چگونه یک لایف کوچ شویم؟

پس از ساعت‌ها مکالمه و مشورت دادن به دوست خود درباره بهترین روش‌های اقدام برای کسب‌وکار جدید، در نهایت سوالاتی از خود خواهید پرسید. چرا برای انجام این‌کار پولی دریافت نکنم؟ احتمالا به همین دلیل این مقاله را می‌خوانید. شما این احتمال را در خود می‌بینید. در واقع شغل مربی زندگی یا همان لایف کوچ (Life Coach) بودن دومین شغل از سری مشاغل مشاوره‌ای پردرآمد دنیاست. در صورت علاقه به تبدیل شدن به یک مربی زندگی و کمک کردن به افراد دیگر قدم‌هایی وجود دارد. در این مقاله با این قدم‌ها آشنا می‌شوید.

بخش اول : واجد شرایط لایف کوچ بودن شوید

 

1- به دانشگاه بروید

15 سال قبل تنها با گرفتن مدرک دیپلم قادر به تبدیل شدن به مربی زندگی بودید. اما با گذشت زمان شرایط تغییر می‌کند. برای تبدیل شدن به یک لایف کوچ نیاز به 4 سال درس خواندن در مقطع دانشگاهی دارید. لزوما به مدرک دانشگاهی برای تبدیل شدن به مربی زندگی احتیاج نخواهید داشت، اما در این کسب‌وکار با افراد دارای این مدارک روبرو خواهید شد. بنابراین رفتن به کالج راه مناسب‌تری می‌باشد.

  • لایف کوچ بودن در حال حاضر یک طبقه‌بندی جداگانه نیست. روان‌شناسی و مشاوره طبقه‌بندی‌های رایج فعلی هستند. تنها رایج نبودن دلیلی بر عدم وجود کلاس‌های آموزشی در این زمینه نمی‌باشد. بسیاری از موسسات اقدام به برگزاری کلاس‌های لایف کوچینگ کرده‌اند.

2- در کلاس‌های لایف کوچینگ مراکز معتبر شرکت کنید

در صورتی که در حال حاضر فارق‌التحصیل شده‌ و قصد بازگشت به دانشگاه را ندارید، برای تبدیل شدن به یک لایف کوچ باید از طریق کلاس‌های مراکز معتبر اقدام نمایید. مراکز بین‌المللی ICF و IAC از جمله این کلاس‌ها می‌باشد. در انتهای این کلاس‌ها مدرک معتبر تهیه خواهید کرد. این کلاس‌ها به دلیل ارایه این مدارک ارزشمند هستند.

  • مراکز ICF و IAC به اندازه حرفه لایف کوچینگ معتبر هستند. از همکاری موسسه موردنظر خود با این سازمان‌ها اطمینان حاصل کنید. در صورت نبود همکاری با این مراکز، این مراکز یا کلاهبرداری بوده و یا قصد هدر دادن وقت و یا پول شما را دارند.

3- برای لایف کوچ شدن مدرک خود را بگیرید

پس از اتمام دوره لایف کوچینگ موسسه خود، شایسته گرفتن مدرک رسمی خواهید بود (ICF با IAC). حال کار خود را شروع خواهید کرد. داشتن مدرک رسمی برای سندیت دادن به صحبت‌های خود به کار خواهد آمد. در صورت درخواست دیگران از جزئیات کار خود مدرکتان را به آن‌ها نشان خواهید داد.

  • داشتن مدرک با موفقیت در زمینه لایف کوچ بودن رابطه تنگاتنگی با هم دارند. بدون داشتن مدرک به بالاترین جایگاه‌های حرفه خود نخواهید رسید. داشتن مدرک شما را حرفه‌ای‌تر نشان خواهد داد. به مدرک خود در بیزینس کارت خود اشاره کنید.مدرک لایف کوچینگ

4- برای لایف کوچ شدن در سمینارها شرکت کنید

برای یک لایف کوچ هیچ معلمی بهتر از درس‌های زندگی وجود ندارد. سمینارها در زمینه لایف کوچینگ بسیار مرسوم هستند. برای پابرجا ماندن در حوزه کاری خود، با تمامی نام‌های بزرگ آشنا شوید. برای شبکه‌سازی مربی‌های زیادی در سمینارها شرکت می‌کنند. از طریق مکان تحصیلی خود با نحوه دسترسی پیدا کردن به آنها آشنا خواهید شد.

  • از این موارد به نفع خود استفاده کنید. علاوه بر نوت‌برداری و مرور مطالب گفته شده در سمینار، باید با افراد حاضر در آنجا نیز صحبت کنید. داشتن مربی به شما در جهت پیدا کردن مسیر مناسب کمک خواهد کرد. مربی‌ها شما را از مشکلات مسیر آگاه کرده و به شما کمک خواهند کرد.

بخش دوم : راه‌اندازی کسب و کار در لایف کوچ

 

1- شغل نیمه‌وقت خود را نگه دارید

هزینه شرکت در کلاس‌های لایف کوچینگ نسبت به کلاس‌های پزشکی بسیار کمتر می‌باشد. درآمد لایف کوچ‌ها در ابتدا مقداری تاخیر خواهد داشت. علاوه بر کار کردن پس از یادگیری شغل، به مقداری پول ذخیره‌شده نیز نیاز خواهید داشت. پس از 4 ماه از گذشت دوره، افراد به سرعت به سمتتان سرازیر نخواهند شد. این‌ کارها مقداری زمان خواهد برد.

  • برای رسیدن به سود مناسب در این شغل، سال‌ها زمان لازم می‌باشد. لایف کوچ بودن یک نوع روش یک شبه پولدارشدن نیست. برخی از لایف کوچ‌ها به ازای تنها چند دقیقه مکالمه مبالغ زیادی پول دریافت می‌کنند. اما سایر مربی‌ها به این اندازه خوش‌شانس نیستند. با تجربه کمتر، نیازمند دریافت پول کمتری نیز از مشتریان هستید (همینطور مشتریان کمتری نیز دارید). برخی اوقات حتی نیاز به مشاوره دادن به صورت مجانی نیز خواهید داشت.

2- برای خودتان کار کنید

برخی از لایف کوچ‌ها توسط شرکت‌ها و سازمان‌های مختلفی استخدام می‌شوند. اما به طور کلی اکثر مربیان زندگی مستقل کار می‌کنند. در این کار تمامی وظایف برگردن خودتان بوده و تمامی چالش‌ها را خودتان حل خواهید کرد. اما در عین حال زمان‌بندی روزانه را نیز خودتان تنظیم می‌کنید.

  • تمامی راه‌های پرداخت عوارض مربی‌گری به همراه تنظیم روش‌ها و تاریخ‌های پرداخت مالی بر عهده شخص شما می‌باشد. در صورت نداشتن تجربه در این قسمت، از افراد خودشاغل دیگر و یا سایر لایف کوچ‌ها کمک بگیرید.لایف کوچ مستقل

3- توسط لایف کوچ دارای تاییدیه هدایت شوید

همانند تراپیست‌ها، لایف کوچ‌های جدید نیز نیاز به هدایت و رهبری‌شدن توسط مربیان باتجربه دارند. مربی‌گری توسط مکالمه و یا جلسات عمومی و یا حتی پیدا کردن اشخاص توسط شخص شما انجام می‌شود. یکی از وظایف شما شبکه‌سازی می‌باشد.

  • برای دانستن نحوه عملکرد لایف‌کوچ‌ها باید خودتان نیز مراحل انجام کار یک لایف‌کوچ را از نزدیک ببینید. با این‌کار دانش بیشتری نسبت به نحوه انجام کار پیدا خواهید کرد.

4- نام خود را در فهرست لایف کوچ‌ ها ثبت کنید

لیست‌های زیادی از نام‌های لایف‌کوچ‌ها وجود دارد. با ثبت‌نام در این لیست‌ها افراد برای گرفتن مشاوره به شما مراجعه خواهند کرد. در فضای وب بسیاری از مشتریان را پیدا خواهید کرد.

  • بسیاری از سایت‌ها برای ثبت‌نام شما مقداری پول از شما خواهند گرفت. قبل از اقدام در این سایت‌ها از موثربودنشان اطمینان حاصل کنید.

5- برای لایف کوچ شدن جایگاه و حوزه خود را پیدا کنید

خیلی از لایف‌کوچ‌ها به افراد جهت پیداکردن تصویری از زندگی خود کمک می‌کنند. برخی دیگر به راهنمایی افراد در زمینه شغلی می‌پردازند. لایف‌کوچ‌هایی نیز بوده که در زمینه روابط به افراد کمک خواهند کرد. حوزه کاری خود را انتخاب کنید. برخی از این حوزه‌ها عبارت‌اند از:

  • مربی‌گری کسب‌وکار
  • مربی‌گری شرکتی
  • مربی‌گری روابط
  • مربی‌گری مدیریت‌زمان
  • مربی‌گری بالانس کار و زندگی

6- برای خود بازاریابی کنید

پس از گرفتن مدرک رسمی کار، به طراحی بیزینس کارت، اجرای تبلیغات اینترنتی، تبلیغات در مجلات و روزنامه‌ها و … بپردازید. در صورت شناخته‌شدنتان توسط دیگران، مشتریان بیشتری خواهید داشت. در صورت عدم اطلاع دیگران از وجود شما این افراد به شما مراجعه نخواهند کرد.

  • خود را به عنوان متخصص حرفه‌ای نمایش دهید. جامعه هدف شما به چه چیزهایی گوش می‌دهند؟ چه چیزهایی را خواهند دید و چه چیزهایی را خواهند خواند؟
  • مطالعات نشان داده لایف کوچ بودن علاوه بر داشتن سود برای صاحب کار برای کارمندان نیز سود عالی خواهد داشت. به ازای هر مقدار سرمایه‌گذاری بر روی کارمندان، 3 برابر آن را دریافت خواهید کرد.بازاریابی لایف کوچ

7- کار خود را ابتدا با مشتریان رایگان انجام دهید

بعد از گرفتن مدرک نیاز به مشتری خواهید داشت. بدون هیچ‌گونه تجربه پیدا کردن مشتری کاری سخت به شمار می‌رود. برای کسب و ثبت تجربه کاری از دوستان، آشنایان و اعضای خانواده خود مربی‌گری رایگان پیشنهاد دهید. شما تجربه کاری و آن‌ها مشاوره رایگان دریافت خواهند کرد.

  • مقدار زمان انجام این‌کار به شخص شما بستگی دارد. تا هنگام داشتن حس آمادگی برای گرفتن هزینه از مشتریان این‌کار را انجام دهید. امکان طول کشیدن  این پروسه تا چند ماه نیز وجود دارد. در صورت آمادگی وضعیت کاری خود را تغییر دهید.

8- تعدادی مشتری واقعی جذب کنید

پس از کار کردن با آشنایان و افراد دیگر به صورت رایگان، بالاخره اولین مشتری خود را خواهید گرفت. تلفن شما زنگ خواهد خورد و شما از شدت خوشحالی در پوست خود نمی‌گنجید. زمان پول درآوردن فرا رسیده است. به بازاریابی دهان به دهان تکیه نکنید. برای کار خود بازاریابی کنید.

  • چه مقدار هزینه از مشتریان دریافت کنید؟ این مقدار کاملا به شما بستگی دارد. آیا مایل به دریافت هزینه روزانه هستید؟ شاهد هم پرداخت ماهیانه را ترجیح دهید. شرایط را در نظر بگیرید. مشتریان شما قادر به پرداخت چه مبلغی هستند؟ تخصص شما چه قیمتی دارد؟ هنگام داشتن شک و تردید درباره نرخ سایر مربیان مطلع شوید. قیمت‌های خود را عاقلانه انتخاب کنید. سعی در مشاهده قیمت سایرین و کمتر کردن قیمت خود دلیل شکست بسیاری از لایف کوچ‌ها می‌باشد. برنامه‌های بلندمدت داشته باشید.

بخش سوم : کار کردن با مشتریان

 

1- با مصاحبه عمیق با مشتری کار خود را آغاز کنید

در شغل لایف کوچ بودن، نباید کتاب را به وسیله جلد آن قضاوت کنید. هنگام مراجعه مشتری به شما، جلسه اول را به مصاحبه عمیق و پوشش دادن تمامی جنبه‌های کار اختصاص دهید. این افراد چه چیزهایی از شما می‌خواهند؟ آنها قصد تغییر چه بخشی از زندگی خود را دارند؟ اهداف آنها چیست؟

  • بسیاری از افراد ایده‌های بسیار روشنی از علت مراجعه خود و یا اهدافشان دارند. (به همین علت لایف کوچ‌ها حوزه‌های کاری مختلفی دارند). کاهش وزن، خالی کردن ذهن از مشکلات کسب‌وکار یا حل مشکلات روابط خود از جمله این دلایل است. به آنها اجازه صحبت کردن درباره مشکلاتشان دهید.

توصیه‌ حرفه‌ای: بسیاری از لایف‌کوچ‌ها جلسات معرفی برای آشنایی و شناخت مشتری خود و شناخت مشتری از آنها تنظیم می‌کنند. در این صورت مشتری برای ادامه روند حق انتخاب خواهد داشت.

2- برای لایف کوچ شدن نظم خود را حفظ کنید

هنگام یادآوری وضعیت مراجعه‌کننده از عناوین و لقب‌های ذهنی همچون : همان شخصی که قهوه زیاد می‌نوشد و فلان بیماری را دارد، خودداری کنید. این رفتار خوشایند مراجعه‌کننده نخواهد بود. برای تک‌تک مشتریان خود پرونده مخصوص تشکیل دهید. تمام موارد مربوط به آن شخص را در آن پرونده یادداشت کنید. در صورت نداشتن نظم شخصی و سازمان‌دهی‌کردن کارهای خود، مشتریان خود را از دست خواهید داد.

  • حس مهم‌بودن را به مراجعه‌کنندگان خود منتقل کنید. تمام جزئیات سخنان این افراد را باید به خاطر داشته باشید. هر از گاهی باید به این جزئیات اشاره داشته باشید. با این‌کار شما اعتماد مراجعه‌کننده را به خود جلب خواهید کرد. با یادآوری جزئیات هم‌چنین کمک بیشتری به وضعیت آن شخص خواهید کرد.حفظ نظم شخصی

3- قرار ملاقات‌های قابل انجام تنظیم کنید

پس از مدتی کار بهترین شیوه متناسب با خود را خواهید یافت. بسیار از لایف‌کوچ‌ها حدود 3 بار با هر مراجعه‌کننده در ماه دیدار می‌کنند. بعضی مراجعین به زمان بیشتری احتیاج خواهند داشت، اما در هر صورت 3 بار در ماه عددی میانگین می‌باشد. زمان هر جلسه ملاقات بستگی به شما و مشتری دارد.

  • تمامی جلسات لزوما حضوری برگذار نمی‌شوند. برخی از مشتریان به طور دایم مشغول مسافرت‌کردن هستند. تنها راه برقراری ارتباط با این افراد تلفن و یا از طریق آنلاین است. برای کسب موفقیت هر چه بیشتر، کسب‌وکار خود را جهانی کنید. نرم‌افزارهایی نظیر Skype در بسیاری از کشورها سرویس‌دهی ضعیفی دارد. از گزینه‌های مشابه مانند Google Hangouts برای برقراری تماس با این افراد استفاده کنید.

4- تنها به نصیحت‌کردن شخص مقابل نپردازید

لایف‌کوچ‌ها تنها نصیحت‌کنندگان گران‌قیمت نیستند. لایف‌کوچ تمامی انتخاب‌های پیش روی مشتری را بررسی کرده و به او در جهت پیدا کردن انتخاب مناسب کمک می‌کند. تنها لایف‌کوچ‌های ضعیف به دادن نصحیت و سپس اتمام جلسه می‌پردازند. لایف‌کوچ در جهت تغییردادن رفتار مراجعه‌کننده اقدام می‌کند. این‌کار بسیار باارزش‌تر از نصیحت‌کردن است.

  • هیچکس نیاز به یک نصیحت‌کننده ندارد. همه افراد توسط آشنایان، دوستان و یا خانواده خود مورد نصیحت قرار می‌گیرند. وظیفه لایف‌کوچ نشان دادن چگونگی انجام کارهاست. لایف‌کوچ به بررسی روند انجام کار می‌پردازد. لایف‌کوچ به جای پاسخ به پرسش چه کار به پرسش چگونه پاسخ می‌دهد.

5- به عنوان یک لایف کوچ به مراجعه‌کنندگان تمرین بدهید

یک لایف‌کوچ تا حدودی به عنوان یک معلم و یا یک راهنما شناخته می‌شود. هنگام اتمام جلسه، کار شما تمام نمی‌شود. برای کسب اطمینان از انجام اقدامات عملی توسط مشتری، باید با ‌آن‌ها تکلیف بدهید. تمرینات عملی جهت تغییرات سازنده به دهید. در نظر گرفتن گزینه‌های مختلف کاری و یا تماس‌گرفتن با همسر سابق از جمله این تکالیف می‌باشد. چه کاری برای این افراد موثرتر است؟ چگونگی از انجام فعالیت‌ها توسط این افراد اطمینان حاصل می‌کنید؟

  • برخی مشتریان با شما همکاری نمی‌کنند. برخی دیگر با صحبت‌های شما موافق نیستند. از نگاه برخی مشتریان شما وقتشان را به طور کلی هدر داده‌اید. تمام این اتفاقات رخ خواهد داد. در صورت عدم رضایت مراجعه‌کننده از نحوه مربی‌گری شما، احتمالاتی از جمله وجود ترس و یا مقاومت در وی وجود دارد. بر اثر تجربه در جلسه معرفی، از سازگاری سبک مربی‌گری خود با مراجعه‌کننده مطلع خواهید شد. در صورت نداشتن مهارت در انجام این‌کار، از گروه‌ها و یا مربیان دیگر کمک بگیرید.

6- به مراجعه‌کنندگان خود جهت رسیدن به هدف‌هایشان کمک کنید

در نهایت تنها هدف یک لایف‌ کوچ کمک کردن به مراجعه‌کننده در جهت رسیدن به اهدافش می‌باشد. تمام افراد با زندگی دست‌وپنجه نرم خواهند کرد. وظیفه یک لایف کوچ روشن‌کردن چراغی در تاریکی برای افراد می‌باشد. در صورت موفق‌شدن به کمک به افراد در جهت رسیدن به اهدافشان، کار خود را به خوبی انجام داده‌اید.

بخش چهارم : مهارت‌های موثر مربی‌گری را در خود توسعه دهید

 

1- برای لایف کوچ بودن شخصی دلسوز و همدل باشید

بخش بزرگی از فعالیت لایف‌کوچ، کمک‌کردن به مردم در جهت تنظیم هدف‌ها و تشویق آنها به حرکت جهت به دست‌آوردن آن اهداف می‌باشد. این‌کار نیازمند داشتن رفتاری دوستانه با مردم می‌باشد.

  • برای لایف‌کوچ‌بودن برقراری جلسات به صورت حضوری به صورت همیشگی لازم نیست. بسیاری از لایف‌ کوچ‌ها از طریق تلفن با مشتریان خود کار می‌کنند. در هر صورت، جلسات حضوری مزیت‌هایی نیز دارد. جلب اعتماد به صورت حضوری بسیار آسان‌تر است.دلسوزی مربی زندگی

2- برای تمام مراجعه‌کنندگان بهترین‌ها را بخواهید

بسیاری از افراد (99 درصد افراد) همیشه مهربان و فهمیده نیستند. همه افراد بالا و پایین‌هایی در زندگی خود تجربه خواهند کرد. این اتفاق در برخی اشخاص بیشتر رخ می‌دهد. در صورت رخ دادن هر نوع اتفاقی، باید به طور موقت آن‌را کنار گذاشته و سعی در کمک کردن به افراد داشته باشید.

  • احتمال برخورد شما با مشتریان بداخلاق وجود دارد. در محیط کار مشتریانی را دیده که هرگز قادر به تحمل آن‌ها نیستید. این مشکل طبیعی است. تنها کار شما کمک‌ کردن به این اشخاص است. حتی در صورت عدم علاقه به تیپ شخصیتی این افراد، به آنها کمک کنید. در هر حالت بهترین‌ها را برای مراجعه‌کنندگان خود بخواهید.

3- شما دوست مراجعه‌کنندگان خود نیستید

قصد شما از ملاقات با مراجعه‌کنندگان خود تنها کمک کردن به آن‌هاست. هدف شما از ملاقات با افراد دوستی با آن‌ها نیست. با مراجعه‌کنندگان خود رابطه حرفه‌ای داشته باشید.

  • در صورت شکسته‌شدن مرزهای حرفه‌ای، افراد میل کمتری به انجام پیشنهادات شما خواهند داشت. شما نیز میل کمتری به پیشنهاد دادن راه‌حل‌های واقعی به آن‌ها خواهید داشت. تلاش خود را برای حفظ مرزهای واضح و حرفه‌ای بین خود و مراجعه‌کنندگان انجام دهید.

4- برای لایف کوچ بودن انعطاف‌پذیر باشید

زندگی ما اغلب به جهت‌های غیرقابل‌پیشبنی تغییر مسیر خواهد داد. احتمال دریافت تماس در ساعت 9 جمعه شب را نیز خواهید داشت. مشتری از شما جهت گذاشتن قرار ملاقات در روز بعدی را درخواست می‌کند. در صورت امکان پیشنهاد وی را بپذیرید. لایف‌ کوچ‌ها همانند سایر افراد دارای برنامه کاری کاملا مشخصی هستند. با مراجعه‌کنندگان خود از قبل برنامه قرار بگذارید. آن‌ها را تا دقایق آخر معطل نکنید. با این‌کار به افراد در جهت سازمان‌دهی زندگیشان کمک کرده‌اید. به مشتریان اجازه گرفتن تصمیمات لحظه آخری ندهید. با اجازه دادن به آنها جهت گرفتن این تصمیمات، به عادت بد آن‌ها تداوم خواهید بخشید. شرابط اضطراری استثنا می‌باشد. در غیر این‌صورت قرارهای ملاقات 2 تا 4 هفته‌ای به مراجعه‌کنندگان خود بدهید.

  • علاوه بر انعطاف‌پذیری در زمان‌بندی برای برخورد با هر مشتری نیز با ذهنی باز عمل کنید. عملکرد افراد با یکدیگر متفاوت است. در صورت عدم علاقه به انجام کارها، به خواسته آن‌ها احترام بگذارید. شما در هر لحظه در حال کار کردن با مشتری خاصی هستید.

5- خلاق باشید

برای کمک‌کردن به سایر افراد برای تبدیل‌شدن به بهترین نسخه خود، باید خارج از جعبه فکر کنید. (فکری باز داشته باشید) در صورت جواب ندادن روش‌های پیشنهادی بر روی شخص مورد نظر روش‌های جایگزین جدید پیشنهاد دهید. برای تبدیل شدن به یک لایف‌کوچ موفق باید خلاق، تصویرپرداز و مدبر باشید.

  • این بدان معنا نبوده که منطقی‌بودن را کنار بگذارید. شما باید در عین حال هر دو ویژگی را داشته باشید. ترکیب منطق و راه‌های امیدبخش مختص مراجعه‌کننده نظر مراجعه‌کننده را به شما جلب خواهد کرد. هنگام خوشحالی مراجعه‌کننده، شما نیز خوشحال خواهید بود. همچنین آنها شما را به دوستان خود نیز معرفی خواهند کرد.خلاقیت لایف کوچ

 

مقاله “لایف کوچ : چگونه یک لایف کوچ شویم ؟”، ترجمه امیر شیرین زاده، روانشناس و رواندرمانگر بالینی می باشد. این مقاله توسط تریسی راجرز، لایف‌ کوچ حرفه‌ای، نگارش شده است. اصل مقاله را به زبان انگلیسی می توانید در لینک زیر مشاهده کنید:

https://www.wikihow.com/Be-a-Life-Coach

 

4 در مورد “چگونه یک لایف کوچ شویم؟”

  1. سلام ممنون بابت اطلاعات خوبتون. ممنون میشم اگر چند کتاب برای لایف کوچ شدن معرفی کنید

  2. ملیجه محمدیان

    درود بر شما عالی و بی نظیر بود چگونه میتونم از شما کوچ بگیرم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا