درمان مراجع محور، چه نوع درمانی است؟ فواید این روش درمانی

درمان مراجع محور

درمان فرد محور یا درمان مراجع محور، یک رویکرد انسان گرایانه است که به روشهایی که افراد خود را به صورت آگاهانه درک می کنند، مربوط می شود نه اینکه یک مشاور بتواند افکار یا عقاید ناخودآگاه خود را تفسیر کند. این رویکرد در دهه 1950 توسط روانشناس کارل راجرز ایجاد شده، رویکرد مراجع محور به این اشاره دارد که انسان تمایل ذاتی برای پیشرفت دارد. با این حال، این ویژگی می تواند تجربیات خاص زندگی، به ویژه تجربیاتی که روی ارزشهای ما تأثیر می گذارند، را تحت تاثیر قرار دهد.

درمانگر در این روش تلاش می کند تا تجربیات افراد را از دیدگاه خودشان درک کند. درمانگر باید مراجع را مورد ارزیابی قرار دهد. این روش باعث افزایش توانایی درک بهتر احساسات مراجع می شود. این رویکرد می تواند به مراجع کمک کند تا با ارزشهای درونی خود ارتباط برقرار کند، بنابراین به افراد این امکان را می دهد تا راه خود را برای پیشرفت پیدا کنند.

تاریخچه درمان مراجع محور چیست؟
پیشینه درمان مراجع محور چیست؟

درمان مراجع محور چیست؟

هدف اصلی درمان مراجع محور این است که باور داشته باشیم که همه ی ما رشد خواهیم کرد و استعدادهای خود را تحقق می بخشیم. این رویکرد با اجازه دادن به افراد در کشف و استفاده از نقاط قوت و هویت شخصی خود، رشد و روابط شخصی مراجع را تسهیل می کند. درمانگر به این فرآیند کمک و مشتری را حمایت می کند. بخش مهمی از تئوری خودشکوفایی این است که فرد در یک محیط خاص روانشناختی این توانایی ها را داشته باشد: اجتماعی بودن (نیاز به ارتباط با افراد دیگر، و تمایل به شناخت دیگران)، تجربه کردن، قابل اعتماد؛ و کنجکاو، خلاق و دلسوز بودن.

فرد در این محیط روانی می تواند از نظر جسمی و عاطفی احساسات خود را بیان کند. اعتقاد بر این است که سه ویژگی برای دستیابی به این محیط بخصوص در اتاق درمان وجود دارد.

  • قابلیت انطباق– درمانگر باید کاملاً قابل اعتماد باشند.
  • همدلی– درمانگر باید تلاش کند تا مراجع را درک کند و با او همدلی بالایی داشته باشد.
  • توجه مثبت بی قید و شرط-درمانگر باید افراد را قضاوت نکند..

عوامل زیادی از جمله اعتماد به نفس پایین، عدم اعتماد به نفس و نداشتن تجربیات جدید می توانند بر توانایی شکوفایی فرد تأثیر بگذارند. رویکرد مراجع محور تشخیص می دهد که محیط اجتماعی و روابط شخصی فرد می تواند تا حد زیادی روی این موضوع تأثیر بگذارند، بنابراین درمان در یک محیط خنثی و راحت انجام می شود، جایی که مراجع می تواند احساس راحتی، اعتماد برای یادگیری پیدا کند.

درمان مراجع محور چه کمکی می کند؟
درمان مراجع محور چه کمکی به ما می کند؟

مراجع با ارائه یک محیط امن و آرامش بخش، می تواند تجارب گذشته را که در نحوه احساس آنها نسبت به خود یا توانایی هایشان تأثیر گذاشته است، درک کند و گام هایی برای تغییر مثبت بردارد. رویکرد مراجع محور می تواند به مراجع کمک کند تا:

  • بین خود ایده آل و خود واقعی تعادل برقرار کند؛
  • به درک و آگاهی بهتر دست یابد؛
  • احساس  ناامنی و گناه را کنار بگذارد؛
  •  اعتماد به نفس او افزایش پیدا کند؛
  • سالم تر رشد کند.

فواید روش درمانی مراجع محور

به طور کلی، درمان مراجع محور می تواند به افراد در هر سنی، و هر مسئله ی شخصی، کمک کند. بسیاری از افراد روش درمانی مراجع محور را نوعی روش درمانی جذاب می دانند، زیرا این امکان را به شما می دهد تا بر محتوا و سرعت جلسات نظارت داشته باشید و جای نگرانی نیست که به هر روشی مورد ارزیابی قرار بگیرید.

شیوه غیر مستقیم درمان مراجع محور برای کسانی که تمایل زیادی به کشف خود و احساسات خودشان دارند، و برای کسانی که می خواهند به عادات روانشناختی خاص یا الگوهای تفکر توجه کنند، مفیدتر است. این رویکرد به منظور کمک به افراد برای غلبه بر مشکلات خاصی مانند افسردگی، اضطراب، استرس و اندوه یا سایر نگرانی های مربوط به سلامت روان استفاده می شود. این مسائل می توانند تأثیر بسزایی روی عزت نفس، اعتماد به نفس و خودآگاهی داشته باشند.

درمان مراجع محور مناسب چه کسانی است؟
درمان مراجع محور مناسب چه کسانی است؟

نظریه هایی پیرامون این رویکرد

در رویکرد مراجع محور، تصورات حاکی از این است که ما تمایل ذاتی برای تحقق یافتن پتانسیل های شخصی مان داریم. این روش با تسهیل این امر به مراجع کمک می کند تا توانایی خود را نه تنها برای بهبود خود بلکه برای رشد شخصی نیز افزایش دهد.

عامل اصلی دیگر در این نظریه، مفهوم خودپنداره است. خودپنداره به مجموعه سازمان یافته و مداوم اعتقادات و برداشتهایی که شخص نسبت به خود دارد، اشاره می کند. اینها درک ما از جهان را تحت تأثیر قرار می دهند.

ما  معمولاً با هرگونه پذیرش شرطی که به صورت ناخودآگاه برای ما گذاشته شده، مخالف هستیم.  این می تواند منجر به ایجاد خودپنداره ای شود که شامل ایده های مشخصی باشد، برای مثال، “من فردی هستم که همیشه به دیگران احترام می گذارد”.از آنجا که ما به طور کلی از افراد اطراف خود می خواهیم بازخورد مثبت ارائه دهند، اغلب مورد پذیرش دیگران قرار می گیریم. برای اینکه متفاوت باشیم، ممکن است نظر مثبت دیگران را از دست دهیم. با گذشت زمان، هویت، قضاوت ها، تجربیات شخصی ما می توانند تغییر کنند. به همین دلیل است که درمان مراجع محور به مراجعان در رشد شخصی کمک می کند. درمانگر یک محیط حمایتی ایجاد می کند که در آن مراجع می تواند هویت خود را تقویت و گسترش دهد.

عوامل اصلی در درمان مراجع محور چیست؟
عوامل اصلی در درمان مراجع محور چه گزاره هایی است؟

در انتخاب تراپیست مناسب مشکل دارید؟

ما در اینجا هستیم تا به شما در انتخاب بهترین تراپیست کمک کنیم.

1 دیدگاه دربارهٔ «درمان مراجع محور، چه نوع درمانی است؟ فواید این روش درمانی»

  1. سلام وسپاس از مطلب خوبتان.
    کاش حقیقتا دراتاقهای درمان حداقل بخشی از آن برای مراجعانی که شاید ازنظر این علم جز افراددشوارنامگذاری میشوند اتفاق می افتادو اینقدر
    دل شکسته وازخودشان ناامید نمیشدند وقضاوت و برچسب نمیخوردند انها بیشتراز هرزمان نیازبه درک شدن و همدلی وحل مشکلات درونی دارندکه خودشان قادر نیستند پیچیدگیهای ان را در ذهن وباورشان مدیریت داشته باشند و ووقتی غولها باهمدیگر می آیند جزناامیدی ونگرانی واحساس پوچی چیزی ندارند
    شاید برای افراد دیگر وحتی درمانگران بعدازچندمدت جلسه درمان خنده دار وسوال برانگیزبه نظربیاید که آنها چرااینطوری هستند وچراخوب نمیشوند وچقدر خسته کننده هستند وصرف زمان وانرژی برای انها کاری بیهوده است ولی کاش میدانستندچقدر برای انهامهم وحیاتی است که مثل بقیه بتوانند دارای مهارتهای زندگی وارتباط شوند ودرتلاش هستندعیوب خودرا اصلاح و به سمت بهروزی روند وتلاش بسیار دارند که به حداقلهایی که بقیه به راحتی توانایی دارند برسند وچقدر برایشان این مسائل اضطراب اور وترس برانگیز است
    کاش درمانگران که دانش این موضوعات رادارند حداقل به این نکته توجه داشته باشند که همه ماانسان هستیم حق رشد وشکوفایی داریم جدا ازهمه مشکلات ومعایب…
    کاش با مراجع خودصادق باشند ومسیر درستی را به اونشان دهند.
    نه دیدگاه از بالا به پایین
    نه موش آزمایشگاهی
    واینکه مراجع دچارحس شرم عمیق شودو عزت نفس واعتماد او اودچارتزلزل بیشتر شود وناامید ترازقبل شود…
    ممنون .

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا