زندگی‌نامه و بیوگرافی راجر کالاهان | Roger Callahan

راجر کالاهان روانشناس جسوری بود که درمان میدان فکری را ارائه کرد و سبکی جدید از انرژی درمانی را در جهان گسترش داد.

راجر جی کالاهان مدرک تحصیلات روانشناسی بالینی خود را از دانشگاه سیراکیوز دریافت کرد. کالاهان توانست به ریاست بخش زوج و خانواده درمانی که یکی از ۵۴ بخش مهم انجمن روان‌شناسی آمریکا است دست پیدا کند. 

بخش زوج و خانواده درمانی باور دارد که الگوهای رفتار خانواده بر افراد خانواده تاثیر می‌گذارد؛ بنابراین مجموعه روابطی که بر فرد تاثیر می‌گذارد باید در روند درمان مورد توجه قرار گیرد و برای درک و مشاهده فواید بسیار مثبت این نگرش در جامعه و زندگی خانواده  ایرانی باید به‌طور عمیق به مفهوم زوج درمانی یا couples counselling چیست؟ پرداخت و در گسترش آن کوشید.

بیوگرافی و زندگی‌نامه راجر کالاهان

راجر کالاهان طی فعالیت‌های علمی خود به ریاست دانشکده روانشناسی میشیگان نیز دست پیدا کرد. او در مقام استاد به دانشجویان دانشگاه میشیگان شرقی، دانشگاه سیراکیوز و دانشگاه میشیگان آموزش روانشناسی می‌داد؛ ولی آنچه که باعث شهرت راجر کالاهان شد ارائه درمان میدان فکری یا سیستم TFT بود.

درعین‌حال راجر کالاهان پژوهش‌هایی در مدرسه آموزش وین کانتی میشیگان انجام داد که ویژه کودکان دچار ناتوانی رشدی بود. مدرسه آموزش وین کانتی هم اکنون با انجمن آکادمی روان‌درمان‌گران در زمینه درمان اعتیاد همکاری دارد که از فعالیت‌های روان‌درمانی به‌عنوان راهی برای تعالی رشد از طریق رابطه میان‌فردی حمایت ویژه‌ای می‌کند.

راجر کالاهان موفق شد مفاهیم درمان میدان فکری یا سیستم TFT را در سراسر آمریکا تدریس کند و با انتشار کتاب‌های بی‌شماری باعث شد این شیوه درمانی مورد توجه عامه مردم قرار گیرد تا جایی که به تاسیس مرکز درمان میدان فکری در شهرستان لا کوئینتا در ایالت کالیفرنیا دست زد. اگرچه او یک از اعضای برجسته هیئت مدیره درمان میدان فکری بود؛ ولی همچنان به فعالیت‌های روانشناسی بالینی و کشف روش ها و شیوه های روان‌شناسی برای ایجاد انگیزه ادامه می‌داد.

راجر کالاهان چگونه درمان میدان فکری را مطرح کرد؟

تلاش ویژه راجر کالاهان در زمینه روانشناسی به توسعه درمان میدان فکری معطوف بود. کالاهان مدعی بود با بکارگیری یک‌‌سری حرکات خاص می‌توان در کاهش احساسات منفی موثر بود و از این طریق به مدیریت بهتر انرژی بدن دست یافت. در حقیقت او در تلاش بود بداند چگونه شاد باشیم و از زندگی لذت ببریم؟

راجر کالاهان استدلال می‌کرد زمانی‌که افراد روی تجربه یا احساسی خاص متمرکز می‌شوند آن را به میدان فکری تبدیل می‌کنند. میدان فکری نیز همچون یک ساختار واقعی عمل می‌کند و به افراد کمک می‌کند تا عقاید و باورها را توسعه دهند. 

از سویی میدان فکری به‌دلیل شیوه تفکرات و باورها به فرم خاصی تغییر شکل می‌دهد که راجر کالاهان آنها را آشفتگی نامید. کالاهان باور داشت این آشفتگی عامل ایجاد احساس و رفتارهای منفی است و با نقاط خاصی از بدن رابطه مستقیم دارد.

در درمان میدان فکری، بدن از میدان‌های انرژی تشکیل شده و هرگونه عدم تعادل در سیستم انرژی بدن موجب مشکلات جسمی و عاطفی می شود. درمان میدان فکری تلاش می‌کند با دست زدن به نقاط خاص انرژی در بدن با توالی خاصی، سیستم انرژی بدن را متعادل کند تا فرد سلامتی خود را بازیابد.

به‌نظر می‌رسد پشتوانه فکری سیستم TFT بر مبنای فلسفه باستانی چین است که مدعی بود نیروی زندگی در سراسر بدن جاری است. کالاهان با افزودن متدهای حرکات کاربردی که بر پایه طب سوزنی است نظریه خود را بسط داد. ارتباط ماهیچه‌ها با مدارهای انرژی بدن ایده جدید نیست و طب سوزنی و فشار درمانی از نمونه‌های کهن این باور است.

راجر کالاهان معتقد بود شناخت و استفاده از نقاط بدن در درمان میدان فکری باعث امکان تسهیل گردش انرژی سالم و نابودی افکار ناسالم و منفی است. پزشکان درمان میدان فکری ادعا می‌کنند که از طریق  شیوه درمانی راجر کالاهان می‌توانند انواع اختلال روانی را درمان کنند. 

نتایج درمانی سیستم TFT چه بود؟

پزشکان سیستم TFT ادعا می‌کنند زمان لازم برای درمان از طریق  میدان فکری بسیار کوتاه است و فقط پانزده زمان می‌برد تا نتایج مثبت حاصل شود؛ لیکن آنها برای حل مسائل پیچیده بیش از یک جلسه و زمان ۳۰ دقیقه یا کمتر از ۹۰ دقیقه را نیز صرف می‌کردند. برخی ادعاها در موفقیت و کسب نتایج سریع توسط درمان میدان فکری در درمان اعتیاد به مواد مخدر،‌ هراس‌های خاص، اختلال اضطراب، افسردگی،‌ افسردگی شیدایی است. 

این اختلالات از مهم‌ترین مواردی است که روانشناسان با آن برخورد داشتند و از همین جهت سیستم TFT بیشتر مورد توجه قرار می‌گرفت. مثلا افسردگی شیدایی یا اختلال دوقطبی عامل نوسانات خلقی شدیدی است و از هر ۱۰۰ انسان بالغ یک نفر آن را در طول زندگی تجربه می‌کند؛ بنابراین حتی برای افراد عادی نیز مهم است که بدانند نحوه برخورد با یک شخص دوقطبی چگونه است؟ یا نشانه‌های اختلال دوقطبی یا Bipolar Disorder چیست؟

از دیگر موارد مهمی که درمان میدان فکری مدعی درمان آن بود مشکلات ضربه روانی است. ضربه روانی یا تروما به مجموعه واکنش‌هایی گفته می‌شود که بعد از تجربه یک رویداد یا حادثه تلخ و سخت بروز می‌کند و  اهمیت شناخت نشانه‌های اختلال استرس پس از سانحه را دو چندان می‌کند.

راجر کالاهان Roger Callahan

نظرات راجر کالاهان درباره درمان میدان فکری

راجر کالاهان نیز مدعی بود مشکلات عمده‌ای مانند افسردگی با  سیستم TFT در زمان کوتاه و به سرعت درمان می‌شوند. او تاکید کرده بود، مشکلات اختلال اضطراب پس از سانحه را در ۱۵ دقیقه رفع کرده است. همچنین راجر کالاهان اعلام کرد که این شیوه درمانی می‌تواند از بروز بعضی مشکلات سلامت جسم به‌ویژه مشکلات قلبی جلوگیری کند. 

کالاهان درمان میدان فکری را با افزودن فناوری صدا گسترش داد. فناوری صدا نوعی شیوه درمان از طریق تلفن با کمک تکنیک‌های اختصاصی و کشف نشده است. کالاهان برای آموزش این تکنیک‌های اختصاصی و مرموز جلسات آموزشی ویژه‌‌ای داشت که هزینه شرکت در آنها ۱۰۰ هزار دلار بود.

راجر در نوامبر ۲۰۱۳ و در سن ۸۸ سالگی دار فانی را وداع گفت. گری کریگ یکی از دانشجویان راجر به اصلاحاتی در درمان میدان فکری دست زد و آن را توسعه داد.

نظر روانشناسان درباره درمان میدان فکری چیست؟

یک متد مطلوب برای بررسی انواع رویکردها و روشهای درمانی در روانشناسی همچون درمان میدان فکری راجر کالاهان استفاده از روش مطالعاتی دو سر کور است. در این نوع مطالعه کور بودن به معنای عدم آگاهی است. مطالعه به نحوی برنامه‌ریزی می‌شود که شرکت کننده متوجه نمی‌شود جز کدامیک از دسته‌های سه‌گانه آزمایش (گروه افراد مورد مطالعه، پژوهشگران و گروه تحلیل‌گران آماری) است. در مطالعه دو سرکور افراد مورد مطالعه و پژوهشگران نمی‌دانند متعلق به کدام گروه هستند.

هنوز هیچ مطالعه دو سرکور یا تحقیق مشاهده‌ای برای اعتبارسنجی درمان میدان فکری انجام نشده و بسیاری از روان‌شناسان عقیده دارند سیستم TFT راجر کالاهان براساس شبه‌علم پایه‌گذاری شده است. 

انجمن روانشناسی آمریکا به عنوان یک مرکز علمی برجسته در مطالعه اختلالات روانشناسی و روانپزشکی در یک بیانیه رسمی اظهار کرده درمان میدان فکری براساس روش علمی عرضه نشده و باید تا اعلام نتایج پژوهش‌های بیشتر همچون طالع‌بینی یا انرژی درمانی به آن نگاه شود. درعین‌حال هزینه بالای آموزش و شرکت در سمینارهای کالاهان از موارد انتقاد این دانشمندان به کالاهان بوده و هست.

goodtherapy

در انتخاب تراپیست مناسب مشکل دارید؟

ما در اینجا هستیم تا به شما در انتخاب بهترین تراپیست کمک کنیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا