اختلال شخصیت وابسته یا Dependent Personality Disorder

اختلال شخصیت وابسته چیست؟

افراد مبتلا به اختلال شخصیت وابسته نیاز به مراقبت دیگران را در خود احساس می کنند. خصوصا افراد نزدیک به آنها مانند مادر، پدر و … در زندگیشان مهم هستند. بعضی از افراد، مبتلایان به این اختلال را “چسبناک” توصیف می کنند. زیرا در رها کردن دیگران دچار مشکل هستند. این اختلال به طور مخفف با نماد( DPD ) نشان داده می شود.

علل اختلال شخصیت وابسته

این مشکل معمولا نتیجه ترس از ترک یا جدایی طولانی مدت از دیگران به وجود می آید. او معتقد است که بدون افراد دیگر ( مانند همسر، دوست و یا یکی از اعضای خانواده ) نمی تواند زندگی کند. این امر باعث بروز رفتارهای وابسته و مطیعی می شود. این بدان معناست که تحت فرمان دیگران قرار می گیرند تا آنها وی را ترک نکنند.

افراد مبتلا به اختلال شخصیت وابسته غالبا به توانایی ها و مهارت های خود اعتمادی ندارند. به همین دلیل خود را در مقابل دیگران بی ارزش و یا کم ارزش به حساب می آورند. آنها اعتماد به نفس ضعیفی دارند. به طوری که به دانش خودشان ایمان کمی دارند. آنها بی فایده بودن خود را در هنگام رویارویی با انتقاد یا مخالفت سازنده نشان می دهند. در نتیجه، معمولا این افراد به ندرت مسئولیت های رهبری گروهی را بر عهده می گیرند.

برای شخص مبتلا به اختلال شخصیت وابسته تصمیم گیری دشوار می باشد. همچنین شخص تمایلات اجتماعی خود را با دیگران محدود می کند. زمانش را فقط با افراد معدودی که وابستگی بیشتری به آنها دارد، می پردازد. افراد مبتلا به این اختلال زمانی دچار نا امنی و اضطراب می شوند که افراد حمایت کننده اش او را در تصمیم گیری و همراهی تنها بگذارند.

چه کسی علائم خاص اختلال شخصیت وابسته را تعیین می کند؟

تشخیص اختلال شخصیت وابسته مانند سایر اختلالات شخصیتی فقط در محیط متخصص بهداشت روان آموزش دیده مانند  روانشناس یا روان پزشک صورت می پذیرد. زیرا روانشاسان و روان پزشکان تخصص و علم لازم در این راستا را دارند. آنها دوره هایی تحت معالجه این اختلال را گذرانده اند.

ابعاد وابستگی کدام اند؟

وابستگی اصطلاحی است که در ادبیات روانپزشکی به کار می رود. دارای سه بعد ذکر شده در زیر می باشد:

  1. این بعد در بعضی افراد به حدی قوی است که برای جلوگیری از احساس ترک و یا تنهایی حاضرند در رابطه خود باقی بمانند. حتی اگر به آنها در رابطه شان نهایت بد رفتاری هم بشود. برخی مواقع مبتلایان رفتارهای نادرستی از خود نشان می دهند تا اطمینان پیدا کنند که شریک زندگی آنها را ترک نمی کنند.
  2. عدم اعتماد به نفس در موقعیت اجتماعی : این بعد شامل رفتار اطاعت گونه و تمایل به توافق با دیگران حتی در صورت ناردرست بودن رفتار آنها می شود.
  3. اجتناب از استقلال : مبتلایان به اختلال شخصیت وابسته حتی اگر مخفیانه آرزوی استقلال بیشتری داشته باشند باز هم در جست و جوی راهنمایی از سوی دیگران هستند.

دو مورد از اعتقادات رایج در افراد مبتلا عبارتند از ” من ناتوانم.” و ” دیگران باید از من مراقبت کنند.”

دلایل اختلال شخصیت وابسته چیست؟

اساسا دلایل اختلال شخصیت وابسته ناشناخته است. با این حال متخصصان بهداشت روان تعدادی فرضیه در این باره مطرح کرده اند. به نظر می رسد افراد مبتلا به DPD دارای ویژگی های بیولوژیکی و ذاتی هستند که گاهی اوقات به عنوان جلوگیری از آسیب از آن یاد می شود. به عبارت دیگر، افراد مبتلا همواره در حال نگرانی از تصدیق موقعیت های خودشان می باشند.

احساس تنش حتی در موقعیت های امن و بی خطر ، فرضیه بدبینانه در این راستا می باشد.  به عنوان مثال احساس ناامنی در موقعیت کاری  حتی زمانی که روابط کاری بین فرد و رئیس به خوبی پیش می رود.

تحقیقات نشان می دهد که رفتارهای وابسته در بین افراد جوان 6 تا 7 سال به طول می انجامد و ادامه آن در بزرگسالی دیده نمی شود. محققان دریافتند که خانواده هایی که کنترل بیش از حد برای فرزندانشان در نظر می گیرند و استقلال آنها را نادیده می گیرند، فرزندانشان گرایش بیشتری به اختلال شخصیت وابسته از خود نشان می دهند.

برخی از مبتلایان تحت درمان، به انتقاد اعضای خانواده و سایران شکایت می کنند. این امر نشان دهنده آن  است که آنها همیشه انتظار پشتیبانی دیگران را دارند.

در حالی که علت DPD ناشناخته است. بهترین نظریه این است که افراد مبتلا به این اختلال تمایل بیولوژیکی و ذاتی به اضطراب دارند.  همچنین از انتظارات بدبینانه غافل نمی شوند. این امر تحت تاثیز محیط است. ممکن است اعتماد به نفس دیگران راترغیب کند و نسبت به رفتار مستقل احتیاط نماید.

عمدتا درمان DPD در طول زندگی فرد به دلیل عدم تحقیق ناشناخته است. همچنین بسیاری از مبتلایان هرگز به دنبال معالجه و درمان نمی روند. زیرا آنها موقعیت های شغلی و افرادی را پیدا می کنند که از آنها مراقبت می کنند و آنها را از پریشانی بیش از حد نجات می دهند.

اختلال شخصیت وابسته چگونه درمان می شود؟

معمولا درمان اختلال شخصیت وابسته شامل روان درمانی دراز مدت با درمانگری است که معالجه این نوع اختلال شخصیت را تجربه کرده است. البته در برخی موارد،  مصرف دارو به منظور کم کردن علائم نگران کننده خاص تجویز می شود. با کمک این دو روش، علائم بهبود  این اختلال در  افراد مبتلا ظاهر می شوند.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_cta h2=”آیا به راهنمایی، مشاوره و یا روان درمانی نیاز دارید؟” h4=”جهت اخذ وقت تصویری یا تلفنی به تلفن 09128490944 در واتسآپ پیام بدید یا تماس بگیرید.” txt_align=”center” style=”3d” color=”peacoc” css_animation=”slideInRight”][/vc_cta][/vc_column][/vc_row]

در انتخاب تراپیست مناسب مشکل دارید؟

ما در اینجا هستیم تا به شما در انتخاب بهترین تراپیست کمک کنیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا