چگونه با یک مادر خودشیفته برخورد کنیم؟

آیا شما توسط مادری بزرگ شده اید که به نظر می رسد قبل از خواسته های شما به تامین نیازهای خودش اهمیت می دهد ؟یک مادر خودشیفته چه این موضوع را درک کند و چه نکند، درهرصورت می تواند باعث وارد شدن آسیب به عزت و اعتماد به نفس فرزندش گردد. ضمن اینکه اصلا به این نکته توجه ندارد که خیلی از نیازهای فرزند وی رفع نخواهد شد. شما علی رغم صدمه دیدن توسط مادر خودشیفته خود، می توانید بر رفتار بی احساسانه وی غلبه کرده و خودرا به یک فرد قوی تبدیل نمایید.

راه حل های پیش روی شما :

1- به اینکه یک مادر واقعی نداشته اید اقرار نمایید و بابت داشتن یک مادر خودشیفته احساس تاسف داشته باشید

یک مادر واقعی نیازهای فرزندش را نسبت به نیازهای خود در اولویت قرار می دهد. اما اگر شما با یک مادر خودشیفته زندگی کرده اید یا در حال زندگی کردن می باشید، باید بدانید ابتدا نیازهای او می بایست تامین گردد.

  • سعی نکنید دلیل این امر را کشف نمایید. در بعضی موارد، مادر خودشیفته شما خود قربانی یک والدین خود شیفته بوده است. در مواردی دیگر، شاید مادر خودشیفته شما هنوز به اندازه کافی رشد نکرده است و به این درک نرسیده است که غیر از او انسان های دیگری هم در این جهان هستی در حال زندگی هستند و نیاز به توجه دارند. در هرصورت در نظر داشته باشید که این امر، عیب و نقص شما نمی باشد.
  • سعی کنید به این مقوله فکر نکنید که “ای کاش یک مادر بهتری داشتم.” به جای آن درنظر داشته باشید که چگونه می توانید خود را به درجه ای از قدرت ارتقا دهید که خود بتوانید نسبت به رفع نیازهاتان که هرگز توسط مادر خودشیفته شما دیده نشده است اقدام نمایید. بدانید که تفکر در مورد اینکه کاش من مادر دیگری داشتم تنها این وضعیت را برای شما دردناک تر خواهدکرد.
  • از این فرایند غم و حسرت عبور کنید. سرانجام شما در یافته اید که مادر خودشیفته شما تغییری نخواهد کرد. متاسفانه مادری نصیبتان شده است که تنها خودش را می بیند. به خودتان فرصت دهید تا بتوانید به سمت بهبودی گام بردارید.

2- از تلاش برای تغییر دادن مادر خودشیفته تان خودداری نمایید

شاید شما در نظر داشته باشید که اگر بهتر رفتار کنید یا مثلا در محل کار خود پیشرفتی نمایید، نهایتا توسط مادر خودشیفته خود دیده خواهیدشد و باعث افتخار وی می گردید. شما کار اشتباهی مرتکب نشده اید، اما متاسفانه هیچ عمل یا اقدام بزرگی توسط افراد خودشیفته به چشم نمی آید.

حسرت درمورد داشتن مادر خودشیفته
حسرت خوردن از داشتن مادر خودشیفته چه آسیب هایی به دنبال دارد

3- یک مجموعه حمایتی برای خود برگزینید

بسته به سنتان، خودتان را درمعرض افراد دلسوز و مهربانی قراردهید که به شما اهمیت می دهند و خوب زیستن شما جزیی از دغدغه آنان می باشد. اگر مجرد هستید، این افراد می توانند از دوستان یا اعضای فامیلتان باشد. همچنین اگر متاهل هستید، همسرتان می تواند به ایفای نقش مذکور بپردازد.

  • اگر صاحب فرزند هستید، هنگامی که توسط مادر خودشیفته خودناراحت گشتید، امکان دارد که شما به فرزند خود پناه ببرید و با او درددل کنید. اما می بایست به این نکته توجه داشته باشید که در این هنگام خونسردی خود را حفظ کرده و با آرامش نزد وی بروید و مشکلات را به آن ها منعکس نکنید. چرا که فرزندتان نه تنها مواردی که به آن ها می گویید ممکن است برایش منجر به سوتفاهم گردد، بلکه از این که همین امر برایش در آینده اتفاق بیافتد احساس نگرانی می کند.
  • اگر در برقراری یک پشتیبان مشکل دارید، با یک متخصص و مشاوری که می تواند یک گروه یا مجموعه حمایتی به شما پیشنهاد دهد، در میان بگذارید.

4- از مادر خود شیفته خود فاصله بگیرید

اگرچه این فاصله گرفتن می تواند امری دشوار باشد، اما به همان اندازه می تواند در بهبودی حال شما و طی نمودن مسیر درست نقش مثبتی ایفا نماید.

  • اگر مجرد هستید، از نزدیک شدن به مادر خودشیفته تان خودداری نمایید. اغلب افراد خودشیفته هنگامی که مخاطب زیادی را در اطراف و حول خود حس می کنند، به همان اندازه هم بیشتر حس خودشیفتگی در آن ها نمایان می گردد. بنابراین سعی کنید حداقل تماس و برخورد را با آن ها داشته باشید. همچنین رفتار او را به عنوان یک شوخی یا سرگرمی تلقی نمایید و زیاد جدی نگیرید، طوری که این رفتارها تاثیری بر روی شما و زندگیتان نداشته باشد.
  • از مادر خودشیفته خود دور شوید. ارتباط محدود برای شما بهتر خواهد بود، خصوصا اگر در یک شهر با مادر خود زندگی نمی کنید. اگر احساس می کنید که صحبت کردن تلفنی با مادر خودشیفته تان منجر به ناراحتی شما می گردد، تنها زمانی این تماس را برقرار نمایید که از لحاظ روحی از آمادگی کاملی جهت رویارویی با این امر برخوردار می باشید. اجازه ندهید که در زندگی شما تجسس نماید، ناراحتتان کند و در نهایت روزتان را خراب نماید.
  • یک سطحی از تماس را تعیین کنید که راحتی شما را به دنبال داشته باشد. اگر احساس می کنید که قطع ارتباط کامل تنها راه چاره می باشد، این کار را جهت بهبودی حال خود انجام دهید. با این وجود بعضی از فرزندان ممکن است احساس گناه کنند و بعضی دیگر هم امکان دارد ملزم به تامین و کمک مالی به مادر خود باشند. در هر صورت او جزیی از خانواده شماست و اگر مادر شما تاثیر منفی ای بر روی روح و روان شما نمی گذارد، این حمایت ها را نسبت به آن ها انجام دهید. البته اگر این مسئله باعث می گردد که احساس سنگینی در مسئولیت کنید و از این بابت آزرده خاطر گشته اید، در نظر داشته باشید که شما هیچ تعهدی در قبال انجام آن ندارید. لذا کاری را انجام دهید که باعث بهبودی حال و موقعیتتان می گردد.
  • شاید شما مجبور شوید به جای قطع ارتباط کامل یک رابطه سطحی را با مادر خودشیفته خود برقرار نمایید. بدین معنی که می توانید با مادر خود در حد یک صحبت کم و دوستانه ارتباط برقرار نمایید.(مثلا هوا چطور است؟ اینجا هوا سرد می باشد) لذا از هر چیزی غیر از یک رابطه نسبتا سطحی پرهیز نمایید.
رابطه سطحی و فاصله با مادر خودشیفته
سطح ارتباط و فاصله با مادرخودشیفته بر چه اساسی تعیین می گردد

مقاله “چگونه با یک مادر خودشیفته برخورد نماییم ؟”، ترجمه امیر شیرین زاده، روانشناس و رواندرمانگر بالینی می باشد. این مقاله توسط جمعی از مشاوران حرفه ای نگارش شده است. اصل مقاله را به زبان انگلیسی می توانید در لینک زیر مشاهده کنید:
How to Survive With a Narcissistic Mother

در انتخاب تراپیست مناسب مشکل دارید؟

ما در اینجا هستیم تا به شما در انتخاب بهترین تراپیست کمک کنیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا