چگونه قدرت تجزیه و تحلیل خود را افزایش دهیم ؟

قدرت تجزیه‌ و تحلیل در شخص، توانایی وی در فهمیدن و حل مسائل را نشان می‌دهد. تجزیه و تحلیل بر اساس اطلاعات موجود صورت می‌گیرد. این مهارت در زندگی شغلی‌ و اجتماعی افراد بسیار مهم می‌باشد، در نتیجه بسیاری از افراد دلیل مناسبی برای ارتقای قدرت تجزیه و تحلیل در خود دارند. ارتقای قدرت تجزیه و تحلیل کار آسانی نیست. روش‌های زیادی برای بهبود این مهارت در شخص وجود دارد. این روش‌ها به طور همزمان هم به صورت عملی و هم غیر عملی به بهبود تجزیه و تحلیل شما کمک می‌کنند. برای افزایش مهارت‌های خود باید به طور مداوم خود را به چالش بکشید.

بخش اول : استفاده از روش‌های عملی برای افزایش قدرت تجزیه و تحلیل

 

1- اقدام به حل مسائل ریاضی کنید

حل کردن مسائل ریاضی یکی از بهترین راه‌ها برای بهبود قدرت تجزیه و تحلیل می‌باشد. ریاضیات جزو علوم منطقی می‌باشد. در حل مسائل ریاضی ابتدا اطلاعات پایه به شما داده می‌شود. شما باید با استفاده از این اطلاعات مسئله را حل کنید. به همین علت حل مسائل ریاضی روشی آسان برای افزایش قدرت تجزیه و تحلیل می‌باشد.

  • سعی در حل مسائل سخت ریاضی کنید. مسائلی که در آنها از مباحث جبر، هندسه و .. استفاده شده باشد. این مسائل قدرت منطق شما را افزایش خواهد داد، در نتیجه اینکار برای بهبود تجزیه و تحلیل بسیار مفید می‌باشد.
  • در زندگی روزمره به دنبال پیدا کردن مسائل ریاضی باشید. زمانی را برای حل این مسائل به خود اختصاص دهید.
  • در کلاسها و رشته‌های دانشگاهی مرتبط به ریاضیات شرکت کنید. بسیاری از دوره‌های آموزشی دانشگاهی به شما در افزایش قدرت تجزیه و تحلیل کمک خواهند کرد.تاثیر بازی‌های فکری تجزیه تحلیل

2 – بازی‌های فکری روشی موثر برای افزایش قدرت تجزیه و تحلیل می‌باشد

تجزیه و تحلیل را در خود بکار ببرید. برای اینکار می‌توانید از بازی‌های فکری استفاده کنید. بازی‌های فکری باعث افزایش تفکر عمیق در شما می‌شوند. این بازی‌ها به بهبود قدرت تجزیه و تحلیل شما کمک شایانی خواهند کرد. این نوع از بازی‌ها مسیر فکری شما را عوض کرده و در نتیجه به بهبود مهارت تفکر شما کمک می‌کنند.

بازی‌های فکری روشی مهیج برای بهبود تجزیه و تحلیل در شخص می‌باشد. شما با اینکار به صورت همزمان هم از بازی کردن لذت برده و هم به تفکر خود جلا می‌بخشید.

  • یکی از انواع بازی‌های فکری پازل‌های منطقی می‌باشد. پازل‌های منطقی انواع مختلفی دارند. این بازی‌ها شامل سودوکو، جدول‌های متقاطع، معما و … می‌باشند. پازل‌های منطقی را می‌توانید آنلاین بازی کنید، همچنین می‌توانید آنها را به صورت فیزیکی از فروشگاه‌ها تهیه کنید.
  • بازی‌های تخته‌ای انجام دهید. انجام اکثر بازی‌های تخته‌ای نیاز به استفاده مفید شما از قدرت تجزیه و تحلیل مغزتان دارد. بازی‌های نظیر شطرنج و چکرز (Checkers) از جمله بهترین بازی‌های تخته‌ای به شمار می‌روند.
  • بسیاری از بازی‌های ویدیویی شما را تشویق به ارتقای مهارت تجزیه و تحلیل می‌کنند. از جمله این بازی‌ها می‌توان به بازی‌های استراتژیک اشاره کرد. بازی‌های استراتژیک افراد را ترغیب به حل مشکلات و رسیدن به هدف‌های بزرگ می‌کنند.

3- به باشگاه‌های کتابخوانی و یا مناظرات بپیوندید

یکی دیگر از روش‌های عالی برای ارتقای قدرت تجزیه و تحلیل عضو شدن در باشگاه‌های کتابخوانی و یا مناظرات می‌باشد. گروه‌های این‌چنینی مردم را دور هم جمع می‌کند. این گروه‌ها فرصتی مناسب برای به اشتراک گذاشتن ایده‌ها، بحت درباره ادبیات و مسائل از این قبیل بین افراد به شمار می‌رود. باشگاه‌های کتابخوانی فن بیان شما را تقویت خواهند کرد. این گروه‌ها همچنین باعث ارتقای تجزیه و تحلیل در فرد می‌شوند.

  • باشگاه‌های کتابخوانی در راستای بیان بهتر برداشتتان از کتاب‌های ادبی به شما کمک می‌کنند. امکان مکالمه با افراد با طرز فکرهای مختلف نسبت به قطعات ادبی در این کلاس‌ها مهیا شده است. از طریق مکالمه با این افراد به اطلاعات مفیدی دست پیدا خواهید کرد.
  • کلاس‌های مناظره راهی عالی برای ارتقای قدرت تجزیه و تحلیل می‌باشند. در این کلاس‌ها نقطه نظر و طرز فکرتان به وسیله افراد دیگر به چالش کشیده خواهد شد. این افراد نیز مانند شما به دنبال ارتقای قدرت مناظره خود هستند.
  • برخی گروه‌های اجتماعی به صورت آزادانه، امکان تبادل نظر و به اشتراک گذاشتن ایده‌ها را به افراد می‌دهند. این گروه‌ها به افزایش مهارت تجزیه و تحلیل شما کمک خواهند کرد.

بخش دوم : استفاده از روش‌های غیر عملی برای افزایش قدرت تجزیه و تحلیل

 

1- پایه علمی قدرتمندی برای خود بسازید

یکی از مهم‌ترین نکات در ارتقای مهارت تجزیه و تحلیل، ایجاد پایه علمی قدرتمند برای خود می‌باشد. با یاد گرفتن نکات جدید درباره محیط اطراف خود به اطلاعات بیشتری دست پیدا خواهید کرد. هر چه اطلاعات بیشتری داشته باشید، از ابزارهای بیشتری برای درک و حل مشکلات برخوردار خواهید شد. برای افزایش آگاهی و پایه علمی خود به نکات زیر توجه کنید:

  • به صورت گسترده مطالعه کنید. تمرکز خود را فقط بر روی یک موضوع یا یک ژانر محدود نکنید.
  • حق اشتراک مجلات علمی و اطلاعاتی را تهیه کنید. این مجلات به درک بیشتر شما از جهان اطراف کمک می‌کنند.
  • در کلاس‌های سخنرانی و کنفرانس‌ها شرکت کنید.
  • رشته جدیدی را به صورت آکادمیک یاد بگیرید، همچنین در دوره‌های مرتبط با مهارت‌های تحلیلی شرکت کنید.پایه علمی قدرتمند

2- زمانی را به فکر کردن درباره مسائل مختلف اختصاص دهید

مقدار زمان مورد نیاز برای اندیشیدن به مسائل را برای خود تعیین کنید. اینکار باعث می‌شود به مسائل با دید عمیق‌تری نگاه کنید. سعی در فکر کردن بیشتر راجع به مشکلات به جای تصمیم‌گیری های عجولانه و سریع کنید. فکر کردن درباره مسائل و در نظر گرفتن ملاک‌های متنوع به شما در ارتقای قدرت تجزیه و تحلیل کمک خواهد کرد.

  • از فرصت‌های موجود برای در نظر گرفتن تمامی جوانب و آزمایش کردن تمامی راه حل های ممکن استفاده کنید. به عنوان مثال، هنگام بازی شطرنج فقط به حرکت اول فکر نکنید. به تمامی جنبه‌های احتمالی و حرکت‌های بعدی رقیب خود نیز نیم نگاهی داشته باشید.
  • از انتخاب آسان‌ترین و ساده‌‌ترین راه‌حل خودداری کنید، البته در نظر نگرفتن راه‌های ساده به طور کلی نیز کار اشتباهی است. ممکن است در برخی موارد راه‌های آسان‌تر به کمک شما بیایند.

3- برای افزایش قدرت تجزیه و تحلیل خود بینشتان را گسترده‌تر کنید

یکی از بهترین راه‌ها برای افزایش قدرت تجزیه و تحلیل، افزایش بینش راجع به مسائل جهان است. راه حل سریعی برای اینکار وجود ندارد. گسترش بینش کاری زمان‌بر است. بینش وسیع به تجزیه و تحلیل اطلاعات و همچنین بررسی ایده‌ها و نتایج گوناگون کمک می‌کند. مسافرت کردن روشی عالی برای افزایش سطح بینش شما می‌باشد. البته مسافرت کردن ممکن است در برخی مواقع خرج زیادی داشته باشد. برای اینکار باید ثروت و دارایی خود را به خوبی مدیریت کنید.

  • سعی در پیدا کردن دیدگاه جدید نسبت به جهان داشته باشید. اینکار با تلاش برای تغییر باورهای عمده شخص درباره جهان میسر می‌شود.
  • کارهایی بر خلاف باورهای قبلی خود انجام دهید. اینکار را می‌توانید با دفاع کردن از باوری متضاد با باور فعلی خود انجام دهید.
  • با افراد دارای طرز تفکر متقاوت نسبت به خودتان رفت و آمد کنید. افرادی با باورهای درونی متقاوت‌تر نسبت به باورهای فعلی خود پیدا کنید. با اینکار به باورهای متضاد با باورهای خود به عنوان یک راه حل جایگزین نگاه خواهید کرد.

4- به دنبال راه‌های ارتباطی بگردید

به طور کلی بسیاری از مسائل در زندگی به یکدیگر مرتبط هستند. مهاجرت پرندگان و سایر حیوانات تحت تاثیر آب و هوا و فصل است. حمل و نقل به وسیله وسایل نقلیه بر روی آب و هوا تاثیر می‌گذارد. همه‌چیز به هم مرتبط است. پیدا کردن ارتباط میان مسائل، شما را در مسیر افزایش قدرت تجزیه و تحلیل یاری می‌دهد. برای اینکار راه‌های مختلفی وجود دارد. به عنوان مثال هنگام دوچرخه سواری به ارتباط میان حیوانات، گیاهان، الگوهای آب‌وهوایی و … فکر کنید.

  • به مسائل با دید علت و معلولی بنگرید. به چیزهای فراتر از شهود فکر کنید.
  • به تشابهات میان چیزهای مختلف بیاندیشید. موجودات زنده از چه لحاظی شبیه به هم هستند؟ انسان‌ها و عنکبوت ها به چه چیزهای مشابهی برای ادامه حیات نیاز خواهند داشت؟
  • به ارتباط میان اتفاقات تاریخی مختلف بنگرید.بزرگ‌مردان تاریخ با رفتارهای خود چه تاثیری در سرنوشت و جایگاه حکومت زمان خود گذاشتند؟افزایش قدرت تجزیه و تحلیل

5-  توجه به جزئیات یکی از راه‌های افزایش قدرت تجزیه و تحلیل می‌باشد

توجه به جزئیات در افزایش قدرت تجزیه و تحلیل بسیار حیاتی است. بدون دانستن تمامی ابعاد مسئله و جزئیات آن، احتمال پیدا کردن راه حل‌های موثر کاهش میابد. توجه خود را به تمامی نکات حین حل مسئله جلب کنید.

  • به عنوان مثال، هنگام نظاره کردن جنگل، به خاص بودن و جایگاه ویژه هر یک از درختان توجه کنید.
  • هنگام ملاقات اشخاص جدید، سعی در حفظ نام آنها کنید. به لباس‌ها، مشخصات شخصیتی و نکات متمایز کننده آنها با سایر افراد توجه کنید.

6-  درباره چگونگی پیدایش مسائل مختلف از خود سوال بپرسید

پرسیدن چگونگی به وجود آمدن رویدادهای مختلف در زندگی، یکی از بهترین روش‌ها برای افزایش قدرت تجزیه و تحلیل می‌باشد. با تحقیق درباره آفرینش و رابطه علت معلولی بین مسائل مختلف، دنیا را بهتر درک خواهید کرد. این کار به افزایش قدرت تجزیه و تحلیل مشکلات بزرگ به شما کمک خواهد کرد.

  • هیچوقت به دنبال جواب آسان نباشید. همیشه ذهنی پرسشگر داشته باشید.
  • به بررسی تمام مسائل موجود در زندگی بپردازید. از خود بپرسید : چرا سگ‌ها به این شکل راه می‌روند؟ چرا موجودات در حال انقراض هستند؟

بخش سوم : مهارت‌های خود را به کار بگیرید

 

1- مسئولیت‌های جدیدی در زندگی بپذیرید

بعد از اینکه زمانی را به ارتقای قدرت تجزیه و تحلیل خود پرداختید، با پذیرفتن مسئولیت‌‌های جدید مهارت خود را به چالش بکشید. مسئولیت‌‌های جدیدی در زندگی حرفه‌ای، تحصیلی و شخصی خود بپذیرید. پذیرفتن مسئولیت‌‌‌های جدید باعث ارتقای مهارت‌های شما به مراحل بالاتر می‌شود.

  • درخواست ارتقای شغلی کنید. شغلتان را عوض کنید. انتخاب کردن مسئولیت‌‌‌های بزرگتر شغلی به شما در نمایش و افزایش مهارت‌های تحلیلیتان کمک می‌کند.
  •  کارهای داوطلبانه انجام دهید. شرکت در برخی از کارهای داوطلبانه نظیر کمک کردن به کودکان بی‌سواد، اقدامات فرهنگی و … شما را در مسیر استفاده از مهارت‌های تحلیلی و کمک به دیگران یاری خواهد کرد.

2- با انجام کارهای کوچک خود را به چالش بکشید

برای ارتقای قدرت تحلیل علاوه بر تمرین‌های عملی و غیر عملی باید خود را به چالش بکشید. این چالش ها بهتر است به امری روزانه تبدیل شوند. برای اینکار سعی در استفاده از مهارت‌های خود در حل مشکلات کوچک کنید. انجام روزمره این تمرین، تجزیه و تحلیل را به یک عادت تبدیل می‌کند. در انجام این تمرین بهترین خود را نمایش دهید.

  • مسائل پیچیده را بدون کمک گرفتن حل کنید. به جای استفاده از ماشین حساب برای حل مسائل ریاضی، از کاغذ و قلم و ذهن خود برای انجام محاسبات استفاده کنید.
  • از راه‌حل‌های آسان بپرهیزید. بعضی اوقات بهترین راه برای انجام یک کار آسان‌ترین شیوه انجام آن است، اما سعی در استفاده از روش‌های پیچیده برای حل هر نوع مشکل هوشمندانه‌ترین روش ممکن است. به چالش کشیدن و افزایش قدرت تجزیه و تحلیل

3-  برای افزایش قدرت تجزیه و تحلیل در دیگران به آنها کمک کنید

به دیگران کمک کنید.  اینکار به افزایش مهارت‌های تحلیلی آنها کمک می‌کند، همچنین با اینکار روند رشد مهارت‌های تحلیلی شما نیز ادامه خواهد یافت.

  • به دیگران در محیط کار مشورت دهید.
  • به ساختن یک وبلاگ برای به اشتراک گذاشتن تجربیات خود فکر کنید.
  • برخی افراد با مشکلات تحصیلی و حرفه‌ای در زندگی خود دست و پنجه نرم می‌کنند. این اشخاص شامل خانواده، کودکان و دوستانتان می‌باشند. به این افراد در راستای حل مشکلاتشان کمک کنید.

مقاله ” قدرت تجزیه و تحلیل خود را چگونه بالا ببریم ؟ “، ترجمه امیر شیرین زاده، روانشناس و رواندرمانگر بالینی می باشد. این مقاله توسط امیلیا لیستمن ، روانشناس، نگارش شده است. اصل مقاله را به زبان انگلیسی می توانید در لینک زیر مشاهده کنید:

https://www.wikihow.com/Improve-Analytical-Skills

در انتخاب تراپیست مناسب مشکل دارید؟

ما در اینجا هستیم تا به شما در انتخاب بهترین تراپیست کمک کنیم.

1 دیدگاه دربارهٔ «چگونه قدرت تجزیه و تحلیل خود را افزایش دهیم ؟»

  1. سلام به نظرمن خیلی جالب بود کاربردی و حرفه ای و زیبا برای تفکر وتفکر ویاداوری به خودم این قدرت تحلیل به نظر ساده میاد اماحتی برای من درشروع حتی درزندگی خانوادگی ودورهمی ساده باعث نشاط و انگیزه میباشد عاقبت به خیر وسلامت باشید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا