راههای ایجاد آرامش در خانواده و زندگی چیست؟

آرامش در خانواده باعث ایجاد حس طراوت و تازگی فزاینده ای در زندگی شما می‌شود و در نتیجه خانه تبدیل به بهترین مکان برای وقت‌گذرانی و گردهمی اعضای خانواده می‌شود.

گویی انرژی بچه‌ها تمام نشدنی است. آیا در خانه شما نیز چنین است؟ آنها به هر سو می‌دوند؟ صدای تلویزیون را تا انتها بالا می‌برند، در یک متری آن می‌نشینند و برای موج بعدی فریاد دست‌ و هورا لحظه‌شماری می‌کنند؟ آیا هیجانات و فریادهای کودکان هنگام انجام بازی‌ها ویدئویی شما را کلافه و همسایه‌ها را به نیش و کنایه وادار کرده؟ آیا دعواهای فرزندانتان تمامی ندارد و هیچ در بسته‌ای مانع شنیدن صدای داد و فریاد آنها نیست؟  همسر شما نیز خود را به کوچه بی خیالی سپرده و تنها وقتی که اوضاع آرام می‌شود در جمع ظاهر می‌شود؟

در یک کلام، آیا خانه شما به بازار شام تبدیل شده است؟ مغز شما از این همه هیاهو در آستانه انفجار است و آرامش در خانواده به بزرگ‌ترین آرزوی شما تبدیل شده است؟ نگران نباشید، اینجا جایی است که راه‌های ایجاد آرامش در خانواده را فرا خواهید گرفت. با انجام چند گام ساده آرامش در خانواده و خانه شما نیز برقرار می‌شود و زندگی مشترک شما روال دلپذیرتری را تجربه خواهد کرد.

راه‌های ایجاد آرامش در خانواده

این‌جا ده گام برای تجربه آرامش در خانواده آماده کردیم. بله، تنها ده گام کافی است و آرامش در خانه از آنچه که تصور می‌کردید به شما نزدیک‌تر است. 

گام اول، قوانین چگونه منجر به ایجاد آرامش در خانه می‌شوند؟

محدودیت‌ها و قوانین را تعیین کنید و به اجرای آنها پایبند باشید. ایجاد قوانین و پیروی از آنها، نخستین و بهترین گام شما برای ایجاد آرامش در خانواده است. این قوانین می‌تواند شامل مواردی همچون محدودیت‌های در زمان، شدت داد و فریادها و البته زمان خواب باشد. منصف باشید، این قوانین هم برای بچه‌ها و هم برای والدین است. 

تصور کنید بچه‌ها دچار چه مشکلاتی می‌شوند؛ وقتی برای رفتن به مدرسه مجبور می‌شوند والدین خود را از زیر پتو بیرون بکشند و چقدر تکرار هر روزِ این اتفاق می‌تواند وحشتناک باشد.

قوانیین چگونه منجر به ایجاد آرامش در خانه می‌شوند؟
قوانین عامل ایجاد آرامش در خانواده

خوابیدن سر وقت تنها مختص بچه‌ها نیست؛ بلکه خصلت مردان و زنان موفق است. با تنظیم وقت خواب و یادگیری تکنیک‌های زودتر به رختخواب رفتن، شروع هر روز جدید عاری از کسالت و خستگی خواهد بود و این روحیه خوب هدیهٔ ارزشمندی است که هر روز به خانواده و همکاران خود ارزانی می‌کنید، البته خواب شما نیز مهم است؛ ولی قبل از آن باید بدانید ما چقدر خواب نیاز داریم؟ در هر صورت منصفانه نیست شما در رختخواب باشید وقتی بچه ها باید به مدرسه بروند. 

گام دوم آرامش را تصور کنید و ایده بگیرید.

وقتی خانه‌ای آرام را تصور می‌کنید، انتظار دارید چه شرایطی را تجربه کنید؟ مواردی را که تجسم می‌کنید که روی کاغذ ثبت کنید. این‌ها اهداف شما هستند و به شما کمک می‌کنند راه خود برای ایجاد آرامش در خانواده پیدا کنید.

از طریق تصور و نوشتن گام مهمی برای تمرکز و منسجم شدن بر می‌دارید. به‌تدریج در ضمیر نا‌خوداگاه شما و در میان هزاران آرزوی رنگارنگ، تصویری واقعی از رویای آرامش در خانه نقش می‌بندد که راهنمای شما برای هر تصمیم و جهت‌گیری در امور و مدیریت خانه است. هر چه در این راه بیشتر تلاش کنید، بیشتر به ساحل آرامش و ثبات در زندگی نزدیک می‌شوید.

گام سوم، موارد برجسته و سرسام‌آور را در فهرست خود مشخص کنید. 

موارد برجسته و سرسام‌آور همان مواردی هستند که بیشترین سروصدا و آشوب را در خانه به پا می‌کنند و باید در اولویت قرار گیرند تا آرامش در خانواده محقق شود.

به‌دنبال راهکاری جدی برای کنترل شرایط باشید. به‌راستی چگونه می‌توان سطح صدای تلویزیون را کنترل کرد؟ شاید بهتر باشد نگاهی دوباره به تنظیمات آن و به‌ويژه قفل کودک داشته باشید. می‌بینید که فرصت و امکانات آماده زیادی در انتظار شما هستند؛ ولی این دلیل نمی‌شود که به نظارت و مدیریت نپردازید.

این شما هستید که زمان استفاده از رایانه یا کنسول بازی را محدود می‌کنید و از همه مهم‌تر قانون دویدن در اتاق و پذیرایی را برای کوچکترها اعمال می‌کنید تا آرامش در زندگی شما ساری و جاری باشد.

چگونه می‌توان به فهرست بازی‌ها در خانه تنوع بخشید؟

کسی نمی‌تواند منکر شود که کودکان به اسباب‌بازی و سرگرمی نیاز دارند؛ ولی فهرست سرگرمی و بازی‌ها محدود به تماشای تلویزیون و بازی‌های ویدئویی نمی‌شود. تنوع بازی‌ها یک از مهم‌ترین تکنیک‌ها مدیریت انرژی بچه‌ها برای برقراری آرامش در خانواده است.

بازی‌های تخته‌ای محبوب و فراوانی وجود دارد که علاوه بر آموزش نکات بهتر و ارزشمندتر به کودکان شما، نیاز به هیجان و سرگرمی آنها را نیز اغنا کنند. بازی‌های همچون شطرنج، دوز و حتی منچ  می‌تواند باعث تقویت قوه استدلال و تمرین مناسبی برای ریاضی پایه باشند. البته کافی است به یاد دوران کودکی خود چند بازی قدیمی را نیز در خانواده احیا کنید. اگرچه گرد فراموشی روی بازی‌های ساده‌ای همچون اسم‌بازی، جمله‌سازی، نقطه‌بازی، اسم پیشانی، بله–‌نه معکوس و غیره نشسته؛ لیکن هنوز نیز این بازی‌ها همانند دوران کودکی شما  جذاب و سرگرم‌کننده هستند.

درعین‌حال توجه داشته باشید که وقت و سرمایه‌گذاری روی این بازی‌ها به مراتب به‌صرفه‌تر از تهیه تجهیزات و ملزومات کنسول‌های بازی است؛ بنابراین مطالعه اینکه چگونه سرگرمی داشته باشیم؟ به نه تنها هزینه نیتس بلکه سرمایه‌گزاری است.

گام چهارم، جدول تقسیم کار چگونه باعث آرامش در خانه می‌شود؟

یک جدول انجام تقسیم کار برای ایجاد آرامش در خانواده تهیه کنید. اغلب قبول داریم بچه‌ها یک منبع انرژی اسرارآمیز و تمام نشدنی دارند؛ پس به‌عنوان والدین حق دارید مقداری از این انرژی را صرف امور عام المنفعه در خانواده کنید. درعین‌حال به مسئولیت‌پذیری و اشتیاق بچه‌ها برای یادگیری و کشف هویت خود کمک بسیاری کرده‌اید. همه این اهداف در پشت یک طرح زیبا از تقسیم کار که روی دیوار آشپزخانه نصب شده، محقق خواهد شد.

جدول تقسیم کار چگونه باعث آرامش در خانه می‌شود؟
تقسیم کار در خانه

هر کار وابسته به حجم خود زمانی را طلب می‌کند؛ بنابراین برای کارهای بزرگ زمان بیشتری تنظیم کنید. شاید بهتر باشد برای هر کار بزرگ چند مرحله تعیین کنید و مراحل را به ترتیب و با آرامش بیشتری انجام دهید. برای بچه‌ها نیز با توجه به سن و توان آنها برنامه‌ریزی کنید. 

گام پنجم، چرا شناسایی منابع بی نظمی در خانه مهم است؟

منابع بی‌نظمی و آشفتگی را شناسایی کنید. بی‌نظمی و آشفتگی منشا مهمی برای ایجاد استرس، عجله و ضعف در تفکر و تصمیم‌گیری است. هر چه بی‌نظمی اسباب و لوازم زندگی در خانه کمتر باشد، زودتر شاهد برقراری آرامش در خانواده خواهید بود. از سویی کار نظافت خانه نیز آسان‌تر خواهد شد.

اگر از خرت‌وپرت‌های خودمان بگذریم، که باید برای ایجاد آرامش در خانواده به سرعت به آنها نظم دهیم، بچه‌ها همیشه متهم هستند که مقدار زیادی اسباب و لوازم بی‌فایده دارند. آنها تعداد زیادی اسباب‌بازی،‌ کتاب و لوازم بازی از راکت بدمینتون گرفته تا دسته‌های شکسته کنسول بازی دارند و هنوز هم به‌دنبال افزایش تعداد آنها هستند. اینجاست که باید کنترل اوضاع را با پیش کشیدن پیشنهاد معامله‌ای جذاب در دست بگیرید نا آرامش راد خانه تجربه کنید.

بچه‌ها به شرطی می‌توانند همهٔ آن وسایل را داشته باشد که آنها را در مکان‌های که مورد توافق قرار می‌دهید، جمع‌آوری و نگهداری کنند و اما اگر این شرط مهم بیش از سه بار نقض شود، لوازم و اسباب‌بازی‌های آنها به نزدیک‌ترین مرکز خیریه یا نوع دوستی هدیه خواهد شد. 

در انجام این اقدامات جدی باشید؛ چرا که این تنها راه ثبات و برقراری معامله و آرامش در خانواده است.

گام ششم، چرا باید در حین کار خانه، تمیزکاری کنید؟

تمیزکاری را در حین انجام کارها فراموش نکنید؛ زیرا نکته مهمی برای تحقق آرامش در خانواده است. تمیزکاری حین انجام کارها یک تکنیک موفق برای مدیریت و صرفه‌جویی در زمان است. وقتی آشپزی می‌کنید همیشه فرصت‌های هست که بیکار می‌شوید و این همان زمان‌های طلایی است که باید به جمع و جور کردن لوازم و مواد غذایی بپردازید.

البته پیش شرط موفقیت در این امر، رعایت و تعیین نظم و ترتیب برای مکان لوازم و مواد غذایی است. اگر هر چیزی را از سرجای خود بردارید و دوباره قبل از حین انجام ماموریت تهیه غذا به جای خود بازگردانید، تحولی بزرگ را در خانه خود رقم زده‌اید. 

این تکنیک را به همه جا و تمام کارها تسری دهید. در این صورت نه انبوه لوازم اسباب بازی پخش‌شده در اتاق ما را نگران می‌کند و نه وظیفه جمع کردن لوازم شخصی همسرتان روی کف اتاق بر دوش شما تحمیل می‌شود. برای تسریع و اثر بخشی این تکنیک از سطل‌ها و ظرفهای مخصوص استفاده کیند روی آنها برچسب بزنید تا هم وظیفه سبدها و هم وظیفه افراد خانواده مشخص و روشن باشد.

گام هفتم، چرا باید برنامه غذایی داشته باشیم؟

برنامه هفتگی غذا خود را تهیه کنید. بله خانه رستوران نیست؛ ولی عملا سیستم سرو غذا در خانه ۲۴ ساعت و هفت روز هفته فعال است؛ پس برای ایجاد آرامش در خانواده شایسته استفاده از یک برنامه غذایی هستید. تصور کنید که از کابوس پرسش حالا چی درست کنم رهایی پیدا کرده‌اید؟ این نخستین هدیه برنامه غذایی به شماست؛ چرا که نه‌تنها می‌دانید نهار چه چیزی درست کند بلکه می‌دانید شام شما با چه دستور العملی تهیه خواهد شد.

هفته‌ای نیم ساعت زمان برای تنظیم یک برنامه غذایی کافی است  و چه زمانی بهتر از بعدازظهر کسالت‌بار تعطیلات آخر هفته می‌توانید پیدا کنید. شاید پس از چند هفته به صرافت بفتید که چگونه یک برنامه روزانه داشته باشید؟ تبریک می‌گوییم، این علامت خوبی از رشد و بلوغ شما است.

چرا باید برنامه غذایی داشته باشیم؟
روش تنظیم برنامه غذایی خانواده

افراط و تفریط نکنید، یک برنامه غذایی آنقدر هم پیچیده نیست. نه نیازی است که دستورالعمل غذا را همراه با غذا ثبت کنید و نه از درج حداقل مشخصات برنامه غذایی هفته دریغ کنید. یک برنامه غذایی ساده و حداقلی می‌تواند با کمی ارفاق چنین باشد شنبه ماکارونی، یکشنبه، قرمه سبزی، دوشنبه مرغ با پلو، سه‌شنبه قیمه پلو، چهارشنبه پیتزا، پنج شنبه ماهی پلو و جمعه نیز غذای پیکنیکی برای صرف در فضای باز؛ مگر اینکه همسر عزیز شما برای تهیه غذا از بیرون دست به جیب شود.

وعده غذای اصلی شما مشخص شد؛ برای شب ها نیز می‌توانید از میان غذاهای حاضری و ساده مرسوم همچون املت‌ها و کتلت‌ها و… یا تهیه ساندویچی جذاب از باقیمانده غذای ظهر استفاده کنید.

گام هشتم، چرا همه باید از قوانین خانه تبعیت کنند؟

قوانین برای همه یکسان هستند؛ چه اعضای  خانواده و چه حتی میهمانانی همیشگی. نیازی نیست جان خود را پای حفظ قوانین بگذارید؛ کافی است دوستانه به اعضای خانواده،‌ بچه‌ها، دوستان و مهمانان که منظم و پیوسته در خانه شما رفت و آمد می‌کنند، توضیح دهید که برنامه‌ها طبق قوانین پیش خواهد رفت و هیچ راه گریزی از آن نیست.

ساعت اجرای برنامهٔ خود را به‌ويژه برای روزهای تعطیل تعیین کنید. این کار را می‌توانید با تنظیم زمان نهار شروع کنید. این رویه باعث می‌شود اجرای دیگر برنامه‌ها نیز به‌آسانی انجام شود و همه اعضای خانواده فرصت داشته باشند با شرکت در نهار روز تعطیل آن را به یک دورهمی با نشاط تبدیل کنند. حداقل فایده تنظیم چنین اوقاتی خاموش شدن گوشی‌های همراه‌، لپ‌تاپ‌ها و تلویزیون است؛ زیرا زمان هر چیزی از قبل مشخص شده است و این از قواعد مهم در ایجاد آرامش در خانواده است. این آغازی فرخنده است برای اینکه بدانیم چگونه زندگی خود را برنامه‌ریزی کنیم؟ پس به سادگی این فرصت طلایی را از دست ندهید. 

گام نهم، چگونه به اسناد و مدارک خانه نظم دهیم؟

به اسناد و مدارک و حتی پاکت‌های پستی و قبض‌ها سرو‌سامان دهید. این کار را به‌وقت دیگری موکول نکنید. به محض  دریافت بسته‌های پستی با قبض‌ها آنها را دسته‌بندی کنید و در جای مخصوص و از قبل تعیین شده خود بگذارید. 

برای پرداخت قبض‌های مختلف از شارژ آپارتمان تا آب، برق و گاز زمان مشخصی تعیین کند و از قبل به فکر شیوه تسویه آنها باشید. 

چگونه به اسناد و مدارک خانه نظم دهیم؟
نظم دادن به اسناد و مدارک خانه

وقتی نامه‌ای از مدرسه فرزندتان دریافت می‌کنید، زمانی را برای بررسی آن و و صحبت با فرزندانتان تنظیم کنید. بعد از پیگیری لازم می‌توانید نامه را امضا کنید و دوباره در کیف فرزندتان قرار دهید. شاید نیاز به پرداخت مبلغی پول نیز باشد که بهتر است، از پرداخت نقدی پرهیز کنید و با گرفتن شماره حساب مدرسه در زمان لازم پول را واریز کنید و مبلغ را در دفتر حساب خود ثبت کنید. 

با کمی دوراندیشی تمام این اقدامات بیش از چند دقیقه وقت شما را نخواهد گرفت ولی به‌راحتی باعث می‌شود که آرامش در خانواده شما نهادینه شود.

گام دهم فواید ساعت سکوت برای آرامش در خانه چیست؟

زمانی برای آرامش در خانواده به نام ساعت سکوت تعیین کنید. ساعت سکوت، موهبتی ارزشمند است که به خانواده خود هدیه می‌دهد هفته‌ای یک‌بار و اگر بتواند روزی یک‌بار ساعتی را به‌عنوان ساعت سکوت تعیین کنید. همه چیز را خاموش کنید؛ از تلویزیون گرفته تا مودم وای‌فای و برای لحظاتی تنها کسانی که با آنها ارتباط دارید مختص و محدود به اعضای خانواده خواهند بود. سعی کنید دیگر اعضای خانواده را هم به انجام این کار ترغیب کنید. 

برای موفقیت و لذت بردن از مواهب ساعت سکوت یک مکان یا گوشه‌ای از اتاق را مشخص کنید و چه بهتر که بتوانید دکوراسیون خاصی برای  آن ترتیب دهید. مثلاً با بالش و پرده به نظم و هماهنگی آن بیفزایید. سعی کنید این مکان جادویی را به دور از تلویزیون یا سیستم صوتی و دیگر منابع منتشر کننده سروصدا برپا کنید.

بله، این همان خانه درختی رویایی یا همان چادری است که در کودکی برپا می‌کردیم و هنوز نیز همان‌قدر آرامش‌بخش و موثر برای تقویت روحیه تمام اهل خانه است. شیرین‌ترین بخش تحقق این رویای آرامش‌بخش هم‌نشینی با اعضای خانواده است و ابن رویکرد فرصتی جدید برای شناخت عمیق‌تر آنها است.

آرامش در خانواده فضیلت و موهبتی است که با وجود گسترش و تعمیق زندگی ماشینی به یک رویا تبدیل شده است،‌ لیکن این رویای بزرگ با روش‌ها ساده‌ای قابل تحقق است و ثمرات ارزشمندی برای خانواده و شکوفایی استعداد اعضای آن ایجاد می‌کند؛ بنابراین چه خوب است که همه ما نهایت تلاش و انرژی خود برای یک ایجاد یک خانواده خوب به اجرا بگذاریم.

wikihow

 

 

 

 

در انتخاب تراپیست مناسب مشکل دارید؟

ما در اینجا هستیم تا به شما در انتخاب بهترین تراپیست کمک کنیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا