چگونه مربی زندگی خود باشیم؟

مربی زندگی به شما در مدیریت جنبه‌های مختلف زندگی خود کمک خواهند کرد. مربی زندگی شما را جهت رسیدن به اهداف شغلی،مالی و شخصی شما یاری خواهد کرد. مربی‌های حرفه‌ای زندگی از طریق پیشنهاد دادن نقطه نظرات خود به شما درآمد کسب می‌کنند. با این‌حال هر کدام از ما قدرت نوشتن آینده خود را داریم. با خواندن این مقاله با چگونگی این کار آشنا خواهید شد.

بخش اول : برای مربی زندگی بودن، باید به درون خود متمرکز شوید

 

1- یک مربی زندگی رفتارها و طرز فکر خود را مشاهده کنید

این کار به شما جهت پیدا کردن توانایی‌ها و نقطه ضعف‌های خود کمک خواهد کرد. همچنین از قسمت‌های زندگی خود که نیاز به تغییر داشته آگاه خواهید شد. قبل از حل کردن هر چیزی ابتدا باید مشکلات را شناسایی کنید.

  • زندگی خود را از دید شخص دیگری ببینید. این کار نیاز به ماه‌ها تمرین دارد. بنابراین صبور باشید. همچنین هر از گاهی قدمی به عقب برای بازبینی زندگی خود بردارید.
  • به نحوه برخورد خود با استرس، هیجان، عصبانیت و ترس دقت کنید. این احساسات، احساساتی عمومی بین تمامی اشخاص است. با این حال هر فرد با این احساسات به گونه متفاوتی برخورد می‌کند. آیا با این احساسات منطقی برخورد می‌کنید؟ آیا این احساسات باعث به‌هم ریخنتان می‌شوند؟ به محرک‌های به وجودآورنده این احساسات توجه کنید. مدرسه، محیط کار، خانواده و .. از جمله این محرک‌ها می‌باشد.طرز فکر یک مربی زندگی چگونه است؟

2- یک مربی زندگی به رابطه خود با دیگران توجه کنید

رابطه شما با اعضای خانواده، دوستان و همکاران خود درباره شخصیت شما اطلاعات زیادی نمایان خواهد کرد.

  • آیا به طور مداوم با دوستان و اعضای خانواده خود دعوا می‌کنید؟ آیا شما محرک به وچود آمدن این دعواها می‌باشید؟
  • نحوه برخورد شما با اختلاف‌نظرها چیست؟ آیا سازش‌کرده و یا همیشه از موقعیت خود دفاع خواهید کرد؟
  • آیا در زندگی خود افرادی وجود داشته که به شما حس ناامنی بدهند؟ چرا این اتفاق رخ می‌دهد؟
  • آیا تا به حال شخص مورد علاقه خود را نادیده گرفته‌اید؟ آخرین بار چه زمانی به شخص مورد علاقه و یا دوست خود ابراز علاقه کرده‌اید؟

3- یک مربی زندگی ، ترس‌ها و ناامنی‌های خود درباره آینده را تشخیص دهید

این کار به شما در جهت تمرکز بر روی ترس‌های خود کمک می‌کند. کلید انجام این کار تشخیص منشا اصلی ترس خود می‌باشد. آیا این ترس منطقی بوده و یا ناشی از ناامنی‌های درونی شماست؟ برای تبدیل شدن به مربی زندگی خود تمرین زیر را انجام دهید:

  • به ترس خود فکر کنید. به عنوان مثال، “من دانش‌آموز قدرتمندی نیستم، بنابراین از بازگشت به مدرسه متنفر هستم.” حال فرض کرده یکی از افراد خانواده و یا دوستان نزدیک خود احساس مشابهی دارد. چگونه به این قضیه واکنش نشان خواهید داد؟ چه نوع نصیحتی به آن فرد خواهید کرد؟ او را به پشیمان‌شدن دعوت می‌کنید؟ و یا آنها را به امتحان‌کردن کار دعوت می‌کنید؟ افراد اکثرا در ارایه دادن نصیحت بهتر از نصیحت‌گرفتن هستند. به دلیل داشتن تعصب نسبت به ناامنی‌های خود این اتفاق رخ می‌دهد.تشخیص ترس و ناامنی‌ها در مربی زندگی خود بودن

4- برای تبدیل شدن به مربی زندگی خود شروع به نوشتن کنید

دفترچه‌ها روشی عالی برای ثبت اتفاقات رخ داده شده در زندگی و همینطور نحوه واکنش شما در این شرایط می‌باشند. بازبینی دفترچه خود به شما در نظارت بر زندگی، توجه به الگوها و شناسایی اشتباهات مکرر کمک خواهد کرد.

  • هر از چند گاهی به عقب بازگشته و ورودی‌های قدیمی را بازخوانی کنید. آیا رفتار مناسبی در آن شرایط داشتید؟ چه راهی برای برخورد بهتر با این اتفاق وجود دارد؟ این سوالات را در آینده در نظر داشته باشید.

بخش دوم : مربی زندگی مسیری مناسب دارد

 

1- برای تبدیل شدن به مربی زندگی خود علایقتان را تشخیص دهید

بهترین راه برای داشتن زندگی کامل اختصاص‌دادن زمان خود به انجام دادن کارهای مهم در زندگیتان می‌باشد. علاقه خود به مباحثی همچون علوم، سیاست و یا عوامل محیطی را در نظر بگیرید. علاقه به داشتن چه وظیفه‌ای در زندگی دارید؟ آیا علاقه‌مند به تاثیرگذاری در دنیای پیرامون خود هستید؟ این سوالات به شما در جهت پیدا کردن شعل مناسب کمک خواهند کرد.

  • بین علایق و هدف‌های بزرگ خود تمایز قائل شوید. تنها داشتن علاقه به نواختن گیتار، به معنای دنبال کردن این‌کار به عنوان حرفه‌ اصلی نمی‌باشد. اما در صورت داشتن اشتیاقی سوزان به گیتارنوازی مهارت‌های نواختن خود را بهبود داده و هدفتان را دنبال کنید.
  • در جهت رسیدن به علایق خود تسلیم نشوید. تنها به علت سودآور نبودن فعالیت مورد علاقه شما از انجام دادن آن صرف نظر نکنید. در واقع، باید برعکس رفتار کنید. زندگی بر اساس توازن میان کار و تفریح ساخته شده است. تسلیم‌شدن برای سلامت روحی روانی شما مضر است. در صورت نداشتن تجربه کار کردن، قدردان ارزش زمان‌های آزاد برای انجام دادن فعالیت‌های مورد علاقه و یا گذراندن وقت با دوستان خود نخواهید بود.

2- استعدادهای خود را کشف و تقویت کنید

برای رسیدن به پتانسیل کامل خود، باید زمانی را به تقویت استعدادهای فعلی خود اختصاص دهید. زمانی را نیز به کشف استعداد‌های ناشناخته خود بپردازید.

  • در کلاس‌ها و یا آموزش‌های خصوصی در زمینه فعالیت‌های مورد علاقه خود شرکت کنید. این‌کار را حتی در صورت نداشتن تجربه قبلی انجام دهید. بعضی اوقات یک انتخاب درها را به سوی شغل‌های جدید باز خواهد کرد. بعضی از این ایده‌ها هرگز قبلا به ذهنتان خطور نکرده است.
  • در صورت تشخیص نداشتن استعداد در زمینه‌ای خاص ناامید نشوید. حتی با تشخیص عدم استعداد خود نیز قدمی در جهت مثبت برداشته‌اید. با این کار به سمت استعدادها و توانایی‌های خود حرکت خواهید کرد.

3- هدف‌های خود را با اشتیاق و مسئولیت پذیری دنبال کنید

پس از تصمیم به انجام کاری در ذهن، آن تصمیم را دنبال کنید. آماده مواجه‌شدن با موانع باشید. انتظار نتایجی فوری نداشته باشید. تمام رویدادهای خوب به زمان و تلاش زیادی احتیاج خواهد داشت. در نهایت این تلاش‌ها هنگام رسیدن به اهداف ارزش خود را پیدا خواهند کرد.

  • به احتمال زیاد در انتهای زندگی خود بابت کارهایی که انجام نداده‌اید بیشتر از کارهای انجام شده پشیمان خواهید شد.

4- برای تبدیل شدن به مربی زندگی حق خود را بگیرید

در زندگی، با افرادی سودجو برخورد خواهید داشت. این افراد به دنبال سواستفاده از شما در زمینه‌های مالی و یا روحی هستند. علاوه بر نیاز به داشتن شخصیتی حساس و مهربان همچنین از طرفی دیگر اجازه سواستفاده‌ به دیگران ندهید.

  • بعضی افراد از شما درخواست قرض دادن پول می‌کنند. این افراد مدام از شما درخواست پول خواهند کرد. آن‌ها از شما انتظار پرداخت کردن تمام چیزها را دارند. به این افراد مشکوک باشید. به احتمال زیاد این افراد به دنبال سواستفاده کردن از شما می‌باشند.
  • همواره حین ناراحت‌شدن از اتفاقات ناراحتی خود را بیان کنید. در مقابله با کارمند، همسر و یا اعضای خانواده عادت به یادآوری حد و حدود اشخاص کنید. برخی اوقات این افراد از این موضوع بی‌خبر هستند.گرفتن حق خود

بخش سوم : مربی زندگی دیدگاهی مثبت دارد

 

1- برای تبدیل شدن به مربی زندگی خود افکار منفی را ساکت کنید

شما همان چیزی بوده که به آن فکر می‌کنید. تفکر مثبت قدرت تبدیل تجربه‌های ناخوشایند را به تجربیاتی شگفت‌انگیز دارد. تفکر مثبت پایه‌ای برای رسیدن به زندگی شادتر بدون توجه به اتفاقات بیرونی می‌باشد.

  • در صورت مشاهده خود در حال داشتن تفکر منفی، قدمی به عقب بردارید. فکر خود را شناسایی کنید. به آن فکر لقب تفکر منفی بدهید. یادگیری مجزا کردن افکار منفی از سایر مباحث به شما در جهت از بین بردن نگرانی‌ها و ناامنی‌‌هایتان کمک می‌کند.
  • شروع به انجام برنامه مدیتیشن کنید. مدیتیتشن تمرین تقویت هوشیاری فکری است. مدیتیشن علاوه به کمک کردن به شما در جهت ساکت‌کردن افکار منفی، باعث آرام‌شدن افکارتان می‌شود. بدین وسیله از لحظه حال لذت خواهید برد.

2- اطراف خود را با آدم‌های مثبت پر کنید

انرژی افراد بر روی شما اثرگذار خواهد بود. در صورت گذراندن وقت زیادی با مردم، تنها دوستان و افراد مورد علاقه خود را برای معاشرت انتخاب کنید. افرادی که حس خوبی به شما می‌دهند. نه بالعکس.

  • قبل از ایجاد فاصله با آدم‌های سمی نظیر برخی دوستان و یا اعضای خانواده، سعی در ایجاد تاثیری مثبت در رفتار آن‌ها به جای تاثیر گرفتن از افکار منفیشان داشته باشید.
  • تمامی روابط با قصد سواستفاده‌ طرف مقابل را فورا از زندگی خود حفظ کنید. حتی اگر شخص بخشنده‌ای باشید، هیچ بهانه‌ای برای خشونت و یا سواستفاده کردن وجود ندارد

3- برای تبدیل شدن به مربی زندگی خود شکرگذار باشید

سیاری از ما خود را در قالب خواسته‌ها و کارهای مورد علاقه خود تعریف می‌کنیم. به معنای دیگر شخصیت خود را با کمبود‌های خود تعریف می‌کنیم. این به ما حس کامل نبودن خواهد داد. زمانی را به شکرگذاری برای تمامی داشته‌های خود، چه از نوع فیزیکی و چه غیره اختصاص دهید. این کار را در برنامه روزانه خود جای دهید.

  • خاطرات مثبت را به یاد بیاورید. برای بسیاری از افراد فراموش کردن خاطرات تلخ و خجالت‌آور غیر ممکن بوده ولی در عین حال خاطرات عالی خود را فراموش می‌کنند. به بهترین روزهای خود در ماه و سال اخیر فکر کنید. مهمانی‌ها، مسافرت‌ها و تعطیلات خاص را به یاد بیاورید.
  • از انسان‌های فوق‌العاده در زندگی خود قدردانی کنید. زمانی را به قدردانی از تمامی دوستان و اعضای خانواده خود اختصاص دهید.شکرگذاری مربی زندگی

مقاله “مربی زندگی : چگونه مربی زندگی خود باشیم ؟”، ترجمه امیر شیرین زاده، روانشناس و رواندرمانگر بالینی می باشد. این مقاله توسط گروهی از روان‌شناسان حرفه‌ای نگارش شده است. اصل مقاله را به زبان انگلیسی می توانید در لینک زیر مشاهده کنید:

https://www.wikihow.com/Be-Your-Own-Life-Coach

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا