود را بهبود دهید و از طرف دیگر انسان ها حمایت های ویژه ای دریافت کنید. زیرا شما یک شنونده بسیار خوب هستید و درد دیگران را می توانید به راحتی تسکین دهید.

در این مقاله قصد داریم تا شما را در رابطه با کسب مهارت همدلی آشنا سازیم و به شما راهکارهایی را ارائه دهیم. در ابتدا لازم است به این سولال بپردازیم که مهارت همدلی چیست ؟

 

مهارت همدلی چیست ؟

به هنگامی که شما بتوانید به حرف های فرد مقابل گوش فرا دهید و تمامی کلام آن شخص را درک کنید و حسی که تجربه کرده است را در ذهنتان تجسم کنید، شما مهارت همدلی دارید. در واقع مهارت همدلی ، توانایی درک احساسات دیگران و برداشت درست از شرایط او است. اینکه بتوانیم خودمان را به جای او بگذاریم و در موقعیت های مختلف، موضوع را از زاویه دید او ببینیم.

مهارت همدلی به دو قسمت تقسیم می شود:

• مهارت همدلی شناختی
• مهارت همدلی عاطفی

به هنگامی که صحبت از مهارت همدلی شناختی می شود، یعنی اینکه توانایی شناسایی حالات دیگران را داشته باشید و ببینید که نسبت به مسائل پیش آمده چه دیدگاهی دارند. در این حالت لازم است موضوع را از نظر منطقی و شناختی از نظر دیگران بررسی کنیم.

به هنگامی که صحبت از مهارت همدلی عاطفی می شود، بدین معناست که شمامی توانید خود را از نظر عاطفی در جای طرف مقابل قرار دهید. در واقع فرد می تواند احساساتطرف دیگر را درک کند و به درستی به او واکنش نشان دهد.

برای اینکه بتوانید به مسائل و مشکلات دیگران پاسخ دهید،در ابتد اباید خودتان را به خوبی بشناسید و از احساسات و شناخت خودآگاهی داشته باشید. این موضوع را ما در کلاس خودشناسی به طور مفصل و عملی تمرین می کنیم. به هنگامی که به خودشناسی برسید، مطمئنا درک احساسات دیگران برای شما بسیار راحت تر خواهد بود.

 

ویژگی های افرادی که مهارت همدلی دارد و می داند مهارت همدلی چیست ؟

افرادی که مهارت همدلی دارند، علاقه به صحبت کردن بیشتری با دیگران دارند.
• فردی که مهارت همدلی دارد ، می تواند دیگران را در شرایط مختلف درک کند.
افراد دارای مهارت همدلی ، واکنش های هیجانی و لحظه ای کمتری از خود نشان می دهند.
افراد دارای مهارت همدلی ، در دوست یابی و ارتباطات اجتماعی قوی هستند.
توانایی تفاوت ها در انسانها را می پذیرد.

 

چند تکنیک کاربردی در مهارت همدلی چیست ؟

مهارت همدلی از مجموعه ای تکنیک تشکیل شده است. در واقع فرد با یادگیری این تکنیک ها و روش ها، می تواند مهارت همدلی خود را گسترش دهد و ارتباط موثر و سازنده ای با دیگران برقرار کند. روش همدلی یا تکنیک های همدلی از اجزا زیر تشکیل شده است:

  • تکنیک انعکاس احساسات در مهارت همدلی

یکی از شیوه هایی که مهارت همدلی را در روابط منتقل می کند، انعکاس احساسات است. در واقع شما می توانید با شنیدن موضوع و روایت های فرد، احساسی که در وجود شما به وجود می آید را انعکاس دهید. مثلاً وقتی فردی به شما در خصوص فوت پدرش می گوید، شما احساس غم و اندوه پیدا می کنید. تکنیک انعکاس می گوید لازم است احساس خود را منعکس کنید. به او بگویید که واقعاً ناراحت شدید و درک می کنید که از دست دادن پدر چقدر سخت است.

  • تکنیک انعکاس گفته های گوینده در مهارت همدلی

بخش دیگری از تکنیک انعکاس، شنیدن صحبت های طرف مقابل و بازگردانی همان صحبت ها به بیانی جدید است. برای نمونه فرد وقتی در خصوص فوت پدرش صحبت می کندو برایتان توضیح می دهد که دیگران از او حمایت کافی نکرده اند، می توانید بیان کنید که می دانید حمایت نکردن دیگران در زمان فوت پدر چقدر سخت است. در واقع شما مطلب جدیدی نمی گویید بلکه بیان همان صحبت او را مجدد تکرار می کنید.

  • تکنیک مثال زدن از خود در شرایط مشابه در مهارت همدلی

در این شیوه سعی می کنید آنچه فرد می گوید را با مثالی از خود در شرایط گذشته، بیان کنید. برای نمونه وقتی فرد از فوت پدرش و بی وفایی برخی از اقوام می گوید، در خصوص اینکه برخی از اقوام شما نیز در کنارتان نبوده اند صحبت می کنید. این نکته را در نظر داشته باشید که این موضوع نباید طولانی مدت باشد به نوعی که فرد احساس کند به جای همدلی با او، به دنبال تخلیه خود باشید. این صحبت لازم است به صورت اشاره های کوچک باشد.

  • تکنیک های زبان بدن در مهارت همدلی

فرض کنید فرد مقابل از مشکلات خود در زندگی می گوید، و واکنش شما تنها در چشمان او خیره شدن است. به طور حتم طرف مقابل احساس می کند که شما چیزی از صحبت های او متوجه نمی شوید و نمی توانید او را درک کنید. لازم است با توجه به شرایط و احساسات طرف مقابل، واکنش مناسبی در زبان بدن خود داشته باشید. همانطور که اگر در یک مجلس ختم بخندید و یا رفتارهاتان نشانه شادی باشد، دیگران متوجه رفتار شما نمی شوند، در این خصوص نیز همین حالت است. لازم است سعی کنید واکنش های بدنی مناسبی را در صورت، دست ها، نحوه ایستادن و در تن صدایتان داشته باشید.

  • شنونده خوبی بودن

واقعیت این است که بسیاری از افرادی که نیاز به همدلی دارند، به دنبال شنیده شدن هستند. آنها نیاز دارند خود را با بیان و احساسات تخلیه کنند و شخصی سنگ صبور آنها باشد. افراد عجول معمولاً مهارت همدلی ضعیفی دارند به این خاطر که سریع در صحبت های گوینده می پرند و یا خیلی سریع قصد نصیحت دارند. این نکته را در نظر داشته باشید که فرد ناراحت، در بسیاری از مواقع نیازی به نصیحت و یا راه حل ندارد، بلکه تنها به دنبال درک شدن و مورد توجه قرار گرفتن است. شنونده خوبی بودن نیاز به تمرین و ممارست دارد.

اسکرول به بالا