به راحتی وقت مشاوره بگیرید

همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به صحبت کردن و مشاوره گرفتن از فردی داریم که بتواند ما را درک کند.

شوهر خودشیفته

چگونه با شوهر خودشیفته برخورد کنیم؟

خودشیفته به اشخاصی گفته می شود که خود محور هستند و تمایلی به همدلی و همکاری ندارند. همچنین به نظر می رسد آن ها نیاز دائم به توجه و تحسین می دارند. اغلب این افراد دارای غرور و البته عزت نفس شکننده می باشند. بنابراین آن ها در برابر انتقاد نیز آسیب پذیر هستند. چنان چه شما با یک شوهر خودشیفته ازدواج کرده اید، رابطه تان کمی منحصربه فرد می گردد که می بایست با رعایت ملاحظات و نکاتی همراه گردد. ما امیدواریم در این مقاله با ارائه راهکارهایی در خصوص مدیریت رفتارهای شوهر خودشیفته تان، شما را راهنمایی و کمک نماییم.

بخش اول: تشخیص و دانستن یک رابطه ناسالم

 

1- آیا همسر شما فردی خودخواه است؟

افراد خودشیفته معمولا بسیار خودمحور هستند و فقط به خودشان فکر می کنند. همچنین آن ها بسیار تمایل به دیده شدن و تحسین دارند. آن ها همیشه دنبال راهی می گردند که بتوانند از طریق آن موفق و بهترین باشند. به همین دلیل ممکن است شوهر خودشیفته شما به آن اندازه که شما دوستش دارید شما را دوست نداشته باشد. شوهر خودشیفته تان ممکن است تنها به علایق و نیازهای خود فکر کند و اهمیتی به نیازهای شما ندهد.

  • آن ها تمایلی به ایجاد همدلی با دیگران ندارند و به هیچ وجه حاضر به استفاده از نظرات و تجربیات دیگران نمی شوند.

2- آیا شوهر خودشیفته تان حسود است؟

افراد خودشیفته آن قدر به تحسین شدن و بالا قرارگرفتن حساس هستند که نسبت به موفقیت ها و دستاوردهای دیگران حسادت می کنند. درنظر داشته باشید که این امر حتی می تواند منجر به رفتاری توهین آمیز از آن ها گردد.

3- میزان کنترلگری شوهر خودشیفته را بسنجید!

همسر شما ممکن است با جداکردن شما از تمامی دوستان و فامیل سعی بر کنترلتان داشته باشد که این باعث می گردد شما مجبور شوید به وی وابسته گردید. همچنین امکان دارد بوسیله عدم محبت و توجه به شما به این امر دست یابد.

  • برخی از شوهران خودشیفته می توانند به سواستفاده کلامی و عاطفی متوسل گردند. آن ها حتی ممکن است شما را به گریه بیاندازند و باعث گردند شما نسبت به اینکه وسیله ای برای کنترل آن ها می باشید احساس بدی داشته باشید.
  • آن ها همچنین ممکن است جهت کنترل همسر خود به خشم و یا قهر روی آورند.
رفتار-کنترلی-شوهر-خودشیفته
رفتار کنترلی از شوهر خودشیفته چه تاثیرات منفی روی رابطه می گذارد

4-بسنجید که شوهر خودشیفته تان دروغ می گوید یا خیر؟

افراد خودشیفته جهت تحت کنترل قراردادن همسرخود گاهی از دروغ استفاده می کنند. آن ها نیمه ای از حقیقت و یا زاویه ای نادرست از یک حقیقت را عنوان می کنند تا مجبور به قبول مسئولیت نسبت به هیچ چیزی نباشند. در خیلی از مواقع همسرانشان را سرزنش می کنند. این امر برای همسران آن ها بسیار آسیب رسان می باشد، چرا که تمام مسئولیت، گناه و اشتباه را متوجه آنان می نمایند.

بخش دوم: برخورد با شوهر خودشیفته

 

1-با شوهر خودشیفته تان صحبت کنید

از آن جایی که متاهل هستید، قاعدتا باید بتوانید صریح و صادقانه با شوهر خود در خصوص موضوعات مختلف صحبت نمایید. البته درنظر داشته باشید که هنگام صحبت، یک سطح و مرزی را معین نمایید. دقت داشته باشید که با لحنی قاطع با او صحبت کنید و اظهار نمایید که از نوع رابطه تان راضی نیستید. از استفاده از عبارات اتهام آمیز خودداری کنید، چراکه افراد خودشیفته معمولا انتقادی را قبول نمی کنند.

  • به او بگویید که خودخواهی وی چه احساسی را در شما به وجود می آورد. سعی کنید جمله ای مثل ” من احتیاج دارم تا در مورد رفتار خودخواهانه ات با تو صحبت کنم. این به من آسیب وارد می کند چون…” را به کار ببرید.
  • اگر نسبت به خیانت وی به شما احساس خطر کردید و مشاهده نمودید به جز شما با خانم دیگری ارتباطی برقرار کرده است، بگویید “تو برای من مهم هستی. من شنیدم که با آن خانم مشغول صحبت بودی و من می ترسم که برای تو کافی نباشم.” اگر شوهر خودشیفته شما حرف های آزاردهنده ای به زبان می آورند، به او بگویید”نظر تو برای من اندازه دنیا ارزش دارد. وقتی من این حرف را از تو می شنوم احساس می کنم در چشمان تو کوچک و بی ارزش می باشم.” سعی کنید او را عصبانی نکنید. بحث آزادانه و منطقی با وی درمورد درد و ترس شما، یکی از بهترین تکنیک های ارتباطی موثر می باشد.

2-از شوهر خودشیفته تان سوال بپرسید

سوال پرسیدن یک تکنیکی است که باعث می گردد روی گفتگو با وی تمرکز نمایید.

  • هرچه را که شوهرتان می گوید تفسیر نمایید تا به او نشان دهید که کاملا به حرف های او گوش می دهید. این کار باعث می گردد که او را در کانون توجه قرار دهید.
  • نسبت به حرف های شوهر خودشیفته خود بازخورد نشان دهید. به عنوان مثال اگر وی گفت”احساس می کنم کسی به خاطر کارهایی که انجام می دهم قدردانی نمی کند” اینگونه پاسخ دهید “من دقیقا می دانم که چه احساسی داری، به نظرم باید خیلی دشوار و دردناک باشد.”
ارتباط کلامی با شوهرخودشیفته
نحوه ارتباط کلامی با شوهرخودشیفته چگونه است

3-به جای عبارت “تو” از عبارت “ما” استفاده کنید

هنگام اشاره به خطای وی و یا پیشنهاد مشاوره ازدواج از عبارت “ما” استفاده نمایید. این باعث می گردد که وی خیال کند یک مسئولیتی مشترک بین شما وجود دارد و همه اشتباهات متوجه او نمی باشد. یک شخص خودشیفته اگر حس کند که مورد سرزنش قرار گرفته است قطعا واکنش منفی نشان می دهد.

  • به جای گفتن جمله “تو با خودخواهیت به من ضربه می زنی” بگویید “ما به همدیگر ضربه وارد می کنیم، چرا که نسبت به یکدیگر بیشتر به خودمان فکر می کنیم.”

4- همه چیز را طوری جلوه دهید که به نفع خود او می باشد

افراد خودشیفته به ندرت به نیازهای دیگران اهمیت می دهند. برای بدست آوردن چیزهایی که می خواهید، وانمود کنید که آن چیز به نفع خود او می باشد.

  • اگر می خواهید برای یک وعده غذایی به منزل دوستتان بروید، نگویید “من می خواهم با دوستانم شام بخورم” بلکه به جای آن بگویید “آن ها خیلی تو را دوست دارند و تمایل دارند که امشب در کنار تو شام را میل نمایند.”
  • شوهر خودشیفته خود را متقاعد نمایید که برایتان هرکاری که انجام دهد بازتاب خوبی از خودش به همراه دارد. مثلا جمله ای مانند “با کمک کردن من در تمیز کردن خانه، به همه نشان بده که چقدر مراقب من هستی” را به کار ببرید.

5-با احتیاط کامل پیشنهاد مشاوره ازدواج به وی بدهید

اکثر افراد خودشیفته در قبال ایده درمانی مخالفت نشان می دهند. بنابراین می بایست قبل از پیشنهاد آن کاملا به طرز بیان خود فکر نمایید. سعی کنید که این مسئله را مشترک بین هردویتان جلوه دهید و طوری القا نکنید که این تنها مشکل او می باشد. اینگونه شما او را ترغیب می کنید که نسبت به مشاوره موافقت نماید. ضمنا در قبال اقدامات خود مسئولیت نشان دهید و اصلا سعی نکنید که مسائل را به سمت وی سوق دهید.

  • به عنوان مثال بگویید “من تمایل دارم که با یک مشاور ملاقات کنیم تا به ما راه حلی ارائه نماید که به وسیله آن بتوانیم رابطه بهتری داشته باشیم و از کنار یکدیگر بودن لذت بیشتری ببریم و درنهایت امر به خواسته هایمان برسیم.”
  • توافق کنید که در چند جلسه جهت مشاوره به اتفاق هم حضور داشته باشید. این بسیار مهم است، چرا که یک جلسه به هیچ عنوان کفایت بخش نخواهد بود. بنابراین حداقل 3یا4 جلسه نیاز است تا مشاور بتواند شما را در حل این مشکل کمک نماید.
نقش مشاوره در رابطه با شوهرخودشیفته
نقش مشاوره در بهبود رابطه با شوهرخودشیفته چیست

6-با یک دوست قابل اعتماد و مرتبط با شوهر خود مشورت نمایید

مشورت با یک دوست معتمد به شما کمک می کندکه بهتر با شوهر خودشیفته برخورد نمایید. آن ها همچنین ممکن است بتوانند به شما بگویند که این خصوصیت از چه زمانی در وی شکل گرفته است. آیا از زمان نوجوانی این خصلت را داشته است و یا اخیرا در وی ایجاد شده است؟

  • با اعضای خانواده شوهر خود در مورد گذشته وی صحبت کنید. بپرسید که آیا مواردی در گذشته او وجود داشته است که بتوان از طریق آگاهی از آن ها به کاهش مشکل پرداخت؟
  • از دوستان و آشنایان همسر خود بپرسید که در گذشته چگونه با وی برخورد کرده اند؟ شاید آن ها تجربیات بهتری از او نسبت به شما داشته باشند.

7-سعی کنید ریشه این مسئله را پیدا نمایید

آقایان اغلب دچار تزلزل می گردند و گاهی ممکن است این مسئله را با روش هایی غیرقابل قبول جبران نمایند. اگر این علائم خودشیفتگی اخیرا در وی ظاهر شده است، به دنبال اتفاقاتی باشید که اخیرا رخ داده است و منجر به بروز این رفتارها از وی شده است. خودتان را جای او بگذارید تا علت ناراحتی وی را کشف نمایید.

  • به عنوان مثال هنگامی که ضربه ای به او وارد می گردد، ممکن است حس کند که به اندازه کافی شایسته و لایق نیست. بنابراین ممکن است تلاش کند که توجهات را به سمت خودش جلب نماید.
  • اگر شوهرتان می گوید “زندگی من در جایگاهی نیست که من توقع آن را داشتم” با جمله ای مثل “شاید اینگونه باشد، اما چیزهای خوبی در کنار هم داریم. ما می توانیم روی مسائلی که تو بابت آن ها خشنود نیستی مانور دهیم و سعی کنیم آن ها را از بین ببریم.” به او پاسخ دهید. سپس به چیزهای خوبی در زندگی و رابطه تان اشاره کنید و در ادامه به او کمک کنید تا لیستی از مواردی که باعث ناخوشایندی او شده است را تعیین نموده و با همکاری یکدیگر اقدام بر تغییر دادن آن ها نمایید.
  • اگر شوهر خودشیفته شما ناراحت است، به او بگویید “عزیزم من می دانم که در حال حاضر در حالت ایده آل خود نیستی، اما بدان که از دید من چیزی از شخصیت تو کم نخواهد کرد.” یا مثلا بگویید “شغل جدید من هیچ تاثیری بر دیدگاهم نسبت به شان و منزلت تو نگذاشته است و تو با وجودت به این رابطه اعتبار بخشیده ای.”

8-بسنجید که شوهرتان قصد متحول شدن دارد یا خیر

اگر شوهر خودشیفته شما قصد تحول دارد، ممکن است راهی برای شما جهت حل این مشکلات گشوده شده باشد. اما اگر وی قصدی برای تغییر دادن خود ندارد، متاسفانه امیدی به بهتر شدن رابطه تان نیست.

  • در خصوص رفتارش با او صادقانه صحبت کنید و ببینید چه واکنشی نشان خواهد داد. شما می توانید با جمله های تعریفی و ستایش گونه شروع کنید و بگویید “تو توی این رابطه باعث دلگرمی هستی و با حضورت من احساس قدرت می کنم.” سپس به آرامی شروع کنید به گفتن نقطه نظراتتان در مورد ایرادات رابطه.

9-به او وعده پاداشی هرچند کوچک بدهید

گاهی اوقات برای اینکه یک کاری از یک شخص خودشیفته جهت انجام آن بخواهید، نیاز به یک سری ملاحظات می باشد. سعی کنید به او وعده یک پاداش بدهید تا او را به کمک به شما در بعضی امور ترغیب نمایید.

  • به عنوان مثال به او بگویید “اگر در تمیز کردن خانه به من کمک کنی من هم به تو قول می دهم که آخر هفته آن غذایی که خیلی علاقه داری را برایت بپزم.” دقت داشته باشید که این وعده را حتما برای بعد از انجام هرکاری که از او طلب می کنید تعین نمایید. بدین ترتیب او در می یابد که می بایست برای دستیابی به آن وعده یا پاداش ابتدا به شما کمک نماید.
ترغیب شوهر خودشیفته
چگونه با دادن یک وعده شوهر خودشیفته را ترغیب به انجام کاری نماییم

10-به شوهر خودشیفته خود توجه نمایید

شوهر شما شریک زندگیتان است و حق اوست که از جانب شما احساس دوست داشته شدن داشته باشد. اظهار توجه بدین معنی نمی باشد که خود را وقف وی نمایید. برای او زمان بگذارید. به او بگویید که دوستش می دارید. در مورد فعالیت هایی که قرار است بعد از سرکارتان و یا آخر هفته انجام دهید با یکدیگر تصمیم گیری کنید. در طول روز که سرکار هستید به همدیگر پیام بدهید. بنابراین این نوع از توجه می بایستی مورد رضایت شوهر خودشیفته شما قرار گیرد.

  • هرشب حدود 45دقیقه با همدیگر درمورد اتفاقاتی که در طول روز افتاده است صحبت نمایید. برای اینکه مطمئن شوید که به صحبت هایتان گوش می دهد بگویید “هرکدام از ما می توانیم نیم ساعت از وقتمان را جهت تعریف کردن پیرامون اتفاقات در طول روزمان سپری نماییم.”
  • وقتی که فعالیتی را برای آخر هفته انتخاب نمودید، مواردی را که او را در کانون و محوریت قرار مهم جلوه دهید. مثلا اگر می خواهید به سینما بروید بگویید “من می دانم که تو به آن فیلم علاقه داری، پس چرا به سینما نمی رویم تا آن فیلم را تماشا کنیم؟” یا مثلا اگر می خواهید پیاده روی نمایید بگویید “به نظرم نیاز است که کمی از استرست کاهش دهی، پس خوب است که کمی با همدیگر قدم بزنیم.”

11-صبور باشید

در نظر داشته باشید که تغییرات اساسی همواره نیاز به گذر زمان دارند. انتظار یک تغییر فوری نداشته باشید. همچنان ملایم، دلسوز، فهیم و دوست داشتنی باشید.

  • جهت مقابله با خودشیفتگی همسر خود فروتنی به خرج دهید و همچنین رفتاری طعنه آمیز از خود بروز ندهید.
  • در ارزیابی پیشرفت همسر خود صادق باشید. با خود بسنجید که آیا او برای تغییر تلاش صادقانه کرده است؟ آیا او همچنان با شما بدرفتاری می کند؟ آیا این رابطه ارزش آن را دارد که خودتان را وقف آن نمایید یا خیر ؟

بخش سوم : مراقبت از خودتان

1-یک نقش پرقدرت در رابطه تان ترتیب دهید

برای خودتان یک شان و جایگاهی در رابطه داشته باشد. حول بعضی چیزها کنترل داشته باشید. این می تواند مدیریت پول، امور خانه و … در رابطه باشد. غالبا افراد خودشیفته فکر می کنند که شخص مهمی در رابطه هستند. سعی کنید به شوهرتان بفهمانید که همانقدر که او مهم هست شما هم به همان اندازه در رابطه مهم می باشید.

  • در بعضی مواقع روحیه شوخ طبعی داشته باشید. اگر شوهر خودشیفته شما فکر می کند که خیلی ایده آل می باشد، از روحیه شوخ طبعی خود جهت برطرف کردن این طرز فکر او استفاده نمایید. به او کمک کنید تا ببیند که بهترین و ایده آل ترین در این جهان هستی نمی باشد. به جای آن بگذارید بداند که او مهم است و شما او را دوست می دارید، اما سایر انسان ها نیز مانند او مهم می باشند.
فهماندن مهم بودن خود به شوهر خودشیفته
چگونه می توانید به شوهر خودشیفته تان بفهمانید که مهم هستید

2-به یاد داشته باشید که شما شایسته و لایق می باشید

اغلب اشخاص خودشیفته احساس می کنند که برتر هستند. ممکن است با خود بگویند “من سزاوار رفتاری خاص و برتر هستم، چرا که من تامین مالی خانواده را برعهده دارم و تمام قبوض خانه را پرداخت می کنم.” اما هیچ چیزی به او این حق را نمی دهد که بخواهد با بقیه افراد با بی احترامی رفتار نماید.

  • آگاه باشید که با رویارویی با همسرتان مشکلاتی دیگر هم ممکن است ظاهر گردد. یکسری قوانین اساسی تنظیم نمایید و به آن پایبند باشید. هردوی شما قبل از اینکه با همدیگر به بحث بپردازید، نیاز به زمان دارید تا به آرامش برسید. اگر این امر کمکی به شما نمی کند، قبل ار اینکه اوضاع وخیم شود با یک مشاور مشورت نمایید.

3-اعتماد به نقس خود را برگردانید

روابط با افراد خودشیفته امکان دارد بر اعتماد به نفس شما تاثیر منفی بگذارد. اگر چنین است شروع به ساختن و شکل گیری مجدد اعتماد به نفس خود نمایید. از اعتماد به نفستان جهت غلبه بر بعضی موقعیت هایی که شوهرتان برایتان ایجاد کرده است استفاده کنید. همچنین از آن استفاده کنید تا در برابر دروغ هایشان قوی باشید و مقابله کنید. ضمنا وقتی شوهرتان پاسخ درستی درقبال صحبت های شما نمی دهد می توانید جهت حفظ آرامش خود از اعتماد به نفستان کمک بگیرید.

  • برای خود سرگرمی فراهم کنید. قسمتی از بدست آوردن اعتماد به نفس در خود باعث این می گردد که احساس مهم بودن و با ارزش بودن نمایید. به کلاس نقاشی یا خیاطی بروید، آشپزی کنید، شروع به دویدن یا قدم زدن نمایید. کاری را انجام دهیدکه شما را خوشحال می کند.

4-دور شدن از موقعیت را یادبگیرید

هنگامی که شوهرتان از آنجایی که بنا بر هردلیلی اوضاع بر وفق مرادش نبوده است عصبی و خشمگین شده است، به یاد داشته باشید که این تنها راه حل برای کنترل خودتان می باشد. از او دور شوید یا حتی اتاق یا خانه را ترک کنید. این امر باعث کاهش تسلط او بر شما می شود و در عوض قدرت شما را افزایش می دهد.

5-یک مجموعه حمایتی برگزینید

مادامی که شوهر خودشیفته شما ازتان حمایت نمی کند، شما مجبور به استفاده از یک مجموعه حمایتی می باشید. این مجموعه مذکور می تواند از دوستان، اعضا خانواده و یا متخصصان روانی باشد. آن ها می توانند به شما در داشتن اعتماد به نفس، قدرت و حس ارزشمند بودن کمک نمایند.

6-گوشه چشمی هم به جدایی داشته باشید

اگر رابطه شما به نقطه ای از ناامیدی رسیده است، قبل از اینکه به سلامت روحی، روانی و عاطفی شما ضربه وارد گردد، ممکن است زمان طلاق و جدایی فرارسیده باشد.

  • اگر واقعا تصمیم به طلاق گرفته اید، در آن قاطع باشید. هنگام صحبت با مشاور حقوقی از بروز احساسات جدا خودداری نمایید. هنگام توصیف رفتار شوهرتان، به دور از خشم و عصبانیت واقعیت ها را بگویید.
  • الگوهای رفتاری شوهرتان را بگویید. دقت داشته باشید که شوهرتان را خودشیفته ننامید، زیرا ممکن است مشاور حقوقی معنای این واژه را درک نکند. به جای آن رفتار خودشیفتگی شوهرتان را به وکیل نشان دهید.
طلاق از شوهر خودشیفته
چه موقع طلاق تنها راه نجات از رابطه با شوهر خودشیفته می باشد

مقاله “چگونه با شوهر خودشیفته برخورد نماییم ؟”، ترجمه امیر شیرین زاده، روانشناس و رواندرمانگر بالینی می باشد. این مقاله توسط Adam Dorsay، مشاور حرفه‌ای، نگارش شده است. اصل مقاله را به زبان انگلیسی می توانید در لینک زیر مشاهده کنید:
?How to Deal With a Narcissistic Husband

اسکرول به بالا