نحوه برخورد با فرد خودشیفته چگونه است؟

شخص مبتلا به اختلال شخصیت خودشیفته غالبا در وهله اول به عنوان یک فرد جذاب ظاهر می گردد، اما در نهایت به شخصی متکی به نفس تبدیل می شود. اصولا نحوه برخورد با فرد خودشیفته کمی سخت به نظر می رسد. اختلال خودشیفتگی برای متخصصان یکی از سخت ترین اختلالات شخصیت جهت درمان موفق می باشد. اگر شخص خودشیفته از اعضای خانواده، رئیس شرکت و یا هرکس دیگری باشد که شما از قبل مراقب او بوده اید، قاعدتا به دنبال راه هایی جهت حفظ رابطه نزدیکتان با آن ها می باشید. شما قطعا قادرخواهید بود تا نحوه برخورد با فرد خودشیفته را بیاموزید، اما باید بدانید که راه سختی را در پیش خواهید داشت.

بخش اول: نقش تعامل با شخص در نحوه برخورد با فردخودشیفته

1-تعیین ارزش، اولین گام از نحوه برخورد با فرد خودشیفته.

شخص خودشیفته معمولا علاقه چندانی به گوش دادن به صحبت های شما ندارد و غالبا نیازهای شما را نادیده می گیرد. افراد خودشیفته گمان می کنند که از سایر افراد بیشتر می دانند. بنابراین آن ها تنها تصمیمات خود را به عنوان پاسخ های منطقی به مشکلات تلقی می کنند. افراد خودشیفته همواره از شما انتظار دارند تا به تصمیمات آن ها احترام بگذارید. ضمنا در نظر داشته باشید که در رابطه شما مسائل کنترلی و درگیری هایی شدید وجود خواهد داشت.

  • برخی افراد خودشیفته تمایل دارند که به انتقادهای منطقی به سختی واکنش نشان دهند. آن ها ممکن است به دلایل پوچ و بی ارزش سابقه طلاق و جدایی از یک رابطه زوجی را داشته باشند. اگر شما قصد حفظ یک رابطه با شخص خودشیفته را دارید، آیا نحوه برخورد با فرد خودشیفته را به خوبی می دانید؟
  • از ارتباط با یک شخص بی ارزش و سطح پایین خودداری کنید. اگر آن ها نسبت به شما بی توجه می باشند، بهترین نحوه برخورد با فرد خودشیفته دوری از وی و محدود کردن ارتباط می باشد.

2-از مواجهه خودداری نمایید.

شما قادر به متقاعد نمودن فرد خودشیفته نخواهید بود. بنابراین جهت مقابله با وی در مسائل مختلف که بر روی رفتارهای او متمرکز می باشند، تلاش بیهوده نکنید. چراکه او در برابر تغییر و اصلاح مقاوم می باشد.

  • اگر همسر شما در یک جمع خانوادگی، متکلم وحده شده و با سخنوری طولانی مدت باعث شرمساری شما شد، به او بعد مهمانی تذکر جدی دهید. همچنین قبل از مهمانی بعدی این مسئله را پیش گیری نمایید. به عنوان مثال با او توافق کنید که در کنار فرد ساکت و آرام خانواده بنشیند، چرا که احتمالا فرد ساکت علاقه به گوش دادن به صحبت های وی داشته باشد.
  • اگر این مسئله با یک تصمیمی که شما اتخاذ کرده اید درگیر می باشد، (به عنوان مثال عدم رانندگی در حالت خواب آلودگی) آن را به سادگی و مستقیم مطرح نمایید. خونسرد باشید و بدون اینکه تصمیم خود را بخواهید توجیه کنید، از وی دور شوید. این رفتاری که شما با فرد خودشیفته انجام می دهید، قطعا نسبت به یک تقاضای احساسی نتیجه بخش تر خواهد بود و احتمالا منجر به پذیرش توسط آن ها خواهد گشت.
پیامد خودداری از مواجهه با فرد خودشیفته
با فرد خودشیفته برخورد مناسبداشته باشید و از عواقب آن نترسید!

3-برقراری تعامل هدف گرا، روشی دیگر از اصول نحوه برخورد با فرد خودشیفته .

افراد خودشیفته تمایل به دستیابی به همه چیز دارند و سپس در مورد دستیابی خودشان به آن چیز، افتخار می کنند. بنابراین اهدافی را جهت تامین نیازهای خود تعیین کنید که منجر به غرور و مباهات آن ها گردد.

  • افراد خودشیفته خودشان را غالبا به عنوان رهبر می بینند. بنابراین این امر باعث جذب مخاطب برای آن ها می گردد. نظرشان را در مورد اینکه چه چیزی نیاز دارند تا فراهم شود، جویا شوید و سپس از او جهت تمیز کردن خانه و یا آماده سازی برای میزبانی یک مهمانی درخواست کمک نمایید.

4-بدانید که چه چیزی برای فرد خودشیفته مهم می باشد؟

جهت یادگیری نحوه برخورد با فرد خودشیفته، لازم است که به نیازهای مورد توجه فرد مورد نظر، دقت نمایید. به یاد داشته باشید که فرد خودشیفته عموما موقعیت های احساسی شما را درک نمی کند و به آن احترام نمی گذارد. در واقع او احساسات شما را به نحوی رد می کند که به شما حس آزار و اذیت القا می شود و ضمنا در ذهن شما فردی بی عاطفه نقش می بندد.

  • در عوض، شما موضوع خود را مطالعه کرده و بیاموزید که چه مواردی برای او مهم می باشد. پس می توانید یک کار با ارزش و معنوی برای وی انجام دهید تا او را متوجه محبت واقعی خود نماید.

5-پیشنهاد روان درمانی، یکی دیگر از روش های اصول نحوه برخورد با فرد خودشیفته

تنها راه موثر جهت بهبود این اختلال، روان درمانی می باشد. یک روان درمانی می تواند فرد خودشیفته رامجاب به تغییر دیدگاه نسبت به خودشان و جایگاهشان در زندگی نماید. پس آن ها می توانند دیدگاه های دقیقی از توانایی های واقعی خود پیدا نمایند. این می تواند به آن ها کمک نماید تا خود را بپذیرند و ضمنا نظرات و ایده های دیگران را در فرآیند تفکر خود جای دهند.

  • با این حال، از آن جایی که افراد خودشیفته خودشان را اشخاص بی نقص می دانند، از مراجعه به مشاوره و ایجاد تغییر در رفتارهای خود امتناع می نمایند.
  • روان درمانی می تواند به افراد خودشیفته کمک کند تا مهارت خود در ارتباط با دیگران را تقویت نمایند و به تبع آن رابطه شخصی و حرفه ای بهتری با افراد داشته باشند.
  • متقاعد کردن فرد مبتلا به اختلال شخصیت خودشیفته جهت مراجعه به مشاوره و انجام درمان و ادامه دادن به آن تا زمان ایجاد یک تغییر، امری بسیار دشوار می باشد. اگر افراد خودشیفته به دنبال کمک جهت سلامت روانی باشند، کمک شایانی به آن ها جهت مقابله با افسردگی یا تمایلات به خودکشی خواهد کرد. این اشخاص غالبا در برابر هرگونه اصلاح شخصیتی و رفتاری مقاوم خواهند بود.
  • هیچ دارویی جهت درمان اختلال شخصیت خودشیفته وجود ندارد، اگر چه ممکن است فرآیند درمانی شامل نسخه هایی جهت کنترل علائم و نتایجی که خودشیفتگی سبب آن ها می گردد(مثل افسردگی) باشد.
نقش روان درمانی در بهبود علائم فرد خودشیفته
روان درمانی، در بهبود علائم خودشیفتگی بسیار موثر است.

بخش دوم: نقش شناخت علائم در نحوه برخورد با فرد خودشیفته

1-در نظر گرفتن دوران کودکی شخص، روشی دیگر از اصول نحوه برخورد با فرد خودشیفته

یکی از تکنیک های نحوه برخورد با فرد خودشیفته توجه به کودکی فرد است. اختلال شخصیت خودشیفته عموما در مردان ظاهر می شود. همچنین این اختلال در سنین بزرگسالی و یا اوایل آن پدیدار می باشد. هنوز متخصصان دلیل آن را عنوان نکرده اند، اما گمانه زنی ها بر روی دو نوع از تربیت والدین اشاره دارد:

  • تربیت شدیدا اساسی: تربیتی که جهت منجر شدن به نیازهای روزافزون کودک به منظور مورد تحسین و ستایش واقع شدن، ضروری می باشد.
  • تربیت همراه با تراوش احساسات: در حالتی دیگر، این نوع تربیت می تواند به کودک حس ناسالم کمال گرایی و زیاده خواهی القا نماید.
  • به نظر می رسد ترکیبی از این دو تربیت باعث ایجاد اختلال خودشیفتگی در بزرگسالی فرد می گردد.

2-تشخیص دهید که آیا فرد گمان می کند که مرتکب اشتباه نمی شود؟

یک فرد خودشیفته ابتدا به عنوان شخصی متکی به نفس و دارای قدرت و توانایی به نظر می رسد. با گذشت زمان یک خودباوری در آن ها ظاهر می گردد که نشان از این دارد که آن ها هیچ اشتباهی مرتکب نمی شوند. همچنین آن ها گمان می کنند که ارزش آن ها از سایر افراد اطرافشان بیشتر می باشد.

3-درنظر بگیرید که آیا فرد گمان می کند که در راس امور قرار دارد؟

افراد خودشیفته احساس می کنند که دنیا به دور آن ها می چرخد و آن ها کارهایی انجام می دهند که در جهت حفظ منافعشان باشد.

4-در نظر بگیرید که آیا فرد به راحتی عصبانی می شود؟

وقتی که افراد خودشیفته به خواسته هایشان دست پیدا نمی کنند، ممکن است به راحتی عصبانی گردند.

  • خودشیفتگی از اختلال شخصیت ضداجتماعی متمایز می باشد. چرا که فرد خودشیفته عموما قانون مدار می باشد. آن ها ممکن است گاهی به دلایلی پرخاشگر شوند، اما غالبا برخوردی غیرمتعارف و ضدقانونی انجام نمی دهند و بر کنترل خود تسلط کافی را دارند.

5-عدم همدلی عاطفی فرد را تشخیص دهید.

یکی دیگر از تکنیک های نحوه برخورد با فرد خودشیفته این است که عدم همدلی یک فرد را زیرنظر داشته باشیم. دو نوع همدلی وجود دارد. همدلی شناختی(توانایی درک احساسات افراد) و همدلی عاطفی(به اشتراک گذاشتن احساسات). برخی افراد خودشیفته احساسات خود را با افراد به اشتراک نمی گذارند و ضمنا تمایلی هم به دانستن آن از خود نشان نمی دهند.

  • خودشیفتگی را با اختلال اوتیسم مقایسه کنید. فرد مبتلا به اوتیسم عموما به مسائل اهمیت می دهد و برای دانستن تلاش و ممارست می کند. بر خلاف افراد خودشیفته، شخص مبتلا به اوتیسم ممکن است به طور خودجوش به افراد کمک کند و از دیدن پریشانی دیگران احساس ناراحتی نماید. بنابراین وجه تمایز این دو شخص در واکنش آن ها نسبت به مشاهده ضربه دیدن احساسات دیگران می باشد. بدین صورت که فرد مبتلا به اوتیسم نگران و پریشان می شود، در حالی که فرد خودشیفته هیچ اهمیتی به این موضوع نمی دهد.
تشخیص اختلال خودشیفتگی از اوتیسم
اوتیستیک ها غالباً در تمامی زمینه ها درکی از احساست ندارند ولی خودشیفته ها کمی از احساسات را متوجه می شوند.

6-تشخیص دهید که آیا فرد مغرور یا متکبر می باشد؟

افراد خودشیفته اغلب به عنوان فردی متکبر، مغرور و خودمحور دیده می شوند. آن ها تمایل دارند به افراد از بالا به پایین نگاه کنند و ممکن است برای بالا بردن خود اقدام به ضربه زدن به اشخاص اطرافشان نمایند. همچنین آن ها جهت دستیابی به خواسته هایشان دیگران را تحت تاثیر خود قرار می دهند.

7-توجه کنید که آیا فرد به انتقاد واکنش تند نشان می دهد؟

یکی دیگر از تکنیک های نحوه برخورد با فرد خودشیفته، توجه به رفتارها و بازخورد آن ها می  باشد. افراد خودشیفته تمایلی به برآورده کردن نیازهای دیگران ندارند. در واقع، آن ها غالبا به درخواست های دیگران به تندی واکنش نشان می دهند، چرا که آن را به عنوان یک انتقاد تلقی می کنند.

  • در ابتدا تصور می شد که این حس اغراق آمیز به دلیل جبران حس کمبود اعتماد به نفسشان می باشد، اما اکنون متخصصان براین باورند که آن ها نسبت به بزرگواری که در خود تصور می نمایند، خودنمایی می کنند. آن ها خودرا شایسته تحسین شدن از جانب دیگران می دانند، حتی اگر به موفقیتی خاص دست پیدا نکرده باشند.
  • بنابراین، افراد خودشیفته ممکن است با کوچکترین انتقاد واکنش سختی نشان دهند وحتی در مواقعی در نقش پرخاشگر ظاهر گردند.
  • وجه تمایز اختلال خودشیفتگی را با اختلال شخصیت مرزی تشخیص دهید. افراد خودشیفته غالبا هنگام مواجهه با انتقاد عصبی می شوند، در حالی که افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی احتمالا دچار وحشت شده و به شدت اعتماد به نفس آن ها پایین می آید.

8-درنظر بگیرید که آیا شخص انتظارات غیرمعقول دارد؟

شخص مبتلا به خودشیفتگی عموما اعتقادات اغراق آمیزی نسبت به اهمیت خود، برتری، موفقیت و توانایی خواهند داشت. همچنین آن ها انتظاراتی نسبت به مواردی از قبیل اطاعت، تحسین و تمایلاتی نسبت به داشتن قدرت، درخشش و یک همسرایده آل دارند.

  • افراد خودشیفته اغلب در همه حال خواهان بالاترین کیفیت ممکن (بهترین) می باشند.

9-درنظر بگیرید که آیا فرد به دنبال سودجویی از دیگران می باشد؟

افراد خودشیفته غالبا به منظور پیشبرد رفتارشان تمایل به تحت سلطه و بهره برداری از موقعیت ها و افراد در زندگیشان دارند. چنانچه آن ها بتوانند راهی جهت دستیابی به اهدافشان بیابند، قطعا هر کاری که نیاز باشد را انجام خواهند داد.

  • اگرشما و شخص خودشیفته وارد بحثی در مورد ارتکاب خطایی از سوی آن ها شدید، احتمالا آن را به نحوی انکار و رد می کنند که شما در مورد دیدگاه خودتان دچار تردید می گردید.

10-به روابط فرد دقت کنید.

یکی دیگر از تکنیک های نحوه برخورد با فرد خودشیفته، توجه به نوع ارتباط فرد با دیگران می باشد. عمدتا همکاری و زندگی مشترک با افراد مبتلا به اختلال شخصیت خودشیفته دشوار می باشد. آن ها معمولا در روابط شخصی و همچنین در محل کار و یا مدرسه دچار مشکل می باشند.

  • برخی ممکن است یک نقص واقعی و یا ظاهری از خود در ذهنشان ثبت شده باشد که به افسردگی یا خمودگی و در حالتی حادتر به افکار خودکشی منجر می گردد.
دقت به روابط فرد خود شیفته در محل کار، یکی از تکنیک های نحوه برخورد با فرد خودشیفته
در کار با فرد خودشیفته، همواره شرح وظایف و فاصله خود را حفظ کنید.

11-دقت در مصرف مواد اعتیادآور و غیرمجاز، گامی دیگر از اصول نحوه برخورد با فرد خودشیفته.

هنگامی که زندگی به درستی پیش نرود، افراد مبتلا به اختلال شخصیت خودشیفته امکان دارد به مصرف این گونه مواد روی آورند. بنابراین به میزان مصرف استعمال فرد موردنظر توجه داشته باشید.

12-بین شخص خودشیفته وکسی که تلاش برای خوب بودن دارد تفاوت قائل شوید.

مادامی که اختلال خودشیفتگی با مسئله چالشی تلاش برای خوب بودن همراه است، افراد مبتلا به آن به اشخاصی با صفات بد گماشته نخواهند شد. آن ها ممکن است تصمیم بگیرند که تلاش کنند تا با دیگران با نجابت و احترام رفتار کنند، اگرچه دیدگاه های منفی آن ها احتمالا کار را برایشان سخت نماید.

  • آن ها بایستی این انتخاب را به اختیار خودشان انجام دهند. شما نمی توانید آن ها را تغییر دهید و این مسئولیت به عهده شما نمی باشد. بنابراین جهت اصلاح کسی که هیچ ایرادی در رفتار خود نمی بیند تلاش نکنید.
  • ملاحظه کنید که آیا فرد تمایل به تامل در مورد رفتارش و در صورت لزوم اقدام به عذرخواهی، ابراز نگرانی بابت احساسات دیگران و تلاش جهت رفتار بهتر با سایر افراد دارد یا خیر. توجه داشته باشید که آن ها قادر خواهند بود که بیاموزند و تمرین کنند تا رفتاری شایسته از خود نشان بدهند.
  • با بدرفتاری و کلام زشت به جدیت برخورد کنید. هیچ کسی سزاوار و لایق این رفتار نمی باشد. بنابراین اگر با بدرفتاری و یا کلام زشت مواجه شدید، سریعا از شخص فاصله بگیرید.

بخش سوم: نقش مراقبت از خود و دیگران در نحوه برخورد با فرد خودشیفته

1-جای دیگری به دنبال حمایت عاطفی بگردید.

در راستای معرفی راه های نحوه برخورد با فرد خودشیفته، می توان به مراقبت از خود و دیگران اشاره نمود. بهتر است در حال حاضر بپذیرید که نیاز های عاطفی تان توسط این شخص (احتمالا شریک زندگی) تامین نمی شود.
یک دوست مورد اعتماد و یا شخص دیگری که اورا محرم اسرار خود می دانید (مانند یکی از اقوام، یک مشاور و یا به عنوان مثال یک روحانی) که در زمانی که نیاز به شنیده شدن مشکلات و معضلاتتان دارید، به صحبت هایتان گوش جان بسپارند. همچنین خوب است یک سری دوست و رفیق داشته باشید که سایر جاهای خالی از عواطف در زندگی تان را پر کنند.

  • اگر همسرتان دچار اختلال شخصیت خودشیفته باشد، ممکن است چندان ذوق و شوقی در مواجهه با ترفیع شما در شغلتان نشان ندهد چرا که شخصا او را تحت تاثیر قرار نمی دهد. حتی ممکن است از این ترفیع یا بالا رفتن رتبه شما برداشت منفی کند. اگر چنین اتفاقی در زندگی شغلی او رخ ندهد، خود را برای عکس العملی بی رغبتانه آماده کنید.
  • در عوض شما می توانید یک پست شاد در شبکه های اجتماعی خود منتشر کرده و یا با چند تن از دوستان خود تماس بگیرید و شادمانی خود را بابت این اتفاق شیرین با آن ها به اشتراک بگذارید.
، جبران بی تفاوتی همسر خودشیفته با تماس با دوستان، یکی از روش های نحوه برخورد با فرد خودشیفته
افزایش تعامل با دیگران، آسیب های خودشیفتگی او را به شما کمتر می کند.

2-خودتان را برای پیشرفت کیفیت زندگی تان تعلیم دهید.

هر شخصی ویژگی های منحصر بفردی دارد. پس ضمن این که خود را در رابطه با اختلال شخصیت خودشیفته تعلیم می دهید، تمام تلاش خود را به کار بگیرید که متوجه شوید مخاطب خاص شما که با این اختلال دست و پنجه نرم می کند، چگونه با دنیای اطراف خود ارتباط برقرار می کند. هر چه بهتر از دیدگاه او به زندگی نگاه کنید، راحت تر می توانید با او ارتباط بگیرید و شیوه زندگیتان را با او منطبق سازید و به تبع از این طریق نسبت به سایر طرق، نتایج بهتری که مد نظرتان است دریافت می کنید.

  • سعی کنید رفتار این افراد را با توجه به شرایط مختلفی که در آن قرار می گیرند، پیش بینی کنید و سپس سناریو را طوری بچینید که راحت تر به نتیجه مورد نظر خود برسید. سعی کنید بفهمید که آن ها شما را در دنیای خود به چه شکل می بینند و سپس سعی کنید که قالب شخصیتی خود را به ندرت به آن شکل درآورید.
  • در عین حال در این راه آن قدر خود را تحت فشار قرار ندهید که شخصیت اصلی خود را نیز از یاد ببرید، بلکه این دو رفتار را به خوبی در کنار هم اداره کنید تا به یک رفتار ایده آل برسید. ضمنا در نظر داشته باشید که این افراد هر کاری که شما بخواهید انجام می دهند چنانچه بتوانید به آنها القا کنید که ایده ی شما در اصل فکر و ایده ی خود او بوده است.
  • هرچه بهتر فرد مبتلا به اختلال شخصیت خودشیفته را بشناسید و درک کنید، بیشتر و بهتر می توانید عوارض به وجود آمده را که ممکن است بینتان جدایی و یا اختلاف انداخته باشد، از بین ببرید و راحت تر نشان دهید که واقعا به آنها اهمیت می دهید. این در نهایت به نفع جفتتان خواهد بود.

3-در ابراز احساسات پیش روی یا زیاده روی نکنید.

ممکن است شخص مبتلا به اختلال شخصیت خودشیفته به توجهات غیر احساسی عکس العمل بهتری نشان دهد که خب به مرور زمان باید این ها را درک کرده و به آن جامه ی عمل بپوشانید. در عین حال، این به این معنی نیست که شما باید ابراز احساسات را به طور کلی از قلب و مغز خودتان پاک کنید.

  • در واقع، ممکن است آن ها از این که بتوانند بابت نامه ی عاشقانه ای که درون ظرف غذای آن ها قرار داده اید، در مقابل همکارانشان خودنمایی و افتخار کنند، بسیار خرسند و حتی قدردان شما باشند، اما به خاطر داشته باشید که احتمال دارد همان شب به صورت حضوری هیچ خبری از ابراز قدردانی نباشد.
  • این نوع از ابراز علاقه و اهمیت، نیاز شخصی شما به ابراز عشق و علاقه را نیز پاسخگو خواهد بود و تا زمانی که از طرف مقابلتان توقع عکس العمل احساسی متقابل نداشته باشید به احساسات خودتان نیز آسیبی وارد نخواهد شد.
جبران خلاء عاطفی همسر خودشیفته
درد و دل کردن و برقراری ارتباط، بخشی از خلا عاطفی شما را جبران می کند.

4- از منابع دیگر (درمورد این اختلال) کمک بگیرید.

شما با انجام مراحل قبل و مطالعه در مورد شناخت این اختلال در مسیر درست قرار گرفته اید. با این حال تعداد بی شماری گروه حمایتی، کتاب و سایر منابع با نظرات و ایده های سودمند و کاربردی وجود دارند که می توانند به شما در سپری کردن هرچه بهتر این رابطه ی پرچالش یاری کنند.

5- نظراتتان را با سایر افراد در میان بگذارید.

فراموش نکنید که شما تنها شخصی نیستید که در زندگی شخصی خود با فردی با شخصیت خودشیفته دست و پنجه نرم می کند. نظراتتان را با همکاران و دوستان این افراد که می خواهند رابطه خود را با این فرد حفظ کنند در میان بگذارید.

6-تحت نظر گرفتن فرزندان، گامی دیگر از اصول نحوه برخورد با فرد خودشیفته.

اگر فرزندانی با این افراد زندگی می کنند، مطمئن شوید که آنها در کنار این والدین از ایمنی و سلامت کامل برخوردارند. والدین خودشیفته می توانند به صورت گفتاری، رفتاری و احساسی از خود رفتارهای نامناسب نشان دهند. بررسی کنید که آیا این کودکان به سبب رفتار والدینشان، در مهارت های معین اجتماعی کمبود دارند یا نه. سپس راهکارهایی که می توانید از طریق آن ها این مهارت های اجتماعی را مجددا به آن ها آموزش داده یا در ذهن آن ها تغییر ایجاد کنید تا از تبدیل شدن آن ها در هنگام بزرگسالی به افرادی با شخصیت والدینشان جلوگیری نمایید.

مقاله “نحوه برخورد با فرد خودشیفته چگونه است؟”، ترجمه امير شيرين زاده، روانشناس و رواندرمانگر باليني مي باشد. اين مقاله توسط جمعي از مشاوران حرفه اي نگارش شده است. اصل مقاله را به زبان انگليسي مي توانيد در لينک زير مشاهده کنيد:
How to Deal With Narcissistic Personality Disorder

رفرنس:

http://narcissisticpersonalitydisorder.org

 Disarming the Narcissist: Surviving & Thriving With the Self-Absorbed (2nd ed) by Wendy T. Nehary (2013)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا