زندگی‌نامه و بیوگرافی استفان سیسی | Stephen Ceci

استفان سیسی از روان‌شناسان مطرح روزگار ما است که با تمرکز بر مطالعهٔ هوش و حافظه به نتایج درخشانی رسید و در صحت‌سنجی شهادت کودکان در دادگاه نیز گامی بزرگ برداشت. او نظریات جالبی درباره تفاوت‌های جنسیتی دارد که می‌تواند مانع تبعیض‌های جنسیتی شود.

بیوگرافی و زندگی‌نامه استفان سیسی

استفان جی سیسی دانشمندی بود که به نویسندگی و تدریس روانشناسی بالینی اشتغال داشت. سیسی در سال ۱۹۷۳ مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه دلاویر و دو سال بعد مدرک کارشناسی ارشد خود را از دانشگاه پنسیلوانیا گرفت. او در ۱۹۷۸ توانست مدرک دکترای خود را از دانشگاه اکستر در جنوب انگلستان دریافت کند؛ درحالی‌که در این دوران از همکاری با مایکل هاو انگلیسی که روانشناس شناختی و مخالف سرسخت ضریب هوشی (IQ) به‌شمار می‌رفت، لذت می‌برد. 

استفان سیسی هم اکنون نیز در  دانشگاه معتبر و مشهور کرنل به تدریس روانشناسی می‌پردازد. او اعتبار ویژه‌ای در نزد نهادهای آموزشی و پژوهشی روانشناسی دارد و فهرست جوایز بسیار بلند او سندی بر این مدعا است. 

استفان سیسی روانشناسی برجسته و مورد تایید نهادهای علمی بود.

استفان سیسی در سال ۲۰۰۵ جایزه جیمز مک کین کتل را دریافت کرد که از طرف انجمن علوم روانشناسی برای قدردانی از کسانی که همکاری و مشارکت برجسته‌ای در رشد علوم پایه در روانشناسی داشتند، اعطا می‌گردید. همچنین انجمن علوم روانشناسی در سال ۲۰۱۳ تصمیم گرفت جوایز خاصی به کسانی اهدا کند که در ۲۵ سال اخیر تاثیر عمیقی در حوزه علوم روانشناسی داشتند. به‌همین جهت نام میهای چیکسنتمیهایی روانشناس پرآوازه مجاری نیز در بین برگزیدگان این جوایز دیده می‌شد که پایه‌گذار نظریه سیال در بین مفاهیم روانشناختی بود و درباره اهمیت خلاقیت و جایگاه آن در زندگی تلاش گسترده‌ای داشت. چیکسنتمیهایی نگرش جدید نسبت به چگونه شاد باشیم و از زندگی لذت ببریم؟ ایجاد کرد؛ چرا که جدیدترین روش‌ها و شیوه‌های روان‌شناسی برای ایجاد انگیزه را مطرح کرد.

استفان سیسی که پژوهش‌های زیادی درباره حافظه و هوش  داشت، موفق به کسب جایزه یک عمر تلاش علمی از انجمن روانشناسی آمریکا و انجمن علوم روانشناسی شد. همچنین استفان سیسی توانست از آکادمی روان‌شناسی جنایی آمریکا نیز جایزه کمک هزینه‌های برجسته یک عمر دستاورد برجسته را دریافت کند. 

آکادمی روان‌شناسی جنایی آمریکا در تلاش است تا کیفیت روان‌شناسی جنایی را به‌واسطه ایجاد کارگاه‌های آموزشی سطح بالا و تامین کمک مالی به همکاران برجسته، ارتقا دهد. روان‌شناسی جنایی را می‌توان مطالعه و پژوهش تبهکاران دانست که منجر به کشف ریشه و انگیزه انواع بزه و جنایت می‌شود. انگیزه‌‌هایی که در پشت مسایل ژنتیکی، اختلالات شخصیت، تجربه‌های دوران کودکی به‌ویژه اختلال استرس پس از سانحه،‌ محیط زندگی و اختلالات روانشناختی و روانپزشکی پنهان شده و می‌تواند به انجام جرم منتهی شود. 

چگونه استفان سیسی به ارزیابی شهادت کودکان پرداخت؟

استفان سیسی پژوهش‌های خود را در راستای ارزیابی شهادت کودکان در دادگاه به‌کار گرفت. توجهٔ ويژه استفان سیسی درباره پرونده‌های شکایت کودکان از سوءاستفاده جسمی، تنبیه بدنی و جرم غفلت در سهل‌انگاری از نگهداری افراد بود.

اگرچه کودکان نیز به‌عنوان شاهد رویدادها و حوادث می‌توانند در دادگاه حاضر شوند، ولی شهادت آنها به‌واسطه فیزیولوژی کلی مغز و ظرفیت حافظه توسعه نیافته مورد تردید قرار می‌گیرد. البته پژوهش‌ها نشان داده حافظه شاهد عینی افراد بالغ نیز ممکن است، هنوز نیاز به توسعه داشته باشد. یک نمونه بارز این موارد تاثیرگذار در دیدگاه کودکان می‌تواند وجود دوست خیالی در کودکان باشد. به‌ همین علت مراحلی برای شاهدان به‌ویژه برای کودکان در نظر گرفته می‌شود تا تشخیص داده شود که به اندازه کافی بالغ هستند تا وقایع را به‌صورت دقیق بازگو کنند.

درعین‌حال در دادگاه‌هایی که براساس شهادت ناظران امر تصمیم‌گیری و قضاوت انجام می‌شود، سؤال‌های القاء‌کننده‌ای مطرح می‌شود که صلاحیت و توان شاهدان را به چالش می‌کشد و از این نظر نیز باید در ابتدا تاب‌آوری و سلامت کودکان در برابر سؤال‌های القاء‌کننده سنجیده شود. از سویی مطالعه رفتار کودکان و سلامت آنها  تحت تاثیر اختلالات همچون اختلال سلوک، اختلال آسپرگر، اختلال ADHD و حتی اختلال طیف اوتیسم می‌تواند از به‌شدت بار هزینه‌های اقتصادی و اجتماعی خانواده و جامعه بکاهد.

استفان سیسی Stephen Ceci
استفان سیسی و وندی ویلیامز پژوهشگر نقش هوش در آموزش و توسعه

استفان سیسی پژوهش‌های مفصلی درباره صلاحیت نظرات کودکان در روند پرونده‌های دادگاه انجام داد تا مراجع قضایی بتوانند در مشکلاتی همچون کودک‌آزاری، حضانت و حتی بررسی دیگر دادخواست‌های بر اساس شهادت کودکان تصمیم عادلانه بگیرند.

استفان سیسی چه مواردی را در تشخیص کیفیت شهادت کودکان مدنظر قرار داد؟

استفان سیسی تلاش کرد، موارد مهم در تشخیص کیفیت شهادت کودکان را مشخص کند و در نتیجه موارد زیر را بررسی کرد.

  • شایستگی
  • پیشنهادپذیری
  • اعترافات اجباری

شایستگی 

پارامتر شایستگی به صلاحیت کودکان برای شهادت در دادگاه می‌پردازد و بیان می‌کند آنها چگونگی و چه وقت شایسته شهادت دادن هستند. در این بخش بسیار مهم بود که مشخص شود، آیا کودک فرق بین حقیقت و دروغ را متوجه می‌شود؟

پیشنهادپذیری  

پیشنهادپذیری به کیفیت تمایل به قبول و عمل به پیشنهاد دیگران می‌پردازد و دربارهٔ بچه‌ها باید ارزیابی کرد که کودکان چقدر به تکرار چیز‌هایی که شنیدند، حتی اگر نادرست باشد تمایل دارند. نکته مهم این است که خاطرات کودکان به وسیله اظهارات دیگران به‌راحتی قابل تغییر است.

اعترافات اجباری

اعترافات اجباری در بزرگ‌سالان نیز به وفور تجربه شده؛ ولی کودکان بیشتر مستعد پذیرش اعتراف اجباری هستند. یک شخصی قدرتمند و پرنفوذ در ذهن کودک، با کمی چاشنی تهدید باعث مي‌شود کودکان رویدادها و وقایع را به‌طور نادرست به یاد بیاورند و حتی به کارهایی که انجام نداند نیز اعتراف کنند.

دیدگاه استفان سیسی درباره تفاوت‌های جنسیتی چه بود؟

استفان سیسی به تفاوت‌های جنسیتی که باعث تفاوت مشارکت در یادگیری ریاضی و علوم می‌شد نیز علاقه نشان می‌داد. او به تجربیات ارزشمندی دربارهٔ روانشناسی جنسیت در دخترها و پسرها دست پیدا کرد و چند برنامه راهبردی برای کمک به افزایش مشارکت یادگیری در زنان طراحی کرد. 

استفان سیسی در آخرین کتاب خود با نام  ریاضیات جنسی اظهار می‌کند، دلیل کم بودن مشارکت زنان نتیجه تاثیرات همزمان مسائل زیست‌شناسی و فرهنگ بر آنها است. او بیان  مي‌کند که اختلافات جزیی بین دختران و پسران با عوامل و باورهای  فرهنگی همانند کلیشه‌های جنسیتی، باورها نسبت به توانایی زنان،  تبعیض جنسیتی و مواردی از این قبیل به تفاوت‌های قابل‌توجهی تبدیل می‌شوند. در این میان حتی تاثیر سلامت روان مادر بر کودک را نباید نادیده گرفت.

استفان سیسی در کارگروه حمایت مالی که از طرف انجمن روانشناسی آمریکا پشتیبانی می‌شد شرکت کرد که گزارش و جوابیه‌ای به کتاب منحنی زنگی بود. کتاب منحنی زنگ نتیجه همکاری ریچارد هرنستاین روانشناس و چارلز موری دانشمند علم سیاست بود. کتاب منحنی زنگ بسیار بحث‌ برانگیز بود؛ چرا که تلاش داشت القا کند، هوش و ساختار طبقاتی زندگی آمریکایی بسیار متاثر از علم ژنتیک و عوامل محیطی است. به‌نوعی آنها نژاد را عامل مهمی در تفاوت هوشی افراد می‌دانستند. در مقابل این دیدگاه، نظریه استفان سیسی به نقش فرهنگ در شکل‌گیری اطلاعات تاکید ویژه‌ای داشت و بیان می‌کرد اغلب توانایی‌های فکری در کشورهای در حال توسعه با وجود فشار تعصب‌های فرهنگی به منصه ظهور نمی‌رسند.

استفان در ۲۰۱۴ نیز جایزه موفقیت حرفه‌ای ادوارد ثورندایک را تصاحب کرد که به روان‌شناسان در قید حیاتی اعطا می‌شود که دستاوردهای بزرگی در روان‌شناسی تربیتی ارائه کردند.

goodtherapy

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا