چگونه با همسر دوقطبی رفتار کنیم؟

دوقطبی اختلالی است که منجر به احساس نوسانات شدید روحی و روانی در فرد می گردد. در حالاتی، همسر دوقطبی شما ممکن است احساس شیدایی و در طرفی دیگر در حالت افسردگی خود، احساس غم و ناراحتی داشته باشد. شما با اظهار مراقبت از همسر دوقطبی تان و اینکه در دوران افسردگی در کنارشان هستید، می توانید علاوه بر القای حس پشتیبانی و حمایت به آن ها، به درمانشان نیز کمک نمایید. اگرچه حمایت از همسر دوقطبی تان امری بسیار مهم می باشد، اما توجه به این نکته هم ضروری است که در نظر داشته باشید که از خودتان هم می بایست مراقبت نمایید.

بخش اول : مراقبت و حمایتتان از همسر دوقطبی تان را بروز دهید

1- از همسرتان بپرسید که اختلال دوقطبی چه تاثیراتی بر روی آن ها می گذارد

این اختلال به طرق مختلفی در اشخاص ظاهر می گردد.دانستن این نکته که همسر دوقطبی شما به طور معمول با چه تاثیرات و علائم اختلال دوقطبی دست و پنجه نرم می کند بسیار به حمایت بهتر شما کمک شایانی می نماید. پس در این مورد با شریک زندگیتان به گفتگو بپردازید.

  • مطالعه در مورد اختلال دوقطبی امری بسیار کمک کننده است، اما این را هم در نظر داشته باشید که ممکن است شریک زندگیتان برخی از علائمی که شما مورد مطالعه قرار داده اید را تجربه نکنند و یا بالعکس ممکن است همسر دوقطبی تان علائمی را دارا باشند که در علائم مورد مطالعه شما ذکر نگردیده است، لذا اطمینان حاصل نمائید که می توانید با شرایط و رفتارآن ها کنار بیایید و بپذیرید.
  • ممکن است طرف مقابلتان درگیر رفتارهایی مخاطره آمیز و بی ملاحظه باشد که لازم است در مورد آن ها با شریکتان به صحبت پرداخته و نگرانی های خود را با او درمیان بگذارید.

2-بدون قضاوت به حرفهای همسر دوقطبی تان گوش دهید

زمانی که همسر دوقطبی تان احساس خستگی یا افسردگی می کند، بسیار نیاز به شنیده شدن دارد، پس برای درمیان گذاشتن احساساتشان یک فضای امن ایجاد نمایید.

  • شما می توانید در مورد چیزهایی که با شما در میان می گذارند اظهارنظر نمایید، البته در خاطرتان باشد که این کار را بدون هیچ قضاوتی انجام دهید.به عنوان مثال بگویید “این احساسات ممکن است ناخوشایند باشد، اما امیدوارم بدانی که از دید من تو یک آدم بی نظیری هستی.”
  • هرگز ازسخنانی مثل “بس کن این حرف ها را” استفاده نکنید و همین طور از خطاب کردن “دیوانه” به آن ها جدا خودداری نمائید، چرا که این کار قطعا رابطه شما را خدشه دار خواهد کرد.
  • به خاطر داشته باشید که این افراد گاها در رابطه دچار مشکل هستند، بنابراین گاهی ممکن است رابطه شما یک طرفه پیش برود. با این حال این موضوع در مورد همه افراد هم صدق نخواهد کرد. با عادات شریک خود آشنا شوید. اگر احساس کردید که رابطه به سمت یک طرفه شدن پیش می رود با آن ها صحبت کنید و سعی کنید تا آن تعادل مدنظر را مجددا برقرار نمایید.
گوش دادن بدون قضاوت به همسر دوقطبی
شنیدن بدون قضاوت به صحبت های همسر دوقطبی خود چه اهمیتی دارد

3-به همسر دوقطبی تان بگویید که می خواهید در کنارش باشید

اگر چه تاثیر رفتار بیشتر از گفتار است، اما آن ها گاهی دوست دارند این موارد را از زبان شما بشنوند.به همسرتان بگویید که در کنارش هستید و به او اهمیت می دهید.

  • بگویید “من می دانم که شرایط سختی را تجربه می کنی، اما بدان که من در کنارت هستم، برای من بسیار مهم هستی و من در نهایت توانم از تو حمایت خواهم کرد.”
  • به این نکته هم توجه داشته باشید که در مواقعی بگذارید همسر دوقطبی تان ازتان درخواست یاری داشته باشد، چرا که شما همه نیازهای او را نمی دانید و این نکته را هم در نظر داشته باشید که شما برای او “سرپرست” تلقی نمی شوید.

4-کارهایی را انجام دهید که به رفع استرسشان کمک کند و به آن ها حس مراقبت و حمایت القا نماید

به عنوان مثال در کارهای خانه به آن ها کمک کنید یا به یک وعده غذایی رویایی دعوتشان کنید و با این کارها به آن ها نشان دهید که برایشان ارزش قائل هستید و از همه این ها بهتر آن که این رفتارها از فشار روانی که باعث اختلال دوقطبی در آن ها می گردد کاسته می شود.

  • شما برای کمک به همسر دوقطبی خود نیازی نیست همه این کارها را انجام دهید، گاهی حتی یک لطف کوچک می تواند بسیار بسیار به همسر دوقطبی خود احساس فوق العاده ای القا نماید. کارهایی مانند کمک کردن در نظافت خانه، جمع آوری و انتقال زباله به خارج از منزل، دادن یک شاخه گل و…

بخش دوم : مراقبت و حمایت در زمان شیدایی همسر دوقطبی

1-علائم اختلال را بشناسید

در حالت شیدایی بخشی از این اختلال رو به افزایش و رشد می باشد، بنابراین همسر دوقطبی شما ممکن است در این صورت احساس خوشایندی را تجربه نمایند، اگرچه در کنار آن احساس اضطراب هم ممکن است گریبان گیرشان گردد. حس شیدایی در بسیاری از افراد باعث تحریک روانی می شود، در نتیجه گاها ممکن است به بی پروایی و رفتار های بی ملاحظه منجر گردد. علائم زیر را در نظرتان داشته باشید:

  • خوش بینی بیش از حد
  • داشتن انرژی بسیار زیاد
  • صحبت کردن با سرعت زیاد و میزان بیش از حد
  • پریشانی و اضطراب
  • داشتن احساسات اغراق آمیز
  • اعتماد به نفس بیش از حد
  • توهم
  • بی خوابی

2-در اعتماد به نفس آن ها تاثیرگذار باشید

روحیه خود را حفظ کنید و تفریحاتی مانند گذراندن وقت در بیرون از منزل را به همسر خود پیشنهاد دهید. از همسرتان بپرسید و آگاه شوید که چگونه با علائم خود مقابله می کند و سعی کنید تمهیداتی در جهت کمک به مبارزه با این علائم بیاندیشید، چرا که ممکن است این حالت شیدایی به توقف بیانجامد.

3-برای تخلیه انرژی همسر دوقطبی خود زمانی را تعیین کنید

روزهایی را برای تامین نیازهایشان انتخاب نمایید. زمانی که انرژی زیادی دارند برنامه هایی تدارک ببینید تا در جنب و جوش باشند.به عنوان مثال:

  • قدم زدن در پارک
  • کوهنوردی
  • پیاده روی در جنگل
  • اسکیت سواری
تخلیه انرژی و بهبود روحیه
تخلیه انرژی چه تاثیری بر روی شخص دوقطبی می گذارد

4-از رفتارهای تنشی خودداری کنید

از آنجا که حس شیدایی باعث این می شود که همسر دوقطبی شما خود را آزاد و رها از همه چیز حس نماید، ممکن است منجر به رفتارهای بی ملاحظه و تحریک آمیزی مثل هزینه کردن بی مورد، افزایش میل جنسی و … از سوی آنها گردد و همچنین به دلیل اختلال دوقطبی که دچار آن هستند، این امکان وجود دارد که عواقب رفتار خود را ندانند. اگر متوجه رفتار تنشی از آن ها شدید، گزینه های منطقی و معقولی را به آن ها پیشنهاد دهید و آن ها را به حفظ آرامش و خونسردی دعوت نمایید.

  • به عنوان مثال هنگامی که به خرید می روید و مشاهده می کنید که همسرتان بدون ملاحظه اقدام به خرید با هزینه بالا می نمایند، می توانید بگویید “عزیزم من مطمئن هستم که این لباس بسیار بر تن تو زیبا به نظر می رسد، اما به نظرم تو لباس های زیباتر از این داری و من فکر می کنم الزامی به خریدن این لباس برای تو نباشد.”
  • در نظر داشته باشید که آن ها ممکن است همچنان به رفتار بی ملاحظه خود ادامه دهند و اگر این اتفاق رخ داد به بایدها و نبایدهایی که از قبل با همدیگر تفاهم نموده اید پایبند باشید و در مواقعی که تحمل تقابل با این رفتار را ندارید، است موقعیت را ترک کنید و برای مدتی آن ها را تنها بگذارید و به آن ها اجازه دهید تا خودشان با عواقب و نتایج اقداماتشان مقابله نمایند.

5-به همسر دوقطبی خود کمک کنید تا به استراحت کافی بپردازند

اجازه دهید هر موقع که احساس نیاز به خواب داشتند به استراحت بپردازند، حتی اگر از دید شما زمان مناسبی برای خواب نباشد. ممکن است تمام شب را بیدار باشند اما در عصر به خواب بروند.

  • در نظر داشته باشید که اگر آن ها بتوانند بخوابند قطعا به سلامتی آن ها کمک خواهد کرد. چراغ ها را خاموش کنید و قبل از خواب فضای آرامی را ایجاد نمایید و از تماشای تلویزیون و هرگونه سر و صدای دیگری خودداری کنید.

بخش سوم : هنگام افسردگی در کنارشان باشید

1-علائم افسردگی را تشخیص دهید

همسر دوقطبی شما ممکن است احساس غم، نا امیدی و بی ارزش بودن داشته باشند و برخی مواقع ممکن است احساس بی حسی کنند وعلاوه بر این امکان دارد احساس خستگی و بی حالی نیز داشته باشند. علائم زیر را درنظر داشته باشید:

  • احساس غم، بی ارزش بودن و ناامیدی
  • احساس گناه
  • گریه بیش از حد
  • بی خوابی یا خواب زیاد
  • خستگی و بی حالی
  • مشکل در تصمیم گیری

2-بپذیرید که احساسات آن ها ارتباطی با رفتارشان با شما ندارد

بودن در کنار شخصی که افسرده است می تواند به شما احساس تلخی دست بدهد. احساس می کنیدکه به اندازه کافی قدرت شاد نمودن آن ها را ندارید، اما بدانید به هیچ وجه اینگونه نیست و درنظر داشته باشید که شما تقصیری در افسرده بودن همسر دوقطبی تان ندارید.

  • به خاطر داشته باشید که همسر دوقطبی تان ممکن است از حضور شما قدردانی کنند، اگرچه این حس قدردانی را به شما نشان ندهند.

3-به همسرتان کمک کنید تا یک هدف مشخص داشته باشند

افسردگی می تواند همه چیز را برایشان بی هدف جلوه دهد، حتی مورد علاقه ترین فعالیت هایشان. با این وجود داشتن یک هدف حتی کوچک می تواند روحیه آن ها را بهبود بخشد. بنابراین یک هدف مشخصی را به آن ها پیشنهاد دهیدکه بتوانند آن را به خوبی به عهده بگیرند و نسبت به شروع آن هدف همسرتان را یاری نمایید.

  • به عنوان مثال، هدف می تواند بیرون رفتن از منزل در یک روز تعطیل، تکمیل یک کار عقب افتاده، یک فعالیت خلاقانه مثل نوشتن شعر و یا یک فعالیت عملی مثل پختن غذا باشد.
داشتن هدفی مشخص و بهبود روحیه
چگونه داشتن هدف مشخصی مثل غذاپختن باعث بهبود روحیه می گردد

4-آن ها را به انجام فعالیت های سالم و مفرح ترغیب نمایید

در مواقعی که عواطف و احساسات فوران می کند، طبیعی است که تلاش نمایید با آن ها کنار بیایید، اگرچه ممکن است شریک زندگیتان به دلیل اختلال دوقطبی مایل به انجام این فعالیت ها نباشند. آن ها را به انجام فعالیت های مفرح و سالم تشویق کنید و بعد از اینکه فعالیت مذکور انجام گردید به آن ها یادآور شوید و بپرسید که حال چه احساسی دارند و البته این نکته را هم در نظر داشته باشید که شما در قبال رفع این اختلال و مشکل “مسئول” نیستید. در زیر به چند مثال از این فعالیت ها اشاره شده است:

  • خلق یک اثرهنری
  • رفتن به یک حمام داغ
  • مطالعه کتاب مورد علاقه
  • صحبت درمورد احساساتشان
  • گذراندن وقت در کنار عزیزانشان

5- نظرات حقیقی خود را در جهت حمایت از همسر دوقطبی خود عنوان کنید

گفتن جملاتی مثل “همه چیز خوب خواهد شد” ویا “تو به موقع اش احساس بهتری خواهی داشت” بسیار در آن ها تاثیر مثبت خواهد گذاشت. اگرچه این جملات در افراد افسرده ممکن است تاثیرگذار نباشد، اما درهرصورت آن ها را تشویق به کارهایی نمایید که مناسب وضعیت کنونی آن ها باشد.

  • خوب است بگویید “من می دانم که تو واقعا درحال تلاش هستی، اما این را بدان که ما درکنارهم هستیم.”
  • همچنین می توانید به آن ها روش هایی را یادآور شوید که درگذشته در آن ها موفق بوده اند. به عنوان مثال بگویید “تو می توانی براین حال ناخوشایند خود غلبه کنی.همان طوری که سه ماه پیش هم چنین حسی را تجربه کرده بودی، اما بعد از اینکه به حال طبیعی خود بازگشتی، حس خیلی بهتری پیدا نمودی.”

6- با همسر دوقطبی خود صبور باشید

برخورد با افسردگی دشوار است و بهبودی آن به زمان نیاز دارد. به آن ها زمان دهید، چرا که عجله کردن تنها وضعیت را بدتر خواهد کرد.

  • با دوستانتان قدم بزنید و یا اوقات خود را با یکی از اعضای خانواده تان بگذرانید.
  • به اختلال دوقطبی مانند هر بیماری دیگر نگاه کنید. همانگونه که بیماری مثل آنفولانزا جهت بهبودی زمان بر می باشد، اختلال دوقطبی هم برای درمان نیاز به گذر زمان دارد.

7-مراقب علائم منجر به خودکشی باشید

همه افرادی که دچار افسردگی هستند، تمایل به خودکشی ندارند. اما درهرصورت توجه به این امر بسیار ضروری است و می بایست این هشدار را جدی بگیرید. به چند مثال از این علائم توجه داشته باشید:

  • حالت افسردگی
  • تهدید به خودکشی
  • گفتن جملاتی مثل “زندگی بی ارزش است”
  • صرف نظر از اموال و دارایی با ارزششان

بخش چهارم : کمک به درمان همسر دوقطبی

1- با لحن آرام با همسرتان صحبت کنید

بگذارید آن ها متوجه این شوند که شما به آن ها اهمیت می دهید و همچنین نسبت به خودشان یا رفتارشان موضعی نمی گیرید. هرموقع که احساس کردید خودتان دچار ناراحتی گشتید، نفس عمیقی بکشید و قبل از صحبت با همسرتان تا 10 ثانیه بشمارید.

  • می توانید بگویید “من متوجه هستم که اخیرا در شرایط روحی بدی قرار داری، من نگرانت هستم و می خواهم که احساس بهتری داشته باشی.”
  • به خاطر داشته باشید که ممکن است چندین دفعه و در زمان های متعدد با شریک زندگیتان در مورد درمانشان به صحبت بپردازید.

2-منابع مطالعه مفیدی درجهت درمان همسر دوقطبی تان پیشنهاد دهید

این طبیعی است که وقتی علائم این اختلال ناچیز باشد شریک زندگیتان تمایل به توقف درمان خود داشته باشد، اما با این حال همچنان ممکن است شما متوجه این اختلال در قسمتی از رفتار آن ها شوید. نشان دادن مطالب آموزشی به آن ها کمک می کند تا از دیدگاه شما مواردی را ببینند و نهایتا این امر منجر به معالجه بهتر آن ها می گردد.

  • به عنوان مثال می توانید کتاب یا مقاله ای با عنوان اختلال دوقطبی یا یک برشور آموزشی تهیه شده توسط مطب پزشک را در اختیار همسرتان قرار دهید. همچنین می توانیدلینک یک وب سایت مفید را برای آن ها جهت مطالعه ارسال نمایید.
معرفی منابع مطالعاتی به همسردوقطبی
چه منابع مطالعاتی را به همسر دوقطبی خود پیشنهاد دهیم

3-برای ملاقات با پزشک ترتیبی اتخاذ نمایید

انتخاب یک پزشک خوب امری دشوار می باشد، به خصوص اگر همسرتان دچار افسردگی باشد باعث می گردد که انجام هر کاری دشوار به نظر برسد. اما در هر حال خوب است که در انتخاب دکتر و تعیین وقت برای مراجعه حضوری به همسرتان کمک نمایید.

  • بهتر است که برای درمان اختلال دوقطبی یک روانپزشک برگزینید، چرا که درمان این اختلال نیازمند یک مدیریت درمانی دقیق می باشد . شما می توانید با جستجوی آنلاین، یک پزشک خوب و مناسب پیدا نمایید.
  • پس از رزرو وقت از پزشک موردنظر، همسرتان را جهت مراجعه به مطب همراهی کنید. صبور باشید ودر تمام طول درمان درکنارشان بمانید.

4-یک گروه حمایتی و پشتیبان برای همسر دوقطبی خود و یا هردویتان پیدا نمایید

این گروه ها یک گزینه عالی برای درمان می باشند، چرا که باعث می شود با افرادی که مشکلات و دغدغه مشابه شما را دارا هستند ارتباط برقرار کنید و به مباحثه بپردازید. آن ها نه تنها شرایط شما و همسرتان را درک می کنند، بلکه قادر هستند نکات مفیدی را در رابطه با مشکلات با شما به اشتراک بگذارند.

  • در مورد چگونگی ارتباط با این گروه ها می توانید از درمانگاه های محل خود سوال کنید و یا توسط جستجوی اینترنتی با این گروه ها ارتباط برقرار نمایید.
  • ضمنا در صورتی که موفق به دستیابی به این گروه ها نشدید، شرکت در انجمن ها وتالارهای گفتگوی آنلاین راهکار مناسب دیگری برای شما می باشد.

5-به مصرف داروهای تجویز شده تشویقشان کنید

عدم استعال دارو معضل رایجی بین افراد درگیر با اختلال دوقطبی می باشد، به این دلیل که روحیات آن ها مدام در حال تغییر است و گاهی اوقات آن ها حس شادمانی دارند. افرادی که دچار اختلال دوقطبی می باشند اغلب معتقد هستند که نیاز به مصرف دارو ندارند، درحالیکه متوقف کردن مصرف دارو منجر به عود کردن این اختلال می گردد. به آن ها دلیل و نتیجه استعمال دارو را یادآوری کنید و آن ها را به ادامه دادن به این امر ترغیب نمایید.

  • به عنوان مثال بگویید”خوشحالم بابت این حال خوبت، اما به نظر می آید که داروهایت را استفاده نمی کنی. این داروها به حال خوبت کمک می کردند، بنابراین لطفا استعمال آن ها را ادامه بده.”

6-به آن ها کمک کنید تا یک عادت روزمره سالم برای خود ایجاد کنند

کارهای روزمره بهترین راه برای مقابله با علائم اختلال دوقطبی می باشد.انجام این عادت ها به افراد افسرده جهت جلوگیری از غرق شدن بیشتر در حالت افسردگی کمک می کند و باعث می شود آن ها از خود مراقبت نمایند و همچنین به این افراد کمک می کند تا از پس مسئولیت هایشان به خوبی بربیایند.

بخش پنجم : تعیین نمودن حد و مرزها

1-به همسر دوقطبی تان بگویید کدام یک از رفتارشان را قبول ندارید

علی رغم این که می خواهید در کنار شریک زندگیتان باشید، ایرادی ندارد که اگر رفتارشان از دید شما غیر قابل قبول بود برای لحظاتی آن ها را به حال خود رها کنید. چنانچه آن ها رفتارهای پرخاشگرانه از قبیل فیزیکی یا گفتاری از خود نشان دادند محل را ترک کنید و بعدا به آن ها بگویید که این نوع رفتار را نمی توانید تحمل کنید و در صورت لزوم آن ها را به عمل نمودن به حدومرزهایی که تعیین کردید مجبور نمایید.

  • به عنوان مثال بگویید”اگر به این رفتار پرخاشگرانه ادامه دهی من اینجا را ترک خواهم کرد. من لایق رفتار محترمانه هستم، چه بیماری داشته باشی و چه نداشته باشی.”
  • ممکن است شما بیش از یک رفتار غیرقابل تحمل از همسر دوقطبی تان شاهد باشید. به عنوان مثال ممکن است بی اعتنایی آن ها در انجام کارهای روزمره را نپذیرید. این را در نظر داشته باشید که آن ها از عهده چه کارهایی برمی آیند و از عهده چه کارهایی برنمی آیند.
    می توانید بگویید” می دانم که حال مساعدی نداری و من خوشحال می شوم که بتوانم کاری برایت انجام دهم، اما این مستلزم این است که خودت هم در تحقق این امر من را یاری نمایی”

2-با همسر دوقطبی خود همکاری کنید تا برنامه ای برای بحران سلامتی روحیشان تدوین نمایند

در مورد اینکه هنگام مواجهه با بحران چه اقدامی انجام خواهید داد ویا با چه شخصی تماس خواهید گرفت تصمیم گیری نمایید. اطمینان حاصل کنید که مواردی مثل شماره تماس پزشک معالجشان و اطلاع درمورد جزییات مصرف داروهایشان را در اختیار دارید.

  • در مورد اینکه هنگام وقوع چه بحران هایی نیاز پیدا می کنید که با پزشک یا اعضا خانواده شان تماس بگیرید تصمیم گیری نمایید. به عنوان مثال بعد از گذشت سه روز از احساس غم و خستگی مفرط.
  • همچنین در نظر داشته باشید که درچه زمانی ملزم می شوید که با اورژانس تماس بگیرید . به عنوان مثال زمانی که از سوی همسرتان تهدیدی مبنی بر انجام خودکشی مشاهده نمودید.
تماس با پزشک مشاور در زمان بحران
چه موقعی نیاز است تا با پزشک مشاور تماس بگیریم

3-تشخیص دهید که این اختلال دوقطبی است که صحبت می کند و حرف های شریک زندگیتان نمی باشد

درست همانند سایر بیماری های روانی، اختلال دوقطبی هم می تواند باعث این گردد که همسرتان به شما پرخاش نمایند. در بعضی موارد آن ها ممکن است چیزی به زبان بیاورند اصلا منظورشان نمی باشد، در حالیکه این مسئله بسیار می تواند به رابطه شما صدمه وارد نماید. پس به خاطر داشته باشید که این صحبت دوقطبی است نه شریک زندگی شما.

  • به عنوان مثال، ممکن است درحالی که افسرده هستند بگویند”کاش مرده بودم” یا “من از زندگی خود متنفر هستم.” ولی باید بدانید که این حرف های همسرتان نیست و اختلال دوقطبی باعث این صحبت ها می شود.
  • یا به عنوان مثالی دیگر، آن ها در طول حس شیدایی بسیار تحریک پذیر می باشند و درهمین حال ممکن است فریاد بزنند و بگویند “تنهایم بگذار” درحالیکه قصدشما از بودن درکنار آن ها صرفا کمک به آن ها می باشد.
  • چنانچه همسرتان به شما توهین ویا پرخاش نمودند، از کنارشان فاصله بگیرید و خودتان را مشغول یک سرگرمی یافعالیتی بکنید که ازآن لذت می برید، مانند گذراندن وقت با دوستانتان. بنابراین به هیچ وجه توهین، فریاد زدن و اینگونه رفتارها از جانب همسرتان را تحمل نکنید.

4-از رفتارهای مشکل ساز جلوگیری به عمل آورید

از دسترسی آنان به موارد پرخطری مثل داروهای غیرمجاز یا مواد اعتیادآور و همچنین انجام فعالیت هایی که می دانید برای سلامتی همسرتان پرخطر می باشد، ممانعت بعمل آورید. ممکن است این امر مورد آزار آن ها قرار گیرد، اما بدانید که شما راه کمک به درمان آن ها را پیش گرفته اید.

  • روی سلامتی طولانی مدت آن ها تمرکز کنید نه صرفا یک مداوای زودگذر و موقتی. اگر از شما خواستند که بستر دسترسی به مواد پرخطری که ذکر گردید را برایشان فراهم کنید، از انجام آن خودداری نموده و به جای آن یک پیشنهاد خوب و مفید ارائه دهید. به عنوان مثال بگویید “من نمی خواهم این قرص را به تو بدهم، اما به جای آن تو را به یک وعده غذایی داخل یک رستوران رویایی دعوت می کنم.”

5-تمام زندگیتان را وقف بودن درکنار همسر دوقطبی تان نکنید

مراقبت از فرد بیمار می تواند امری دشوار باشد، اما شما نیازی نیست تمام وقت و انرژی خودرا صرف این مراقبت نمایید. اگرچه ممکن است شما از نقش سرپرست بودن لذت ببرید، اما وابستگی بیش از حد در رابطه هم به شما و هم به همسرتان لطمه وارد می کند. پس خوب است که در زندگی مشترکتان گاهی همدیگر را تنها بگذارید.

  • به عنوان مثال با دوستانتان قراری بگذارید و به اتفاق هم در بیرون از منزل قهوه ای بنوشید.
  • وابستگی در رابطه هنگامی رخ می دهد که فردی تمام توجه و تمرکز خودرا روی شخصی دیگر قراردهد و به همین ترتیب شخصی که مورد توجه قرارگرفته است برای رفع نیازهای خود درزندگی به طرف مقابل خود احساس وابستگی خواهدکرد که این امری مضر و آسیب زا می باشد، زیرا شخصی که مراقبت بیش از حد از شریک خود نشان می دهد، از زندگی مشترکشان غافل می شود.
  • اگر نگران این وابستگی می باشید، با یک مشاور درمیان بگذارید تا برایتان حدومرزهایی در رابطه تعیین نماید تا بواسطه آن بتوانید رابطه تان را بهبود ببخشید. شما می توانید به صورت فردی یا زوجی با یک مشاور خوب در تماس باشید.

6-برای مراقبت از خود زمان بگذارید

اگر می خواهید از همسرتان مراقبت کنید، مستلزم این است که ازخودتان هم این مراقبت را انجام دهید. برای خودتان وقت صرف کنید و کارهایی را انجام دهید که از آن لذت می برید. سعی کنید تغذیه تان خوب و مناسب باشد، خوابتان کافی باشد و در نهایت اطمینان حاصل نمایید که به خوبی ازپس مسئولیت هایتان برمی آیید.

  • کارهای روزمره تان را ادامه دهید.
  • احساس بدی نداشته باشید به اینکه از خودتان به خوبی مراقبت می کنید و سعی می کنید حالتان خوب باشد، چرا که خوب بودن حال شما منجر به این می گردد که از همسرتان حمایت و پشتیبانی بهتری داشته باشید.
نقش مراقبت از خود در بهبودی روحیه همسر دوقطبی
نقش مراقبت از حال خودتان در بهبودی روحیه همسرتان چیست

مقاله “چگونه با همسر دوقطبی خود رفتار کنیم ؟”، ترجمه امیر شیرین زاده، روانشناس و رواندرمانگر بالینی می باشد. این مقاله توسط Trudi Griffin، مشاور حرفه‌ای، نگارش شده است. اصل مقاله را به زبان انگلیسی می توانید در لینک زیر مشاهده کنید:
چگونه با همسر دوقطبی خود رفتار کنیم ؟

در انتخاب تراپیست مناسب مشکل دارید؟

ما در اینجا هستیم تا به شما در انتخاب بهترین تراپیست کمک کنیم.

2 دیدگاه دربارهٔ «چگونه با همسر دوقطبی رفتار کنیم؟»

  1. سلام.
    من بعدسه سال متوجه َشدم همسرم دچار اختلال دوقطبی هست هرچند که خودش قبول ندارد ولی با رفتار و حرفایی که میزد با روانپزشک که مشورت کردم گفت دچار اختلال دو قطبی هست .
    من واقعا سخته برام تحمل حرفای نا مربوطه که میزنه، اصن دیگه محبت نمیکنه و سر کار نمیره و میگه منو دوست نداره
    نمدونم چیکار کنم هنوز باورش سخته برام .
    راهنمایی کنید

  2. من ده سال با یه شوهر دوقطبی زندگی کردم و تو این ده سال بیماریش از من پنهان کرد و آخر هم خودشو انداخت زیر قطار

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا