به راحتی وقت مشاوره بگیرید

همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به صحبت کردن و مشاوره گرفتن از فردی داریم که بتواند ما را درک کند.

دوره مانیا

دوره مانیا یا سندرم مانیا | Manic Episode

[vc_row][vc_column][vc_column_text]دوره مانیا یا سندرم مانیا یا شیدایی یا Manic Episode یا Manic Period یکی از حالات افراد مبتلا به اختلال دو قطبی می‌باشد. اختلال دوقطبی یکی از اختلالات روانشناسی و روانپزشکی می‎باشد.

علائم شیدایی عبارتند از: خلق و خوی بالا، احساس اعتماد به نفس بالا، کاهش نیاز به خواب، مشکل در توجه، افزایش فعالیت هدف گرا و افزایش مشارکت در انجام فعالیتهای لذت بخش. این علائم تاثیر قابل توجهی روی زندگی روزمره ی فرد می گذارند.

مانیا چیست؟

مانیا، خودش یک اختلال نیست، بلکه به عنوان بخشی از بیماری به نام اختلال دو قطبی تشخیص داده می شود.

مانیا یک اختلال عاطفی است؛ برای تشخیص مانیا یک هفته زمان لازم است؛ در این بازه ی زمانی علائمی مثل خلق و خوی بالا، هذیان و کج خلقی دیده می شود. شخص مبتلا به اختلال مانیا، درگیر انجام فعالیت های هدف گرا می شود. افرادی که اختلال مانیا را دارند، بسیار سرخوش هستند و قادر به انجام هرکاری هستند. این افراد خیلی خوش بین هستند.

بعضی اوقات، خلق و خوی افراد تحریک پذیرتر می شود، به خصوص اگر فرد به خواسته های خود نرسد. معمولاً، فرد مبتلا به این اختلال، می خواهد چند پروژه را به صورت همزمان انجام دهد،درباره ی این پروژه ها عاقلانه تصمیم نمی گیرد و هیچ کدام از آنها را به اِتمام نمی رساند. این افراد ممکن است در تمام ساعات شبانه روز بدون خواب یا استراحت روی این پروژه ها کار کنند.

تغییر خلق و خوی فرد می تواند نشانه ای از اختلال مانیا یا شیدایی باشد، این علائم می توانند توسط افراد دیگر تشخیص داده شوند (به عنوان مثال، دوستان یا خانواده)، این رفتار باید با رفتار معمولی فرد تفاوت داشته باشد. به عبارت دیگر، آنها رفتار غیرمعمولی دارند، دیگران این رفتار را تشخیص می دهند. اگر این علائم شدید باشند، فرد قادر به انجام کارهای خود در مدرسه  نخواهد بود و در برقراری رابطه با دوستان، خانواده هم دچار مشکل می شود. همچنین، علائم نمی توانند نتیجه ی استفاده ی بیش از حد الکل و داروها یا ناشی از یک بیماری باشند.

علائم خاص مانیا

به منظور تشخیص مانیا، فرد باید 3مورد از علائم زیر یا بیش از آن را داشته باشد:

  • کاهش عزت نفس، خود بزرگ بینی؛
  • کاهش نیاز به خواب (مثلاً، فرد تنها 3 ساعت می خوابد)؛
  • پرحرفی بیش از حد؛
  • پرش افکار( پریدن از موضوع به موضوع دیگر)؛
  • توجه به موضوعات بی اهمیت یا بی ربط؛
  • افزایش فعالیت هدفمند( فعالیت اجتماعی، در محل کار یا مدرسه ؛ یا فعالیت جنسی) یا تحریک روانی؛
  • درگیری بیش از حد در فعالیتهای لذت بخش که عواقب خطرناکی به همراه دارند (به عنوان مثال خرید کردن برای خوش گذرانی، بی احتیاطی جنسی یا سرمایه گذاری های احمقانه ی تجاری).

عزت نفس متورم معمولاً  باعث افزایش اعتماد به نفس و خود بزرگ بینی و هذیان می شود. افراد ممکن است درباره مسائلی  نظر دهند که دانش خاصی درمورد آنها ندارند (مثلاً نحوه اجرای سازمان ملل). فرد، علی رغم عدم تجربه و استعداد خاص، ممکن است شروع به نوشتن رمان کند یا آهنگسازی را آغاز کند یا به دنبال اختراع باشد.

هذیان خود بزرگ بینی، رایج است (به عنوان مثال، داشتن رابطه ویژه ای با خدا یا برخی شخصیت های مشهور دنیا ). معمولا، در این افراد کاهش نیاز به خواب دیده می شود. معمولاً، فرد چند ساعت زودتر از حد معمول از خواب بیدار می شود و احساس می کند انرژی زیادی دارد. وقتی اختلال خواب شدید باشد، ممکن است فرد روزها نخوابد و هنوز احساس خستگی نکند.

افرادی که اختلال مانیا دارند، معمولاً بلند و سریع است و در گفتارشان وقفه دیده نمی شود. است. افراد ممکن است ساعتها بدون وقفه حرف بزنند و بدون توجه به خواسته های دیگران برای برقراری ارتباط، صحبت کنند. گفتار این افراد، گاهی اوقات همراه با شوخی است. این افراد ممکن است باشیوه های نمایشی، و آواز حرف بزنند. صداها می توانند در انتخاب کلمات نقش داشته باشند(صدای جرنگ جرنگ). اگر فرد تحریک پذیر باشد، صحبت های او می تواند همراه با شکایت، نظرات ناخوشایند یا عصبانیت باشد.

افکار فرد ممکن است پرش داشته باشد. برخی از افراد مبتلا به این اختلال، قادر به تماشای همزمان دو یا سه برنامه ی تلویزیونی هستند. معمولاً، این افراد از موضوعی به موضوع دیگر میروند. به عنوان مثال، در حالی که در مورد معامله تجاری احتمالی برای فروش رایانه صحبت می کنید، یک فروشنده می تواند به بحث در مورد جزئیات دقیق در مورد تاریخچه ی رایانه، انقلاب صنعتی یا ریاضیات کاربردی بپردازد. وقتی فرد پرش افکار داشته باشد، ممکن است گفتارش بی نظم و ناهماهنگ باشد.

این فرد ممکن است تواناییش در توجه را از دست دهد. حواس پرتی باعث نادیده گرفتن برخی از محرک ها می شود(صداهای مزاحم یا مکالمات یا وسایل اتاق). توانایی افراد ممکن است در تمایز قائل شدن بین تفکراتی که به موضوع مربوط هستند و افکاری که فقط کمی مرتبط هستند یا کاملاً نامربوط هستند، کاهش پیدا کند.

افزایش فعالیت هدفمند هدف غالباً شامل برنامه ریزی بیش از حد و مشارکت بیش از حد در فعالیت های متعدد (مثل، فعالیت جنسی، شغلی، سیاسی، مذهبی) است. اغلب، در این افراد، افزایش انگیزه ی جنسی، خیالات و رفتارها دیده می شود. شخص ممکن است چند فعالیت تجاری را بدون در نظر گرفتن ریسک ها و خطرات انجام دهد. این افراد اهل معاشرت هستند(مثلاً با آشنایان قدیمی و دوستان یا حتی غریبه ها تماس می گیرند).  این افراد ممکن است با قدم زدن یا صحبت کردن همزمان با افراد از طریق تلفن و هم به صورت حضوری، ویژگی هایی مانند بی قراری و هیجان پذیری را نشان دهند. برخی از افراد متن های مختلفی را برای دوستان، چهره های عمومی یا رسانه ها ارسال می کنند.

وسعت فکر، خوش بینی، بزرگ نمایی، جدیت و قضاوت ضعیف، منجر به انجام فعالیتهای لذت بخش از قبیل خرید کردن از روی خوش گذرانی، رانندگی بی پروا، سرمایه گذاری های احمقانه و رفتارهای جنسی غیرمعمول برای فرد می شود، حتی اگر این فعالیت ها عواقب خطرناکی را به همراه داشته باشند. فرد ممکن است تصمیم به خرید بسیاری وسایل غیرضروری (مثل، 20 جفت کفش، عتیقه های گران قیمت) بگیرد، بدون اینکه پولی برای خرید آنها بپردازد. رفتارهای جنسی غیرمعمول ممکن است شامل خیانت یا برقراری رابطه ی جنسی کورکورانه با افراد غریبه باشد.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_cta h2=”آیا به راهنمایی، مشاوره و یا روان درمانی نیاز دارید؟” h4=”جهت اخذ وقت تصویری یا تلفنی به تلفن 09128490944 در واتسآپ پیام بدید یا تماس بگیرید.” txt_align=”center” style=”3d” color=”turquoise” css_animation=”slideInRight”][/vc_cta][/vc_column][/vc_row]

اسکرول به بالا