زوج درمانی یا couples counselling چیست؟

زوج درمانی یا couples counselling که در ایران به نام مشاوره خانواده نیز شناخته می‌شود، روشی موثر در روانشناسی برای رفع اختلافات میان زن و شوهر است. رابطه عاشقانه بین زوج یکی از نزدیک ترین و موثرترین رابطه ها است. انتخاب شریک یک عمر زندگی و عبور از فراز و نشیب های فراوان، اصلا ساده نیست. اگر زوج مورد نظر خود را انتخاب کنید، بعد از آن ازدواج می کنید. خانه اختیار کرده و تشکیل خانواده می دهید. قسمت پیچیده ازدواج این موارد ظاهری و مادی نیست!

هیچ رابطه زناشویی را نمی توان پیدا کرد که در آن اختلافی وجود نداشته باشند. زیرا این مسئله به افکار، احساسات و نگرش متفاوت افراد بازمیگردد. البته ریشه این اختلافات می تواند در مشاجرات مکرر و از بین رفتن تدریجی سرگرمی های زندگی شما باشد. این به معنای ایجاد روزمرگی در روابط شما با زوجتان است. در چنین شرایطی کاملا طبیعی است که شما عمر رابطه را دلیل این اختلافات بدانید! زمانی که این رابطه رو به فروپاشی باشد، شک نکنید سلامت روانی و خوشبختی شما نیز متحمل صدماتی خواهد شد.

بسیاری از ما در مواجهه با مشکلات، دوست داریم به صورت انفرادی با مشکلات رو به رو شویم. صرف نظر از درست یا غلط بودن این کار، ثابت شده است که به کمک افرادی که رابطه نزدیکی با آن ها داریم، حل مشکلات آسان تر می شود. یکی از موثرترین روش ها در حل اختلافات بین زن و شوهر، درمان زوجین به صورت مشترک است.

زوج درمانی چیست و چگونه به زوجین کمک می کند؟

زوج درمانی یا couples counselling یکی از موثرترین اشکال گفتار درمانی است. در این روش، از گفتار درمانی دوطرفه در جلسات در یک فضای صمیمی استفاده می شود. بهبود ارتباطات و کاهش اختلافات با استفاده از این روش، در یک محیط صمیمی انجام می شود. این روش بر خلاف سایر روش های حل مشکلات در روابط به صورت دو نفره برگزار می شود.

در جلسات درمانی این روش، معمولا تمامی فعالیت ها و کارهایی که از شما خواسته می شود، در اتاق متخصص یا مشاور انجام می شود. البته در میان جلسات نیز ممکن است متخصص از شما بخواهد تا کارهای مربوط به خانه را انجام دهید!

این کار ممکن است در قالب وظایف ویژه و یا صحبت کردن در مورد موضوعی خاص در خانه انجام شود. در جلسات بعد در مورد احساسات شما و همچنین تجربه مشترک شما و زوجتان از انجام فعالیت های خانگی صحبت شود. چالش های پیش آمده به صورت مشترک در انجام کارهای خانه نیز در جلسات بعدی مورد بحث قرار خواهد گرفت.

زوج درمانی منجر به کاهش اختلافات و بهبود ارتباطات می شود.
زوج درمانی یکی از بهترین روش های گفتار درمانی می باشد.

نکته مهم در خصوص این روش، شرکت هر دو نفر در جلسات است. این روش به این شکل می تواند در کمک به شما بسیار موثر باشد. اما به هر دلیل، اگر زوج شما تمایلی به شرکت در جلسات نداشت، شما می توانید جلسات را با متخصص برگزار کنید. در صورتی که زوج شما پس از عبور از جلسات اولیه، قصد ملحق شدن به شما را داشته باشد، جلسات برای او جداگانه برگزار خواهد شد.

این روش درمانی به شکل پویایی با مشاوره تک نفره متفاوت است. زیرا با وجود حضور سه نفر در جلسات؛ تمامی فعالیت ها محرمانه و اخلاقی بوده و تمرکز بر روی شما و نیازهای شما است. نظرات و تشخیص های متخصص و مشاور، مواردی هستند که اینجا توجه زیادی به آن ها نمی شود! اصل در این روش درمانی، بر ارتباطات زوجین است.

تفاوت زوج درمانی با سایر روش ها و آنچه در این روش وجود ندارد!

نقش مشاور در این روش درمانی کاملا متفاوت از روش های دیگر است. او در این روش سعی می کند تا روابط بهتری میان شما و زوجتان برای دستیابی به نتایج موثر ایجاد کند. همچنین در تمامی جلسات با هدایت آگاهانه و حرفه ای مشاور، توافقات میان شما شکل گرفته و برای حل اختلافات به مرحله اجرا می رسد. به یاد داشته باشید که یک مشاور حرفه ای هیچگاه به شما صریحا روش هایی مانند جدا شدن و… را پیشنهاد نمی کند.

شما حق دارید که از بحث کردن در مورد مسائل بسیار خصوصی خودتان در حضور یک غریبه عصبی باشید. این عصبانیت کاملا طبیعی و به جا است. اما شما باید بدانید که مشاور در این جلسات هیچگونه قضاوتی انجام نمی دهد! بنابراین شما می توانید با خیال راحت احساسات خود را بروز دهید. هیچ قضاوتی صورت نخواهد گرفت. مشاور آنجا نیست که از شما و کارهایتان انتقاد کند. حضور مشاور برای ایجاد پل های ارتباطی بهتر و هدایت کلی جلسات تا رسیدن به نتایج مثبت است.

زوج درمانی چگونه می تواند به شما کمک کند؟

برای ایجاد تغییر در شرایط، اتفاقاتی متفاوت باید بین زن و شوهر شکل بگیرد. حتی اگر مشکلات غیر قابل حل به نظر برسند، این روش می تواند راه های جدید و متفاوتی به شما برای با هم بودن ارائه دهد. در این جلسات نزدیکی و صمیمتی که باعث زوج شدن شما بوده است، مجددا احیا می شود.

مشاور در زوج درمانی به ایجاد نتایج موثر در روابط شما کمک می کند.
زوج درمانی باعث احیا دوباره صمیمت بین زوج ها می شود.

اینکه پس از سال های طولانی زندگی مشترک، در گوش کردن به حرف های یکدیگر و یا برآورده کردن نیازها کوتاهی کنید، یک مسئله کاملا محتمل است. گاهی اوقات صحبت کردن به صورت عینی با کسی که هیچ ارتباطی با شما و یا همسرتان ندارد، دید و نگرش درست شما را باز میگرداند.

زوج درمانی این فرصت را به شما می دهد تا تغییر را به وسیله کسی ایجاد کنید که هیچ پیش قضاوتی در مورد شما و روابط زوجین مانند همسرتان ندارد. این مشاور مسلط می تواند با تکنیک هایی در پس نگرانی های شما، زمینه بسیار مناسبی برای حل اختلافات ایجاد کند.

اهداف کلی در روان درمانگری رابطه زناشویی به کمک به طرفین

  1. درک چگونگی تاثیرگذاری عوامل خارجی بر روابط زن و شوهر؛ مواردی مانند دین، سبک زندگی، شرایط خانوادگی و فرهنگ
  2. توجه به گذشته و نحوه تاثیر آن در زمان حال
  3. برقراری ارتباط با روشی سازنده تر
  4. آموزش دلایل تشدید مشاجرات
  5. گفتگو و حل تضادها تا جایی که ممکن است

با پیشبرد صحیح جلسات زوج درمانی با یک مشاور حرفه ای، راه هایی برای غلبه بر مشکلات و حل اختلافات با تصمیم های مهم شما برای تغییر ایجاد می شود. این گفتگو ها در فضای صمیمی می تواند تمام راه ها را به شما در جهت بهبود روابط نشان بدهد و به شما کمک کند تا درست تصمیم بگیرید.

دلایل شایع اختلافات در روابط میان زوجین

موارد زیادی وجود دارند که می توانند منشا ایجاد اختلافات بین زن و شوهر باشند؛ از عدم ایجاد فضای گفتگوی مناسب گرفته تا خیانت. شایع ترین دلایل اختلافات که باعث نیاز به زوج درمانی می شوند عبارتند از:

  1. عدم وجود اعتماد
  2. خیانت یا وجود روابط مشکوک
  3. حسادت
  4. ارتباط سرد و عدم وجود شرایط مناسب ارتباط
  5. مسائل مالی
  6. استرس مربوط به کار
  7. نیازهای جنسی متفاوت و مسائل مربوط به نیاز جنسی
  8. تضادهای خانوادگی
  9. تضاد در ارزش ها
  10. سبک های متفاوت تربیت فرزند
  11. تغییرات زندگی

    دلایل شایع اختلافات و احساس نیاز به زوج درمانی
    اختلافات در روابط زوجین باعث احساس نیاز به زوج درمانی می شود.

این موارد، تمام دلایل اختلافات نیستند و ممکن است اختلاف شما دلیل دیگری داشته باشد که اینجا نیامده است. گفتگو با یک مشاور بهترین راهکار است.

 

یک مشاور زوج درمانی چه صلاحیت هایی باید داشته باشد؟

به طور کلی، صلاحیت خاصی برای مشاوران این روش تعریف نشده است. اما دوره های آموزشی طی شده و تجربه حل اختلافات سایر زوج ها می تواند سند محکمی برای اثبات توانایی یک مشاور در حل اختلافات با استفاده از روج درمانی باشد.

چه زمانی استفاده از این روش توصیه می شود؟

بهترین زمان مراجعه به مشاور برای درمان با روش مذکور، بستگی به موقعیت هر زوج و سطح اضطرار اختلافی هستند که با آن رو به رو شده اند. اگر نگران هستید و می دانید که تنها کاری از پیش نمی برید، بدون شک به مشاور متخصص در این روش مراجعه کنید.

از نظر برخی، این روش درمانی در واقع آخرین راه حل قبل از جدایی برای نجات رابطه است. اما شما می توانید اجازه ندهید کار به جایی بکشید که این روش، آخرین راه حل باشد. در نظر داشته باشید که بسیاری از زوج ها از زوج درمانی برای برطرف شدن اختلافات احتمالی و از بین بردن احتمالات اختلاف ها استفاده می کنند تا در آینده با آن ها درگیر نشوند.

در انتخاب تراپیست مناسب مشکل دارید؟

ما در اینجا هستیم تا به شما در انتخاب بهترین تراپیست کمک کنیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا