به راحتی وقت مشاوره بگیرید

همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به صحبت کردن و مشاوره گرفتن از فردی داریم که بتواند ما را درک کند.

آینده درخشان

چگونه آینده‌ای درخشان داشته باشیم ؟

آینده درخشان هدف تمامی انسان‌های زنده در کره زمین می‌باشد. ساختن آینده‌ای عالی نیاز به ایجاد تغییراتی در زندگی فعلی شما دارد. آینده‌ای درخشان به معنای داشتن خانواده، شغل پردرآمد یا پذیرفته‌شدن در مدرسه‌ای رویایی می‌باشد. کارهای انجام شده در امروز بر روی آینده شما تاثیر می‌گذارد. نیاز به داشتن برنامه و ایجاد تغییرات حساب‌شده در زندگی خود ضروری می‌باشد. مراحل گفته شده در این مقاله را برای ساختن آینده‌ای روشن دنبال کنید.

بخش اول : گذشته خود را رها کنید

 

1- زندگی شما در گذشته، آینده شما را تعیین نمی‌کند

احتمال رخ دادن اتفاقاتی نظیر داشتن حس و حال بد، رد شدن در امتحانات و یا داشتن روابط بی‌کیفیت در زندگی شما وجود دارد. این بدان معنا نبوده که با یکبار رد شدن در آزمون تا ابد و همیشه این اتفاق تکرار خواهد شد. نقش خود را در این اتفاقات در نظر گرفته و نیم‌نگاهی نیز به عوامل دیگر دخیل در موضوع داشته باشید.

  • هدف این کار پیدا کردن مقصر و انداختن تقصیرها بر گردن شخص خاصی نیست. شما بر روی اتفاقات زندگی خود کنترل دارید.

2- برای ساختن آینده درخشان از اشتباهات خود درس بگیرید

به اشتباهات گذشته و رفتار فعلی خود دقت کنید. خودتان را ببخشید. آیا درسی از اتفاقات رخ داده گرفته‌اید؟ آنها را بنویسید. آیا نسبت به وجود عواقب پشیمان‌کننده قبل از انجام کارها آگاهی داشتید؟ به جای این کار اقدامی مفید برای ساختن آینده روشن کرده و یا حتی فعالیت‌های غیرمضر در زندگی خود انجام دهید.

  • در زندگی خود احتیاج به تمرین نظم خواهید داشت. تکرار کردن کارها فقط به علت آشنا بودن  آن کارها، تنها به عنوان یک عادت شمرده می‌شود. به عنوان مثال، در صورت عادت به خوردن غذاهای شیرین و در عین حال داشتن دیابت، زمانی را برای عادت کردن به عادت‌های غذایی خود نیاز خواهید داشت.

3- برای داشتن آینده درخشان اتفاقات گذشته را رها کنید

درسهای ممکن از رویداد اتفاق افتاده در گذشته را مرور کرده و از آن گذر کنید. همانطور که گذشته در ساخت زمان حال شما موثر بوده، زمان حالتان نیز در ساختن آینده موثر است. کار انجام شده در زمان فعلی در آینده شما تاثیرگذار خواهد بود.

  • به خود اجازه حسرت خوردن درباره کارهای انجام داده در گذشته را بدهید. برای رابطه دوستی که شکراب شده و یا پروژه‌ ناموفق در گذشته خود را ببخشید. حسرت‌های خود را یادداشت کنید. همچنین به عنوان راه جایگزین با یک دوست مورد اعتماد صحبت کنید. دید خود نسبت به مساله و علت ناراحتیتان را بیان کنید. این کار به فهمیدن بیشتر شرایط کمک خواهد کرد.
  • کارهای انجام شده در گذشته را قبول کنید. تنها با زمان حال دست و پنجه نرم خواهید کرد. خود را به خاطر رفتارهای اشتباه گذشته بخشیده و با کمک دیگران گذشته را جبران کنید.فراموش کردن گذشته

بخش دوم : بر اساس ارزش‌های خود زندگی کنید

 

1- ارزش‌های خود را معین کنید

تمام ارزش‌های دارای اهمیت و هم‌چنین تمامی رفتارهای خلاف ارزش‌های شخصی خود را پیدا کنید. با داشتن صداقت با خود، به آرامش درونی خواهید رسید. لیستی از ده قانون برای زندگی خود تهیه کنید. این کار ارزش‌های شما را بیشتر نمایان خواهد کرد.

  • به عنوان مثال، قانون ’ گفتن دروغ ممنوع است‘ نشان‌دهنده وجود ارزش صداقت در شما می‌باشد. به عنوان مثالی دیگر می‌توان به قانون ’ بی‌ادبی ممنوع است‘  اشاره کرد. در صورت داشتن این قانون برای مودب بودن ارزش قائل هستید.
  • هنگام مشخص شدن ارزش‌ها از صحت و درستی آنها اطمینان حاصل کنید. به نحوه تصمیم‌گیری‌های روزانه خود نگاه کنید. آیا این رفتارها نشان‌دهنده وجود این باورها در شما می‌باشند؟ حین رعایت نکردن قوانین تعیین شده، در صورت داشتن حس ناراحتی، احساس گناه و یا پریشانی، این ارزش‌ها با قوانین زندگی شما همخوانی دارند.
  • در این لینک لیستی از ارزش‌ها برای کمک به شما در پیدا کردن ارزش‌هایتان وجود دارد.

2- برای رسیدن به آینده درخشان اهداف خود را مشخص کنید

امیال خود را مطابق با ارزش‌های خود بچینید. در 5 الی 10 سال آینده خود را در چه جایگاهی می‌بینید؟ چه کاری در لحظه حال برای به دست آوردن این اهداف قابل انجام است؟ در صورت داشتن تصویری از خود در حال انجام دادن شغلی خاص، مهارت‌های مورد نیاز برای آن شغل را پیدا کنید. همچنین روش‌های به دست آوردن آن مهارت‌ها را نیز بررسی کنید.

  • به اولویت‌بندی‌ها و علایق خود فکر کنید. شاید اولویت شما پیدا کردن شغلی پردرآمد برای حمایت کردن از خانواده خود در آینده باشد. شاید اولویتتان تبدیل شدن به شخصی مهم در جامعه باشد. شاید این اولویت نویسندگی بوده و یا علاقه شما به ریاضیات باشد.
  • درباره روش‌های همسان سازی علایق و اولویت‌ها در زندگی تحقیق کنید. در صورت داشتن ایده‌ای از آینده‌ای درخشان و یا شغلی رویایی از آنجا شروع کنید. درباره مهارت‌ها، نیازمندی‌ها و تجارب مورد نیاز برای رسیدن به آن شغل به صورت آنلاین تحقیق کنید. بیوگرافی اشخاص الهام‌بخش برای خود را بخوانید.
  • برای هدف‌های خود برنامه‌ریزی کنید. اهداف خود را به قدم‌های کوچک‌تر و قابل اندازه‌گیری تبدیل کنید. اقدامات لازم جهت تکمیل هر مرحله را پیدا کنید.
  • علایق شما به مرور زمان با تغییر روبرو خواهند شد. کنترل شما بر روی اعمال و نه بر روی شرایط می‌باشد. نحوه برخورد شما با شرایط  و رخدادها بازتابی از ارزش‌های شما می‌باشد. تا زمانی که علایق شما با ارزش‌هایتان همخوانی داشته باشد، به احتمال زیاد آینده‌ای درخشان خواهید داشت.اهمیت داشتن اهداف

3- خود را بیازمایید

هنگام تعیین کردن کارهای قابل انجام از دلایل انجام آنها مطلع شوید. انجام دادن اتوماتیک کارها تنها به دلیل تبعیت کردن از رفتار عامه مردم کاری بسیار آسان می‌باشد. در صورت نداشتن زندگی هدفمند، احتمال رسیدن به اهداف کاهش خواهد یافت.

  • آزمودن خود نیازمند دقت به کارهای انجام شده و افکار موجود در سر خود می‌باشد. مدل تفکر منفی تلاش‌های شما در جهت رسیدن به اهداف را کم‌رنگ خواهد کرد. هر شب قبل از خواب و یا در طول روز به طور مداوم خود را بیازمایید. خودنظارتی پس از مدتی به یک عادت تبدیل خواهد شد.

توصیه حرفه‌ای : میزان نگرانی خود را کنترل کنید. برای جلوگیری از ورود ترس و نگرانی در زندگی خود باید محدودیت‌هایی تعیین کنید. به خود 3 دقیقه برای نگرانی در مورد تمام رویدادهای زندگی زمان دهید. سپس باید دست به انجام کاری بزنید. این کار ممکن است کاری در جهت حل مشکل، کمک گرفتن از دیگران و یا تنظیم جلسه بعدی انجام این تمرین باشد. با این کار تمرکز خود را به جای زمان آینده بیشتر به زمان حال معطوف خواهید کرد.

4- برای رسیدن به آینده درخشان سبک زندگی سالمی داشته باشید

مراقبت کردن از سلامت شانس داشتن آینده‌ای درخشان را افزایش خواهد داد. سبک زندگی سالم شامل تغذیه سالم، فعالیت‌های فیزیکی، چرخه خواب منظم، عادات بهداشتی مناسب و فعالیت‌های کاهنده استرس و افزایش آرامش می‌باشد. از فواید انجام این کار هم در زمان حال و هم در زمان آینده بهره‌مند خواهید شد. داشتن سبک زندگی سالم فوایدی در زمینه‌های روانشناسی، اجتماعی و فیزیکی دارد.

  • از متخصص تغذیه برای مطلع شدن از غذاهای مناسب برای تیپ بدنی خود مشورت بگیرید. از داشتن وعده‌های غذایی متوازن و خوردن صبحانه کامل اطمینان حاصل کنید.
  • برای داشتن حداقل 30 دقیقه فعالیت فیزیکی در روز برنامه‌ریزی کنید. میزان زمان مورد نیاز برای ورزش کردن با افزایش سن دستخوش تغییر می‌شود. این میزان با عوامل سلامتی دیگر نظیر وزن فعلی و وضعیت قلبی شما تغییرپذیر خواهد بود. از دوست خود برای پیوستن به انجام ورزش مورد علاقه خود با شما و یا دویدن درخواست نمایید.
  • داشتن چرخه منظم خواب تنها به میزان زمان خوابیدن مرتبط نیست. زمان به خواب رفتن نیز مهم است. آرامش‌بخش‌ترین خواب در شب و به کمک چرت‌زدن‌های بعد از ظهر اتفاق میفتد. در صورت امکان تا ساعت 10:30 شب به خواب بروید. همچنین یک ساعت در طول روز نیز چرت بزنید. میزان خواب مورد نیاز به عواملی همچون میزان فعالیت، غذای مصرفی و استراحت در طول روز بستگی دارد.
  • از مو، پوست و دندان خود مراقبت کنید. اصلاح شخصی عزت نفس شما را افزایش داده و در طول روز احساس سرزندگی و شادابی به شما هدیه خواهد داد. بر اثر مرور زمان از بهترین محصولات و برنامه‌های مطابق با خواسته‌های خود مطلع شوید. از افراد متخصص جهت مراقبت کردن از پوست و موی خود کمک بگیرید.سبک زندگی سالم آینده درخشان

بخش سوم : برای آینده درخشان ،هوشمندانه‌تر کار کنید ( نه سخت‌تر)

 

1- اقدامات موثر انجام دهید

کیفیت کار انجام شده در ساعت از تعداد ساعت‌های کار کردن مهم‌تر می‌باشد. کیفیت و کمیت کار اهمیت خاصی دارد. برخی اوقات کار کردن به مدت طولانی بر روی یک پروژه، توهم اثربخشی بیشتری به شما خواهد داد. در حالی که احتمال عدم وجود ساعت کاری مفید و اثربخش در این حالت وجود دارد. با خود درباره کیفیت کارتان صادق و راحت باشید. در صورت نیاز به کمک، درخواست کمک کنید. احتمال داشتن ایده‌های بهتر برای انجام کار توسط دیگران وجود دارد.

2- زمانی را به استراحت‌کردن اختصاص دهید

کار کردن به صورت هوشمندانه به معنای داشتن زمان‌های استراحت کوتاه هنگام کار و قرار دادن فعالیت‌های آرام‌بخش به برنامه روزانه می‌باشد. این کار خلاقیت و بهره‌وری شما را افزایش داده و از استرس شما خواهد کاست.

  • یک تحقیق معروف نشان داده کار کردن به مدت 52 دقیقه و استراحت کردن به 17 دقیقه پس از آن بهره‌وری شما را افزایش خواهد داد.
  • انجام دادن کارهای آرامش‌بخش را به یک هدف تبدیل کنید. این فعالیت‌ها شامل کارهایی نظیر: یوگا، مدیتیشن، نقاشی و یا خواندن می‌باشد. فعالیت‌هایی مختلف زیادی را جهت پیدا کردن بهترین فعالیت متناسب با نیاز و شخصیت خود امتحان کنید. چیزی که شما را آرام کرده لزوما برای همه افراد موثر نیست.استراحت آینده درخشان

3- برای رسیدن به آینده درخشان پس از ذخیره‌کردن خرج کنید

ذخیره‌کردن پول در زمان حال اقدامی هوشمندانه به شمار می‌رود. هر ماه مقداری را برای ذخیره‌سازی کنار بگذارید. لیستی از شرایط خاص و مواقع اضطراری برای استفاده از این پول تهیه کنید.

  • در صورت محصل بودن در زمان فعلی، اقدام به گرفتن کارهای نیمه‌وقت کنید. انجام این کار شما را با ارزش پول آشنا کرده و مسئولیت پذیری و نظم را در شما پرورش خواهد داد.

4- برای به دست آوردن آینده درخشان شبکه‌سازی کنید

با مردم مهربان باشید. دایره‌ای از اشخاص برای گرفتن مشورت و کمک در آینده تشکیل دهید. این دایره شامل دوستان، همکاران با رده‌های شغلی بالاتر از شما، افراد هم سن و سال خود، مربیان و معلم‌ها می‌باشد. برای گرفتن مشاوره درباره راه‌های رسیدن به آینده‌ای درخشان، از افراد با تجربه‌تر از خود کمک بگیرید. حتی در صورت نداشتن اطلاعات این اشخاص راجع به ایده شما، همچنان نظرات و نصیحت‌های آن‌ها به کمک شما خواهند آمد.شبکه‌سازی ساختن ‌آینده‌ای روشن

بخش چهارم : شکرگذاری را تمرین کنید

 

1- به نکات مثبت در زندگی خود تکیه کنید

شکرگذار بودن تاثیرات درازمدت زیادی بر روی سلامت، کار و زندگی اجتماعی شما خواهد گذاشت. هر شب قبل از خواب، به اتفاقات مثبت رخ داده در طول همان روز بیاندیشید. این اتفاقات شامل حرف‌های زده شده توسط سایر افراد و یا کارهای انجام شده توسط آنها برای شما می‌باشد. برای غذاهای صرف‌شده در طول روز و یا برطرف‌شدن نیازهای روزانه خود شکرگذار باشید. شکرگذاربودن امری ساده می‌باشد. به علت غرق شدن افراد در فکرهای منفی، افراد به نکته‌های مثبت زندگی خود توجهی ندارند.

  • بعضی اوقات، هنگام از دست‌دادن یکی از عزیزان زندگی خود، اندوهگین خواهید شد. داشتن اندوه لزوما به معنای ناسپاس‌بودن نمی‌باشد. همچنین شکرگذاربودن به معنای ممنوعیت حس اندوه نیست. اندوه بخشی طبیعی از انسانیت می‌باشد.

2- ذهن خود را برای پیدا کردن نکته‌ای مثبت در هر چیز تمرین دهید

عادت‌کردن به داشتن نگاه منفی به زندگی بسیار آسان است. به صورت آگاهانه به دنبال جنبه‌های مثبت هر موضوعی بگردید. این کار شما را به فردی شکرگذار تبدیل خواهد کرد. با این کار کمتر افراد دیگر را مورد سرزنش قرار داده و همچنین کمتر گلایه و شکوه خواهید داشت. در صورت مواجه شدن با شرایطی کاملا منفی، درسهای گرفته شده از این رخداد را بررسی کنید.

  • اگر دارای وضعیت روحی غیرمناسبی هستید، به افکار خود توجه کنید. به چه چیزی فکر می‌کنید؟ چگونه فکر می‌کنید؟ آیا از چیزی شکایت دارید؟ آیا خود یا دیگران را برای اتفاق پیش آمده مقصر می‌دانید؟ از خود راجع به صحت افکار خود پرس‌وجو کنید. آیا تفکر شما بر اساس واقعیت بوده و یا صرفا تنها یک نظر شخصی است؟ به دنبال راه‌های دیگر فکر کردن راجع به قضیه باشید.
  • این بدان معنا نبوده که حق داشتن افکار منفی را ندارید. همه افراد گاها دارای افراد منفی هستند. باورکردن تمام افکار منفی به عنوان حقیقت تاثیر منفی در زندگی شما خواهد گذاشت. از جمله این تاثیرات، پایین‌آمدن روحیه و انگیزه شما برای کارکردن در جهت ساختن ‌آینده‌ای روشن می‌باشد.

3- در مسیر ساختن آینده‌ای روشن از دیگران تشکر کنید

از افراد دارای نقش مهم و سازنده در زندگی خود تشکر کنید. این کار نه تنها درها را به سمت داشتن رابطه‌ای مفیدتر باز خواهد کرد، بلکه به سلامت فیزیکی و روحی شما نیز کمک خواهد کرد. نامه‌های محبت‌آمیز برای همکاران حرفه‌ای خود بنویسید. همچنین به افراد مهم در زندگی خود اهمیت داده و مراقب آنها باشید.

 

مقاله ” آینده درخشان : چگونه آینده‌ای درخشان داشته باشیم ؟ “، ترجمه امیر شیرین زاده، روانشناس و رواندرمانگر بالینی می باشد. این مقاله توسط نیکولت تورا ، روان‌درمانگر، نگارش شده است. اصل مقاله را به زبان انگلیسی می توانید در لینک زیر مشاهده کنید:

https://www.wikihow.com/Have-a-Great-Future

اسکرول به بالا