به راحتی وقت مشاوره بگیرید

همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به صحبت کردن و مشاوره گرفتن از فردی داریم که بتواند ما را درک کند.

درمان اختلال دوقطبی بدون دارو ممکن است؟

یکی از پرسش های رایح از ما در خصوص اختلال دوقطبی، چگونگی درمان اختلال دوقطبی بدون دارو است؟ پیش از پاسخ به این پرسش، لازم است در چند سطر کوتاه به چیستی و چگونگی درمان اختلال دوقطبی بپردازیم.

در واقع وقتی به این پرسش را می شنویم که درمان اختلال دوقطبی بدون دارو امکان پذیر است یا خیر، فوراً به این نتیجه می رسیم که فرد آشنایی درستی با این اختلال ندارد. در صورتی که نمی دانیم اختلال دوقطبی چیست و چه نشانه هایی دارد، این مقاله را بخوانید: ” نشانه های اختلال دوقطبی چیست؟

به طور بسیار خلاصه، اختلال دوقطبی نوعی بیماری روانپزشکی است که در اثر سه عامل زیر پدید می آید:

  • مشکلات ژنتیکی
  • مشکلات رشدی
  • نداشتن مهارت های ضروری برای مدیریت اختلال

مشکلات ژنتیکی به این معناست که اختلال دوقطبی تنها حاصل محیط نبوده و مسائل پیچیده ژنتیکی، هورمونی و سیناپیسی مغز، در اختلال دوقطبی دخیل هستند. بنابراین حتی اگر نزد بهترین و زبده ترین روانشناس دنیا هم بروید، به احتمال بسیار زیاد، درمان اختلال دوقطبی بدون دارو امکان پذیر نیست.

در واقع درمان موفق برای اختلال دوقطبی، ترکیبی از سه روش دارو درمانی، روان درمانی و آموزش مهارتهای سازگاری با بیماری است.

آیا مصرف دارو برای درمان اختلال دوقطبی کافی است؟

به طور مشخص خیر. وقتی صحبت از اختلال دوقطبی می شود، ما با بیماری دست به گریبان هستیم که غالباً با افزایش شدید و یا کاهش شدید انرژی که به آن دوره های افسردگی ، مانیا یا هیپومانیا ( بسته به شدت و نوع ) گفته می شود درگیر هستیم. بنابراین در ابتدای امر و پس از مصرف دارو، لازم است فرد علائم بیماری را بشناسد و بتواند محرک هایی که این بیماری را شروع می کند شناسایی کند. در واقع به جز موضوع دارو درمانی، فرد لازم است با اموزش با این اختلال و مشکل خود آشنا شود.

گذشته از این موضوع، افراد مبتلا غالباض در دوران رشد خود نیز، آسیب هایی را از جانب اطرافیان و جامعه متحمل شده اند که برای درمان این آسیب ها، نیاز به روان درمانی احساس می شود. بنابراین درمان قطعی اختلال دوقطبی، درمانی دراز مدت و بر پایه چهار اصل زیر است:

  • پذیرش بیماری توسط فرد مبتلا
  • مصرف دارو برای درمان اختلال دوقطبی
  • شروع فرآیند روان درمانی جهت اصلاج باورها و تخلیه هیجانات
  • آموزش در خصوص بیماری به فرد و اطرافیان و شناسایی علائم، نقاط خطر و راه اندازهای بیماری

پاسخ گر: امیر شیرین زاده، روانشناس و روان درمانگر رویکردهای شناختی رفتاری،

تلفن مسئول پذیرش: 09128490944 – 22330015- 44016193

اسکرول به بالا