چگونه برند شخصی خود را بسازیم؟

داشتن یک برند شخصی نسبت به کیفیت محصولاتی که تولید می کنید و یا می فروشید حائز اهمیت تر است. به عنوان مثال یک برنامه تلویزیونی به واسطه یک مجله، کتاب، بروشور و حتی کانال تلویزیونی خود صاحب شخصیت و ارزش می شود و توسط این موارد در دید عموم مطرح می گردد. اینگونه می توان گفت که یک برند شخصی شکل گرفته است. شما به واسطه تلاش و ممارست می توانید برند شخصی خود را بسازید تا به وسیله آن بگویید که چه کسی هستید و چه چیزی قرار است ارائه نمایید.

تعریف برند شخصی چیست؟

ابتدا بهتر است به تعریف برند شخصی بپردازیم. پاراگراف های پایین نشان دهنده تعریف دقیق و کاربردی از برند شخصی است:

1-یک آمار مشخص برای مخاطبان مورد نظرتان انتخاب کنید.

مخاطب مورد نظرتان را شناسایی کنید. این کار را با درنظر گرفتن مواردی مثل موقعیت، سن، جنسیت، سطح درآمد و تحصیلات و … می توانید انجام دهید. بدانید که چه کسانی به برند شما احتیاج دارند و چه کسانی احتمالا از آن حمایت خواهند کرد.

  • شما می توانید در مورد روان شناسی هدفتان تفکر نمایید. به عنوان مثال، چه نوع شخصیتی از افراد به برند شخصی شما علاقه نشان می دهند.
  • دانستن بازار هدف می تواند به شما کمک کند تا راه های جذب مشتری را فرا گیرید.

2-پیام خود را طوری متمرکز کنید تا برای مخاطب جذابیت داشته باشد.

به افرادی که قرار است محصولاتتان را بفروشید یا خدماتی به آن ها ارائه دهید فکرکنید. یک پیامی تدوین کنید و درنظر داشته باشید چه نوع محتوایی می تواند برند شخصی شما را بهتر در معرض تبلیغ برای مخاطب هدف قرار دهد.

  • برند شخصی شما و پیام آن نیاز به تمرکز بر روی آمار هدف دارد تا آن ها را درگیر خود نماید.
  • به عنوان مثال، اگر هدف شما بر روی مدرک دانشگاهی تمرکز دارد، پیام شما می بایست پیرامون استراتژی ها و چالش های وارد شدن به بازار کار حرفه ای باشد و یا اگر هدف شما برای مادران شاغل می باشد، پیام شما می بایست در خصوص راه های مقابله با استرس و راهکارهای خودمراقبتی باشد.

3-در مورد حوزه برندتان تحقیق و راه متخصصان آن حوزه را دنبال کنید.

وقت خود را صرف مطالعه جهت به دست آوردن اطلاعات مفید پیرامون حوزه برند شخصی تان کنید. متخصصان این حوزه را پیدا نمایید. وبلاگ، مقاله، وبسایت و یا هرجای دیگری که از افکار آن ها در این حوزه استفاده می شود را جستجو و از تجارب آن ها جهت کمک به ساخت برند شخصی خود استفاده کنید.

  • از اینترنت جهت جستجو و پیدا نمودن منابع و اطلاعات پیرامون زمینه برند شخصی تان استفاده کنید.
  • دریابید که متخصصان مورد نظر شما چگونه شروع کرده اند و به چه طریق در این حوزه به موفقیت رسیده اند. به عنوان مثال، در حوزه تناسب اندام، می توانید مصاحبه ها و مقاله های مربوط به یک ورزشکار حرفه ای و چگونگی ایجاد کسب و کارش را مطالعه و از آن مدل سازی و الگوبرداری نمایید.
تعریف برند شخصی با الگوبرداری از سایر برندها
شما می توانید با تحقیق و جست و جو در مقالات و وبلاگ های مربوط به سایر برندهای فعال در حوزه شغلی تان، اطلاعات مفیدی به دست آورید.

4-لیستی از نقاط ضعف و قوت خود ایجاد کنید.

یکی از راه های ساده جهت کمک به این که تعریف کنید چه کسی هستید و برند شخصی تان چیست، تعیین نمودن نقاط ضعف و قوت خود می باشد. از خودتان بپرسید که در کدام حوزه از بازار کار مفید و موثر می باشید و چه نوع افرادی شما را تایید و تشویق می کنند و همچنین چه نوع شغل هایی مناسب روحیه و استعداد شما می باشد. هرگونه سوال از این دست را فکر کنید و بر روی کاغذ یادداشت نمایید.

  • فکرکنید و دریابید که کدام شغل، صنعت و حوزه باعث انگیزه و اشتیاق شما می گردد.
  • نقاط ضعف و قوت خود را تعیین کنید تا بتوانید حوزه ها و صنایع مختلفی را برای خود محدود کنید. مثلا اگر ترجیح می دهید که برای خودتان به صورت پروژه ای کار نمایید، نتیجه می شود که نباید شغلی با اقتضای همکاری و کار تیمی را انتخاب کنید.

5-نقاط ضعف و قوت خود را بر روی برند شخصی تان اعمال کنید.

لیستی از نقاط ضعف و قوت خود درست کنید و آن ها را در رابطه با حوزه کاری خود ارزیابی کنید و یک جایگاه خاص در حوزه کاری تان و همچنین مناسب با استعداد و اشتیاق خود تعیین نمایید.

  • به عنوان مثال، طراحی لباس یک صنعت گسترده می باشد و چنانچه شما در طراحی لباس به وسیله هنر انتزاعی ماهر هستید و عاشق انجام آن می باشید، این امر می تواند یک جایگاه برای شما تلقی گردد.

بازاریابی برند شخصی چیست؟

بازاریابی برند شخصی، یکی از مهم ترین بخش های برند سازی می باشد. برای این منظور دستور العمل زیر را دنبال کنید:

1-باورهای برند شخصی تان را وارد زندگی خصوصی خود کنید.

جدا کردن برند شخصی تان از زندگی خصوصی، حقیقتا کار را برای ساخت آن دشوار می کند. بنابراین سعی کنید جوری زندگی کنید که برند شخصی شما را بازتاب نماید و باعث شود از دید مخاطب مقبول و جذاب واقع گردد.

  • به عنوان مثال اگر برند شخصی شما بر روی سلامتی و تغذیه تمرکز دارد، می توانید به آن و همچنین خودتان به واسطه رژیم غذایی مناسب و انجام تمرینات ورزشی، اعتبار بیش تری اعطا کنید.
  • به برند شخصی تان صرفا به عنوان یک شغل نگاه نکنید، بلکه می تواند بیان گر خصوصیات شما باشد. مثلا اگر شما در حوزه مالی کار می کنید، زندگی روزمره شما می تواند خصوصیات فردی شما مثل مهربانی و یا قدرت مدیریت متفکرانه را منعکس نماید.

2-خلاصه ای از اطلاعات مختصر و مفید در مورد برند شخصی خود تهیه کنید.

این خلاصه برداری چکیده ای از ایده شماست که می تواند به سرعت به افرادی که علاقه مند به شنیدن آن هستند برسد. زمانی را صرف تبدیل پیام برند شخصی خود به عباراتی کوتاه و به یادماندنی نمایید، به نحوی که بتوانید آن را به خاطر بسپارید و به صورت یک آگهی کوتاه و تاثیرگذار منتشر و توجه مخاطبان را به آن جلب نمایید.

  • خلاصه ای ایجاد کنید تا به واسطه آن منجر به نتایج مطلوب و ارزش های مورد نظر شما گردد.
  • به عنوان مثال، گمان کنید که یک کارشناس حل اختلاف هستید که تمرکزکاریتان بر روی اختلافات حقوقی می باشد. دراین صورت شما می توانید بگویید ” من می توانم اختلافات کاری شما را حل کنم. تجارب کاری من به عنوان وکیل حقوقی شرکت ها به من کمک می کند تا راهکارهایی جهت توافقات بین دو طرف ارائه دهم.”

3-دراجتماعات و کمپین ها شرکت کنید تا با مشتریان مدنظر خود برخورد نمایید.

به دنبال اجتماعات و همایش های مرتبط با حوزه کاری خودتان باشید و در آن ها شرکت کنید تا با افرادی که می توانند در این حوزه با شما ارتباط داشته باشند صحبت کنیدو به تبع آن از حوزه برند شخصی تان آگاهی بیش تری کسب نمایید. کارت های بیزینس مربوط به آن ها را جمع آوری و نگهداری کنید و شماره تماسشان را ذخیره نمایید تا در صورت لزوم بتوانید با آن ها ارتباط داشته باشید.

  • طراحی یک کارت بیزینس مناسب با ظاهری جذاب راهی ساده و سریع جهت معرفی خود و ارائه برند شخصی تان به دیگر اشخاص می باشد.
  • رویدادها و همایش هایی که توسط سایر افراد حوزه کاری تان دعوت می شوید را قبول و در آن ها شرکت کنید.
  • اگر بابت این مسئله استرس پیدا کردید، نگران نباشید. به این رویدادها به عنوان یک فرصت شغلی ایده آل نگاه کنید. فقط کافیست حرفه ای و مودب باشید و کمی به دیگران در مورد اینکه چه کسی هستید توضیح دهید.
شرکت در همایش ها جهت ساخت برند شخصی
شما می توانید با شرکت در اجتماعات و همایش های مربوط به حوزه برند شخصی تان، اقدام به جذب مخاطب نمایید.

4-یک لیستی از شماره تماس های به روز شده را جهت بازاریابی در آینده نگه دارید.

هر زمان در طول کسب و کارتان با شماره تماس و یا کارت بیزیتس جدیدی رو به رو شدید، حتما آن را به لیست خود اضافه کنید تا در مواقع لزوم جهت کسب و کار خود و یا استفاده از خدمات آن ها بهره برداری نمایید.

  • نام و نام خانوادگی، آدرس ایمیل و هر اطلاعات دیگری از آن ها که فکر می کنید نیاز می شود را ذخیره نمایید. به عنوان مثال، شما می توانید یادداشت کنید” آقای …، پیتزا دوست دارد و دارای همسر و دو فرزند می باشد.” شما می توانید این جزئیات را زمانی که با آن ها در آینده در حال مکالمه هستید به کار ببرید.

بخش سوم: حضور پررنگ در فضای آنلاین و مرتبط با برند شخصی

1-بر روی یک بستر آنلاین که متناسب با علاقه شما می باشد تمرکز کنید.

بستری را انتخاب کنید که از استفاده از آن لذت می برید، به نحو احسن از آن استفاده می کنید و برای برند شخصی تان مناسب ترین می باشد. سعی کنید در آن بستر برای خود، مخاطبان زیادی را جذب کنید که به تبع آن بسیاری از آن ها مشتری شما برای کسب و کارتان خواهند شد.

  • به عنوان مثال، توییتر برای مخاطبان با طیف وسیع مفیدتر می باشد، در حالی که فیس بوک مناسب کسب و کار با مخاطبانی است که شخص شما را می شناسند.
  • شما می توانید جهت انتخاب بستر مناسب و موثر برای حوزه کسب و کارتان تحقیق و پرس و جو نمایید.

2-محتوای مفید و کاربردی زیادی در حساب کاربری خود تولید کنید.

مطالب و محتوای با کیفیت ایجاد کنید تا به واسطه آن ها برند شخصی خودتان را ارتقا دهید. محتوایی را منتشر کنید تا مخاطبان شما آن را ببینند و برای سایر افراد نیز به اشتراک بگذارند.

  • به عنوان مثال، اگر کسب و کارتان پیرامون بازی های کامپیوتری می باشد، می توانید یکی از بازی هایی که انجام می دهید را به صورت ویدئوی زنده در فیس بوک خود به اشتراک بگذارید. یا مثلا اگر در زمینه گل و گیاه فعالیت می کنید، می توانید در اینستاگرام خود عکس های زیبا و جذابی از آن ها را منتشر کنید.
  • سعی کنید تا جایی که می توانید محتوا و مطالبی منتشر کنید تا به واسطه آن توجه مخاطبان خود را درگیر نمایید.
ساخت محتوا برای برند شخصی
تولید محتوای نوشتاری یا تصویری در فضای آنلاین و شبکه های اجتماعی، نقش موثری در جذب مخاطب برای ساخت برند شخصی ایفا می کند.

3-جهت تولید محتوا با سایر افراد شاغل در حوزه کاریتان همکاری کنید.

با دیگر افراد فعال در حوزه کاری تان ارتباط مستمر داشته باشید. در انجام یک پروژه و یا تولید یک محتوای باکیفیت با همدیگر همکاری مشترک کنید. شما می توانید با سایر افراد در خصوص یک موضوع خاص در حوزه کسب و کارتان وارد یک چالش شوید و مخاطبان در شبکه اجتماعی را معطوف خود نمایید.

  • اگر برند شخصی شما در حوزه تناسب اندام می باشد، می توانید با یک ورزشکار تناسب اندام دیگر یک چالش تمرینی راه بیاندازید و ویدئوی آن را در شبکه اجتماعی خود منتشر کنید.
  • شما همچنین می توانید با سایر افراد چالش های سرگرمی و یا بازی راه بیاندازید. به عنوان مثال، اگر در حوزه بازی های کامپیوتری فعالیت می کنید، می توانید با شخص دیگر فعال در این حوزه به رقابت در یک بازی آنلاین بپردازید و نتیجه بازی را برای عموم مخاطب به اشتراک بگذارید.

4-از لینکدین به عنوان یک ابزار اضافه در برند شخصی خود استفاده کنید.

لینکدین یک بستر شبکه اجتماعی است که به طور خاص بر روی کاریابی و ارتباط بین کسب و کارهای حرفه ای تمرکز دارد. یک حساب کاربری برای خود بسازید و مهارت های خود در آن حوزه کسب و کار را در صفحه خود درج کنید. با دیگر افراد در آن حوزه کسب و کار ارتباط برقرار و در بحث های گروهی آن ها شرکت کنید تا به واسطه آن با اشخاص جدیدی آشنا گردید.

  • شما همچنین می توانید مقاله های مرتبط با حوزه کسب و کارتان را در لینکدین بخوانید و برای سایر افراد نیز به اشتراک بگذارید.
  • اگر به دنبال کسب و کار جدید می باشید، ارتباطی که در لینکدین با سایر افراد برقرار می کنید بسیار به شما در این امر کمک خواهد کرد.
  • از یک عکس مناسب و حرفه ای برای پروفایل خود استفاده کنید تا کارفرماها و همچنین بزرگان شاغل در حوزه کسب و کار مدنظر شما احتمالا اقدام به برقراری ارتباط با شما نمایند.

5-یک حساب توییتر بسازید و از آن جهت ارتقا جایگاه برند شخصی تان استفاده کنید.

توییتر یک شبکه اجتماعی گسترده می باشد که شما می توانید از آن جهت دنبال کردن بزرگان حوزه کسب و کارتان استفاده نمایید. برند شخصی خودتان را در بیوگرافی درج و از هشتگ های مرتبط با حوزه کسب و کارتان استفاده کنید. مطالب مرتبط برتر را در صفحه خودتان بازنشر کنید و با دیگر اشخاص در توییتر ارتباط برقرار نمایید.

  • به عنوان نمونه، اگر در زمینه پوشاک فعالیت می کنید می توانید هشتگ های زیر را استفاده کنید:
    #لباس ، #مد ، #استایل و ….

6-نظرات مخاطبان را بخوانید و پاسخ دهید.

علاوه بر تولید محتوا و انتشار آن، درگیر شدن و ارتباط با مخاطبان از طریق مطالعه نظرات و پاسخ به پیام های آن ها بسیار حائز اهمیت می باشد. شما همچنین می توانید چکیده ای از مهم ترین نظرات و پیام های مخاطبان در یک موضوع خاص را درنظر بگیرید و در قالب یک محتوای جدید، پاسخ و ایده خود را در مورد آن موضوع بیان کنید.

جواب به نظرات مخاطبان
ارتباط موثر با مخاطبان فضای آنلاین به واسطه پاسخ به نظرات آن ها، امری مهم جهت حضور پررنگ در شبکه های اجتماعی و ساخت برند شخصی تلقی می گردد.

اهمیت طراحی وبسایت برای برند شخصی و بهینه سازی آن

1-یک وبسایت راه اندازی کنید.

یک وبسایت مهم ترین قسمت از برند شخصی شما می باشد، چرا که اکثرا افراد از طریق وبسایت خدمات و محصولات شما را مشاهده می کنند و با شما جهت خرید و یا گرفتن خدمات ارتباط برقرار می کنند.

  • شما می بایست جهت بالا بودن و از دسترس خارج نشدن وبسایتتان هزینه ای به عنوان اشتراک به خدمات هاستینگ خود پرداخت نمایید.
  • متناسب با برند شخصی تان، اسم دامنه را انتخاب کنید. به عنوان مثال اگر برند شما مربوط به صنعت خودرو می باشد می توانید دامنه را “car(…..).com” و یا مشابه آن انتخاب نمایید.

2-یک لوگوی مناسب برای وبساییتان طراحی کنید.

یک لوگو با ظاهر جذاب به افراد نشان می دهد که شما در کارتان جدی و حرفه ای هستید. بنابراین لوگو را جوری طراحی کنید که برند شخصی تان به واسطه آن بتواند با مخاطبان ارتباط برقرار نماید.

  • شما می توانید لوگوی مربوط به سایر برندهای حاضر در حوزه فعالیتتان را مشاهده و از آن ها ایده برداری نمایید و ضمنا به واسطه آن دقت کنید که طرحی مشابه دیگر لوگوهای موجود در آن حوزه طراحی نکنید.
  • در صورت لزوم می توانید از یک متخصص گرافیک و طراح حرفه ای کمک بگیرید.

3-از محتوای نوشتاری و ویدئویی جهت معرفی تاریخچه برند شخصی تان استفاده کنید.

شرح یک روایت از برند شخصی تان یک راهکار موثر جهت جذب مخاطب می باشد. یک ویدئو ضبط کنید و روی آن در مورد خودتان و برند شخصی تان صحبت کنید و سپس آن را داخل وبسایتتان منتشر کنید تا مخاطبان آن را تماشا کنند. همچنین می توانید مقاله ای بنویسید و در آن شرح حالی از خودتان عنوان نمایید تا مخاطبان بتوانند آن را مطالعه کنند.

  • افراد چنانچه احساس کنند که با برندتان ارتباط شخصی برقرار کرده اند، حس اعتماد بیشتری پیدا می کنند.

4-عکس های حرفه ای از خودتان و محصولاتتان را بارگذاری نمایید.

ظاهر وبسایت خود را به وسیله عکس های زیبا و حرفه ای جذاب کنید. از یک عکاس درخواست کنید تا از شما و محصولاتتان عکس های حرفه ای بگیرد و سپس عکس ها را روی وبسایت بارگذاری کنید تا مخاطبان که به وبسایتتان مراجعه می کنند، عکس ها را مشاهده نمایند.

داشتن وبسایت جذاب جهت ساخت برند شخصی
شما می توانید با داشتن یک وبسایت با محتوای مناسب و ظاهری جذاب، اقدام به ساخت و ارتقاء برند شخصی خود نمایید.

5-افراد را تشویق کنید تا آدرس ای میل شان را در اختیارتان بگذارند.

در مقابل در اختیار قرار دادن آدرس ای میل، به افراد پیشنهاد تخفیف و یا ارائه رایگان بخشی از خدمات و محصولات خود را بدهید. همه آدرس ها را جمع آوری کرده و از آن ها جهت اظهار نظر به افرادی که قبلا از وبسایت شما بازدید کرده اند و مقداری از شما و برندتان اطلاعات کسب کرده اند، به منظور تجارت های آتی استفاده نمایید.

  • به هیچ وجه اشخاصی که آدرس ای میل شان را در اختیار شما قرار داده اند را اسپم نکنید.

مقاله “چگونه برند شخصی خود را بسازیم؟”، ترجمه امير شيرين زاده، روانشناس و رواندرمانگر باليني مي باشد. اين مقاله توسط جمعي از مشاوران حرفه اي نگارش شده است. اصل مقاله را به زبان انگليسي مي توانيد در لينک زير مشاهده کنيد:
Build Your Personal Brand

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا