زندگی نامه و بیوگرافی آرون بک | Aaron Beck

آرون بک روانپزشک معاصری است که نقشی اساسی در توسعه و پیشرفت درمان شناختی رفتاری ایفا کرده است.

زندگی شخصی آرون بک

آرون بک کوچکترین فرزند از پنج کودک خانواده بود که در 18 ژوئیه 1921 در رُود آیلند به دنیا آمد. وی در سال 1942 از دانشگاه براون فارغ التحصیل شد و دانشجویی مثال زدنی و نمونه بود، به عالی ترین درجات علمی نائل آمد و جایزه ویلیام گاستون را برای تعالی در گفتار و تحقیقات فرانسیس وِیلند کسب کرد.

وی تحصیلات خود را در دانشکده پزشکی یِل ادامه داد، جایی که در آن موفق به کسب مدرک پزشکی در سال 1946 شد.

دختر وی، جودیث بِک، محقق درمان شناختی و رئیس موسسه درمان شناختی رفتاری بِک است.

زندگی حرفه ای آرون بک

گرچه آرون بِک بيشتر شغل خود را صرف مطالعه روانكاوي كرد، اما در دهه 1960، تحقيقات بِک از روشهاي روان تحليلی سنتی منحرف شد و در عوض بر انديشه های تحريف شده متمركز شد كه به رفتارهای گیج کننده و مشکل ساز سوق یافت.

آرون بک هنگام کار به عنوان روانپزشک در دانشگاه پنسیلوانیا ، تلاش می کرد راهی پیدا کند تا به درمان جویان افسرده خود کمک کند احساسات خود را بهتر درک کنند. او فهمید که بسیاری از درمان جویان افسرده ی وی افکار منفی تکراری را تجربه می کنند و تا زمانی که آنها باور داشته باشند این افکار درست هستند، علائم افسردگی داشتن را ادامه خواهند داد. وی این نظریه را مطرح كرد كه برای تغییر این علائم ، باید تفكر تحریف شده آنها را تغییر دهد. این باور منجر به توسعه رفتار درمانی شناختی شد.

آرون بک برای ایجاد شناخت درمانی ، دریافت کننده جایزه تحقیقات پزشکی بالینی Lasker-DeBakey است. علاوه بر این ، وی رئیس افتخاری آکادمی شناخت درمانی و عضو آکادمی علوم و هنرهای آمریکایی است.

بِک بیشتر دوران کاری خود را در دانشگاه پنسیلوانیا گذراند و حامی استفاده از روش درمانی رفتاری شناختی در درمان افسردگی و سایر مشکلات خُلقی بود.

وی رئیس بازنشسته موسسه شناخت درمانی و تحقیقات بک و مدیر واحد تحقیقات روانشناسی در دانشگاه پنسیلوانیا است.

فعالیت در علم روانشناسی

درمان شناختی رفتاری (CBT) درمانی بر پایه گفتار است که بر تغییر الگوهای فکری منفی برای تأثیرگذاری در رفتار، تمرکز دارد. این روش هدف گرا یک درمان موثر برای بسیاری از مسائل روان شناختی است ، از جمله مشکلات خُلقی، اختلال پرخوری، اختلال سوء مصرف مواد، اضطراب و افسردگی. روش درمان شناختی رفتاری می تواند به صورت جداگانه و در محیط گروهی ارائه شود که به درمان جویان این امکان را می دهد که برای درمانِ خود با یکدیگر و درمانگران همکاری کنند.

آرون بک Aaron Beck
آرون بک روانپزشک معاصر که نقشی اساسی در توسعه و پیشرفت درمان شناختی رفتاری ایفا کرده است.

در طی سالها ، درمان شناختی رفتاری که توسط آرون بک بنا شده است، تکامل یافته است و طیف گسترده ای از رشته ها را شامل می شود؛ از جمله قرار گرفتن در معرض درمانی ، هنر درمانی ، درمان کوتاه و سایر موارد. درمان شناختی رفتاری تلاش می کند تا درمان جو را نسبت به زمان حال آگاه کرده و او را از توقف در گذشته خارج کند. در واقع درمان شناختی رفتاری به جای یادآوری مجدد آسیب های گذشته یا کاوش در مسائل کودکی، درمان جو را ترغیب می کند تا درک کند که چگونه گذشته بر رفتارها و افکار فعلی تأثیر می گذارد. درمان جویان با استفاده از این دانش، می توانند واکنش های آموخته شده را که در زندگی فعلی آنها مشکل ایجاد می کند، تغییر دهند.

روش درمان شناختی رفتاری روی تغییر الگوهای تفکر منفی به الگوهایی سالم که منجر به رفتارهای مثبت و سازنده می شوند، کار می کند. در نتیجه ، درمان شناختی رفتاری لزوماً نیازی ندارد که شخص دلیل وجود یک الگوی فکر منفی خاص را کشف کند. در عوض، هدف اصلی، شناخت و درک روند فکر و متوقف کردن آن قبل از شروع است. طبق گفته آرون بک، باورهای اصلی فرد می تواند بر خلق و خو و سلامت کلی روان تأثیر بگذارد. افکار خودکار – مانند “من در این کار شکست خواهم خورد” ، یا “این کار ضعیف پیش خواهد رفت” – باورهای اصلی منفی را نشان می دهند که می تواند منجر به افسردگی شود. درمان شناختی رفتاری به افراد افسرده درمورد الگوهای فكری معمول آنها كمك می كند و به آنها یاری می دهد تا الگوهای فكر جایگزین و همچنین استراتژی هایی برای از بین بردن افكار خودكار ناسالم ارائه دهند.

آرون بک مقیاس ناامیدی بِک را توسعه داد که شامل بیست جمله است که فرد می تواند با آن موافق یا مخالف باشد. این مقیاس احساسات مربوط به آینده را اندازه گیری می کند و گاهی برای ارزیابی خطر خودکشی استفاده می شود. پرسشنامه افسردگی بک که اغلب همراه با مقیاس ناامیدی استفاده می شود، شامل 21 سوال چند گزینه ای است که افسردگی را ارزیابی می کند. این آزمایش همچنان یکی از پرکاربردترین آزمایش های تشخیصی برای افسردگی است که هر دو حالت عاطفی مانند خلق و خوی افسرده و حالت های بدنی مانند از دست دادن اشتها یا درد را اندازه گیری می کند.

مقاله “زندگی نامه و بیوگرافی آرون بک”، ترجمه امير شيرين زاده، روانشناس و روان درمانگر باليني مي باشد. اصل این مقاله را به زبان انگليسي مي توانيد در لينک زير مشاهده کنيد:
Aaron Beck

3 در مورد “زندگی نامه و بیوگرافی آرون بک | Aaron Beck”

  1. خیلی ممنون بابت انتشار این مطلب مفید.آیا پرسشنامه بک رو هم ترجمه کردید و در سایت در دسترس هست؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا