به راحتی وقت مشاوره بگیرید

همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به صحبت کردن و مشاوره گرفتن از فردی داریم که بتواند ما را درک کند.

نحوه تعیین استراتژی برند

چگونه استراتژی برند را تدوین کنیم؟

شما چه کسب و کارتان را تازه آغاز کرده اید و چه برای توسعه آن برنامه ریخته اید، تدوین استراتژی برند بهترین راه برای کمک به مشتریان جهت درک و ارتباط با شما و محصولاتتان می باشد. این امر یک برنامه بلند مدت اساسی جهت بهبود کسب و کارتان می باشد. با شناسایی ارزش های اصلی شرکت خود و شناسایی ارتباط آن ها با محصولات خود شروع کنید. سپس تحقیقاتی را جهت شناخت چگونگی منطبق کردن خود با کسب و کارتان انجام دهید. همچنین به واسطه تحقیقات بیشتر با مشتریان خود آشنا شوید و استراتژی خود را به مشتریان ایده آل خود اختصاص دهید. در نهایت شما می توانید استراتژی برند خود را به وسیله ایجاد خلاقیت، استمرار و ایجاد وفاداری مشتریان پیاده سازی نمایید.

بخش اول: تعیین هویت، جهت تدوین استراتژی برند

1-اهداف خود را مرور کنید و تغییرات لازم را انجام دهید.

هویت برند شما اساسا چون و چرای شرکت شما را بیان می کند. زمانی را بگذارید تا در مورد چیزهایی که در گذشته بیان کرده اید فکر کنید و به واسطه آن استراتژی برند خود را تدوین کنید. هرسند موجودی را مثل خلاصه ای از اهداف و یا سند چشم انداز را بررسی کنید و به کلمات و عبارات کلیدی مهم مثل “ایده” یا “توسعه” توجه ویژه داشته باشید.

  • با تیم خود در مورد اهداف و افق دیدتان بحث کنید. از خودتان بپرسید آیا چیزی کم و کسرمی باشد؟ درصورتی که ارزش یا هدف اصلی شما دچار تغییرشد، دراسناد خود، آن تغییرات را اعمال کرده و به کارمندان خود نیز اطلاع دهید.
  • به عنوان مثال، ممکن است هدف شما “تهیه منابع غذایی برای جامعه” باشد. بنابراین راه هایی که به واسطه آن می توانید قسمت مهمی از برندتان را شکل دهید یادداشت نمایید.
  • اگر تاکنون خلاصه اهداف و افق دید برای خودتان تعیین نکرده اید، اکنون وقت آن رسیده است. این امر باعث می شود بتوانید مولفه های اصلی شرکت خود را شناسایی نمایید.

2-از مشتریان و کارمندان خود نظرسنجی کنید تا از دیدگاهشان آگاه شوید.

هدف از این نظرسنجی این است که دریابید که به واسطه فکر کردن اشخاص به برند شما، چه مسئله ای به ذهنشان خطور می کند؟ چه تازه شروع کرده اید و چه می خواهید کمی کسب و کارتان را بهبود دهید، از روش های مختلفی برای پرسیدن سوالات از مشتریان و کارمندان خود استفاده کنید. شما می توانید یک نظرسنجی آنلاین ترتیب دهید و یا از طریق سرویس پیامک یا ای میل این کار را انجام نمایید و بر اساس نتایج آن استراتژی برند خود را تدوین کنید.

  • نظرسنجی شما می بایست شامل دو سوال ساده زیر باشد:
    هنگام تفکر به یک رستوران، چه چیزی را در نظر می گیرید؟
    چرا شما مشتری یک رستوران می باشید؟

از نتایج به دست آمده جهت چگونگی شکل دادن به برند خود کمک بگیرید.

تهیه استراتژی برند با نظرخواهی از مشتریان و کارمندان
شما به واسطه انجام نظرسنجی از مشتریان و کارمندان، می توانید از نقطه نظرات و دیدگاه آنان آگاه شده و لذا با استفاده از آن، اقدام به تدوین استراتژی برند خود نمایید.

3-تحقیقاتی جهت تجزیه و تحلیل رقابت در بازار کسب و کار جهت تدوین استراتژی برند انجام دهید.

دریابید که وسعت بازار مدنظر شما چقدر است و به هرگونه وقوع تغییرات در آن توجه داشته باشید. شما می توانید این کار را به صورت آنلاین و به کمک مطالعه مقالات موجوددر اینترنت انجام دهید. ضمنا به مقالاتی که الگوهای رشد و توسعه را برنامه ریزی می کنند توجه ویژه داشته باشید.

  • به عنوان مثال، اگر شما یک رستوران را اداره می کنید، در صورتی که بازار فضای زیادی را برای رشد نشان می دهد، به فکر توسعه آن باشید. مثلا در صورتی که سفارش غذا از بیرون منطقه جغرافیایی خود دارید، می توانید به فکر پیک حمل و نقل و ارسال غذا باشید.
  • به فکر چگونگی ورود به یک بازار جدید به وسیله برند خود باشید. به عنوان مثال در صورتی که احساس عدم وجود بسته بندی مناسب در بازار خود می کنید می توانید بر روی روش های شیک بسته بندی مانور بیشتری دهید.
  • همچنین شما می توانید جهت انجام تحقیقات پیرامون بازار، اشخاص متخصصی را استخدام و به کارگیری کنید. شرکت های نزدیک خودتان را به صورت آنلاین جستجو کنید و در صورتی که دوستان یا اعضاء خانواده تان شرکتی را پیشنهاد می دهند، از آن ها استفاده کنید.

4-برند خود را طبقه بندی موضوعی کنید.

بسنجید چگونه در بازار مورد قبول واقع می شوید. دسته و موضوع یک کسب و کار اساسا گزینه دیگری است که مشتریان شما در اختیار دارند. شما می توانید یک دسته کلی را در ابتدا انتخاب کرده و سپس آن را محدود نمایید. این کار به شما کمک می کند تا بتوانید شرکت ها و اشخاصی که با آن ها رقابت می کنید و مقایسه می شوید را مشخص نمایید.

  • به عنوان مثال، دسته و موضوع کلی کسب و کار شما می تواند “خدمات غذایی” باشد. سپس شما می توانید آن را به “رستوران” و سپس “تحویل غذای آنلاین” محدود کنید. بدین صورت همچنان که شما به محدود کردن ادامه می دهید، رقابت کمتری را انجام خواهید داد.
  • ممکن است شما ملاحظه کنید که رستوران های زیادی در محدوده شما وجود دارد، اما هیچکدام غذاهای دریایی تهیه نمی کنند. در نتیجه شما می توانید روی غذاهای دریایی تمرکز کنید و بدین ترتیب برند خود را از سایر برندهای حوزه رستورا ن های محدوده تان متمایز نمایید.
  • بهترین برندها به وسیله محبوبیت آن شرکت شکل گرفته اند و عموما مورد علاقه قشر خاصی از مشتریان می باشند.
انتخاب موضوع برند
یکی از راه های موثر جهت تدوین استراتژی برند، انتخاب موضوع کلی و طبقه بندی آن و سپس محدودسازی به بخش جزئی تر می باشد.

بخش دوم: شناخت نیازهای مشتری ها، دومین گام برای تدوین استراتژی برند

1-لیستی از دلایل خرید از محصولاتتان توسط برخی افراد تهیه کنید.

قسمت مهمی از استراتژی برند، درگیر کردن توجه مشتری به محصولاتتان می باشد. به جای تمرکز صرف بر روی تبلیغ برندتان، توجه ویژه ای بر روی مسئله ای که ذکر گردید داشته باشید. یک ایده مناسب جهت تشخیص مشتری، لیست کردن دلایل مبنی بر علاقه افراد به محصولات شما می باشد. با انجام این کار شما بهتر می توانید استراتژی برند خود را تدوین نمایید. شما می توانید بر اساس جنبه های زیر در مورد مشتری ها و خرید ها فکر کنید:

  • خواسته ها؛ سعی کنید چگونگی کمک محصولاتتان به اشخاص را شناسایی کنید. به عنوان مثال، ممکن است بخواهند به کمک محصولات غذایی گیاهی شما، شروع به خوردن غذاهای سالم تر نمایند.
  • نیازها؛ از خودتان بپرسید چگونه محصولاتتان می تواند مشکلات افراد را حل کند؟
  • شک و تردیدها؛ دلایل اینکه چرا بعضی افراد ممکن است قبل از استفاده از محصولات و یا خدمات شما دچار شک و تردید شوند را روی کاغذ بنویسید.

2-نقاط ضعف و قوت دیگر محصولات بازار را ارزیابی کنید.

این کار به شما کمک می کند تا چگونگی توسعه برندتان را بهتر درک کنید. اگر شرکت دیگری بعضی مسائل را بهتر انجام می دهد، تلاش نکنید تا بتوانید با همان قدرت محصولاتتان را تجارت کنید، درعوض برندتان را در موقعیتی قرار دهید که بتواند برای مشکلات دیگر شرکت های فعال در حوزه کسب و کارتان راه حل ارائه نماید.

  • به عنوان مثال، ممکن است در منطقه شما یک مغازه ای وجود داشته باشد که غذا را به صورت بسته بندی به بیرون عرضه می کند و در عین حال شما در می یابید که اکثر افراد ساکن در آن منطقه علاقه به صرف غذا در رستوران دارند. در نتیجه شما می توانید با احداث یک رستوران، کسب و کارتان را از سایر کسب و کارهای فعال آن منطقه تفکیک نمایید.

3-راهی برای ارتباط با احساسات مشتریان خود پیدا کنید.

مردم نیاز دارند که با دیگران ارتباط داشته باشند. استراتژی برند خود را طوری تدوین کنید که به واسطه آن به مشتریان احساس مثبت القاء کنید، بدین صورت که آن ها نسبت به محصولات شما احساس با ارزش بودن نمایند. هنگامی که استراتژی برند خود را تعریف کردید، می توانید محصولات خود را بر اساس آن هدف گذاری که ذکر گردید تجارت نمایید. بنابراین لازم است که یک لیستی از راه های برقراری ارتباط عاطفی و احساسی با مشتریان تهیه کنید.

  • به عنوان مثال، شما می توانید قسمتی از رستوران خود را برای دورهمی دوستان و انجام گفتگو یا بازی بین آن ها اختصاص دهید و از عنوان هایی مثل “دورهمی” یا “گردهمایی” برای آنجا استفاده کنید و بدین صورت بین خود و مشتریان یک ارتباط عاطفی و احساسی برقرار نمایید.
برقراری ارتباط عاطفی با مشتری
شما می توانید با برقراری ارتباط احساسی و صمیمی بین مشتریان و مخاطبان، آن ها را جذب برند خود نمایید.

4-مخاطب هدفتان را جهت تقویت استراتژی برند خود تعریف کنید.

وقتی که در مورد احساسات و نیازهای مشتری های خود فکر کردید، لزوما توانسته اید که یک تصویر مناسب از مشتری ایده آل خود بسازید. اطلاعات مهم آماری که در تدوین استراتژی برند تاثیر بسزایی دارند را یادداشت کنید. این اطلاعات می تواند شامل مواردی مثل سن، جنسیت، سطح درآمد و سطح تحصیلات افراد باشد.

  • به عنوان مثال، مشتریان شما در یک رستوران می توانند زنان بین 35 تا 55 سال باشند که تحصیلات دانشگاهی و درآمدی بیش از 5 میلیون تومان درماه دارند.
  • این آمار به این معنی است که شما زیاد تمایلی به ایجاد تمرکز بر روی افراد جوان تر و یا اشخاص بازنشسته ندارید.
  • به این فکر کنید که هدف شما جهت دستیابی به چه دسته از افراد است؟ مایل هستید چه کسانی را درگیر کسب و کار خود نمایید و ضمنا آن ها علاقه مند به مشاهده و شنیدن چه مسائلی در برندهای مورد علاقه شان می باشند و از آن لذت می برند؟

بخش سوم: پیاده سازی استراتژی برند

1-یک عبارت ٢ الی ٣ جمله ای به عنوان معرفی برند خود بنویسید.

این عبارت شما را راهنمایی می کند استراتژی برند خود را بازنگری کرده و آن را به خوبی مورد استفاده قرار دهید. نتایج دستاوردهای خود را بازبینی کرده و آن را با یک عبارت مختصر و مفید ترکیب کنید. از اضافه کردن عباراتی که مخاطبین محصول شما را از این که از برندتان چه چیزی دریافت خواهند کرد و این که چرا محصولتان خوب و مناسب است آگاه کند، اطمینان حاصل کنید. انجام این عمل ممکن است ابتدا با یک آشفتگی ذهنی همراه باشد، اما به محض این که نقاط قوت و ضغف مشتری های خود را بشناسید، به راحتی می توانید چنین عبارتی را آماده کنید.

  • به عنوان مثال ممکن است بنویسید: “کافه ی غذای تازه تمرکز خود را بر روی غذاهای ارگانیک گذاشته است که می توانید هم بصورت آنلاین و هم در کافه ما آن را خریداری کنید. ما اصولا این امکان را برای خانم های مابین سن ٣۵ تا ۵۵ سال که به دنبال راهی سریع، مطمئن و قابل دسترس برای تغذیه سالم تری هستند، فراهم نموده ایم.”

2- در رساندن پیام خود محکم و ثابت قدم باشید.

برای این که برندتان مطرح بماند، از صحبت کردن در مورد هر چیزی که باعث نارسایی در رسیدن مستقیم پیامتان می شود، بپرهیزید. در تمام راه های بازاریابی خود، شامل شبکه های اجتماعی، تنها کلمات یا تصاویری که مستقیما مربوط به محصول و برندتان می شود را قرار دهید.

  • به عنوان مثال، پست های شبکه های اجتماعی و تبلیغ هایتان باید فقط در مورد غذای تازه و سالم باشد. مشتری تان را با عکس گل ها یا طلوع آفتاب و از این قبیل عکس ها که فقط چون اشتها برانگیز به نظر می رسند، گیج نکنید. هدف شما این است که مشتری هایتان به محض این که پُست یا پیامی که مربوط به کسب و کارتان است را می بینند، قادر به تشخیص برند و نوع محصول شما باشند.
محتوای مناسب در شبکه اجتماعی
توجه به محتوای تصویری و نوشتاری در شبکه های اجتماعی مربوط به برند، جهت جذب مخاطب بسیار حائز اهمیت می باشد.

3-عناصر خلاق برندتان را مانند لوگوی خود توسعه دهید.

برای این که به خوبی در معرض دید مخاطبان خود باشید، کافی است چند تصویر و پیام ایجاد کنید که واقعا برجسته باشد. اگر از قبل چنین چیزی نداشته اید، برای برند خود یک لوگو ایجاد کنید. اگر خودتان یا شخص دیگری که در تیمتان وجود دارد، خلاق و هنرمند است، ممکن است بتوانید در خانه این مسئله را پیگیری کنید. در غیر این صورت، می توانید یک تیم تبلیغاتی استخدام کنید. سپس، از لوگوی خود در بسته بندی، علامت گذاری و هر چیزی که برای خود چاپ می کنید، استفاده کنید.

  • لوگوی شما ممکن است یک ماده غذایی مانند سیب یا ماهی باشد. می توانید نام شرکتتان را به تصویر اضافه کنید یا فقط اجازه دهید که تصویر خودش گویای همه چیز باشد.
  • هم چنین می توانید برای دسترسی بهتر به مشتریان خود، ارسال ایمیل های منظم یا ارائه کوپن ها یا بروشورهای سرگرم کننده یک وبلاگ ایجاد کنید. اطمینان حاصل کنید که تصویربرداری و پیام رسانی را در هر کاری که انجام می دهید ثابت نگه می دارید.

4-به مشتری های خود بابت وفادار بودن به برندتان پاداش بدهید.

تمرکزتان را فقط بر روی جذب مشتری های جدید توسط استراتژی برند خود نگذارید. چنان چه در حال حاضر مشتری هایی دارید که پایه خرید خود را به برند شما اختصاص داده اند، آن ها را نادیده نگیرید. در عوض، به دنبال راه هایی بگردید که به آن ها نشان دهید که قدردان وفاداری آن ها هستید.

  • مثلا شاید بهتر باشد یک رویداد خاص برای کسانی که تاثیر در رونق کافه شما از زمان تاسیس آن داشتند، برگزار کنید. مثلا می توانید برای آن ها پیش غذا های مخصوصی سرو کنید.
  • با این کار نه تنها به مشتری های خود پاداش ویژه ای داده اید، بلکه ممکن است آن ها این عمل شما را با گفتن جملات مثبت راجع به برندتان جبران کنند.

5-از کارمندانتان بخواهید که در اجرای استراتژی برندتان همکاری کنند.

کارمندان شما می توانند بهترین نماینده و نماد برند شما باشند. به دنبال استخدام افرادی باشید که به پیام و برند شما اعتقاد دارند. به آن ها بیاموزید که چگونه در مورد محصولات و شرکت شما با مشتری صحبت کنند و به آن ها بگویید که دوست دارید چگونه با مشتری تعامل داشته باشند.

  • به عنوان مثال، از کارمندانتان بخواهید که خودشان واقعا دلسوز و علاقه مند به محصولات شما باشند. مثلا هنگامی که یک مشتری برای اولین بار وارد می شود، از کارمندتان بخواهید جمله ای مانند این را بیان کند: “این اولین باری است که به اینجا آمده اید ؟ پس اجازه دهید من برخی از مواد مورد علاقه خودم در منو را به شما معرفی کنم. آنها واقعا تازه و خوشمزه هستند.”
اهمیت رفتار کارمندان در ارتقاء برند
رفتار و گفتار کارمندان شاغل در یک برند، در ارتقاء و جذب مشتریان آن برند بسیار تاثیرگذار می باشد.

مقاله “چگونه استراتژی برند را تدوین کنیم؟”، ترجمه امير شيرين زاده، روانشناس و رواندرمانگر باليني مي باشد. اين مقاله توسط جمعي از مشاوران حرفه اي نگارش شده است. اصل مقاله را به زبان انگليسي مي توانيد در لينک زير مشاهده کنيد:
Create a Brand Strategy

اسکرول به بالا